Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Journalistiek en kinderboeken

Ik ben aan het inventariseren geslagen en kan jullie hulp wel even gebruiken. Wie is/was journalist en publiceert ook kinderboeken (net als ik)?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al een aardige lijst. Ik zal die hieronder plakken. Alle namen zijn welkom, zowel van leden als van niet-leden. Maarre... Daphne Deckers beschouw ik niet echt als een journalist, MichaM, jij wel? Nou goed, mijn lijst dus. Sommige mensen zijn gestopt in de journalistiek, andere combineren het vak met het schrijven van kinderboeken. 1. Wouter Klootwijk 2. Gijs Wanders 3. Petra Cremers 4. Anne-Marie Hoekstra 5. Sophia Geuze (www.samverhalen.nl) 6. Helga Warmels (ik zelf dus, :D) 7. Roger H. Schoemans 8. Gisette van Dalen 9. Natalie Righton (de Volkskrant) 10. Ineke Platel 11. Pieter van de Vliet (Foep is jarig, Piccolo) 12. Marianne Witvliet 13. Ellen Jansen 14. Manon Sikkel (juli 2008: eerste kinderboek) 15. Annie van Gansewinkel (gestopt als journalist) 16. Huub Hovens 17. Suzanne Stam (werkt nu aan een kinderboek) 18. Johannes Visscher 19. Ferry Piekart 20. Reina ten Bruggenkate 21. Nanda Roep (gestopt als journalist) 22. Thea Dubelaar 23. Patrick Cornillie 24. Loes Hazelaar 25. Christine Linneweever 26. Rob Ruggenberg 27. Annemarie Bon 28. Inge de Bie 29. Luc Hanegreefs Wie kan de lijst langer maken?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik, maar ik heb maar twee jaar in de journalistiek gewerkt. Telt dat? :D En Eigen, van dit forum, hij combineert het (maar geen kinderboeken). Loes Hazelaar heeft ook in de jt gewerkt. Ps: wat wil je met de inventarisatie doen? En nog een vraag, zoek je mensen die een journalistieke opleiding hebben gedaan of mensen die in de journalistiek hebben gewerkt/werken?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Helga, ik ben niet nieuwsgierig of zo, maar wat wil je met deze inventarisatie doen? :)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daphne Deckers is model geweest. Daarna columnist en schrijfster en presentatrice. Maar geen journalist. Eigen en Ing, ik ben bezig het onderwerp te verkopen aan een tijdschrift. De hoofdredacteur wilde dat ik een lijst aanlegde om aan te tonen dat het geen uitzondering is dat journalisten kinderboeken schrijven. Ik ga hem zo mailen en dan bel ik hem morgenochtend om de afspraak te bezegelen. Ik voel mijn journalistenbloed weer stromen...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes! Ik ben geen kinderboekenschrijver, Helga ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat vind ik op dit moment wel een beetje jammer... :crybaby: Anders was je nummer 25 geweest op mijn lijstje.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, vergeet ik onze eigen Christine Linneweever :o . Ik zet haar gauw op mijn lijstje.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je naam is opgenomen in de lijst ;) , Inge. Als het artikel is geschreven, zal ik jullie updaten.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, beetje over the top, hè. En ik heb al die namen net op de mail gezet naar mijn opdrachtgever, terwijl hij met tien namen ook al overtuigd zou zijn. Maar ja, als ik eenmaal aan het zoeken sla... Het heeft bijna iets neurotisch. Misschien, misschien :nod: kan ik nog één naam vinden :nod: , nog één, voor ik ga slapen, :nod: nog één keer googelen, ja, :nod: nog één keer, ik beloof het mezelf :nod: , niet vaker, nog één naam, nog één... Jááá! :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:rolleyes: En? Al gevonden? :D

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom journalisten en kinderboekenschrijvers in een combinatie, Helga? Is daar een bijzondere reden voor? Gewoon nieuwsgierigheid, hoor. De combinatie leerkracht / kinderboekenschrijver komt nog veel vaker voor. Er zijn trouwens ook kinderboekenschrijvers/sters die zowel journalist zijn (geweest) als leerkracht :). Dan ben je echt begenadigd, van alle kanten toegerust voor het vak.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn trouwens ook kinderboekenschrijvers/sters die zowel journalist zijn (geweest) als leerkracht :). Dan ben je echt begenadigd, van alle kanten toegerust voor het vak.
:D

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn trouwens ook kinderboekenschrijvers/sters die zowel journalist zijn (geweest) als leerkracht :). Dan ben je echt begenadigd, van alle kanten toegerust voor het vak.
Ahum, Marriejeanne, wist je al dat ik op het hbo voor de klas sta? Weliswaar voor een oudere doelgroep, maar ik merk dat ik erg veel profijt heb van mijn onderwijservaring. Ik stuur je een pb'tje als antwoord op je eerste vraag.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, je bent lekker bezig, Helga. Ik wist niet dat er zoveel journalisten ook kinderboeken schreven! Ik vind het eigenlijk ook niet zo heel veel met elkaar te maken hebben. Het schrijven van non-fictie artikelen en een kinderboek ligt wat mij betreft echt een straatlengte uit elkaar. Ja, je bent handig met een tekstverwerker en met woordjes achter elkaar zetten, maar daar houdt de overeenkomst volgens mij wel zo'n beetje op. :) Ik ben heel benieuwd naar je artikel. Wil je iets weten, dan weet je me te vinden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Helga, Ik heb geen idee of het "pedagogisch verantwoord" is, maar heb je ook weleens kinderen geinterviewd voor een van je schrijfsels?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het wel eens, FS. En dan per kind een hele pagina in de krant... Je kunt me mailen voor een voorbeeld.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik mijn meerkeuzetentamens wiskunde beter had gegokt (gokken leverde bij mij hogere resultaten op dan leren...), was ik misschien ook 'officieel' journalist geweest. En dan paste ik in je lijstje... ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het regelmatig, kinderen interviewen. Ponyruitertjes, namelijk. En inderdaad, heel lastig. Nog lastiger zijn puberjongens van een jaar of dertien. Die blijken dan op heel veel vragen "mwa" of "'kweenie" te kunnen antwoorden. En maak daar dan nog maar eens een leuk artikel van.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind kinderen interviewen lastiger dan volwassenen interviewen. Welke richting denk je op?
Beetje richting sociale omgang. Ik wil graag antwoord op de vraag: Als een kind meer aandacht nodig heeft, vraagt hij/zij daar dan om? En hoe doet hij/zij dat dan? En wat ik ook heel interessant vind is om kinderen te laten aangeven hoe ze het beste behandelt willen worden.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke richting denk je op?
Beetje richting sociale omgang. Ik wil graag antwoord op de vraag: Als een kind meer aandacht nodig heeft, vraagt hij/zij daar dan om? En hoe doet hij/zij dat dan?
Eh, volgens mij doen kinderen dat met name indirect, om aandacht vragen. Bijvoorbeeld door zich heel vervelend te gedragen.