Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfcursus en cijfers

Hallo allemaal!
Ik weet dat er al een thread over schrijfcursussen met ook enkele berichten waarover er gediscusieerd wordt over het al dan niet kunnen beoordelen van verhalen met cijfers (door een schrijfdocent). Daarover gaat deze vraag echter niet, althans niet direct.
Ik volg sinds anderhalf jaar de cursus Korte verhalen schrijven be de NHA. Die cursus is me steeds geoed bevallen ik kreeg commentaar waar ik wat mee kon (soms niet, maar meestal wel) en ik had het idee dat ik leerde van mijn voorgaande inzendingen. Nu loop ik echter tegen het volgende aan: aan het begin van de cursus kreeg ik veelal 7,5 en 8 voor een les, dat doorgaans bestond uit het schrijven van een kort verhaal (vrije onderwerpkeuze). Inmiddels heb ik de cursus bijna afgerond (er zijn 48 lessen), maar de laatste 10 lessen heb ik slechts één keer een 7,5 gehaald en verder alleen maar zevens. waarschijnlijk gaan jullie zeggen dat ik niet zoveel waarde moet hechten aan die cijfers, maar ik kan er niets aan doen dat ik nu toch de conclusie trek dat ik in de loop van de cursus slechter ben gaan schrijven. Dan trek ik dus ook de conclusie dat ik beter niet aan de cursus had kunnen beginnen, omdat het geen nut heeft gehad, sterker nog, averechts heeft gewerkt. Aangezien ik dit geen logische conclusies vind, vraag ik me af of meer mensen deze ervaring hebben met schrijfcursussen, met name die van NHA.
Het kan ook zo zijn dat ze haar normen verlegd, naarmate je verder komt in de cursus, maar als ik echt iets leer, zou dat toch evenredig moeten zijn aan het veranderen van de normen?Dan zou ik dus aan het einde van de cursus dezelfde cijfers moeten halen als aan het begin?
O ja, ik ga het zeker ook aan de docent vragen, maar was erg benieuwd naar jullie recties!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze geven in het begin hoge punten, om je te motiveren. Later gaan ze pas kritischer kijken. De meeste cursussen echter, geven veel te hoge punten. Ze zijn niet erg kritisch, zoals studies meestal wel zijn. Hobbyisten volgen namelijk vaak cursussen, terwijl aspirant-professionals liever een studie volgen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat versta jij onder studie?

Fre, dat is nu juist het punt, doordat de opdracht steeds een verhaal naar keuze schrijven is, sluit de opdracht niet aan bij de theorie die op dat moment wordt gegeven. Bovendien bekritiseert ze niet die punten die in de theorie aan bod komen. Soms denk ik zelfs dat ze zelf niet echt op de hoogte is van wat er welke les wordt aangeboden. Zo moest ik laatst het thema van mijn verhaal toelichten (theorie ging ook hierover), maar over die hele toelichting schreef ze niets...Dat vind ik toch wat vreemd?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Debbie,

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik doe ook een cursus bij het NHA en ik krijg ook alleen maar 7'ens. Ik heb 1 keer een acht gehad en twee keer een 7,5 zo uit mijn hoofd.
Wat ik dus denk is dat het aan de docent ligt. Nu weet ik dat dat behoorlijk arrogant kan overkomen bij sommige mensen, maar ik beweer niet dat ik het beter weet dan de docente.
Maar wat wil nu, de huidige docente was een hele tijd ziek en toen is mijn werk twee keer nagekeken door iemand anders en hoppa! een 8 en een 9!
Mijn volgende verhaal werd weer nagekeken door de 'gewone' docent en toen had ik ineens weer een 7.... daar ga je toch even van nadenken....

groetjes

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik dit zo lees krijg ik kippenvel.

achten en negens? Waarom volg je nog een les? Met zulke cijfers zeggen ze toch dat je er al ben? Ik zou het niet meer vertrouwen.

