Moeite met het afmaken
Beste SOL-ers,
Hebben jullie ook wel is moeite met het afmaken van je verhaal en/of boek?
Ik merk dat ik vaak enthousiast begin met schrijven, maar uiteindelijk maak ik mijn verhaal niet af. Dit komt meestal omdat er even geen tijd is om te schrijven. En na een tijdje borrelen weer nieuwe ideeën op en is mijn motivatie een stuk minder om een bestaand verhaal af te maken. Hierdoor heb ik aardig wat half afgemaakte verhalen op mijn computer staan. Ik zou graag de voldoening willen ervaren van een afgemaakt verhaal of zelfs een boek, maar zoals ik al zei, ik vind het erg moeilijk, bijna saai, om aan een bestaand verhaal verder te werken. (en als een verhaal afmaken me al niet lukt, dan komt dat boek er nooit. Want daar ben je zoiezo lang mee bezig) Ik denk bij een bestaan verhaal altijd, dit ken ik al. Herkennen jullie dit?
Verder lees ik vaal dat mensen enthousiast hun manuscript opsturen of al meerdere boeken hebben geschreven. Niet alleen heb ik last van de tijd, zoals hierboven al genoemd, waardoor ik na een tijdje alweer zin heb om iets anders te schrijven en de aandacht voor het bestaande verhaal verslapt, maar ik kan me zoiezo niet voorstellen dat ik een samenhangend verhaal kan schrijven van rond de 50 000 woorden. Ik vraag me af hoe mensen dit volgetikt krijgen, hoe ze het volhouden om hun verhaal logisch consistent te houden, en hoe het lukt om de ontwikkeling van personages goed te laten verlopen.
Ik heb wel is gehad dat mijn personages zich toch wat anders gingen gedragen dan eigenlijk mijn bedoeling was, maar toen stond het al op papier. En toen dacht ik, deze kant wou ik eigenlijk niet op.
Kortom, hoe is het om een boek te schrijven? Wat doen jullie waardoor het lukt? En hoe verloopt dit proces bij jullie? Is het een worsteling, heb je soms geen zin? Hebben jullie er geen last van dat je humeur eigenlijk niet past bij het stuk wat je nu eigenlijk voor je boek hoort te schrijven? Moet je soms weer echt in het verhaal komen? Ben je het na een tijdje niet zat?
Groet,
Lucas.
Met schrijven is het net als
Lucius7, Jouw vragen - mijn
Zoals Ceridwen en Janpmeijers
https://www.ted.com/talks/eli
TED-praatjes bij de lunch,
leuk, die filmpjes! ze
Hallo Lucas Heel herkenbaar
Lucius7 schreef: Ik heb wel
@ceridwen, Dank je voor je