Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is jullie mening?

hallo,

ik ben 14 en heb mijn 1e boek opgestuurd naar een uitgever. helaas kreeg ik bericht dat door mijn leeftijd er een paar dingen miste in het verhaal. Wat is jullie mening moet ik een paar jaar wachten om het boek weer in te sturen of zal k met behulp van een nederlandse leraar mijn boek overnieuw schrijven? ik wil graag jullie mening hier overhoren...

alvast bedankt.

groetjes anna

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna,

Toen ik een jaar of 12 was, heb ik mijn gedichten naar Thomas Rap gestuurd.
Ik kreeg van hem persoonlijk een handgeschreven brief terug dat je voor dichten volwassen moest zijn.
Ik zou het boek even een jaartje wegleggen ( dat doen meer schrijvers) en gewoon verder gaan met je volgende boek.
Het is al een hele eer dat ze aangeven waarom ze je boek niet geschikt vinden en je geen standaardbrief krijgt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, leg het boek een tijd weg. Het is heel knap dat je al zover gekomen bent!
De meeste mensen die al jong schrijven en gewoon verder gaan met oefenen, oefenen, oefenen, pakken een paar jaar later het eerste boek weer op en zien dan: oh maar dat kan ik nu veel beter. Herschrijf het dan met de kennis die je dan hebt en wellicht is het dan wel geschikt.
Veel succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hmmm... interessante vraag. heb je dat manuscript voor insturing al eens aan een manuscriptbeoordelingsbureau gestuurd? of een nederlands-leraar. dat is misschien een idee.

ik kan me herinneren dat mijn leraar nederlands op de havo eens vertelde over een meisje die op haar literatuurlijst haar eigen boek had gezet. die was blijkbaar al uitgegeven op die leeftijd (~17). Ik heb ook al weleens een boek gelezen dat door iemand van 16 was geschreven. dus onmogelijk is het niet! chapeau dat je het voor elkaar gekregen hebt trouwens!

Maar het is misschien inderdaad een goed idee om het een paar jaar te laten liggen. ondertussen wel blijven oefenen!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik was 16 toen ik mijn eerst boek opstuurde naar een uitgever. Ook ik kreeg het terug, maar met de nodige aanmoedigingen. Daarna heb ik een paar weinig geschreven en heb ik het sinds een jaar weer opgepakt. En nu merk dat ik al weer zoveel heb bijgeleerd! Maar als ik naar mijn werk terugkijk vond ik het al best aardig.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En hoe zit het met je ouders? Misschien dat zij je kunnen helpen.

Er zijn trouwens wel wat 16-jarige die iets uitgegeven hebben, hoor.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zat zelf te denken om mijn boek overnieuw te schrijven met behulp van mijn nederlandse leraar, maar denken jullie niet dat dit te vroeg is? Ik kan wel andere boeken gaan schrijven, maar dit was het boek waarvan ik het onderwerp leuk vond en ik me goed in de personages kon inleven. Wat denken jullie ervan?

anna

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herschrijven kun je altijd. De vraag is wel of het dan nog jouw boek is.
Wil je dat het op een dag wordt uitgegeven en alleen jouw naam er op staat of vind je het niet erg als duidelijk blijkt dat je hulp hebt gekregen?

Ik weet nog goed hoe kwaad ik was op Thomas Rap omdat hij mijn gedichten niet wou uitgeven en nog steeds heb ik van die momenten dat ik er flink van baal. Aan de andere kant zie ik wel dat mijn gedichten in de basis wel goed waren, maar in de uitwerking niet. Het voordeel is dat ik ze nu goed kan herschrijven en mijn kruid toen niet verschoten heb.

Maar als je nu echt staat te popelen om het nu al te herschrijven doe dat dan. Als de leraar Nederlands dat ook graag wil. En geef het daarna desnoods in eigen beheer uit.
Of schrijf eerst wat korte verhalen en stuur die na overleg met je leraar naar een uitgeverij.