Maar, :roll: dit is slechts een mening.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat ze zulke hoge cijfers geven om je aan te moedigen, je krijgt ook niet echt vaak negatief commentaar....
Al moet zeggen dat ik meer aan het commentaar heb van de docent die 7'ens geeft dan aan die die 8'en en 9'ens geeft...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb nu 12 lessen gedaan bij het NHA waarvan er nu negen zijn nagekeken door de vaste docent.
De beoordelingen waren, eenmaal een 6,5, eenmaal een 8, en verder 7,5 en 7.
Ik heb niet de indruk dat de beoordelingen lukraak zijn. Er wordt erg veel nadruk op de logica gelegd. Het moet duidelijk zijn waarom een persoon tot een daad of tot bepaalde gedachten komt. Blijkbaar is dat een zwak punt van mij.
Ik heb dus geen probleem met de beoordelingen en langzamerhand gaan bij mijzelf de blinde vlekken voor mijn eigen werk ook weg en kan ik wat kritischer naar mijn eigen werk kijken.
Het commentaar lijkt mij belangrijker dan het punt dat je krijgt.
Ik zie deze cursus als vingeroefeningen en eerste orientatie. Je wordt 'gedwongen' om elke week een verhaal te schrijven, ook wanneer je wat minder inspiratie hebt. Uit mijzelf was ik er niet toe gekomen om mij te verplaatsen in de gedachten van een etalagepop.

Voor mijzelf is deze cursus een opstapje naar een vervolgcursus die ik in september wil gaan volgen (verhalen schrijven voor gevorderden) met wekelijks 2,5 contactuur.

Erik

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik doe de cursus Creatief schrijven van de LOI.
Het geven van de cijfers wordt uitgelegd in een van de boekjes:

De cijfers 6,7 en 8 hebben uitsluitend met de behandelde lesstof te maken.
Een 6 wil zeggen dat de uitwerking meer min- dan pluspunten bevat. Bij een 7 houden deze elkaar in evenwicht, terwijl er bij een 8 meer plus- dan minpunten zijn.

De 9 en 10 geven een soort meerwaarde aan.
In het geval van een 9 moet er nog wel iets aan gebeuren. Bij een 10 krijgt u te horen waar u zo'n verhaal eens zou kunnen aanbieden.

Ik heb nog maar zes keer iets ingestuurd en tot nu toe haalde ik steeds het cijfer 8.
Hoe de NHA de cijfers geeft weet ik natuurlijk niet, maar dat zal vast niet veel verschillen met de LOI.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het gaat me niet om het cijfer 7 en of dan al dan niet hoog genoeg zou zijn, het gaat mij erom dat het me demotiveert dat ik opeens lagere cijfers haal dan anders. Aan het begin vd cursus waren mijn cijfers hoger dan nu... Dat geeft toch een rare boodschap?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook ik volg de cursus bij het NHA (Korte verhalen schrijven). Ik ben nu bij les 35 ongeveer. Ik haal hogere cijfers dan in het begin (...) 7,5/8/9.
Hoewel het door ziekte van de docente lang duurt voor je een reactie krijgt, jammer maar te begrijpen, vind ik het een leuke cursus, die me vooral stimuleert om bezig te blijven. Ik heb al twee volgende cursussen klaar liggen: schrijven voor reclame/ schrijven voor web van Studieplan. Deze cursussen zien er ook goed uit. Zij zijn helemaal zelfstudie, je stuurt geen werk ter beoordeling in.
Het gekke van huiswerk en cijfers is dat je toch waarde gaat hechten aan vijfers. Een 6,5 laatst viel me erg tegen, hoewel ze wel gelijk had. ;)
Een 9 vond ik erg leuk maar niet helemaal terecht.
Al met al een cursus die de moeite waard is;

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik volgde twee jaar geleden de cursus Jeugdverhalen Schrijven van de NTI.
Voor de verhalen kreeg ik meestal een 8. En voor mijn gedichten kreeg ik altijd een 9! En ik vind dat ik absoluut niet kan dichten.

Rosali

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Debbie wrote:
Het gaat me niet om het cijfer 7 en of dan al dan niet hoog genoeg zou zijn, het gaat mij erom dat het me demotiveert dat ik opeens lagere cijfers haal dan anders. Aan het begin vd cursus waren mijn cijfers hoger dan nu... Dat geeft toch een rare boodschap?

Enerzijds wel, anderzijds is het - volgens mij - heel logisch. Je begint op een bepaald niveau met zo'n cursus, en dat niveau wordt hoger. Je stapt niet in zo'n schrijfcursus zonder enige ervaring, dus zul je het in het begin goed doen. Het niveau wordt hoger; je haalt lagere cijfers.
Vergelijk het maar met je middelbare school: 1e klas engels, of vijfde/zesde klas engels. Het wordt steeds moeilijker.
Voor mij was jouw verhaal erg herkenbaar, omdat ik in mijn vrije tijd paardendressuur doe. Misschien denk je nu: :?: Maar ook in de dressuur is het zo: hoe hoger je komt (niveau), hoe lager je cijfers. Kijk ook maar naar andere sporten zoals bijvoorbeeld kunstschaatsen: het wordt steeds moeilijker.

