Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal met flashbacks: chronolgisch of lineair herschrijven?

Ik ben een verhaal aan het schrijven waar nogal in de tijd wordt gesprongen. Hoe herschrijven jullie in dit geval? Beginnende bij hoofdstuk 1, 2, 3, enz... of is het aan te raden om je hoofdstukken in chronologische volgorde te herschrijven: dus, bijvoorbeeld eerst hoofdstuk 5, 8 en 9 herschrijven, omdat die zich eerst in de tijdlijn van het verhaal hebben afgespeeld, daarna volgt hoofdstuk 1, 2 en dan spring je naar 6, enz... Als je begint te herschrijven bij hoofdstuk 1, dan 2, 3 enz... dan heb je het voordeel dat je het verhaal lineair herleest zoals de lezer het zou lezen. Maar als je het in chronologische volgorde herschrijft, dan heb je het voordeel dat je de gebeurtenissen duidelijk kan opvolgen. Wat is jullie idee hierover?

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou eerst een chronologische synopsis schrijven om het hele verhaal voor jezelf duidelijk te hebben. Hier zet je dan in grote lijnen uiteen wat er in elk hoofdstuk moet gebeuren. Het verhaal zelf zou ik persoonlijk vanuit het perspectief van de lezer schrijven, dus beginnen vanaf hoofdstuk 1.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zorg er voor dat je het verhaal dat in flashbacks vertelt zelf helemaal en tot in detail helder hebt. Zelf zou ik de flashback scenes wel degelijk in de juiste chronologische volgorde plaatsen en ze zo in elk geval een keer van begin tot eind door te lezen, zonder de interrupties van de de raamvertelling. Dan weet je in elk geval of alles klopt, qua continuïteit etc. Ik weet niet welke schrijfsoftware je gebruikt, maar zelf gebruik ik Scrivener, waarin het heel makkelijk is om scenes van plaats te verwisselen. Nylok's advies van een chronologisch synopsis lijkt me trouwens ook een goed hulpmiddel, om er naast te leggen zodat je zeker weet dat alles inderdaad klopt.