Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een man of een vrouw als hoofdpersonage?

Als jullie een boek lezen, waar gaat jullie voorkeur dan naar uit? Naar een mannelijke of vrouwelijke hoofdpersonage?

Vinden mannen het eigenlijk wel leuk als een vrouw de hoofdrol speelt?
Want als zij de voorkeur geven aan een man, en als het voor vrouwen niks uitmaakt... is het dan niet verstandiger om voor je verhaal een mannelijke hoofdpersonage te kiezen? Dan bereik je een groter publiek.

Rosali

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb even gekeken in mijn boeken top-10:

Boek geschreven door een:
1. Man, hoofdpersonage Vrouw
2. Man, hoofdpersonage afwisselend 2x Man, 1 x Vrouw
3. Man, hoofdpersonage Man
4. Vrouw, hoofdpersonage afwisselend 3x Vrouw
5. Man, hoofdpersonage Man
6. Vrouw, hoofpersonage Vrouw
7. Vrouw, hoofpersonage 2x Vrouw
8. Vrouw, hoofdpersonage Vrouw
9. Man, hoofdpersonage Vrouw
10. Vrouw, hoofdpersonage Vrouw.

en daar tegenovergesteld mijn 10 slechtste boeken (ja, ik ben een tiepje dat een lijst bijhoudt):

Boek geschreven door een:
1. Man, hoofdpersonage Man
2. Vrouw, hoofdpersonage Man
3. Man, hoofpersonage Man
4. Vrouw, hoofdpersonage Vrouw
5. Man, hoofdpersonage Jongetje
6. Man, hoofdpersonage 5x Man
7. Man, hoofdpersonage Man
8. Vrouw, hoofdpersonage afwisselend 2x Vrouw
9. Man, hoofdpersonage Man
10. Vrouw, hoofdpersonage Vrouw.

Aan de betere statistici onder ons de uitdaging hier conclusies uit te trekken :wink:.
Wat ik er nog wel bij wil zeggen, is dat de tien besten voor 4/5e uit klassiekers bestaan en de tien slechtste voor 4/5e uit recentere literatuur. Ik denk dat dat er wel mee te maken heeft.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ten eerste hecht ik (ondanks studie) weinig waarde aan de IQ-test. Ik vind dat intelligentie beter te meten is aan de hand van probleemoplossend vermogen en inventiviteit (wat je met al je kennis doet dus).
Maar nog even kort samenvattend het stukje van Ju/strop-das:
- Met hetzelfde IQ presteert een vrouw beter dan een man
- Mannen hebben grotere hersenen nodig om hetzelfde te bereiken
Need I say more? :wink:

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Even terloops: een IQ-test, Wiske, meet het probleemoplossend vermogen.

Velen lezen hier boeken met een vrouw als hoofdpersoon, ik vroeg om titels en schrijvers (ik wil er namelijk beginnen te lezen), wie rijkt ze aan?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een IQ-test kan net zo goed het probleemoplossend vermogen meten als de vraag 'Hoeveel is 1 plus 1?'. Of misschien meet een IQ-test eigenlijk alleen hoe goed iemands geheugen is.
Het laatste boek met een vrouw in de hoofdrol dat ik gelezen heb is 'Jonkvrouw'

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

off topic: Helaas ik kan het niet laten om toch nog even te reageren met de illusie dat ik een paar misverstanden uit de wereld kan helpen.

- Hoe komt het eigenlijk dat een vraag over verschillen tussen mannen en vrouwen is terug gebracht tot een verschil in IQ? Dat ligt namelijk niet bepaald aan de basis van iemands persoonlijkheidstrekken of de verschillen tussen mannen en vrouwen.

- Een IQ test meet niet de aangeboren intelligentie. Dit is namelijk onmogelijk. Om uit te leggen wat een IQ test wel meet is het belangrijk om onderscheid te maken tussen 3 soorten intelligentie:

* Intelligentie A: aangeboren intelligentie. Ook wel de predispositie (aangeboren aanleg) om meer of minder intelligent te worden zoals die in de genen is vastgelegd.

