Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

kritiek geven

Vandaag moest ik een werkgerelateerd slecht nieuws gesprek houden. Zonder details kwam het erop neer dat ik iemand moest ontslaan. Ik vond het zo erg, ik was bijna in staat om het maar niet te doen en de problemen zelf op te lossen. Totdat ik bedacht dat ik het gesprek dan met iemand anders alsnog moest houden, met een bult problemen op de koop toe. Dus, hup met de geit. En nu een rotgevoel. Denken. Dit had ik anders kunnen doen, dat had ik niet moeten zeggen. Arggg.

Als iemand je om je mening vraagt wat betreft schrijfwerk is kan dat ook behoorlijk heftig zijn. Je mening wordt niet altijd in dank afgenomen. Wat doen jullie dan? Ben je liever stil? Of bijt je door de appel heen en probeer je opbouwende kritiek te geven? Wordt je onzeker, als je kritiek geeft? Of voel je je juist schuldig als je wel denkt ‘dit wordt niks’, maar het niet zegt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik probeer het zo te zeggen dat de complimenten meer opvallen dan de negatieve punten :P Dan kan die gene toch nog iets met de negatieve punten

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze zeggen dat je het het beste kan verpakken in de 'sandwichtmethode', dus beginnen met iets positiefs. Bijv. 'wat goed dat je een heel boek hebt kunnen schrijven' en dan het slechte nieuws vooral bij jezelf blijven want het is tenslotte jouw mening en misschien vindt de buurvrouw het werk van die ander wel super. dus 'ik vindt... naar mijn mening is...' en eindigen met bijv. 'het thema dat je gekozen hebt is heel actueel of bijzonder goed gekozen etc.etc.
Je komt namelijk aan iemands 'kind' en dat doet extra pijn. Ik vind dat het wel gezegd moet worden als iets slecht geschreven is, maar je hoeft iemand niet gelijk de grond in te stampen zodat hij/zij nooit meer een pen durft te pakken.
Ook een aanbeveling voor een schrijfcursus etc. zou je kunnen geven, of het op laten sturen naar een manuscriptenbureau voor een onafhankelijk oordeel.

Ik voel met er wel goed bij als ik het met deze sandwichmethode aanpak, want het moet wel heeeeel erg zijn als je niet twee (kleine) positieve dingen kunt verzinnen over het werk van iemand anders. En het voelt veel slechter om te zwijgen of om te liegen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen wrote:
Als iemand je om je mening vraagt wat betreft schrijfwerk is kan dat ook behoorlijk heftig zijn. Je mening wordt niet altijd in dank afgenomen. Wat doen jullie dan? Ben je liever stil? Of bijt je door de appel heen en probeer je opbouwende kritiek te geven? Wordt je onzeker, als je kritiek geeft? Of voel je je juist schuldig als je wel denkt ‘dit wordt niks’, maar het niet zegt.

Ik zeg eerst t goede en dan probeer ik iets te zeggen als: "Je kunt beter ..."

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf vind ik het belangrijk dat kritiek opbouwend is en dus onderbouwd wordt met argumenten.
Zegt iemand enkel: 'Ik vind dit slecht/goed.' Dan is het heel moeilijk er iets mee te doen. Zegt hij: 'Ik vind het slecht/goed, want... ' Dan weet je welke kant je op moet denken als het om de mening van die persoon gaat.

Er zijn volgens mij altijd dingen die verbeterd kunnen worden. Bovendien heeft iedereen een blinde vlek. Die kan een stuk kleiner worden als je kritiek krijgt en daar iets mee doet.

En inderdaad, wat veren erbij kan geen kwaad. Geen enkel boek is enkel slecht of goed.

Ik denk dat eerlijk een mening geven het best is, zij het op een tactvolle manier gebracht.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op school moeten we iemand wel is kritiek geven. Ik vind het vervelender als ik het niet gezegd heb, dan als ik het gezegd heb.
Natuurlijk is iemand ontslaan moeilijker, want daar kun je verder niks meer aan doen. Bij schrijven kan iemand iets met je kritiek (als je goed kritiek levert) en kan degene het aanpassen..:)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het licht er wel een beetje aan of ik de persoon ken of niet. Er zijn mensen in mijn omgeving, die absoluut geen kritiek kunnen verdragen en dan vind ik het moeilijk om eerlijk te zijn. Dan houd ik nog liever mijn mond.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, maar als ze het echt willen weten, ben ik van mening dat je gewoon eerlijk moet zijn, hoe hard dat soms ook is. Uiteindelijk verwacht ik hetzelfde terug... dus als je de antwoorden niet leuk vind moet je het niet vragen :?

@Ceridwen: Iemand ontslaan lijkt me inderdaad verschrikkelijk, maar als het moet dan moet het.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed punt Rosali. Gelukkig heb ik een goede achterban, anders had ik nog de verkeerde ontslagen, omdat ik wist dat die het beter op zou nemen. :oops: Kan je niet maken!

Normaal gesproken houd ik me inderdaad liever stil bij mensen waarvan ik voorvoel dat ze moeite hebben met kritiek, of ik houd me op de vlakte. Nu kon dat een keer niet, en terwijl ik daarover piekerde vroeg ik me af of het met schrijfkritiek net zo zou werken; juist de mensen die gevoelig zijn voor kritiek zouden er heel veel aan kunnen hebben. Omdat ze niet zo vaak input krijgen bijvoorbeeld. Moet ik dan niet toch wat duidelijker zijn? Maar als het betekend dat ik dan zelf een rotgevoel heb en zij 'alleen maar' boos zijn, dan sla ik het toch liever over.

@ Stancia... Lees ik dat goed? Is het echt officieel juni juni juni geworden? Hoera!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ceridwen wrote:

@ Stancia... Lees ik dat goed? Is het echt officieel juni juni juni geworden? Hoera!

Ja, fantastisch he? Ennuh, als je nieuwsgierig bent... ik heb een fragment geplaatst :wink: