Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tips voor beginneling

Hallo. Ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik mijn oproep in de juiste categorie plaats. Ik speel al een tijd met de gedachte om een fictie/fantasy boek te schrijven. Regelmatig verzin ik losse stukken waarvan ik denk dat ik ze uiteindelijk in een verhaal kan stoppen, maar het lijkt alsof ik maar geen begin kan maken. Ik ben op zoek naar tips van schrijver waarmee ik eindelijk kan beginnen om mijn boek te schrijven. Begint iedereen zomaar of werk je echt alles van begin tot eind op klad uit?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dave, Dit hangt helemaal af van of je een 'pantser' of een 'plotter' bent. Pantsers beginnen gewoon en zien wel waar het schip strand. Plotters werken eerst vaak alles in detail uit voor ze beginnen te schrijven. Het is dus afhankelijk van je eigen stijl. Ik ben persoonlijk een plotter en kan domweg geen woord op papier krijgen voor ik het hele verhaal uitgewerkt in mijn hoofd heb (en op papier). Er is geen foute of goede methode. Je moet uitzoeken wat bij je past en dan daar mee verder gaan. Succes! Maria

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De term pantsers is mij onbekend, behalve in de betekenis van tanks. Maar goed, het is wel duidelijk wat Maria daarmee bedoelt. Ik geloof niet dat er een scherp onderscheid bestaat tussen 'pantsers' en 'plotters'. Om te beginnen zal niemand die voor de vuist weg aan een dikke roman begint er onderuit kunnen om af en toe te plannen, of je dat nu in je hoofd doet of op papier. Laat je dat na, dan loop je vroeg of laat onherroepelijk vast. Verder schrijven veel mensen niet altijd op dezelfde manier. Zelf ben ik meestal ook geneigd om de kern van een verhaalplot al te hebben staan voordat ik begin met de uitwerking. Maar af en toe, als het kan (met name bij een kort, chronologisch verlopend verhaal vanuit slechts één perspectief) vind ik het ook wel spannend om het verhaal 'zichzelf te laten schrijven' door geen enkele scène vooruit te plannen. Voor Dave lijkt me toch echt de enige oplossing om eerst eens rustig na te denken over een rode draad om die losse stukken aan op te hangen. Maar het ligt er wel aan wat je bedoelt met die 'losse stukken'. Zijn dat gewoon spontane invallen zonder veel onderling verband? Ik vermoed dat je dat niet bedoelt, omdat je het hebt over een verhaal waar je ze in kunt stoppen. Soms helpt het om iets voor jezelf visueel te maken. Schrijf je invallen bijvoorbeeld in het kort op kaartjes en neem er ook een aantal lege bij. Kijk of je de kaartjes met een scène ergens een plaats in de rij zou kunnen geven. Bekijk die rij kaartjes als je klaar bent en bedenk wat er nog ontbreekt. Heb je al een echt verhaalbegin? Heb je een duidelijk idee van de verhaalclou? Weet je al hoe je het wilt laten eindigen? Zo werk ik wel eens ooit als ik vastzit. Het is natuurlijk alleen een voorbeeld.Je kunt daar tal van variaties op bedenken. Hoofdzaak is dat je een manier vindt om van losse scènes een logisch en overtuigend geheel te maken. Of niet natuurlijk. Dan moet je niet bang zijn om een idee te laten vallen of te besluiten dat dat gewoon een heel ander verhaal moet worden.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik speel al een tijd met de gedachte om een fictie/fantasy boek te schrijven. Regelmatig verzin ik losse stukken waarvan ik denk dat ik ze uiteindelijk in een verhaal kan stoppen, maar het lijkt alsof ik maar geen begin kan maken.
Ze zeggen wel eens dat je in één zin de kern van je verhaal moet kunnen vertellen. Hoe zou die ene zin van jou luiden? Als je dat weet, kom je misschien op goede gedachten om de losse stukken aan elkaar te verbinden en een begin te vinden. Maar als de losse stukken niet bij elkaar passen, kun je er geen verhaal mee maken. Misschien kun je dan eens proberen om een los stuk uit te bouwen tot een verhaal. Als je nog niet veel ervaring hebt met het schrijven van verhalen, is een heel boek wel een grote klus om mee te beginnen. Maak eerst eens één verhaal af (tot in de puntjes).

