Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chronologie

Ik ben met een verhaal bezig dat zich in het heden en verleden afspeelt. De vertelde tijd in het verleden in ruim 35 jaar en in het heden 15 maanden. Om te voorkomen dat de hoofdpersoon bij wijze van spreken in december op het strand ligt te zonnen, heb ik een kalender gemaakt, waarop ik alle gebeurtenissen heb genoteerd. Als ik b.v. schrijf dat iets 14 dagen geleden is gebeurd moet er ook niet iets anders gebeurd zijn op die dag. Voor het verleden kan ik niet meer met een kalender werken. Ik heb daarvoor een tijdlijn gemaakt en daar de gebeurtenissen en leeftijden van de personages genoteerd. Doen jullie het ook op die manier of hebben jullie andere waardevolle tips om de chronologie in de gaten te houden?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit een excelbestand gemaakt met op de vertikale as de jaren (van 1963 tot 2002) en op de horizontale as de twaalf maanden. In de cellen stopte ik dan info, voornamelijk welk verhaal wanneer speelde en een visueel overzicht te hebben dat de verhalen niet te snel op elkaar volgden. Maar ik wijk nogal van het schema af omdat de datums soms niet goed uitkomen voor het betreffende verhaal en dan moet ik weer schuiven enzo. Dus of het een waardevolle tip is?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De vertelde tijd in het verleden in ruim 35 jaar en in het heden 15 maanden.
Hoe is de structuur van het verhaal dan, Luc? Een raamvertelling in het nu, dat vijftien maanden duurt, met flashbacks naar het verleden dat 35 jaar bestrijkt?
Om te voorkomen dat de hoofdpersoon bij wijze van spreken in december op het strand ligt te zonnen
Er zullen wel meer omstandigheden in het verhaal zijn die je helpen, zo'n vergissing te voorkomen? Ben je met een heel gecompliceerd verhaal bezig?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit een excelbestand gemaakt met op de vertikale as de jaren (van 1963 tot 2002) en op de horizontale as de twaalf maanden. In de cellen stopte ik dan info, voornamelijk welk verhaal wanneer speelde en een visueel overzicht te hebben dat de verhalen niet te snel op elkaar volgden. Maar ik wijk nogal van het schema af omdat de datums soms niet goed uitkomen voor het betreffende verhaal en dan moet ik weer schuiven enzo. Dus of het een waardevolle tip is?
Wat een goeie tip, Micha!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Marriejeanne, Het is heel gecompliceerd. Ik had al een tijdlijn om vergissingen te voorkomen, maar nu ben ik bezig in Excel. De hoofdpersoon probeert het verlies van zijn vrouw te verwerken. Zijn vrouw was manisch-depressief en leed onder een zwaar trauma, veroorzaakt door haar oudere zus. Hij denkt veel aan die moeizame jaren. Hij probeert van alles te verzinnen om zijn eenzaamheid te bestrijden. Hij beseft na een serieuze zelfmoordpoging dat hij afstand van de familie moet nemen. Ik vertel het als ik-persoon in de OTT en de geschiedenis in de OVT. De twee verhalen lopen door elkaar tot het overlijden, halverwege. Het verhaal gaat dan door in het heden. Bedankt voor je belangstelling. Luc

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doen jullie het ook op die manier of hebben jullie andere waardevolle tips om de chronologie in de gaten te houden?
Ik deed het op precies dezelfde manier. Was een ingewikkeld verhaal, en het werkte fantastisch om alles nog te snappen. Hoe is het met je excel-bestand? Hoe doe je dat dan? De ene kolom de dag en in de kolom ernaast wat er die dag in het verhaal gebeurt?