Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hulp gezocht scenario schrijven

Hai hai, Ik zit met het volgende en hoop dat iemand mij een beetje kan helpen hiermee. Ik heb namelijk erg goed nieuws ontvangen, ik ben door naar de tweede selectieronde van de filmacademie! Allemaal leuk en aardig, en ze vonden mijn werk wat ik had ingeleverd (drie korte verhalen) dus schijnbaar goed. Het gaat om de richting scenario schrijven, dat wil ik gaan leren en mijn beroep van gaan maken. Nu moet ik nog een opdracht maken, een scenario van een protoganist van mijn eigen leeftijd en geslacht etc. Maar ik weet niet hoe ik een echt scenario moet schrijven? Welke regels er zijn zeg maar. Ik heb al een heel verhaal, maar dat blijft een verhaal. Hellup! Mocht iemand tips hebben ze zijn meer dan welkom, want ik ben bang dat ik straks op dat gesprek kom met pagina's volgetypt helemaal klaar om het te showen, maar dat het dus niet eens een scenario is.. Goed, ik wacht geduldig af..

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd! Ik kan je helaas niet verder helpen; weinig kijk op scenarioschrijven. Hopelijk krijg je hier wat feedback. Groet en veel succes en plezier met het vervolg.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dankjewel! Heb ook het internet afgestruind en zodadelijk de bieb nog maar even, moet het wel zeker weten..Hahah!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga meteen kijken! Ik weet dat er boeken te koop zijn enzo, maar mijn probleem is dat het 1 April af moet zijn en ik zit in het buitenland.. Dan maar even bestellen denk ik... Dankjewel!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het grote verschil tussen een verhaal (roman ed) en een scenario/script is dat je voor film in dialoog schrijft (zoals nachtdichter al zegt). Het hele verhaal moet uitgewerkt worden in dialoog of monoloog; interpretaties van bv de karakters (hij voelt zich eenzaam, geschokt, verdrietig) en beschrijvingen horen er niet in thuis. Wel worden er scenes beschreven, iemand komt binnen, er wordt geklopt, maar die staan apart vermeld, het hoort als het ware bij het decor. In feite schrijf je altijd in het nu, flashbacks zijn natuurlijk mogelijk, maar dat wordt bepaald door de setting, niet door de tekst. Ach, ik herhaal wat nachtdichter zei, maar iets omslachtiger. Op internet kan je vast een voorbeeld vinden.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke opleiding, Justher! Daar leer je ook om een treatment te maken. Een soort uittreksel, behandelplan van de te spelen scenes. Ik heb de opleiding niet gevolgd maar leer wel steeds meer over de dingen die met een scenario te maken hebben.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is misschien handiger om eerst te weten wat voor een soort film het moet gaan worden (zelf schrijf ik o.a. scenario's voor stripverhalen maar ben ook zeer geinteresseerd in filmscenario's)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd, Justher! Janneman geeft een heel duidelijke uitleg en je zou ook kunnen kijken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Filmscenario Daar staat een voorbeeld van hoe een scenario eruit ziet, er worden nl. ook eisen gesteld aan de vorm. Best lastig, een verhaal omzetten naar een scenario. Het is een heel andere manier van schrijven, voor film moet je in beeldtaal denken. Als je een stukje scenario af hebt, kun je het hier op het forum laten proeflezen, wellicht krijg je dan nog goede tips. Succes.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zo, heel wat reacties! Ik heb er zeker wel wat aan dus ik ga zo lekker weer aan de slag. De opdracht is schrijf een scenario, ze hebben niet gezegd "film"scenario maar goed, ik neem aan dat ze dat wel bedoelen..Toch? Aangezien het een Film academie is.. Opzich is het wel goed dat ik een verhaal heb toch? Dan wordt het een scenario afgeleidt van een roman :O haha! Ik bekijk die linkjes even en ga er eens rustig voor zitten. Het enige wat de hele tijd in mijn hoofd tolt is dat ik naar die school ga om te leren hoe dat moet, maar nu moet ik het al maken..Wel spannend en ergens niet zo eerlijk want ben bang dat ik het verknal! Ik zal wel even wat posten als ik wat af heb inderdaad, misschien wel handig. Bedankt allemaal!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik weer even, Ik heb echt iets heel handigs gevonden! http://homepages.ulb.ac.be/~rgeerts/scenariointer… Dat is een verzamelsite en uiteindelijk heb ik een weeklyscript gevonden met als voorbeeld de film Juno! http://www.weeklyscript.com/Juno.txt Dan kan ik een beetje spieken.. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als een scenario..Maar ik ben al een beetje op weg gelukkig. Zucht..

