Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tarief ghostwriter (jong en onervaren)

Hier bestaan al tig topics over, maar toch is mijn situatie steeds een beetje anders. Daarom vraag ik via dit nieuwe topic graag jullie hulp. Mijn situatie is als volgt: Vorige week stond ik met mijn debuutroman op de Boekenbeurs van Antwerpen voor een signeersessie. Een koppel heeft toen mijn jonge leeftijd opgemerkt, mijn boek gekocht en mij later opnieuw gecontacteerd. Nu willen zij zich graag verloven, en voor deze verloving een uniek kortverhaal laten schrijven door een jong en toch enigszins erkend auteur. Ze hebben mijn boek gelezen en zijn ervan overtuigd dat die schrijfstijl ideaal is. (Ik ben gevleid!) Aangezien er maar 1 exemplaar zou komen, kunnen we dus niet over royalty's spreken. Nu heb ik ergens gelezen dat een ghostwriter echt wel een enorme luxe is, en gerust 1.000 euro mag vragen. Dat lijkt me zeer overdreven, zeker omdat ik nog nauwelijks de kans heb gehad om mijn talent aan te scherpen. Tegelijk lijkt het me dan weer ontzettend onprofessioneel om slechts 50 euro te vragen... Ook heb ik reeds horen spreken van een uurtarief. Dat kan wellicht toegepast worden bij auteurs die als het ware op commando 3 uur aan een stuk kunnen schrijven. Dit gaat niet voor mij op. Ik ben nogal chaotisch en mijn verhalen worden grotendeels samengesteld door vluchtige schrijfseltjes die ik op de bus, op het toilet, of als slaapmutsje schrijf. Is dan een totaaltarief de oplossing? Waarop moet je zoiets baseren? Ik hoor graag jullie advies!

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een heel leuke situatie. En omdat het om geld gaat - kan men hier de ware aard van de schrijver leren kennen.
Nu heb ik ergens gelezen dat een ghostwriter echt wel een enorme luxe is, en gerust 1.000 euro mag vragen.
Ja, dat mag.
Nu willen zij zich graag verloven, en voor deze verloving een uniek kortverhaal laten schrijven door een jong en toch enigszins erkend auteur.
Lijkt mij een unieke kans - jong en erkend te blijven - ook in een kortverhaal.
Tegelijk lijkt het me dan weer ontzettend onprofessioneel om slechts 50 euro te vragen.
Er zijn tienduizenden schrijvers die jaarlijks meedoen met een schrijfwedstrijd en wekenlang glimlachen om de derde prijs die ze hebben gewonnen. Hun uniek kortverhaal brengt zelden 50 euro op.
Is dan een totaaltarief de oplossing?
Ja. Vraag om een gesloten envelop nadat ze het hebben gelezen.
Waarop moet je zoiets baseren?
Op gevoel in je hart.
Ik hoor graag jullie advies!
Laat je niet verleiden door geld - in deze unieke situatie.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben iemand van zoiets gratis doen. Daarom zou ik het aan het paar overlaten en zeggen: betaal maar wat jullie er voor overhebben. Eventueel kun je de tijd die je eraan besteed in rekening brengen. Ik weet wel dat dit moeilijk is.

Lid sinds

4 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een heel leuke situatie. En omdat het om geld gaat - kan men hier de ware aard van de schrijver leren kennen.
Ja, hoor. Schrijven Online doet het wéér. Rancuneuze opmerkingen waar ik - hoe zal ik het zeggen? - helemáál niet op zit te wachten. Ik weet dat ik alleen zulke opmerkingen zal krijgen, waarom doe ik het mezelf dan nog aan?
Er zijn tienduizenden schrijvers die jaarlijks meedoen met een schrijfwedstrijd en wekenlang glimlachen om de derde prijs die ze hebben gewonnen. Hun uniek kortverhaal brengt zelden 50 euro op.
Ongetwijfeld. Dit zijn mensen met een passie voor schrijven, maar voor hen is de derde plaats van een landelijke schrijfwedstrijd vaak de enige erkenning die ze verkrijgen. Dit is leuk, maar er is een verschil tussen felicitaties van een vrijetijdsjury, en gepubliceerd worden door een uitgeverij. (en NEE, in een wanhopige poging de onvermijdelijke volgende haatreacties te vermijden: hiermee impliceer ik niet dat deze mensen geen talent hebben!)