* Intelligentie B: het resultaat van de interactie tussen genetische aanleg, omgevingsinvloeden en leerervaringen. Ook wel de cognitieve vermogens waarover iemand beschikt op een bepaald moment in de tijd.

* Intelligentie C: dat wat een intelligentietest meet. Een IQ-test is gemaakt om Intelligentie B zo goed mogelijk vast te leggen. Intelligentie C is echter instrument gebonden en zal dus altijd een benadering blijven van Intelligentie B en zeker van Intelligentie A

- Ten slotte is het zeker niet zo dat een goede IQ-test (dus niet een internetprutsertest) alleen iemands geheugen meet. Goede tests bekijken een heel scala aan vermogens, waarbij het vermogen abstract te redeneren vaak als belangrijkste wordt gezien.

Mochten jullie meer willen weten over wat een IQ-test al dan niet kan en waar deze op gebaseerd is, dan wil ik jullie verwijzen naar het boek: Intelligentie; meten en weten door W. Resing en P. Drenth. Dit boekje is niet alleen wetenschappelijk onderbouwd, maar ook nog eens vrij leesbaar voor normale mensen zonder beroepsdeformatie.

on topic: Een paar van mijn favorieten met een meisje in de hoofdrol...

- The girl who loved Tom Gordon (Steven King)
- Carrie (Steven King)
- Kiss of Shadows (Laurell K. Hamilton)
- Veronika beslouit te sterven (Paulo Coelho)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Aerjen: Mijn dank is groot :P . Ik had bijna mijn oude studieboeken uit de kast getrokken, maar had daar dan toch geen trek in, omdat de stoom inmiddels uit mijn oren kwam :oops: . En nu zeg ik er niets meer over.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk, zo'n topic met twee duscussies :?
Ik laat er een links liggen, zonde van mijn tijd...

Fre, boeken met vrouwen in de hoofdrol? Dan komt "Een schitterend gebrek bij me op", geschreven door een man.
Wil je nog meer titels? Eens denken...
Keltisch graf van Patrick Dunne, maar dat is vrees ik minder bekend. Als ik zo eens op mijn boekenlijst kijk van boeken die ik in 2006 heb gelezen, zijn de hoofdrollen veelal vertolkt door mannen, op de chicklits na dan :)
Hoewel de Da Vinci code eigenlijk zowel een mannelijke als vrouwelijke hoofdrolspeler heeft.

Overigens lees ik graag boeken over een jongensjeugd in Ierland (Rooddy Doyle, Frank McCourt), dus dan heb je al gauw mannelijke hoofdrollen. Eigenlijk let ik er verder nooit zo op. Ik lees ook graag literaire thrillers en daar hebben vrouwen bijna altijd de hoofdrol. Ik noem Nicci French, Saskia Noort, Simone van der Vlugt, Esther Verhoef.
Mijn favoriete auteur is John Irving, die toch overwegend over mannelijke hoofdrolspelers schrijft (Garp is natuurlijk een man bij uitstek, een lul van wie je toch wel moet houden, haha).

Zelf schrijf ik meestal verhalen met een mannelijke hoofdpersoon, alleen als het echt niet anders kan (laatst bijvoorbeeld een verhaal geschreven met een prostituee in de hoofdrol) is het een vrouw, of als het verhaal dicht bij mezelf ligt en ik er autobiografische dingen in verwerk. De reden weet ik niet.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Overigens als ik erover nadenk, lijkt het dat de meeste boeken met een vrouw in de hoofdrol zijn geschreven door mannen. Als deze geschreven zijn door een vrouw, zijn het veelal chicklits of boeketreeksen of nauwkeurig uitgewerkte psycholgosche romans. Zit ik er naast?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré;

Wat de klassiekers betreft: Eline Vere (Louis Couperus), Anna Karenina (Lev Tolstoj), Mme Bovary (Gustave Flaubert), Constance Ring (Amalie Skram)...

Nieuwere boeken: Eva Luna (Isabelle Allende), Het boek Dina (Herbjørg Wassmo), In zijn armen (Camille Laurens - geen chicklit), Dorst (Michael Kumpfmüller), Strikt (Minke Douwesz)...

Te veel om op te noemen.