Verhaalreeks schrijven... Toestemming uitgever nodig?
Hoi allemaal!
Ik zit al een hele tijd met het idee, om een boekenreeks te schrijven. Boek 1 zou een proloog zijn, een inleidend kortverhaal, en boek 2, boek 3, etc... omschrijven dan de avonturen van de reeds geïntroduceerde personages.
Nu denk ik toch wel dat het voor een uitgeverij een nóg groter risico is, om een boekenreeks te publiceren, dan gewoon één boek een kans te geven. Als één boek geen succes heeft, is dat dikke pech, maar de schade valt denk ik nog mee. Als je dolenthousiast meteen een verhalenreeks van 5 boeken in het leven roept, en die hebben totaal geen succes, dan denk ik dat je als uitgever jezelf toch wel in gevaar brengt (financieel en dat soort zaken...)
Je zou dan kunnen zeggen: gewoon de eerste 2 boeken publiceren, en hebben die geen succes? Dan houdt het daar op! Maar niks lijkt me zo bizar en onprofessioneel, als een verhalenreeks (waarvan elk nieuw verhaal een vervolg is op het vorige!) slechts voor de helft te publiceren.
Mijn vraag aan jullie: is het aangeraden om eerst toestemming voor zo'n boekenreeks te vragen van de uitgeverij, vóór ik hen het eerste deel doorstuur? Moeten we dan een aparte overeenkomst sluiten, of een "speciaal" contract, i.v.m. de boekenreeks? Of is de boodschap: gewoon met de deur in huis vallen en de uitgeverij het risico maar laten lopen? Nogmaals: ik zou niet willen dat deze reeks maar halvelings op de markt komt...
Hebben jullie hier ervaring mee? Alle advies is welkom!
(Om de vraag voor te zijn: Ja, ik ben reeds uitgegeven bij een uitgeverij :nod: )
Het zou niet de eerste keer
Volgens mij ga je er al een
Citaat: Als je dolenthousiast
Als je een reeks maakt van
Twain Love schreef: Mijn
Het is een probleem waar ik
Dat wat in de bovenstaande
Ik zou starten met een boek.
krommenaas schreef: Het is
Ik loop tegen hetzelfde
Ik dacht voor ik me hierin
Ik pieker me suf en dacht nog