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige wat de hele tijd in mijn hoofd tolt is dat ik naar die school ga om te leren hoe dat moet, maar nu moet ik het al maken..Wel spannend en ergens niet zo eerlijk want ben bang dat ik het verknal! !
Maak je niet teveel zorgen, Justher, ze zullen denk ik niet verwachten dat je ze een perfect scenario voorlegt. Het zal meer bedoeld zijn om te bekijken of je aanleg hebt, of je in beelden kunt denken. En misschien ook wel om te kijken of jij scenarioschrijven wel interessant vindt, of dat het je vooral gaat om 'het schrijven van mooie dingen' en je toch liever romanschrijver wordt. Dat is voor jezelf natuurlijk ook handig om uit te vinden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja daar heb je gelijk in Antigone, ik moet mezelf ook niet gek gaan maken haha! Ik heb imiddels al iets in scenario stijl geschreven, het is maar een testje dus let niet op het lettertype of hoe het eruit ziet (qua scheefheid..) maar gewoon even op hoe het overkomt..En of het geloofwaardig is.. Inmiddels weet ik wel dat ik dingen als verdoofd en uitdrukkingen ook weg moet laten..Maar die zitten er wel nog in.. “Fey” Door Laura Derksen EXT. Op een bankje voor internaat DE ZONNEBLOEM – Vroeg in de middag FEY VAN ZIJNTEN wacht met 2 grote volgeladen koffers op haar taxi. Het is LENTE. Fey is 21 jaar oud, een jonge getraumatiseerde vrouw, klaargestoomd voor een zelfstandig leven. Ze sluit haar ogen en snuift de zoete lentegeur in. Het beeld van hetzelfde bankje zes jaar geleden doemt op. FEY en haar MOEDER EXT. Op een bankje voor internaat DE ZONNEBLOEM – Vroeg in de middag FLASHBACK – FEY en haar MOEDER zitten naast elkaar. FEY kijkt strak naar voren. MOEDER “Het is beter zo Fey, voor iedereen en ook voor jou. Tot ziens.” MOEDER kust haar verdoofde kind en stapt op. Ze verdwijnt in het niets. EXT. Op een bankje voor internaat DE ZONNEBLOEM – Vroeg in de middag gecontinueerd Het geluid van de aanrijdende taxi haal FEY terug naar de realiteit. Ze stapt van het bankje af en loopt naar het bijrijders raampje. TAXICHAUFFEUR “Mevrouw van Zijnten?” FEY “Ja, als het goed is wel. Naar de Rietgrachtstraat alsjeblieft.” INT. In de TAXI FEY kijkt door haar raam naar buiten. De opbouwende snelheid laat de beelden die ze ziet; grasveldjes, de hindernisbaan en de chillplek als een filmpje voorbij gaan. Ze dommelt weg en schrikt wakker van de stem van de chauffeur. TAXICHAUFFEUR “Blij dat je weggaat?” FEY “Ik heb een paar dagen bij een vriendin geslapen.” INT. In FEY’S nieuwe appartement. Het is volledig gemeubileerd, klein en het ruikt er muf. De gordijntjes voor de kleine raampjes zitten half dicht. De koffers staan nog ongeopend naast de voordeur. In het halfdonker laat ze zichzelf neerploffen op de tweezitsbank. Op de koffietafel voor haar liggen papieren over noodnummers, regels over energiebesparing en een brief van haar ex-groepsleidster LILLIAN.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit al een veelbelovend begin, justher. Iemand die met volle koffers voor een internaat zit, een flashback - je weet meteen: hier zit een hele geschiedenis achter en je vraagt je af wat er nu gaat gebeuren. Een frisse start; een wraakactie? Zoals je zelf al zegt zitten er nog dingen in die ‘niet kunnen’, geuren bijvoorbeeld. Als je duidelijk wilt maken dat het ergens muf ruikt zul je dat om moeten zetten in beelden. Je kunt je personage de ramen wijd open laten zetten, of stof op laten dwarrelen bij het neerzetten van de koffers en iemand laten niezen, of zoiets. En dat iemand een ex-groepsleidster is zul je op een of andere manier duidelijk moeten maken aan de kijker. Als algemene tip bij het omzetten van je prozatekst naar scenario: verlaat het hoofd / het perspectief van je personage en probeer als een bioscoopbezoeker beelden voor je te zien. Probeer alles om te zetten in handeling en dialoog. Een paar kleinigheden: -Volgens mij is het niet gebruikelijk de locaties uitgebreid te beschrijven, je kunt volstaan met EXT. INTERNAAT – DAG - Een beschrijving van je personage geef je normaal gesproken niet in het scenario (maar voor nu is het wel handig) - Aanhalingstekens om de dialoogteksten zijn in een scenario niet nodig Je pakt het goed aan, hoor, ik heb er alle vertrouwen in. Ik ben benieuwd naar het vervolg, succes!