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, hoor. Schrijven Online doet het wéér. Rancuneuze opmerkingen waar ik - hoe zal ik het zeggen? - helemáál niet op zit te wachten. Ik weet dat ik alleen zulke opmerkingen zal krijgen, waarom doe ik het mezelf dan nog aan?
Pardon? Ja, hoor. Veelal jonge - en tevens voldoende oude rotten - zeer onervaren lezers doen het weer. Lezers die onderhuids zo vol negatieve energie zitten dat ze de boodschap niet begrijpen. Die een zeer lichte aardbeving in Groningen als een persoonlijke aanval opvatten. Ik had een meer kinderlijk [eenvoudig] advies kunnen geven, beter afgestemd op oppervlakkige lezers.
Ongetwijfeld. Dit zijn mensen met een passie voor schrijven, maar voor hen is de derde plaats van een landelijke schrijfwedstrijd vaak de enige erkenning die ze verkrijgen. Dit is leuk, maar er is een verschil tussen felicitaties van een vrijetijdsjury, en gepubliceerd worden door een uitgeverij. (en NEE, in een wanhopige poging de onvermijdelijke volgende haatreacties te vermijden: hiermee impliceer ik niet dat deze mensen geen talent hebben!)
Een fantastische analyse waarmee u mij duidelijk maakt wat de waarde van 50 euro is. In uw wanhoop iets te willen vermijden dat onvermijdelijk is - is uw implicatie onlogisch en inhoudelijk zeer zwak. NB Omdat u gepubliceerd bent door een uitgeverij zou uw honorarium [Latijn voor ereloon of eregeschenk] minimaal 1000 euro moeten zijn voor een kortverhaal. Excuus dat ik nog niet had begrepen dat u dit antwoord had verwacht.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ook zijn zoals Tja. Zoiets gaat sowieso de ronde en dan heb je al mooie mond-op-mondreclame. En voor de rest ... ik vermaak me nu ook wel. Ik ben er wel van overtuigd dat Yrret het net heel positief bedoelde :) zo interpreteerde ik zijn (wederom) geweldig geformuleerde zinnen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie geen reden waarom je dat geheel pro deo zou doen. Je stopt tijd en moeite in het maken van iets waar zij waarde aan hechten. Waar je het tarief van 1000 euro gezien hebt (voor hoeveel woorden/uren werk?) weet ik niet, maar je uitgangspunt klopt niet helemaal. Het klinkt niet alsof ze op zoek zijn naar een ghostwriter.
Een ghostwriter is een schrijver die schrijft onder andermans naam, op diens verzoek. De publicatie verschijnt als ware het van de opdrachtgever.
Nu willen zij zich graag verloven, en voor deze verloving een uniek kortverhaal laten schrijven door een jong en toch enigszins erkend auteur.
Jouw situatie klinkt eerder alsof deze mensen op zoek zijn naar een auteur die een kort verhaal schrijft aan de hand van hun wensen. Dus als je onderzoek doet naar wat redelijke tarieven zijn, zoek dan rond naar de tarieven van schrijvers, niet ghostwriters. In mijn ervaring en bij mijn weten is een bedrag van ~10 cent per woord een redelijke prijs. Zo wordt de prijs van een (kwalitatief hoogwaardig en origineel) verhaal van rond de duizend woorden dus 100 euro.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn ervaring en bij mijn weten is een bedrag van ~10 cent per woord een redelijke prijs. Zo wordt de prijs van een (kwalitatief hoogwaardig en origineel) verhaal van rond de duizend woorden dus 100 euro.
