Start » Forum » Het schrijfproces » Overig » Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

7 reacties [Laatste bericht]
Mender Marinus
Laatst aanwezig: 52 min 21 sec geleden
Sinds: 4 Jan 2016

Motivatiedip wanneer de voltooiing nadert

Hoi allen,

Laatst betrapte ik mezelf op het volgende probleem:

Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal moet eindigen, vind ik het er naartoe schrijven steeds minder leuk. Kennelijk ben ik gevoelig voor mijn eigen spoilers.

Gelukkig heb vaak wel de discipline om dan door te gaan, maar dan dus wel op het tandvlees. En dat tandvlees is er: ik werk, ik studeer, mijn vrouw werkt en we voeden onze kinderen zo goed mogelijk, zelf op. Ondanks die drukte, ben ik ervan overtuigd dat ik altijd meer kan doen. Het probleem lijkt dus echt te zijn dat met de verassing van het slot de lol er ook voor mezelf af is.

Wanneer een verhaal trouwens, van begin tot einde, geschreven is, vind ik het juist weer geweldig om eindeloos te blijven sleutelen.

Mijn vragen aan jullie zijn:

- Herkennen jullie deze dip?
- Als je zelf het voltooien van een verhaal juist leuk vindt, nadat je dus al het slot hebt bedacht, kun je verwoorden wat er dan zo leuk is aan deze fase?
- Heb je algemene tips om het schrijfproces in deze fase leuker te maken?
- Of zijn er juist dingen die je niet moet doen, met de voltooiing in het zicht? (zo ga ik stiekem vaak al herschrijven, voordat ik het verhaal heb 'afgeschreven')

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Alvast mijn dank,

Mender Marinus

Het leven is nu eenmaal niet in een oneliner te vatten.

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 23 min 14 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Mender Marinus,

Je schreef:
'Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal moet eindigen, vind ik het er naartoe schrijven steeds minder leuk.'

voor mij geldt:

Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal eindigt, vind ik het er naartoe schrijven steeds leuker.
Het eind staat vast. Dat geeft mij de rust, sturing en de route om naar dat slot toe te werken. Ik kan me dan steeds concentreren op de te schrijven scène, waarbij het niet uitmaakt waar die scène zich in het verhaal bevindt. Algemene tip: zie je verhaal als een schakelketting, waarbij elke gebeurtenis/scène een schakel is - en werk steeds aan één van die schakels.
Voor mijn nieuwe boek(zie onderschrift) schreef ik de slotscène als eerste, en dat slot is ongewijzigd. wink

Yrret
Laatst aanwezig: 2 uren 13 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Mender Marinus schreef:

- Heb je algemene tips om het schrijfproces in deze fase leuker te maken?

Uitrusten op lauwerkrans en palmtak?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Henkie
Laatst aanwezig: 2 uren 25 min geleden
Sinds: 1 Aug 2016

Misschien is het een idee om als 'discovery writer' te werk te gaan. Dat is een schrijver die begint en wel kijkt waar het verhaal eindigt. Voordeel met zo'n werkwijze is dat het verhaal je blijft verrassen omdat het als het ware een eigen leven leidt onder je pen/op je scherm.
De keer dat ik zo schreef heb ik heel veel plezier beleefd aan mijn verhaal. Wel dacht ik eindeloos lang na over hoe het zou kunnen lopen - vooral als ik met andere dingen dan schrijven bezig was - waardoor het einde in mijn hoofd al vast lag.
Je worstelt ongeveer met het zelfde als ik: hoe hou je jezelf enthousiast tijdens het schrijven? Of, in het strengste geval: hoe behoud je je discipline?
Als je echt wilt dat het verhaal er komt moet je doorzetten. Bedenk ook dat het zonde is om een verhaal dat je - bijvoorbeeld - al voor driekwart hebt geschreven, weg te gooien.

Henkie is mijn pseudoniem. Klinkt geheimzinnig, hè?

Mender Marinus
Laatst aanwezig: 52 min 21 sec geleden
Sinds: 4 Jan 2016

Hoi,

Na een paar dagen van rust op lauwerkrans en palmtakken, dank voor jullie reacties.

@janpmeijers,
Jij haalt dus echt je voldoening uit het schrijven zelf, dat heb ik meestal ook. Goede tip over die schakels. Ik denk inderdaad dat het een heel effectieve manier is. Voor mij wel een uitdaging, ik begin meestal vanuit een bevlieging en zie daarna de puzzelstukjes wel in elkaar vallen. Soms. Goede uitdaging dus.

@Henkie
Ik denk dat ik inderdaad een soort discovery writer ben, maar dat het voor mij iets is om af te leren/bij te schaven. Het punt is juist dat in het ontdekken van het verloop van je eigen verhaal de lol zit. En verdwijnt.
Ik schrijf vaak vanuit een fictionele droom. Bij mij zit de motivatie misschien meer in het ontdekken van mijn eigen fantasie, dan in de ambacht van het schrijven. Dat roept vragen op.

Verhalen weggooien doe ik nooit, de ijskast is inmiddels goed gevuld.

Het leven is nu eenmaal niet in een oneliner te vatten.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 23 min 14 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Mender Marinus,

Citaat:

Ik schrijf vaak vanuit een fictionele droom. Bij mij zit de motivatie misschien meer in het ontdekken van mijn eigen fantasie, dan in de ambacht van het schrijven. Dat roept vragen op.

De fictionele droom is de staat waarin je de lezer wil krijgen wink
Lees ook eens deze tip:

https://schrijvenonline.org/nieuws/kippenvel-auteu...

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 3 uren 10 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Mender Marinus schreef:

Telkens wanneer ik erachter kom waar mijn verhaal moet eindigen, vind ik het er naartoe schrijven steeds minder leuk. Kennelijk ben ik gevoelig voor mijn eigen spoilers.

Dan lijkt de vraag op zijn plaats: voor wie schrijf je? Als je voor jezelf schrijft, kun je stoppen op het moment dat je weet hoe je verhaal eindigt, maar als je voor een lezer schrijft, is het natuurlijk nodig om de hele klus te klaren, omdat die niet weet hoe het verhaal afloopt en dat waarschijnlijk wel graag wil weten.

Mender Marinus schreef:

Heb je algemene tips om het schrijfproces in deze fase leuker te maken?

Deze fase is gewoon niet de leukste, smile . Het is een verplichting die je aangaat voor je lezer(s) - of niet. Dat hangt van jou af.

Mender Marinus schreef:

Of zijn er juist dingen die je niet moet doen, met de voltooiing in het zicht? (zo ga ik stiekem vaak al herschrijven, voordat ik het verhaal heb 'afgeschreven')

Herschrijven hoef je niet stiekem te doen; dat mag altijd. Wat je niet moet doen, is genoegen nemen met je eigen gemakzucht. Hup, dóórschrijven! Tot het bittere eind. En de voldoening zal zoet zijn.

Wat is literatuur en hoe schrijf je het? Lees de basis hier:https://www.mboox.nl/blog/zo-schrijf-je-literatuur

Tja
Laatst aanwezig: 19 uren 21 min geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Als ik begin te schrijven weet ik ook nog niet hoe het zal eindigen. Het moet voor mij ook een verrassing zijn.
Wel moet ik later veel dingen veranderen omdat ik een andere kant ben opgegaan.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt

Lees Tekstblad!

Neem een (proef)abonnement