Start » Forum » Het schrijfproces » Overig » Enthousiasme

Enthousiasme

7 reacties [Laatste bericht]
Henkie
Laatst aanwezig: 16 min 26 sec geleden
Sinds: 1 Aug 2016

Enthousiasme

Werkt enthousiasme altijd in je voordeel?

Je fantasie lijkt soms net de werkelijkheid, en op gelukkige momenten andersom ook.

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 19 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Henkie schreef:

Werkt enthousiasme eigenlijk wel altijd in je voordeel?

Als het uit je linkerhersenhelft komt - dan wel, maar 'altijd' in de vraag, beperkt - of iets altijd zo is, het antwoord.

Als het uit je rechterhersenhelft komt - dan weet ik zeker dat het niet altijd in je voordeel zal werken.

Henkie schreef:

Maar bij het teruglezen van een wat ouder werk kreeg ik opeens het gevoel dat enthousiasme een valkuil kan zijn.

Dit is je rechterhersenhelft in een kettingbotsing met je linkerhersenhelft. Ik denk - zegt mijn gevoel - dat [de combinatie van] jouw leeftijd - geslacht - milieu - opleiding - en DNA structuur nog niet in balans zijn.

Henkie schreef:

Misschien kun je een goed verhaal vergelijken met een boom, bekeken vanaf het topje van de kruin en dan steeds lager: het begint met allemaal kleine takjes, twijgjes, die zich uiteindelijk allemaal samenvoegen tot één prachtige stam, de conclusie, het slot.

Wortels?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Tja
Laatst aanwezig: 16 uren 35 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Nee, enthousiasme werkt niet altijd in je voordeel. Eigenlijk helemaal niet. Je moet je wel beperken tot een logische inhoud.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Henkie
Laatst aanwezig: 16 min 26 sec geleden
Sinds: 1 Aug 2016

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de inhoud van mijn startpost iets versimpeld, want ik was in de war met een ander forum.

Je fantasie lijkt soms net de werkelijkheid, en op gelukkige momenten andersom ook.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 19 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Henkie schreef:

Ik heb de inhoud van mijn startpost iets versimpeld, want ik was in de war met een ander forum.

Dat was/is een mooi voorbeeld van enthousiasme.

wiki schreef:

Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 14 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Henkie schreef:

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de inhoud van mijn startpost iets versimpeld, want ik was in de war met een ander forum.

Het is nu wel een heel simpele en gesloten vraag geworden. Kun je hem toch een beetje toelichten?

Wat is schrijfflow en wat is het resultaat ervan? Lees het hier.

Harryhol
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 26 Jul 2010

De vraag is inderdaad nu wel heel algemeen.

Ik ga even af op wat Yrret van je citeerde.

Het feit dat je bij het teruglezen van je oude werk schrikt, betekent dat je gegroeid bent als schrijver. Dat is dus alleen maar positief.

Schrijfcoach Od...
Laatst aanwezig: 7 uren 44 min geleden
Sinds: 24 Aug 2006

Enthousiasme werkt wel in je voordeel omdat het een natuurlijke motivatie betreft om aan het schrijven te gaan en blijven. Als je daarnaast goed leert te snoeien, te selecteren, te herschrijven is het geen punt dat je van alles opschrijft. Het enthousiasme kan ervoor zorgen dat je jarenlang bezig blijft waardoor je steeds beter wordt en blijft leren. Het voorkomt niet dat je fouten maakt, daarvoor heb je inzicht nodig en daar zijn methodes voor.

MIs het komende nummer van Schrijven Magazine niet!

THEMA: Schrijf die familieroman!

• 9 tips om jouw familieverhaal tot een succes te maken
  • Researchen voor een familieverhaal, hoe doe je dat?
  • 'Het begint met pure fascinatie' - succesvolle non-fictie-schrijvers over hun werkwijze
  • Elke Geurts schreef een roman over haar scheiding
  • Hoe schep je sfeer in verhalen?
  • Schrijf jij de nieuwe Game of thrones?
  • Rosita Steenbeek: 'Tijdens het wandelen vallen dingen op hun plek'
  • Essentieel in het schrijfproces: keuzes maken 
  • Hoe schrijf je een scenario?

Dit nummer ligt omstreeks 14 december in de winkel.

WORD ABONNEE
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!