Inspiratie voor fantasyverhalen

heey, mijn naam is sara en ik ben nieuw hier. ik ben 15 jaar (binnen een maand 16). en ik kamp er al bijna 3 jaar mee om een boek te schrijven. dit is eigenlijk mijn grote droom.ik wil graag een fictie boek schrijven met parallelle werelden dingen die niet bestaan ... maar mijn probleem is voor het verzinnen, daar blokkeer ik ofzo. soms kan ik een hele tijd achter mijn pc zitten en dan nog niets op men blad staan hebben. hebben jullie misschien ideeen hoe ik ispiratie kan krijgen zodat ik toch een verhaal zou kunnen verzinnen? hartelijk bedankt sara

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Devraras, Tip 1: struin dit forum af naar alle tips die in het verleden hierover al eens gegeven zijn en plaats dan gerust een wat gerichtere vraag. Ik denk dat je dan wat meer kans maakt op zinvolle adviezen.
2 februari 2009 - 21:46

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb bij mezelf gemerkt dat "een boek willen schrijven" niet de juiste insteek is om een goed verhaal te produceren. Andersom werkt beter. Je hebt een verhaal en dat schrijf je en pas later lijkt het een boek te kunnen worden. Schrijver willen worden terwijl je niks op papier krijgt, lijkt met niet zo'n goed uitgangspunt. Een techniek die ik van Tais Teng heb geleerd: sla het woordenboek open, prik een woord en gebruik dat woord in de eerste zin van je fragment. Het hoeft niks met je verhaal te maken te hebben, maar je komt wel op gang, op die manier.
2 februari 2009 - 21:49

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo devraras, Teken een landkaart: bossen, steden, rivieren, wegen, moerassen en al dat soort dingen. Bedenk welke volken waar leven, wat hun gebruiken zijn. Wie regeren er? Wie hebben er ruzie met elkaar? Welk transport is er beschikbaar (je hebt het over parallelle werelden, dus daar kun je leuke dingen mee doen). Verzin een geschiedenis voor het land (de landen). Komt er iemand van buitenaf die de grote held wordt (als in Narnia, de kronieken van Thomas Covenant en al dat soort boeken). En het belangrijkste, wat is het grote conflict? Moet een kwade heerser worden gedood? Moet er eerst een bepaald voorwerp worden gevonden? Wat is de geschiedenis van dit voorwerp? enz. enz. Het leukste is denk ik om eerst het conflict te bedenken. Daar kun je de hele wereld omheen breien. Succes.
2 februari 2009 - 23:00

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vergeet bij al die vragen van Trannel ook niet het "WAAROM". Waarom regeert er in het ene deel een koning en hebben ze ergens anders een democratisch systeem, waarom is er ruzie, waarom rijden ze niet op paarden. Niks zo ergerlijk als verzinsels om het plot interessant te maken zonder dat er een gedachte achter zit.
2 februari 2009 - 23:29