Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bescheiden of juist niet?

Hallo allemaal,

Ik zit met een dilemma. Zoals sommige van jullie weten komt eind maart mijn debuut uit bij een uitgever. Een kinderboek, niks meer en niks minder. Het feit dat ik een uitgever heb gevonden, is heel bijzonder. Lees de topics her en der op deze site en je weet genoeg. Velen van ons dromen van een uitgever, net als ik een jaar geleden. Ik prijs me dan ook bijzonder gelukkig.

Ik zit nu een fase waarin het spannend wordt. Kranten vragen of ze me mogen interviewen, boekhandels benaderen me of ik wil komen signeren. Het is zelfs zo erg dat in 1 stad twee boekhandels ruzie maken bij wie ik de boekpresentatie zal houden. Met andere woorden; te mooi om waar te zijn.

Dit loopt allemaal al een tijdje en ik heb het er hier niet veel over gehad. Waarom niet? Omdat ik het moeilijk vind om vragen over dit soort kwesties te plaatsen. Er zijn zoveel goede schrijver die geen uitgever kunnen vinden en dan kom ik een beetje 'klagen' over mijn luxeproblemen. Problemen waar een ander van droomt. Ik kan me voorstellen dat wanneer ik dat zou doen, er collega-schrijvers zijn die zeggen "Joh, zeur niet. Je hebt een uitgever en je boekt ligt binnenkort in de winkel, dus waar heb je het over?"

Ik zou graag eens horen hoe jullie (schrijvers die al gepubliceerd hebben (of is het zijn) en schrijvers die wachten op dat ene o zo belangrijke telefoontje) daar tegenaan kijken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overal op af waar je je gezicht kunt laten zien, is mijn devies. Niet te bescheiden, je hebt een prestatie geleverd. De wereld zal het weten!!

Een sporter die wint zegt toch ook niet: zal ik wel op het bovenste trapje van het podium gaan staan? Zijn er geen mensen die er harder voor hebben gewerkt en het net niet gehaald hebben?

Jij hebt het gehaald dus.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig toch,

Gewoon lekker over praten, klagen en vooral je ervaringen met ons delen.

Er kan veel van te leren zijn. Vooral zaken waarvan jij achteraf zegt dat kan beter, anders en mooier. Slimme tips enz. Daar kan toch iedereen zijn voordeel mee doen?

Jaloers? Nee, dat ben ik alvast niet. Ik gun het iedereen en natuurlijk mezelf ook. :D

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zullen altijd mensen jaloers op je zijn of het je niet willen gunnen.
Jammer, maar helaas niets aan te doen.

Ik vind niet dat jij rekening moet houden met dat soort mensen. Jij hebt voor elkaar gekregen wat je dolgraag wilde. Dan hoef je absoluut niet in een hoekje te zitten en je stil te houden.
Jij hebt iets bereikt. Super toch? Laat de rest maar kletsen :)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jee, gewoon vragen hoor Rapid. Misschien zijn er hier wel mensen met veel zakelijke onderhandelingskennis, of een lekkere frisse kijk op de zaak.

We zijn toch ook niet jaloers op Kim, Stancia, Zjors, Alexa, Eufdrie, Marria en iedereen die ik in de snelheid vergeten ben! (met twee hummels, een aan elke arm, moet je eigenlijk niet gaan forum'en ... )

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je al die dingen leuk vindt, moet je ze lekker doen, wat heeft dat nou met bescheidenheid te maken? Het is toch niet "opschepperig" om gebruik te maken van dat soort leuke kansen om je boek te promoten? Wees er gewoon trots op. Het is altijd leuk als mensen belangstelling tonen voor je boek, daar mag je toch best op ingaan?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, geweldig, Rapid. Pak wat je pakken kunt aan signeersessies etc., zou ik zeggen, niet te bescheiden. Dat is ook beter voor de verkoop van je boek en dus voor je uitgever en dus voor jou. Zou J.K. Rowling ook zo bescheiden zijn geweest bij haar debuut??? Ze zou wel gek zijn. Wie weet heb jij wel een bestseller...lekker toch? Geniet ervan.

Ik geloof dat de sfeer op dit forum aangenaam genoeg is om verschillen in succes aan te kunnen. Sterker nog, ik trek me op aan jullie succesverhalen. Ik kwam hier een dikke maand geleden binnen en ontdekte in de afgelopen maand dat succes mogelijk is.