Denk nou niet dat je minder bent gaan schrijven. Als je het mij vraagt, hebben zowel jij als je leraren in de loop van de tijd de lat hoger gelegd en heb jij een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:shock: Is NHA een schriftelijke cursus? Waarschijnlijk een domme vraag, toch weet ik het antwoord nu niet. Volgens mij ga je aan een cursus beginnen omdat je iets wilt leren. Deze houd je vervolgens vol omdat het je motivatie geeft.
Ik ben bezig aan een creatief schrijven cursus, waarvoor we eens in de twee weken bij elkaar komen en via de email de opdrachten inzenden, naar docent en naar je medecursisten. Tijdens de bijeenkomsten worden die onder de leop genomen door allen en de docent geeft met name theorie. Erg leuke en leerzame cursus. :lol:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

NHA is schriftelijk!

Ik vind schriftelijk fijner, omdat ik dan mijn eigen tempo kan bepalen.
En daarbij vind ik het vreselijk om in een groep voor te lezen uit eigen werk. En dat kritiek geven... ik ben bang dat ik iemands werk af zit te kraken, terwijl ik het zelf ook niet helemaal goed doe. Kritiek krijgen vind ik juist niet erg.

Rosali

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

:? Dank voor je informatie, NHA is een schriftelijke kursus.
Over kritiek: omdat het leerzaam is om kritiek op je werk te krijgen, lijkt het mij ook zinnig om kritiek te geven. :roll: Deze kritiek moet je wel opbouwend geven en er voor zorgen dat de ontvanger er wat mee kan en er dus iets aan heeft. Oefening is het credo hier. :idea:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Idd, Minke. Door iemand anders te bekritiseren, leer je zelf ook weer kritischer naar je eigen teksten te kijken. En bekritiseren is iets heel anders dan afkraken!
@ Rosalie: weet je wat pas erg is? Je manuscript aan iemand geven, die als enige reactie heeft: 'Heel mooi. Vond het gewéldig. Nee, geen enkele fout in kunnen ontdekken!' Daar heb je helemaal niks aan, vooral als je weet dat het bullshit is.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel mensen durven de waarheid niet te zeggen, omdat ze bang zijn iemand te kwetsen.
Heb je net een half jaar zitten te zwoegen op je manuscript en dan krijg je een lading kritiek over je heen. Sommigen kunnen hier echt niet tegen. Ik gelukkig wel. Kraak me maar lekker af (als het terecht is, naatuurlijk), want daar leer ik het meest van.

Ik leer veel van mijn schriftelijke cursus. Mijn leraar zegt duidelijk waar het niet klopt.

Rosali

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rosali wrote:
Heb je net een half jaar zitten te zwoegen op je manuscript en dan krijg je een lading kritiek over je heen. Sommigen kunnen hier echt niet tegen.

:? Dat is niet leuk, ik spreek uit ervaring. Maar..... na een nachtje huilen of een fles wijn leeglubberen, grijp je jezelf weer bij de lurven en ga je door. Ook dit is uit eigen ervaring :roll:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Debbie wrote:
Waarschijnlijk gaan jullie zeggen dat ik niet zoveel waarde moet hechten aan die cijfers.

Je moet niet zoveel waarde hechten aan de cijfers. :?
Ik heb zelf de cursus Korte verhalen en romans schrijven van het NTI gevolgd. Erg interessant en leerzaam. Maar ook altijd hoge cijfers (ik baalde als ik een 7 had). En van meer medeleerlingen gehoord dat ze steeds hoge cijfers hadden. Het meest leerzame was het commentaar. Mijn leraar kon in een zinnetje een stuk waarvan ik dacht dat het bijna perfect was helemaal in een ander perspectief zetten, waardoor bleek dat het toch niet zo goed was.
Een keer heb ik meegemaakt dat ik goede kritiek had en een laag cijfer, terwijl een medecursist 'slechte' kritiek had en een hoger cijfer.
Verder ben ik het eens met de mensen die zeggen dat naarmate de cursus vordert de lat hoger wordt gelegd. Misschien wordt het tijd om alle oude opdrachten eens door te lezen en kijken of er commentaar is dat steeds terugkomt. Misschien is dat je knelpunt, al zou de leraar je dat natuurlijk ook kunnen vertellen.
Succes verder met je cursus.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoi, ik snap je frustratie wel, ben ook een perfectionist, denk jij ook een beetje ?

