Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je 'flaptekst' schijven

Je boek is af. En nu komt het moeilijkste (althans, voor mij): schrijf een flaptekst over je eigen boek!

Tot nu toe heb ik deze tips kunnen vinden. Vat in een honderd woorden samen waar je boek over gaat. Maak het spannend en uitnodigend. Verklapt de plot niet, maar zorg dat mensen verder willen lezen.

Hoe pakken jullie dit aan? Of laat je het liever over aan een ander?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:D , ik doe het nu even zelf, want ik wil alles wat niet uitgeverijwaardig is toch afdrukken, als eigen beheerboek. En als je in eigen beheer werkt ben je zomaar opeens zelf de bureauredacteur. Denk ik.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben er ook mee bezig, in gedachten dan. Ik zocht tips voor de begeleidende brief en de synopsis en dacht 'laat ik eens kijken bij BOL'. Bij BOL staat bij elk boek ook de recensie van Biblion. Zo zou mijn flaptekst dan ongeveer zijn; als een positieve recensie van Biblion, maar dan zonder plot en iets smakelijker gemaakt. Zoiets dus. Ik weet ook al precies welke tekenaar de kaft moet ontwerpen, waar een mens zich zoal druk over maakt...

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb toen voor eigen beheer, inderdaad precies gedaan wat jij zegt. Kort, krachtig en nieuwsgierigheid opwekkend. En als je een mooie voorrecensie hebt daar een mooie zin er van op zetten natuurlijk. Nu voor het echie heeft inderdaad de buroredacteur het gedaan. Wel grotendeels op mijn oude tekst. suc6

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je in eigen beheer uitgeeft, kun je misschien de achterflap nog eens aanpassen en er de - positieve - recensie van NBD/Biblion opzetten. Dat werkt!

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het ook zelf gedaan. Bij mij was het een kwestie van opschrijven, wegleggen, teruglezen, aanpassen, wegleggen etc etc. Net zo lang tot ik het gevoel had dat het perfect was. Ik vond het wel lastig. Ik wilde er teveel in kwijt en dat moet je niet doen. Ik probeerde alle verhaallijnen erin te verwerken, maar dat is onzin. Pak de hoofdlijn en houd het mysterieus zodat de lezer nieuwsgierig wordt.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een dringende vraag... Ik moet tegen vrijdag een flaptekst afgeven waarover mijn boek zal gaan, maar ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Het probleem is dat heel de klas hetzelfde onderwerp heeft en dat het een sciencefictionroman moet zijn. Kan iemand helpen? Ik heb dringend hulp nodig. Alvast bedankt! :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even voor de duidelijkheid: je moet voor school een flaptekst schrijven van een niet-bestaand boek, waarvan het genre al door de docent is gegeven? En nu verwacht je dat wij je bij je huiswerk helpen?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Sabrine, jij hebt een oud topic weten op te hengelen! Erger is nog dat ik nog wist dat ie van mij was. Inmiddels heb ik wel iets meer geleerd over flapteksten. Wat heel belangrijk is zijn de sleutelwoorden/zinnetjes. De woorden die jouw tekst uniek maken zet je onder elkaar. Bij een chicklit kom je dan bijvoorbeeld tot: Romy - Daniel - werken samen op een landgoed - worden verliefd - geheim kind in haar verleden - opdringerige goudzoekster in zijn heden - overwinnen zij de moeilijkheden? En die woorden verpak je dan in een verhaaltje. Natuurlijk is het wel heel belangrijk dat je al een verhaal in gedachten hebt. Dat hoeft nog niet helemaal uitgewerkt in je hoofd te zitten, maar de grote lijnen kun je wel bedenken en dat wordt dan meteen je flaptekst.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Sabrine, jij hebt een oud topic weten op te hengelen! Erger is nog dat ik nog wist dat ie van mij was. Inmiddels heb ik wel iets meer geleerd over flapteksten. Wat heel belangrijk is zijn de sleutelwoorden/zinnetjes. De woorden die jouw tekst uniek maken zet je onder elkaar. Bij een chicklit kom je dan bijvoorbeeld tot: Romy - Daniel - werken samen op een landgoed - worden verliefd - geheim kind in haar verleden - opdringerige goudzoekster in zijn heden - overwinnen zij de moeilijkheden? En die woorden verpak je dan in een verhaaltje. Natuurlijk is het wel heel belangrijk dat je al een verhaal in gedachten hebt. Dat hoeft nog niet helemaal uitgewerkt in je hoofd te zitten, maar de grote lijnen kun je wel bedenken en dat wordt dan meteen je flaptekst.
Heel erg bedankt! Ik heb nu al de helft van mijn flaptekst.. :) Groetjes. xx

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achterflaptekst. Dit oude topic weer 'ophengelen'. Ik heb net geleerd dat de flaptekst belangrijk is. Zo belangrijk zelfs dat je ermee begint. Dus niet pas als het boek af is, maar voordat je de rest gaat schrijven. Redenen om ermee te beginnen: je hebt dan de lijn van je boek te pakken, die je daarna verder gaat uitwerken. Je hebt een soort 'pitch' als je anderen over je boek-in-wording inlicht. Maar nu zoek ik dus aan welke eisen die flaptekst moet voldoen. In dit topic vond ik er een paar. Maar de laatste reactie was van 2012. Er kan sindsdien wel wat veranderd zijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus niet pas als het boek af is, maar voordat je de rest gaat schrijven.
Een grove schatting - er zijn ongeveer 3 miljard flapteksten geschreven - in het eerste kwartaal van 2018. Daarvan hebben 3917 flapteksten de eindronde mogen halen. Ongeveer 2.999.996.083 flapteksten zijn in de prullenbak verdwenen.