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor de reacties. Ik vermoed dat ik een pantser ben met ambities om wat meer een plotter te worden. Ik vind het fijn om mogelijkheden open te houden. In het dagelijks leven doe ik voldoende indrukken op waar ik een idee van krijg. In mijn hoofd heb ik wel een algemeen beeld of verhaal. Waar ik vooral tegenaan loop zijn de details. Een leuk begin en mooi einde is prima, maar ik ben zoekende naar inhoud. Een reis die de lezer maakt. Iets wat spannend en leuk blijft. Problemen waren de personages tegenaan lopen of plekken die ze bezoeken die een speciale betekenis hebben. Ik kan niet op voorhand zeggen wat ze meemaken. Die reis wil ik zelf ook maken. Of is dat onmogelijk als een verhaal geschreven wordt? Ik veronderstel dat ik het zelf moet ondervinden. Met jullie tips ben ik erg blij en kan ik zeker verder. De zin die mijn boek omschrijft moet als het ware nog geboren worden. Dat kan ik helaas nog niet zeggen. Nogmaals dank! Groet, Dave

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De term pantsers is mij onbekend, behalve in de betekenis van tanks.
'Pantser', als in 'Flying by the seat of your pants'. Oftewel 'uit de losse pols'.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het intussen gegoogeld. Als je meteen had aangegeven dat het een Engelse term is, had ik dat al eerder gedaan. Wie aan Nanowrimo meedeed, zal het wel eens eerder tegengekomen zijn.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, Hay. Ik was in de veronderstelling dat mijn aanhalingstekens voldoende waren om aan te geven dat het een buitenlandse taal betrof.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses lijken me overbodig, Maria. Met iets meer ijver had ik dat zelf al eerder ontdekt. :)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan niet op voorhand zeggen wat ze meemaken. Die reis wil ik zelf ook maken. Of is dat onmogelijk als een verhaal geschreven wordt? Ik veronderstel dat ik het zelf moet ondervinden.
Het is zoals je zelf zegt: je zult het moeten ondervinden. De termen 'plotter' en 'pantser' (ook wel 'outliner' en 'discovery writer' of 'gardener' en 'architect' genoemd) staan voor twee uitersten: iedere schrijver bevindt zich ergens op de schaal daartussen, en het is aan jou om voor jezelf uit te vogelen waar jij zit. Ik heb mezelf altijd als een 'plotter' beschouwd, maar door mezelf te dwingen om gewoon te beginnen met schrijven heb ik het afgelopen jaar ontdekt dat ik al schrijvende op de beste ideeën kom. Onthoud vooral dat er niet zoiets bestaat als een 'verkeerde' manier van schrijven. Doe wat voor jou het beste aanvoelt, sta jezelf toe om fouten te maken en leer daar vervolgens van! Schrijf in eerste instantie niet om het 'perfecte' boek te schrijven, maar om een betere schrijver te worden.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onthoud vooral dat er niet zoiets bestaat als een 'verkeerde' manier van schrijven. Doe wat voor jou het beste aanvoelt, sta jezelf toe om fouten te maken en leer daar vervolgens van! Schrijf in eerste instantie niet om het 'perfecte' boek te schrijven, maar om een betere schrijver te worden.
Bedankt voor de reactie. Ik merk inderdaad dat ik de lat best hoog leg. Ik kan uren aan één pagina besteden om het perfect te maken. Een paar pagina's later ga ik het dan toch weer wijzigen. Ik ben nu gewoon mijn verhaal aan het schrijven. Ruw en met waarschijnlijk een record aantal taalfouten of kromme zinnen die alleen in mijn ogen lopen. Mijn verhaal gaat nu sneller en ik kom op ideeën terwijl ik schrijf. Als ik verder ben (of klaar ben) ga ik het in één keer aanpassen :) Ik vind het nu veel leuker.