Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoeveel woorden?

Een vraag die misschien al vaker gesteld is, maar die ik nergens terug kan vinden: Hoeveel woorden heeft een gemiddeld boek eigenlijk. Ja, ik weet best dat daar een groot verschil in is, maar ik heb werkelijk geen idee aan hoeveel woorden ik moet denken als ik het over een gewone paperback heb, of een pocket. Wie weet het? :roll:

Gelijk even ingaand op onderstaande antwoord: Ik heb het over een roman voor volwassenen. :oops:

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zou handig zijn als je je doelgroep meldt. Paperbacks voor 9+ hebben al snel heel wat minder bladzijden dan paperbacks voor volwsasenen. :wink:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tigergirl wrote:
Het zou handig zijn als je je doelgroep meldt. Paperbacks voor 9+ hebben al snel heel wat minder bladzijden dan paperbacks voor volwsasenen. :wink:

Ik heb het aangepast, dankjewel.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een chicklitboek zit tussen de 60.000 / 100.000 woorden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat je misschien ook beter kunt doen is gewoon schrijven, totdat de draft af is, om dan één herschreven versie te produceren. Als je dan kijkt naar het aantal woorden en het komt totaal niet in de buurt van wat Nenko zegt, kun je eerst even kijken of het écht te veel of te weinig is. ALs dat wel zo is, dan kun je het altijd veranderen, als het niet zo is kun je je gewoon op het 'normale' herschrijevn storten zonder het indikken. Indien je gelijk al tussen die duizenden woorden zit, kun je kijken tot hoe ver je met schrappen kunt gaan - en als je meer wilt schrappen, hoeveel extra je dan erbij moet schrijven.

Ach, laat al dat voorgaande nou maar zitten, is te moeilijk doen.
Schrijf met je hart, laat het verhaal vloeien. Schaaf het wat bij, kijk naar hoeveel woorden het telt. Is dat eht goede aantal of niet? Verdient het boek meer woorden of wordt er teveel verteld?
Zolang het boek lekker loopt, makt het aantal woorden niet uit (tenzij het slechts 20.000 is of juist 900.000 :P is, natuurlijk )

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het al vaker gezegd: het aantal woorden loopt gigantisch uiteen.
Loop naar je boekenkast. Neem een boek waarvan je denkt: zoiets bedoel ik nou te schrijven.
Tel op een pagina het aantal woorden even met de hand (of op een halve pagina en verdubbel dat) .
Dan neem je het aantal pagina's (minus de meestal 6 pagina's voorwerk waar niks opstaat) en vermenigvuldig dat.

Heb je bijvoorbeeld 300 woorden op een pagina en 150 bladzijden dan kom je op 45.000 woorden.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Houdt er natuurlijk wel rekening mee dat er ook - naar gelange het aantal hoofdstukken - er niet volledige pagina's in het boek zitten. Als er veel kleine hoofdstukken zijn, kan dat veel woorden schelen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aantal woorden vind ik zelf eigenlijk niet van belang. Het verhaal is af, wanneer het af is. Of het nou veel of weinig woorden zijn.

Je kunt altijd wel een richtlijn aanhouden, maar laat deze richtlijn je schrijfwerk niet beheersen.
Ik ken mensen die zo gefocused zijn op hun aantal woorden, dat ze iedere halve pagina kijken hoe ver ze zijn. Of dat ze perse een bepaald aantal woorden voor een hoofdstuk willen en chagrijnig worden als ze eronder zitten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor jullie reactie.
Nee ik focus me niet vast en ik schrijf rustig verder, maar een beetje richtlijn vond ik toch wel prettig. Ik heb nog een lange weg te gaan... :roll:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het met de rest eens dat er een enorm verschil is in het aantal woorden per boek. Twee romans die ik bijvoorbeeld zelf erg goed vind zijn "Ik ook van jou" en "Lelieblank, Scharlakenrood" en die laatste is ongeveer drie keer zo dik. Toch zijn het allebei romans.
Mijn eigen roman had ongeveer 90.000 woorden.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hé grappig, dezelfde vraag heb ik pas aan Nenko gesteld (irl, dus kon je niet lezen hoor). En ik schrok van de 60.000 die ze noemde, want ik ben nu op iets meer dan 30.000 en het verhaal is verteld. Oké, er moet nog wat tussenin, ik moet nog iets meer vlees op de botten toevoegen, maar meer dan 8.000 gaat dat niet worden. Zeker niet.