Wat Diana zegt. En uiteraard moet je als zelfstandig ondernemer / zzp'er kunnen factureren met oog op de btw.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, zeker niet. Maar dat is niet de vraag van de topicstarter. 100 euro voor duizend woorden lijkt redelijk voor een onervaren schrijver in opdracht. Wie kan schrijven, is nog geen tekstschrijver - er is echt een groot verschil. Wie vaak aan wedstrijden meedoet, weet dat: inspiratie voegen naar een opgelegd thema of onderwerp vereist oefening. Inspiratie voor een eigen verhaal fluctueert altijd en in dit verhaal ligt alles vast. Een professional schrijft zo'n tekst in opdracht vrij snel, een onervaren schrijver doet er misschien wel weken over, en dan lijkt 100 euro niet veel. Dit soort opdrachten zijn meestal inclusief voordracht, en voor een stuk geschreven voor voordracht gelden weer andere tarieven. Uiteraard kan een schrijver de volledige dienst alleen leveren als hij / zij aantoonbaar ervaren is in het geven van lezingen en voordrachten - het uitdragen van de tekst is een andere discipline. Beste tip 1: houd een realistische kijk op het omgaan met je tijd en inzet. Mensen weten niet altijd wat ze precies van je vragen, en nee zeggen is altijd een optie. Tip 2: maak eerst een opzet van het verhaal voor je toezegt en onderhandelt over de prijs. Dan weet je in ieder geval een beetje of je werkelijk de dienst kunt leveren. Want dat is wat je doet, je levert een dienst. En of je deze keer nu wel of niet een vergoeding krijgt voor je tijd en inzet, de dienst moet naar jouw beste kunnen zijn: de tekst en/of voordracht is een visitekaartje voor je toekomstige werk. Succes!

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
TwainLove, het beste is te overleggen met de opdrachtgevers. Misschien hebben ze niet nagedacht over een vergoeding. Mensen denken soms dat teksten schrijven niets kost. Daarom is het handig om zelf een tarief in gedachten te hebben wat jij je werk waard vindt. Je zegt dat je jong en onervaren bent. Is het dan - afgezien van je publicatie - een probeersel? Voor een probeersel hoeft men niet betalen, maar als je je schrijven serieus neemt zijn de volgende vragen misschien op hun plaats: Hoeveel kost jou een eerste opzet? Qua tijd, energie, inleving in het onderwerp? Ga je gesprekken voeren met de opdrachtgevers? Dat zal wel moeten, want anders weet je niet wat je schrijven moet. Wat zijn dan de reiskosten? Anticipeer ook op wat er gebeurt wanneer de opdrachtgevers teleurgesteld zijn in het resultaat? Hoe vaak ga je herschrijven? Wanneer stop je daarmee? Misschien loopt het project op niets uit. Dat kan. Word je dan nog betaald? En waarvoor dan? Met andere woorden: overweeg de praktische aspecten; dan kom je vanzelf centjes tegen die jij investeren moet (zoals reis- en verblijfkosten - wie betaalt de koffie? - schrijftijd, die je niet aan iets anders besteden kunt). Als leidraad zou je je huidige loon kunnen nemen. We weten niet wat voor werk je doet en hoeveel je daarmee verdient en dat hoeven we ook niet te weten, maar waarom zou je niet hetzelfde uurtarief vragen voor deze klus? Dus, volkomen fictief, maar misschien geeft het een handvat: * Stel, je verdient nu netto 15 euro per uur, je verwacht drie uur bezig te zijn met het schrijven van een kortverhaal, dan is dat € 45. Indien je geen inkomsten hebt, kun je uitgaan van het landelijk minimumloon dat geldt voor jouw leeftijd. * Daarnaast reken je reiskosten via de landelijke kilometervergoeding, stel: € 25. * Dan nog de informatieve bijeenkomsten waarin jou verteld wordt wat men graag in het verhaal wil hebben, stel: 2 uur à € 15 = € 30. Dan kom je uit op precies € 100. Een beetje verloofd stel heeft dat er wel voor over, denk ik. Maar wel goed afspreken, contract erbij en ondertekenen. Je neemt jezelf wel serieus!
En uiteraard moet je als zelfstandig ondernemer / zzp'er kunnen factureren met oog op de btw.