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie tips heel erg bedankt. Ik begrijp het steeds meer inderdaad, ik ben echt gewend om alles precies te beschrijven zodat je het echt voelt en ziet, maar nu moet dat anders worden beschreven. Ik ga weer aan de slag en we zullen zien!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een update en mijn ei kwijt.. Een tijd geleden is er ingebroken hier en heeft de inbreker mijn laptop en mijn portomonnee meegenomen. Hierin zat ook mijn IDkaart. Na veel geregel ben ik gisteren naar de Ambassade gegaan voor een nieuwe IDkaart. Om een lang verhaal kort te maken, het gaat 3 weken duren voordat hij binnen is. En je raad het al, dan is mijn toelating van de Film academie. Ze hebben me al geholpen om mijn eerste afspraak te verzetten naar een week later want dan heb ik hier vakantie, en nu is dit het probleem. Een paar dagen geleden nog zo blij, en nu weer zo down als maar kan. De ambassade zegt ook dat ik geen recht heb op een noodpas, want het is geen echte urgentie als je vervolg studie ervan afhangt.. Mijn motivatie is echt helemaal weg, maar toch zal ik mijn scenario maar afmaken misschien dat ik nog ergens geluk krijg. In ieder geval bedankt voor de tips enzo.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Justher, ik snap dat je niet blij bent! Begrijp ik goed dat je in het buitenland zit momenteel en dus niet op tijd naar Nederland kunt komen? Probeer een oplossing te vinden: bel de Filmacademie en leg het ze uit, doe de afspraak per webcam, ga nog een keer naar de ambassade, wat dan ook. Je wilt het graag, dus er moet een creatieve oplossing te bedenken zijn. En in het ergste geval meld je je volgend jaar aan. Kop op: het komt wel goed, hoe dan ook!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Justher, Ik zou ze een brief schrijven of een mail sturen waarin je alles uitlegt, als ik jou was. Liefst een brief met een handtekening. En dan schrijf je erbij: "voor meer informatie kunt u contact opnemen met de ambassade",(of iets in die trant) waarbij je de adresgegevens van de ambassade voegt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai , Ja ik heb inmiddels de academie gemaild en ik wacht op reactie. Want ik begrijp heel goed dat er voor mij tien anderen zijn, zo denk ik dan. Ik heb gewoon alles uitgelegd en moet gewoon afwachten. Ik zit momenteel inderdaad in het buitenland, ik studeer aan de Lincoln University in Engeland en heb binnekort dus vakantie wat me goed uitkwam wegens de gespreks ronde.. Ik denk ook niet dat de school contact op gaat nemen met de ambassade, er zijn zoveel mensen die op die school willen en die wel gewoon kunnen komen..Maar goed, om mezelf niet helemaal verdrietig te maken moet ik positief blijven ;) en vooral afwachten.. De ambassade is heel vervelend hier, ze behandelen je als een nummer en tonen totaal geen grientje respect en zijn zelfs niet aardig. De vrouw stelde zich niet eens voor, nou goed daarover kan ik toch niet veel meer zeggen. Het is gewoon vervelend dat door iets wat een inbreker heeft gedaan gevolgen geeft tot veels te ver..! Wish me luck...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zit momenteel inderdaad in het buitenland, ik studeer aan de Lincoln University in Engeland
Hoe ben je daar terecht gekomen? ps Ik :thumbsup: voor je

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ks

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha dankje, duimpjes zijn altijd goed ;) Ik heb na mijn studie op het SintLucas de kans gekregen om daar te studeren, in te stromen in het derde jaar (mijn leraar Engels heeft hier ook gestudeerd en zo doende :P handig he?). Ik studeer hier hetzelfde als dat ik vier jaar daar heb gedaan alleen nu meer voor mijn portfolio. Mijn studie heet contemporary lens media, of eigenlijk, ik maak en schrijf mijn eigen short-films en experiementeer enzo.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja echt he? Ik was ook enorm kwaad vooral toen het net was gebeurd. Iedereen was in huis en ik zat een deur naast die van mijn kamer, met een vriend te kletsen. De inbreker kwam door de voordeur (die zat niet op slot, want 5 min. later zou ik toch zijn weggegaan) mijn laptop netjes unplugged, potomonnee uit mijn tas gehaald en foetsie. Gebeurd hier heel veel in de studentenwoningen, valt veel te halen hier he.