Er zijn inderdaad schrijvers die heel jong waren toen ze debuteerde.
Neeltje Maria Min was 18 en Françoise Sagan was 19.
Maar tussen 14 jaar en 18 jaar kan een hoop gebeuren...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zijn schrijvers die op hun 14e debuteren, natuurlijk kan het, maar wat ik wou zeggen is dat je op je 16e misschien nog wel beter schrijft. De ene schrijver debuteert op zijn 14e en de ander op 80e. Maar je hebt het voordeel dat je nog zo jong bent, je hebt nog alle tijd van de wereld om te debuteren!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als jij wilt herschrijven en je kunt hulp krijgen van bijv. je leraar nederlands: DOEN! Gewoon doorgaan.
Volgens mij is er trouwens ook een uitgever die op z'n website zegt dat je gerust in mag sturen als je jong bent. Ik weet nu even niet welke (ik denk Kluitman)
Leopold heeft trouwens ook jaarlijks een wedstrijd: 'het geheim van' Ik weet niet precies welke leeftijd eraan verbonden is, maar ze geven dus boeken uit waarvan kinderen het idee hebben aangedragen. Ik kan me voorstellen dat ze dan ook wel serieus naar een compleet manuscript willen kijken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kluitman moedigt jonge schrijvers juist aan, ja :)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Eliza wrote:
Herschrijven kun je altijd. De vraag is wel of het dan nog jouw boek is.

Natuurlijk. Jij herschrijft het toch?

Als mijn boek af is, zoek ik wat proeflezers die behoorlijk kritisch commentaar kunnen leveren, lees het zelf ook nog eens kritisch door en ga aan het herschrijven. Tegen die tijd kan ik gewoon weer beter schrijven dan nu. Er zijn nu ook al dingen waarvan ik weet dat ik ze wil veranderen.

Ik zou zeggen: Zoek iemand die kritisch naar je verhaal kan kijken (zoals een leraar Nederlands, een manuscriptbeoordelingsbureau heeft er misschien meer verstand van maar kost meer) en probeer of je er ook specifiek achter kan komen welke dingen de uitgever vooral verbeterd wil zien. Zodat je niet een jaar aan het herschrijven bent en ze het vervolgens nóg niets vinden.

En zoek inderdaad een uitgever die jonge schrijvers aanmoedigt. Heb je meer kans.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leesbeest wrote:
Eliza wrote:
Herschrijven kun je altijd. De vraag is wel of het dan nog jouw boek is.

Natuurlijk. Jij herschrijft het toch?

Het ging om het herschrijven met hulp van een leraar Nederlands.
Als de leraar heel veel inbrengt, is het niet meer puur een boek van Anne.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Daarom raad ik haar aan om wel veel commentaar te vragen, maar het herschrijfwerk zelf te doen. ;)

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@nn@,

Ik heb bewondering voor je! Het is geweldig als iemand - zeker zo jong als jij nog bent - de discipline op kan brengen de ene na de andere zin op papier te zetten.
Ik zou zeggen, probeer geduld te hebben en laat het een tijdje liggen. bv tot in de zomervakantie. Dan nog eens opnieuw kijken of je het zelf kunt herschrijven. En in de tussentijd door blijven schrijven. En lezen.

succes, Marria

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap om op die leeftijd al een manuscript te hebben geschreven.

Laat het verhaal even rusten.
Ik zou niet stoppen met schrijven, gewoon verder gaan, misschien aan een nieuw verhaal beginnen?