Ik zit er nu over te twijfelen of ik er een extra verhaaldraad doorheen moet weven.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn roman heeft 138.411 woorden (heb het net nog even voor je gecheckt :wink: ), dit resulteerde bij mij in een boek van 399 pagina's.
De meeste boeken bij de boekhandel die ik zo zie liggen op de bestsellertafel, zijn ongeveer even dik of iets dunner.
Ik denk dat je met 100.000 wel een aardig gemiddelde hebt.
Maar het ligt natuurlijk ook helemaal aan het genre waarin je schrijft. Fantasyboeken zijn over het algemeen veel dikker dan gewone fictie.
En zoals al werd gezegd: je verhaal is af als het af is, dat heeft niets met de dikte of het aantal woorden te maken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Mijn roman heeft 138.411 woorden (heb het net nog even voor je gecheckt :wink: ), dit resulteerde bij mij in een boek van 399 pagina's.
De meeste boeken bij de boekhandel die ik zo zie liggen op de bestsellertafel, zijn ongeveer even dik of iets dunner.
Ik denk dat je met 100.000 wel een aardig gemiddelde hebt.
Maar het ligt natuurlijk ook helemaal aan het genre waarin je schrijft. Fantasyboeken zijn over het algemeen veel dikker dan gewone fictie.
En zoals al werd gezegd: je verhaal is af als het af is, dat heeft niets met de dikte of het aantal woorden te maken.

Ik denk dat ik 100.000 als gemiddelde wel een goed uitgangspunt vind. Bedankt allemaal.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oeps. Dan heb ik nog wat werk te verrichten!!

Een novelle dan? Weet iemand hoeveel woorden daarvoor staat?

Ik vind het ook nogal 'spannend' om er een extra verhaallijn in te weven, dat moet dan met een bijpersoon gaan gebeuren (ik denk er dus al wel over na), maar het lijkt me zo nep overkomen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lizebeth wrote:
Ik vind het ook nogal 'spannend' om er een extra verhaallijn in te weven, dat moet dan met een bijpersoon gaan gebeuren (ik denk er dus al wel over na), maar het lijkt me zo nep overkomen.

Vind je het leuk om het te schrijven en vind je het zelf bij het verhaal zelf passen? Doen! Twijfel je, dan betekend dat dat je het er eigenlijk niet helemaal achter staat, dus dan zal je lezer vanzelf merken dat het enthousiasme van eerder ontbreekt :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of een boek een Novelle is, heeft niet alleen met het aantal woorden te maken.

Van Wikipedia:

Een novelle is een fictionele prozatekst die wat de omvang betreft tussen de roman en het verhaal geplaatst wordt. Een novelle bezit een enkelvoudige structuur en een klein aantal personages die nauwelijks of geen ontwikkeling doormaken. Meestal omvat een novelle een kort tijdsbestek en toont ze de hoofdpersonages op een beslissend moment in hun leven.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bekijk ook of je met kritisch herschrijvven je verhaal niet boeiender kan vertellen... Waardoor je vaak ook meer tekst heb. Als ik schrijf, doe ik het soms snel en is het hoofdstuk na 1000 woorden af. Als ik dan herschrijf kom ik veelal op 3x zo veel uit - en het leest ook nog veel beter! Wel oppassen natuurlijk dat het niet saai is - een lezer heeft het echt wel door als je woorden ermaar staan ter bladvulling...

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mijn boek heeft 320 blz in het echte gedrukte boek (dat zijn 203 pagina's in word) en dat zijn 115.375 woorden. Het is 2,8 cm dik. Dan weet je ongeveer waar ik het over heb qua soort boek.

Nou maakt het natuurlijk ook nog uit of je vaak heel lange woorden gebruikt. Ik heb zo simpel mogelijke taal gebruikt. Dus vaak korte woorden.

Overigens gaan er inderdaad nog een stuk of 10 blz af van voorwerk en witblz ivm deel 1, deel 2 etc.

Overigens zegt de dikte van een boek toch niets? Ik vind zelf dikke boeken heerlijk, maar als ze vol staan met niet relevant geouwehoer, had het beter dunner kunnen zijn...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tel het aantal woorden op 1 pagina en vermenigvuldig dat met het aantal pagina's, dan zit je aardig in de richting, zou ik zeggen. Daar heb je toch geen forum voor nodig?