Factuur hoort erbij. Btw moet je even goed uitzoeken. Ik geloof dat hier geen btw op rust, maar ik weet niet waar je woont. In een ander land dan NL kan het anders zijn. Zie de Belastingsite: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bld…

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allereerst een tip om géén auteursrechten over te dragen, vergoeding of niet. Dat moet sowieso schriftelijk (vormvoorschrift) dus als je niets tekent, is er niets aan de hand. Verder hangt het natuurlijk vooral af van de band met dat verloofd stel, hun financiële positie en jouw tijdsdruk en financiële positie. Je kunt uiteraard ook zeggen dat je het niet om niet doet en door hen naar waardering laten betalen, maar dan leg je de afweging bij hen en riskeer je zelf teleurstelling als ze opeens toch met vijftig piek aan komen. Ik zou €0,20 per woord voorstellen, dat is een prima tarief voor een creatief werk. @Tja: Waarom zou je iets om niet schrijven voor een stel dat je verder niet kent, of voor een doel waar je verder geen affiniteit mee hebt? Het kost tijd, energie, inspiratie en natuurlijk verrijkt het ook jezelf, maar dan nog is het een verzoek in opdracht en er is geen enkele reden om het gratis te doen. @Yrret: Wat is precies het probleem? Zeker als iemand in opdracht schrijft, heeft hij gewoon recht op betaling, tenzij er bijzondere redenen zijn waarom hij het pro deo zou doen en in dat geval hoort het initiatief bij de schrijver te liggen. Dat geldt zo'n beetje voor iedere artistieke uiting in opdracht trouwens. Snap je bezwaar niet.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"We gaan trouwen en kom, we hebben John nog, die is professioneel fotograaf en maakt altijd prachtige foto's. Hij heeft laatst zelfs een contract met een uitgever gesloten voor een fotoboek. Zullen we hem vragen of hij bij ons het huwelijk komt fotograferen?" Volgens mij lacht John mij in het gezicht uit als ik het in mijn hoofd haal hem gratis te vragen en ik zie niet in waarom dat voor een literaire artistieke uiting anders zou zijn.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Yrret: Wat is precies het probleem? Zeker als iemand in opdracht schrijft, heeft hij gewoon recht op betaling, tenzij er bijzondere redenen zijn waarom hij het pro deo zou doen en in dat geval hoort het initiatief bij de schrijver te liggen. Dat geldt zo'n beetje voor iedere artistieke uiting in opdracht trouwens. Snap je bezwaar niet.
Kletskoek Daniel, ik heb geen probleem - ik heb geen bezwaar.
"We gaan trouwen en kom, we hebben John nog, die is professioneel fotograaf en maakt altijd prachtige foto's. Hij heeft laatst zelfs een contract met een uitgever gesloten voor een fotoboek. Zullen we hem vragen of hij bij ons het huwelijk komt fotograferen?" Volgens mij lacht John mij in het gezicht uit als ik het in mijn hoofd haal hem gratis te vragen en ik zie niet in waarom dat voor een literaire artistieke uiting anders zou zijn.
Waarom vergelijk jij een professioneel fotograaf - altijd prachtige foto`s - met TwainLove die zoals ze zelf schrijft - jong en onervaren is en bovendien denkt zich met een ghostwriter te kunnen vergelijken voor de betaling van een kort verhaal? En ... vooral denkt; het is ontzettend onprofessioneel om slechts 50 euro te vragen.
Het kost tijd, energie, inspiratie en natuurlijk verrijkt het ook jezelf, maar dan nog is het een verzoek in opdracht en er is geen enkele reden om het gratis te doen.
Die is er wel. Ze is onervaren! En ... schrijft ze zelf;
Ik ben nogal chaotisch en mijn verhalen worden grotendeels samengesteld door vluchtige schrijfseltjes die ik op de bus, op het toilet, of als slaapmutsje schrijf.