Hulp vragen aan een leraar Nederlands kan een goed idee zijn. Ik zou zeker gebruik maken daarvan, als je die mogelijkheid hebt.
Maar ik zou het inderdaad niet samen schrijven, dan wordt het niet meer jouw boek. Maar misschien kan hij helpen met wat er ontbreekt? Suggesties geven? Advies geven?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet naar welke uitgever je het nu hebt gestuurd, maar stuur het anders ook eens naar Kluitman. Zij sturen jonge schrijvers commentaar terug en geven ook weleens werk van jonge schrijvers uit. Geloof ik van Maresa Jacobse en Sanne de Greef, zij waren 17/18 toen Kluitman hun werk uitgaf!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allebei 18 :)

Gewoon stuuren, idd, wie niet waagt, wie niet wint.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik wil het ook niet samen schrijven met mijn nederlandse leraar, maar het aan hem laten lezen zodat hij kritiek geeft en ik het kan verbeteren. Dan is het toch mijn boek.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je leraar je heel veel verder kan helpen zonder dat het jouw verhaal aantast. Denk alleen aan spelling en zinsconstructies. Puur op het technische vlak is het alleen maar fijn als een prof. ernaar kijkt. Dat hoeft niets af te doen aan 'het eigen' van jouw verhaal.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Anderen hebben het al gezegd, maar ik herhaal het graag: erg goed van je om zo jong al een ms te hebben geschreven!
Qua adviezen kan het natuurlijk nooit kwaad een deskundig iemand naar je verhaal te laten kijken, dat geeft houvast op het moment dat je eraan toe bent om het te herschrijven. Of dat nu is of over een paar jaar, dat maakt niet uit, die adviezen heb je dan al mooi in je zak.
Ik denk dat het ook van het genre verhaal afhangt of je er nu al aan wilt sleutelen of niet. Daar bedoel ik mee dat het inzicht in veel onderwerpen groeit naarmate je ouder wordt, en dat kan een waardevolle aanvulling cq. inkleuring geven aan je manuscript.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

oke... Bedankt iedereen!! Mijn nederlandse leraar is nu bezig met kritiek geven op mijn boek. Daarna stuur ik hem denk ik naar een andere uitgever en dan zie ik vanzelf wel...

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Er zijn trouwens wel wat 16-jarige die iets uitgegeven hebben, hoor.

Mijn internetvriendin was 13 toen haar boek door haar nicht naar een uitgeverij werd gestuurd (wou ze zelf niet doen). Het kon worden uitgeven... maar ze heeft geweigerd.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze vond het te persoonlijk :roll: maar als ik heel eerlijk ben snap ik dat niet, je kan het toch onder pseudoniem uitgeven? :P

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, 13 jaar en iets weigeren uit te geven? Wel dapper dat ze zo aan haar principe houdt, maar als het uitgegeven op 13-jarige leeftijd had ze eigenlijk als gebeiteld gezeten, maar ze moet het natuurlijk zelf weten.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En daarna begon ze aan een nieuw boek maar ze kwam nooit verder dan het eerste hoofdstuk :roll: dat nieuwe boek vond ze niet zo goed liggen ofzo :P

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb toen ik een jaar of vijftien was ook een "boek" naar een uitgever gestuurd en ik ben blij dat het niet is uitgegeven. Ik zou me nu doodschamen ;)

Ga lekker door met schrijven, ontwikkel je eigen stijl en pak over een tijdje, als je meer "gereedschap" hebt, je verhaal nog eens op om het volledig opnieuw te schrijven.

Dat is wat ik zou doen in ieder geval. Wat anderen ook al zeggen, als je (veel) hulp krijgt, hoeveel van het boek is dan nog van jou? Niet dat je het helemaal zelf hoeft te doen, hulp mag best, maar weeg het wel tegen elkaar af.

Succes ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf ben ik ook niet heel ervaard in dat soort dingen. Maar heeft de uitgever niet gezegd wat er niet goed is aan je boek? Kijk er anders zelf eerst naar, wat kan er veranderd worden? Ik denk dat het trouwens wel kan helpen als je aan iemand kritiek vraagt, zelf zie je het soms even niet meer ;).

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Suus, je bedoelt het vast goed, maar dit topic is van 2007. De topicstarter is allang geen veertien meer en ik weet ook niet of ze hier nog kijkt ;)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou wel interessant zijn om na 4 jaar te horen hoe het er mee staat.