Graag dus, Rapid: door dit soort verhalen kan ik mijn eigen droom blijven najagen. En ik gun je het succes van harte!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Rapid,
allereerst van harte gefeliciteerd. Ik ben plaatsvervangend hartstikke blij voor je, je droom komt uit, helemaal geweldig toch!
Hoe ik er tegenaan kijk: vooral hier laten weten hoe je het ervaart, wat er op je pad komt en liefst niet al te bescheiden. Natuurlijk siert bescheidenheid, maar debuten zoals dadelijk die van jou, geven mij geen jaloers gevoel, integendeel. Het geeft me juist hoop, maakt dat ik het nog leuker vind om mijn eigen dromen na te jagen omdat ik weet dat het mogelijk is.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid, ik vind het juist zo leuk om over successen van medeforummers te lezen. Ik geniet gewoon mee en ben zelfs trots, gek genoeg.
Al zal ik geen antwoord weten op eventuele vragen, wil ik je graag volgen.
(letterlijk en figuurlijk :D )

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gefeliciteerd.

Ik word er ook niet jaloers van om te lezen als er weer iemand debuteerd. Het is juist leuk om de ervaringen te lezen en het geeft hoop om het toch echt niet op te geven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid, in eerste instantie niets afwijzen.

Die twee boekwinkels weten ook wel dat jij maar 1 bent en zij 2. Waarschijnlijk zul je in de toekomst gevoelsmatig meer met de één omgaan dan met de ander. Dat is een soort natuurwet want als jij met nr 1 goed overweg kunt, haakt nr 2 op een bepaald moment af (of andersom). Dat betekent niet dat je nooit meer iets met die ander te maken zult hebben maar het contact zal soepeler en makkelijker verlopen met die ene.

Tip: inderdaad altijd vragen of je het interview vantevoren mag lezen. Dan zegt de journalist waarschijnlijk: 'Dat doe ik nooit.' En dan zeg jij: 'Ik doe het altijd.' Klaar. Vantevoren mededelen. De krant heeft ook belang bij jou. Het is wederzijds. En bij je volgende boek willen jullie elkaar weer van dienst zijn.

Bescheidenheid is mooi maar genieten van de vrucht van je werk óók!! Mag wel es. Straks zit je weer anderhalf jaar (of zo) achter je typemachine.

Draaikever:

Quote:
"De kunst van het schrijven is de kunst, het zitvlak van de broek op de zitting van de stoel te houden."

Géén probleem (dat is juist het probleem... haal die regel alstublieft weg zodat ik me niet al te zeer bevestigd voel in mijn 'zitten', elke keer als ik jouw regeltje zie... grapje hoor.)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hei rapid, laat die andere maar zeuren dan. Je kunt niet altijd aan anderen denken. Het zijn dan ook niet voor niks zeurpieten. Veel succes met je boek hoor... Jammer dat ik geen kind ben... :lol:
Schrijf je ook volwassen verhalen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé Rapid, hartstikke goed! Gefeliciteerd.:lol:
En maak je niet te sappel, gewoon genieten!
Laat anderen maar moeilijk doen, jij hebt het geschreven en als het een succes wordt / is mag je er ook van genieten!

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, geen gezeur. Juist leerzaam om te lezen, wat er allemaal bij komt kijken. Ik vind het fijne van dit forum dat iedereen met elkaar meeleeft.

Er zal best veel op je afkomen, waar je toen je nog droomde niet aan dacht. Geniet van de leuke dingen, probeer alle pr dingen mee te pakken, en stel je vragen op dit forum. Er zijn al meerdere debutanten hier, die je misschien kunnen helpen met de dingen waar je nu tegenop kijkt?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat betreft de interviews, dat klopt. Altijd vragen of je ze eerst mag lezen en corrigeren.
Ik zeg altijd dat ik dat wil en het is me nooit geweigerd. Loopt altijd soepel. Ik zeg er altijd bij dat ik me niet bemoei met de keuze die ze maken uit alle zaken die verteld zijn en ook niet met de spelling- of stijlfouten. Want geloof me, die zijn talrijk bij menig journalist of correspondent.
Ik beperk me tot de feitelijke onjuistheden en geloof me, die zijn er ook bijna altijd.
Bij krantjes die ik zelf wat inferieur vind, bied ik aan om zelf een artikel te schrijven (waar ze dan ook nog desgewenst hun naam onder mogen zetten). Dat wordt vaak gewaardeerd. Dan staat er wel precies wat ik er in wil hebben. :lol:

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allemaal voor de zeer positieve reacties.

Feitelijk ben ik nog zo bleu als wat in het schrijverswereldje. En jullie hebben mij al weer voorzien van een aantal goede tips.

Zjors en Eliza. Goed plan om vooraf te vragen of je het interview mag lezen. Daar had ik zelf nooit aan gedacht. En ook de tips mbt het signeren zijn van harte welkom.

