Start » Forum » Het schrijfproces » Overig » Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

7 reacties [Laatste bericht]
Mender Marinus
Laatst aanwezig: 52 min 21 sec geleden
Sinds: 4 Jan 2016

Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

Hoi allen,

Laatst betrapte ik mezelf op het volgende probleem:

Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal moet eindigen, vind ik het er naartoe schrijven steeds minder leuk. Kennelijk ben ik gevoelig voor mijn eigen spoilers.

Gelukkig heb vaak wel de discipline om dan door te gaan, maar dan dus wel op het tandvlees. En dat tandvlees is er: ik werk, ik studeer, mijn vrouw werkt en we voeden onze kinderen zo goed mogelijk, zelf op. Ondanks die drukte, ben ik ervan overtuigd dat ik altijd meer kan doen. Het probleem lijkt dus echt te zijn dat met de verassing van het slot de lol er ook voor mezelf af is.

Wanneer een verhaal trouwens, van begin tot einde, geschreven is, vind ik het juist weer geweldig om eindeloos te blijven sleutelen.

Mijn vragen aan jullie zijn:

- Herkennen jullie deze dip?
- Als je zelf het voltooien van een verhaal juist leuk vindt, nadat je dus al het slot hebt bedacht, kun je verwoorden wat er dan zo leuk is aan deze fase?
- Heb je algemene tips om het schrijfproces in deze fase leuker te maken?
- Of zijn er juist dingen die je niet moet doen, met de voltooiing in het zicht? (zo ga ik stiekem vaak al herschrijven, voordat ik het verhaal heb 'afgeschreven')

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast mijn dank,

Mender Marinus

Het leven is nu eenmaal niet in een oneliner te vatten.

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 23 min 14 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Mender Marinus,

Je schreef:
'Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal moet eindigen, vind ik het er naartoe schrijven steeds minder leuk.'

voor mij geldt:

Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal eindigt, vind ik het er naartoe schrijven steeds leuker.