Maatschappelijke stof voor het schrijven
Kader Abdolah heeft ooit eens (iets in de trant van) gezegd: 'Jonge schrijvers hebben niks meegemaakt, geen oorlog, geen honger, en missen dus iets.'
Dat, en een "gebrek" aan levenservaring en nog niet echt een gevoel van engagement, zit mij dwars. Ik vraag mij af, of ik wel een (goede) schrijver kan worden. Immers, W.F. Hermans, Gerard Reve en Harry Mulisch zijn gevormd door de Tweede Wereldoorlog en Hella S. Haasse door haar periode in Indië. Stuk voor stuk* grote auteurs.
Moet een schrijver echter wel geëngageerd zijn, moet een schrijver echter wel iets groots hebben meegemaakt? De uitspraak van Kader Abdolah steekt me, terwijl ik niet eens weet of 'ie waar is. Misschien, moet ik stellen, ben ik bang dat 'ie waar is.
Ik vind het moeilijk om precies te verwoorden wat mij dwarszit, maar dit topic is niet bedoeld voor persoonlijke ondersteuning. Nee, eerder om een discussie te openen over engagement in de literatuur: is het nodig? Heb je het zelf, wat vind je ervan?
* Vrij voor interpretatie, het is niet mijn bedoeling een discussie te starten over de grootsheid van een bepaalde schrijver.
Ik vind niet dat
Volgens mij maakt het ook uit
"Volgens mij maakt het ook
Dank je, Esther. Ik kan