Zjors, schrijf je er altijd een verhaaltje bij als je signeert of is het handtekening zetten en klaar is Kees?

En Sigyn, was het niet zo dat JK Rowling is ondergedoken na haar eerste succes. Of vergis ik me nu?

Marriejeanne het probleem met de boekhandels is inmiddels opgelost. En ik heb ze beide te vriend kunnen houden. Ook met dank aan de uitgever.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid wrote:
En Sigyn, was het niet zo dat JK Rowling is ondergedoken na haar eerste succes. Of vergis ik me nu?

Zoek maar vast een goed adres en koop een pruik... :wink: 8)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Marriejeanne: het probleem met de boekhandels is inmiddels opgelost. En ik heb ze beide te vriend kunnen houden. Ook met dank aan de uitgever.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, hoe?

Mariejeanne, dat ging als volgt. De uitgever had contact met de grootste boekhandel en via via had ik contact met een kleinere boekhandel. Ze waren beide geinteresseerd om een presentatie te organiseren met allemaal toeters en bellen. De voorkeur van de uitgever ging uit naar de grote boekhandel omdat die ervoor zorgen dat er ook veel aandacht in de pers is. En terecht.
De kleine boekhandel echter voelde zich opzij gezet en was boos. Ook terecht. Ik had hen blij gemaakt met een dode mus, ondanks dat ik nog geen enkele toezegging had gedaan.

De enige oplossing was om met de billen bloot te gaan. Dus ik ben er langs gegaan en heb me voorgesteld en de hele situatie uitgelegd. Ik heb verteld dat ik erg onervaren was en in mijn enthousiasme iets te snel gehandeld heb. En vervolgens mijn excuses aangeboden. Toen was de kou uit de lucht. Gezellig even zitten babbelen en de toezegging gekregen dat ze mijn boek 'gewoon' op voorraad nemen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid wrote:

Zjors, schrijf je er altijd een verhaaltje bij als je signeert of is het handtekening zetten en klaar is Kees?

Ik zet er meestal bij
Voor.... Veel leesplezier. En de datum , dat willen ze ook altijd.

Is er iets bijzonders (bijvoorbeeld opa koopt het boek voor kleinzoon) dan zet je erin: van opa omdat je zo van voetballen houdt (en ook een beetje van Rapid die ooit een erg goede voetballer was!)
Zoiets.
Ik verzin maar wat.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oke, en zet je dan je naam of je handtekening. Mijn handtekening is nl. onleesbaar.
Goh, dat wordt nog wat.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het überhaupt slim om je 'echte' handtekening te zetten? I.v.m. mogelijkheid tot vervalsen? Of zie ik nou spoken?

Ik zou geloof ik mijn naam zetten of een speciale handtekening ontwikkelen voor het signeren. Maar niet mijn originele. Niet dat het al zover is, hoor :D

En bij kinderboeken is het volgens mij altijd leuk om je naam te zetten of deze in je handtekening zichtbaar te laten zijn. Kinderen vinden niks aan onherkenbare kriebels.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Is het überhaupt slim om je 'echte' handtekening te zetten? I.v.m. mogelijkheid tot vervalsen? Of zie ik nou spoken?

Hier heb ik nu nóóit aan gedacht maar je hebt wel gelijk.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi om te zien dat ik allerlei antwoorden krijg op vragen die al een tijdje door mijn hoofd spoken. Dit is een leuk forum.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sigyn wrote:
Is het überhaupt slim om je 'echte' handtekening te zetten? I.v.m. mogelijkheid tot vervalsen? Of zie ik nou spoken?

Je kunt ook te argwanend in de wereld staan...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Sigyn wrote:
Is het überhaupt slim om je 'echte' handtekening te zetten? I.v.m. mogelijkheid tot vervalsen? Of zie ik nou spoken?

Je kunt ook te argwanend in de wereld staan...

Is het te argwanend?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rapid,

Wanneer je straks honderden boeken moet signeren, (en dat gaat natuurlijk gebeuren, want het wordt een enorm succes :) ) is het handig wanneer je daar een leuke standaardzin voor hebt. Bij voorkeur iets dat met je boekje verband houdt.
Elke keer iets ander verzinnen wordt lastig na tweehonderdzesendertig boeken.
Niet dat ik al honderden bundeltjes verkocht heb, maar zelf doe ik het altijd zo:
Voor Pietje Puk, met liefde, Irene.
Dit omdat er zoveel seks in staat en er best een beetje liefde bij kan.
Af en toe schrijf ik wel een persoonlijk verhaaltje, maar het is handig om een standaardzinnetje achter de hand te hebben als je zo spontaan even niets meer kan bedenken.

Sigyn,

Volgens mij zie je spoken. :)