Waar je die verhaaltjes schrijft maakt mij niet uit. Ik ken iemand die schrijft ze in de Metro. En nu weer jouw vergelijking met jouw professionele fotograaf - als die fotograaf nu eens jong - onervaren en chaotisch was - wil je die dan nog voor je huwelijk hebben? Ik niet - al was het gratis. Bespaar mij de lol uit te leggen wat een `artistieke uiting` is. Ik heb kunstenaars een vloer vol zien smeren [niet gratis] met pindakaas.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, misschien is het een stukje persoonlijk voor mij. Voor mij is schrijven een hobby en ik heb niet de ambitie er broodwinning van te maken. Tegelijkertijd heb ik in het dagelijks leven een beroep waarvan mensen het ontzettend handig vinden er een beoefenaar van in hun omgeving te hebben, zodat ik zeker drie keer per week word aangesproken of ik niet dit, dat, zus of zo kan doen, uitzoeken of oplossen, en dan uiteraard om niet. Ik ben daar al lange tijd mee gestopt, niet omdat ik onhulpvaardig of arrogant ben maar omdat ik van de uitoefening van mijn beroep moet leven en dat wanneer ik iedereen gratis zou helpen, ik binnen de kortste keren mijn rekeningen niet meer kan betalen en dranghekken neer kan zetten tegen de deurwaarders. Dat betekent dus dat ik iedereen, behalve mensen in mijn naaste omgeving (goede vrienden, familie) gewoon factureer, al dan niet met korting, zodra ik meer dan een uur ergens mee bezig verwacht te zijn. Om nu het sprongetje te maken naar onze jongedame: ze zegt zelf dat ze al een werk heeft uitgegeven, dat haar dus royalties oplevert. Blijkens haar profiel, werkt ze slechts part time. Dat betekent dus dat schrijven voor haar deel van haar broodwinning is. Het feit dat ze al eens een boek heeft uitgegeven, betekent bovendien dat haar werk kennelijk van dusdanige kwaliteit is dat mensen bereid zijn er geld voor te betalen. Tegen die achtergrond bezien, vind ik het meer dan terecht betaling te vragen aan het bruidspaar. Zéker omdat als het puur om de oefening zou gaan, ze wel in alle vrijheid zelf iets zou schrijven dat ze leuk vindt, zonder met clientele rekening te hoeven houden. Dat alles gezegd hebbende begrijp ik nu ik het gehele draadje nog eens doorlees ook jouw ergernis wel weer. Vat ik het goed samen dat jij vooral de houding van TwainLove vervelend vindt, en dat dat de meeste wrevel oproept, of zit ik er hier naast?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie betaald wil worden voor een geleverde dienst, dient te factureren. Dat is wat een ghostwriter ook doet, en de berekening die een ghostwriter maakt is inclusief de kosten die een zelfstandig ondernemer / zzp'er nu eenmaal heeft. Net als een fotograaf een berekening maakt. Of een kapper. Of een andere professionele aanbieder van diensten. Even terug: Twainlove, je vergelijkt jezelf met een professionele dienstverlener zoals een ghostwriter, omdat je werk is uitgegeven door een professionele uitgeverij. Daar zit 'm de denkfout misschien? Het stel vraagt niet om die specifieke dienst van een ghostwriter, ze vragen om een verhaal in jouw stijl, omdat ze zo van je boek genoten hebben. Superlief toch, echt een compliment. Dat zou je kunnen doen in ruil voor een boekenbon o.i.d. Wil je toch schrijfwerk als dienst leveren: Via de link naar de Belastingdienst die Thérèse deelde, is er al veel informatie te vinden over het leveren van diensten door componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten (in Nederland). Maar, een particulier zonder btw-nummer mag in Nederland óók (eenmalig) factureren. Als je daar meer over wil weten, bel dan even met de Belastingtelefoon. Die weten daar alles over.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vat ik het goed samen dat jij vooral de houding van TwainLove vervelend vindt, en dat dat de meeste wrevel oproept, of zit ik er hier naast?
Integendeel, ik vind haar niet vervelend. Ze vraagt om hulp. Die krijgt ze. En in wat ze van mij heeft gekregen leest ze;
Ja, hoor. Schrijven Online doet het wéér. Rancuneuze opmerkingen waar ik - hoe zal ik het zeggen? - helemáál niet op zit te wachten. Ik weet dat ik alleen zulke opmerkingen zal krijgen, waarom doe ik het mezelf dan nog aan?
Haar reactie schudt mij wakker. Op dit moment heb ik een ontluikend vermoeden. Ik begin nu pas de intentie van haar woorden te begrijpen. Wat is het belang - wat zijn de gevolgen - en hoe denkt `men` hierover. Haar vraag kan uitsluitend beantwoord worden door een gelijkwaardige schrijfster - die zonder gevolgen een rekening aan het kort verhaal heeft geplakt. Wat heb ik geschreven; #1 Wat schrijf ik naar aanleiding van haar woeste reactie; #4 Wat schrijft TwainLove? Voorlopig niets meer. Slechts 50 euro is ontzettend onprofessioneel. [ Gaat er een belletje rinkelen? ] Gerust 1000 euro vragen lijkt haar zeer overdreven. [ Gelukkig maar dat ze dat denkt. ] 10 cent per woord. Hoezo? En als het echtpaar een flutverhaal over zichzelf leest? Jouw 20 cent per woord? Dat is alleen maar meer. Voor wat? Ik kan ook wel zoiets voorstellen. 1 cent per woord minus 10 cent per waardeloze zin. Ik had als advies ook kunnen geven; "Welke serieuze autrice wil een hapsnabbelbruiloft-verhaaltjes schrijfster worden?" Het advies dat ik in 1# al gaf.
