Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe schrijf je een manuscript?

hallo allemaal, Ik ben hier nieuw en heb een opdracht gekregen om een manuscript te schrijven die te maken heeft met architectuur/vormgeving, maar ik heb echt geen idee wat een dergelijke opbouw kan zijn, hoe lang het moet zijn, wat de opbouw is? als iemand een goede suggestie heeft is dat van harte welkom, want ik weet niet hoe ik moet beginnen. groetjes1

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op SO, FN :) Ik denk dat het zoiets is, maar zeker weten doe ik het niet. 1: bedenk een onderwerp. 2: bedenk een onderzoeksvraag en hoe je bij het antwoord wil komen (ik neem tenminste aan dat je een conclusie nodig hebt, ik heb geen idee wat je daarvoor moet doen). 3: begin te schrijven bij het eerste stukje wat in je opkomt, desnoods je conclusie. Veranderen van je tekst kan later altijd nog. 4: als je alles hebt geschreven begin je met herschrijven. Verander de hoofdstukken die niet kloppen of die je gewoon wil veranderen, herschrijf desnoods de conclusie of de onderzoeksvraag als die niet meer kloppen (was een tip die ik voor mijn examen kreeg, eerst werkstuk typen en daarna de onderzoeksvraag, veel makkelijker dan andersom). Lengte: staat er nergens een maximum aantal woorden of pagina's aangegeven dan? Opbouw: in hoofdstukken? Kijk anders ff bij anderen die zoiets al gedaan hebben.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik heb net even, manuscript opbouw in de zoek balk gezet en er kwamen veel antwoorden uit. Misschien ook een idee om daar eens in te zoeken. Zo staat er een topic in over de opbouw van een kortverhaal een autobiografie enz enz. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe kom je dan aan die opdracht, fn, als je geen idee hebt hoe je eraan moet beginnen? Jeanet geeft trouwens een heel goede tip! :!:

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hoi fn, het gaat hier vooral om creatief schrijven. Studiescripties zijn weer een heel ander ding. Lees eens 'hoe schrijf ik een scriptie' van Umberto Eco. Verder vind ik inderdaad zoals MichaM al zegt dat je mag verwachten van je opleiding dat je daar aanwijzingen over krijgt. Zo niet dan kun je daar het beste terecht voor specifieke vragen.