Ik denk dat een cursus in groepsverband beter bij je zal passen.
Ik deed ooit een cursus "Korte verhalen schrijven" via de bilbiotheek.
was erg leerzaam en we moesten ook elkaar kritieken geven.
Was erg goedkoop en toch erg leerzaam en al die info heb ik nog bewaard !
Alleen ik schrijf liever uit gevoel, als ik inspiratie heb, dat werkt beter bij mij geloof ik, want als ik teveel na ga denken gaat het fout.
Herkenbaar ?

Op het einde van de cursus eindigde iedereen met een verhaal en ik met een afscheidsgedicht, over het verloop van de gehele cursus voor de docente. (Wel origneel,hi,hi)Maar ik had gewoon even geen inspiratie toen meer voor mijn verhaal ,toen deed ik dat.

Maar het is erg leerzaam, om elkaar te bekritiseren, zolang het maar opbouwende kritiek is.
Bijvoorbeeld"Dat poersonage beschrijf je minder goed, dan die andere, omdat..... daar leer je wat van, of je schrijfstijl is makkleijk leesbaar, maar je moet meer beschrijvende situateis maken, niet te saai qua opbouw zegmaar zegmaar.

xxxMar

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Minke wrote:

Ik ben bezig aan een creatief schrijven cursus

Is dat een cursus die plaatselijk is of hebben ze dat ook landelijk?
Zo iets lijkt mij namelijk ook wel wat (maar weet en kan niet echt vinden of zo iets ook bij mij in de buurt zit. Omgeving Emmen of Musselkanaal.)
Weet jij dat misschien? Of weet je een web adres daarvan? :D

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die cursus die ik volgde was al wat jaartjes geleden.
Ik was toen ook de jongste,hi,hi.

Ik weet wel een oefening die we in de eerste les deden.

Eerst je hoofd leeg maken op papier, dus alels wat er in je opkwam schreef je eerst van je af, daarna begonnen we pas, na een paar van die oefeningetjes, erg lachen, maar het werkte wel.

We moesten een krantenknipsel uitzoeken van tafel en daar een soort kenmerken van dat of die persoon maken.
Daar kregen we dan allerlei schrijfopdrachtjes bi jde eerste les, erg lachen. (Ik had een travestiet ofzoiets,hi,hi)

En ook moesten we eens schrijven,niet vanuit de hoofdpersoon, maar bijvoorbeeld vanuit het huisdier, of een vogeltje, dat is ook goed, voor je inlevingsvermogen in het verhaal, om dat te trainen.
Al die cursus info heb ik nog van die cursus.
Ik lijk wel de crususjuf he,hi,hi ?

Ook nog een tip, op internet, hebben sommige schrijfsters en schrijvers een eigen site, met soms ook schrijftips.

Als ik zoiets vind print ik dat gelijk uit, ook een tip ?

Ik kreeg zo ooit een mailtje terug van Simone van der Vlugt, erg aardig.

Oefen maar erop los he ?
Zijn er nog A'dammers(mannen of vrouwen uit A'dam) in dit forum ?

xxxMar78

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mar,
Bedankt voor de tips zal er zeker gebruik van maken, en tips die ik vind via internet print ik ook altijd direct uit zodat ik ze makkelijk terug kan lezen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoi,

Lief dat je zo reageerde.
Dat is fijn, als je er wat mee kunt he ?

Ik heb ook van de site van Jacques vriends/friends, die kinderboek schrijver wat tips uitgeprint, ook leuke tips.

Waar wonen jullie ,als ik vragen mag ?
Ik woon in A'dam.

xxxMar

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mar78 wrote:
hoi,

Lief dat je zo reageerde.
Dat is fijn, als je er wat mee kunt he ?

Ik heb ook van de site van Jacques vriends/friends, die kinderboek schrijver wat tips uitgeprint, ook leuke tips.

Waar wonen jullie ,als ik vragen mag ?
Ik woon in A'dam.

xxxMar

Francine Oomen heeft ze ook. Ik kijks soms bij die twee auteurs tussendoor naar de tips idd.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Mar en Francine.

Ik woon in Valthermond dat ligt in Drenthe ongeveer 15 km achter Emmen en tegen Musselkanaal (GR) aan.

En ik ga ook even de site van Francine Oomen bekijken. Bedankt.