Is dan een totaaltarief de oplossing?
Ja. Vraag om een gesloten envelop nadat ze het hebben gelezen.
Geen belastingverplichtingen! En als er slechts 50 euro in de envelop zit - wat zeer teleurstellend zal zijn voor TwainLove, dan heeft ze haar lesje [hoop ik] voor de rest van haar leven in beeld. Stel, er zit 1000 euro in de envelop ... De beste tip?
Beste tip 1: houd een realistische kijk op het omgaan met je tijd en inzet. Mensen weten niet altijd wat ze precies van je vragen, en nee zeggen is altijd een optie.
Doe het niet! [Denk ik.]
Anticipeer ook op wat er gebeurt wanneer de opdrachtgevers teleurgesteld zijn in het resultaat? Hoe vaak ga je herschrijven? Wanneer stop je daarmee? Misschien loopt het project op niets uit. Dat kan. Word je dan nog betaald? En waarvoor dan?
Nu weet ik het zeker. Ik doe het niet. Althans, het is mogelijk dat ik zo zou kunnen denken als ik 21 zou zijn. Ik ben meer iemand als Tja.
Ik ben iemand van zoiets gratis doen.
Wat ik als dank heb gekregen is onbetaalbaar en onvergetelijk. Daniel, wat ik TwainLove wil meegeven staat duidelijk in #1. Dat wil ik nog steeds. Ik neem geen letter terug.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk kun je ervoor vragen wat je wil. 1000 euro waarom niet? De vraag is alleen of je dan de opdracht wel krijgt, zeker omdat dit particulieren zijn. Wat je wel kunt doen is kijken naar wat andere Ghostwriters vragen. Wil je geen uurtarief vragen, verzin dan een vast bedrag en leg in een factuur uit wat je gedaan hebt. Bijv schrijven, correctie, opmaak enz Ik zou wel proberen een inschatting te maken voor hoeveel tijd je dit gaat kosten. Als je 50 euro vraagt voor een uur werk is dat echt niet verkeerd. Vraag je dit voor tien uur werk, dan is het wel erg weinig. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen denken aan 300 euro (met korting op die vijftig, dertig euro per uur x 10) Wat dan uiteindelijk je bedrag zal worden, zal er aan liggen of dit hobby is en vooral een leuke bijverdienste. Dan kan een bos bloemen leuk zijn of denk aan een vriendschappelijke vergoeding.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het trouwens niet gratis doen, puur omdat er veel werk in zit. Het is van mij uit mijn duim gezogen die tien uur, maar het zou me echt niet verbazen als je er uiteindelijk echt zo lang of misschien zelfs langer mee bezig bent.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Calenzia, 50 euro is een uurtarief dat een professional vraagt. Een professional echter, schrijft een dergelijk verhaal in een uurtje en berekent zijn/haar uurtarief inclusief kosten en vaste lasten. Een onervaren schrijver doet misschien 10 uur over dezelfde opdracht, maar kan zeker geen 500 euro vragen. Het professionele uurtarief is dan ook enkel rendabel voor de professional, juist omdat de professional er geen tien uur over doet. Een bakker bakt broden en rekent daarvoor 2 euro per stuk. Hoe lang doet een onervaren bakker over het bakken van één brood? Is 2 euro dan rendabel?

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Calenzia, 50 euro is een uurtarief dat een professional vraagt. Een professional echter, schrijft een dergelijk verhaal in een uurtje en berekent zijn/haar uurtarief inclusief kosten en vaste lasten. Een onervaren schrijver doet misschien 10 uur over dezelfde opdracht, maar kan zeker geen 500 euro vragen. Het professionele uurtarief is dan ook enkel rendabel voor de professional, juist omdat de professional er geen tien uur over doet. Een bakker bakt broden en rekent daarvoor 2 euro per stuk. Hoe lang doet een onervaren bakker over het bakken van één brood? Is 2 euro dan rendabel?
