Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

chicklit

Hey, Ik ben een poging aan het wagen een chicklit te schrijven. Bij proeflezen staan twee stukjes. Nu vroeg ik me af: Je mag niet teveel beschrijven. Dus eigenlijk bestaat het verhaal zoveel mogelijk uit dialogen en gedachten? Of zie ik dit verkeerd? Ik heb namelijk soms het gevoel alsof ik een compleet hoofdstuk alleen in dialoog schrijf met hier en daar een zin beschrijving. Maar niet teveel. Mijn man en moeder vinden het juist heerlijk en hebben beide een totaal ander beeld bij de personages en bij de omgevingen waarin het zich afspeelt. Is dit niet juist de bedoeling? Dat het niet allemaal zo strak staat beschreven maar gewoon luchtig en vooral heel snel? Het is moeilijker dan ik dacht. Het ene moment vloeien de woorden uit mijn vingers en het andere moment kan ik alleen maar staren.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, luchtig en vlot geschreven. Als je geen zin hebt in zware kost is chicklit lekker om te lezen. Misschien handig om verschillende chicklit te lezen, want ik vind dat er toch wel wat verschil in zit. Misschien kan je dan bepalen of de stijl je wel ligt. Succes ermee

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet beschrijven betekent "show, don't tell". Niet beschrijven dat iemand boos is, maar het laten zien door houding, woordkeuze en acties. Niet zeggen "ze was zo onhandig" maar laten zien hoe ze tegen deuren oploopt en over stoeprandjes struikelt. Dit geldt overigens niet alleen voor chicklit ;)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ok dank jullie Ik heb redelijk wat van Jill mansell gelezen en vind het heerlijke luchtige boeken. Zo heb ik nog wel een aantal chicklits in mijn kast staan. Altijd leuk voor een middagje in de tuin terwijl de kids om me heen dansen. Je hoeft er niet volledig je aandacht aan te besteden en als je het weglegt en weer terug oppakt zit je er direct weer helemaal in. Dan zit ik toch op de goede toer. Thx nogmaals

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Steffie Persoonlijk vind ik Sophie Kinsella beter dan Jill Mansell. Heb je ook wat van haar gelezen? Dan merk je het verschil. Nogmaal succes met je chicklit

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heb het even opgezocht, maar ik denk niet dat ik echt iets gelezen heb buiten shopaholic en dat is een tijdje geleden. Toch maar weer eens naar de bieb denk ik :)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marian Keyes is ook schitterend. Het eerste wat ik van haar gelezen heb is "Sushi for beginners", sindsdien ben ik een fan. Overigens, chick lit is nog steeds het beste wanneer je het in de originele taal leest. Veel van de humor gaat verloren in de vertaling, vind ik persoonlijk...

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind 'The other side of the story' van haar heel sterk. Zij is mijn favoriete chicklitschrijfster. Ik ben ook dol op Cecelia Ahern, maar haar boeken vind ik niet helemaal onder de noemer vallen. Lees ook eens iets van Lisa Jewell als je Marian Keyes goed vindt; bijvoorbeeld 31 Dream Street, dat is een superboek. Ik lees de Nederlandse vertalingen van Marian Keyes helemaal niet graag trouwens, maar dat komt niet doordat de humor verloren gaat. Ik vind de vertalingen gewoon heel slecht gemaakt (ook de covers, zetspiegel etc.) waardoor de boeken meer lijken op streekromans dan chicklit. Met andere vertalingen heb ik veel minder moeite.