Zo werkt het natuurlijk voor een copywriter die binnen een omlijnd thema een stuk van een voorgeschreven omvang schrijft. Creatief werken is anders, ook al omdat je als het goed bent ook met het verhaal bezig bent de uren dat je niet achter je toetsenbord zit. Ik denk dat een vaste prijs hier de beste oplossing is. En in het algemeen, niet gericht tegen Mirandala verder, kan ik het toch niet genoeg herhalen, beginnend schrijver of niet, bij werk in opdracht heb je recht op betaling. Ik denk aan een bandje dat misschien één cd'tje heeft opgenomen. Als je die op je huwelijk wilt, zul je ook gewoon moeten betalen. En nee, dan betaal je niet de hoofdprijs die je voor Jan Smit betaalt, maar wel iéts.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Daniël, ik denk dat je toch een beetje het punt mist. (naast dat een vraag in schrijfproces / overig niet bedoeld is als aanzet tot discussie op het forum). Ik zeg niet dat een onervaren tekstschrijver niet betaald zou moeten worden, integendeel. Ik zeg wel dat degene die de dienst afneemt, niet meer gaat betalen alleen maar omdat het de onervaren aanbieder meer tijd kost om de dienst te leveren. En ik zei dat in antwoord op Calenzia's berekening in #18. Lees die nog maar eens door, dan zie je direct waar de denkfout zit. Tekstschrijven / ghostwriten is trouwens geen literair werk. Daarvoor gelden andere tarieven.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wat je dan krijgt - als je # 18 en # 19 volgt - is dat een opdrachtgever ongeveer tien keer zoveel betaalt voor een beginner dan voor een professional, omdat de beginner tien keer zo lang over het werk doet. Het uitgangspunt moet dan ook niet de tijd zijn die iemand ergens aan besteedt, maar het resultaat ervan. Dat is wat de klant koopt. Als het goed is, zijn de productiekosten daarin verdisconteerd.
Tekstschrijven / ghostwriten is trouwens geen literair werk. Daarvoor gelden andere tarieven.
Het leuke is dat je als lezer daar geen zicht op hebt. Je weet immers niet of een bepaald literair werk misschien door een bepaalde ghostwriter geschreven is, noch wat hij / zij ervoor ontvangen heeft. Deze gegevens zijn doorgaans niet openbaar.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedoelde vooral dat een vergoeding voor literair werk niet wordt berekend in een x-aantal centen per woord. Poëzie bijvoorbeeld: een gedicht van 100 woorden zou volgens de berekening in #7 uitkomen op een vergoeding van 10 euro, versus een verhaal van een tekstschrijver van 1000 woorden op 100 euro. Het gaat bij literair werk om het uniek gedachtegoed van de auteur en de kwaliteit van het werk, en dat valt niet te berekenen in kwantiteit. En hoewel de vergoedingen per werk en tijd variëren, zijn er zeker richtlijnen. Zo is er het standaard auteurscontract voor romans en de gageverklaring voor voordracht uit eigen werk. In de eerder gedeelde link: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bld… Wordt dat verschil ook gemaakt.. Betreffende de originele startvraag zou er dus eerst uitgemaakt moeten worden in hoeverre een verhaal met vastgelegd thema en personages in opdracht valt onder het gedachtegoed van de schrijver - of onder copywriting. En omdat het stel niet per se om het even welk verhaal van een copywriter zoekt, maar wel specifiek het verhaal van déze schrijfster, neig ik toch naar het eerste, het unieke gedachtegoed. Maar omdat de auteur onervaren is en niet zeker weet of ze de opdracht aankan, ligt de prijs dan weer eerder in de richting van een vriendendienst. :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou in dit bijzondere geval óf nee zeggen (als ik goede redenen heb om te denken dat het stel voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten) óf reageren zoals Tja voorstelt. De rest van de discussie gaat eerlijk gezegd aan mij voorbij. Zakelijk ben ik niet en dat zal ik ook wel nooit meer worden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat het stel voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, dat was nou nog geen moment bij mij opgekomen, Hay. Ik maak dat tenminste niet op uit de startpost. En om iemand goed te helpen met een vraag, hoef je niet zakelijk te zijn. De link lezen die Thérèse deelde maakt al veel duidelijk.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt mijn 'als' blijkbaar over het hoofd gezien, Mirandala. Waarom zou ik in vredesnaam een stelletje wantrouwen dat ik helemaal niet ken? @edit Ik zou doen wat Tja voorstelt.