Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Over het forum

Ten geleide, nogmaals mijn stelling, op zijn beurt ingeleid door die van Eh:

eh wrote:
... en als ik al een paar keer gekeken had bij dit forum, en me elke keer weer afvroeg waar het over ging of verbaasde hoe de discussies draaiden, dan weet ik nu weer waarom ik me niet eerder heb ingeschreven en dat het uiteindelijk een vergissing was die ik al voorzag: pretentieloos vriendelijk gebabbel is gevraagd...

Nu wil ik de gezelligheid van dit forum zeker niet de rug toe keren, dat zou al te hypocriet zijn daar ik er ook laconiek in meedraai. Maar er zit een grond van waarheid in. Soms wordt het al te gezellig, en moet het dat vooral ook blijven, want anders word je nagekeken. Wanneer ik - ter illustratie - een opmerking maak omdat iemand kleur gebruikt, en ik daarmee wil duidelijk maken dat dat niet erg gewenst is, dan richten de boze ogen zich meteen op mij. En dan moet ik die ander heel laten.
Wat ik zei is nu toch niet zo verschrikkelijk? Ik raak niet aan je persoon, dat kan trouwens niet, want iedereen schuilt achter een masker hier. Ik zeg enkel wat over je stijl, maak duidelijk dat die mij niet smaakt. Prompt ben ik dan 'godje', hitleriaans leider van een sinister gezelschap dat er alles aan doet om de gezelligheid te bannen.
En dan volg ik Eh wel. We zijn er misschien al te zeer op gericht om het vriendelijk te houden, en dat merk ik steeds vaker. Dat het forum niet vergaat van zwaar belezen mensen, en gerenomeerde schrijvers, en het daarbij ook nog eens heel wat jonge leden heeft, is geen excuus. Het moet allemaal niet te braaf. Ik hou ervan als iemand me op mijn plaats zet. Ik vind het leuk dat Judas zonder schroom een fout van mij plaatst. Of wanneer Fré mijn ongelijk bewijst in zake bepaalde literaire visies. Daar leer ik van, en dat zorgt ervoor dat we buiten dit beschermd clubje schrijvers ook ons mannetje leren staan.
Warrig pleidooi misschien, maar ik hoop op begrip, en anders op argumenten.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zal ik voor de volledigheid en duidelijkheid mijn reactie hierop ook hier plaatsen.

Nou dat is wel erg gechargeerd.

godje schreef:
Prompt ben ik dan 'godje', hitleriaans leider van een sinister gezelschap dat er alles aan doet om de gezelligheid te bannen.

Dit heeft nooit iemand beweerd.

Maar om op je punt in te gaan, wat ik geloof ik in de kern wel begrijp.
Jij bent ergens kritisch op, dat mag. Een ander mag dan evengoed kritisch tegeover je standpunten staan.
Wat je naam betreft, wanneer je zo'n naam kiest, kan je reactie verwachten en dat is ook best leuk.

Dit forum is vaak gezellig, maar soms ook kritisch of serieus. Dat kan best naast elkaar bestaan.
Ik maak graag een grapje tussendoor, maar stel ook scherpe vragen.
Soms is het dan inderdaad jammer dat daar niet op in wordt gegaan. Maar je kan niet altijd alles krijgen wat je wilt.
Je kan vaak ook eenvoudig een discussie weer een serieuse richting opsturen door de juiste kritische vraag te plaatsen. Dat doe ik ook wel eens en dat werkt goed.

Voor zover hoe ik er over denk.

Edit: Nu ik er verder over nadenk, dit forum is voor mij voornamelijk een plek voor het uitwisselen van ervaringen. Een plek waar schrijvers van elkaar leren. En een plek waar we elkaar helpen met het vinden van de juiste zin, de betekenis van een woord, een boek of een oplossing.
En geen plek voor heftige kritische discussies. Hoewel het dat wel zou kunnen worden.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik dan ook nog:
Als je vindt dat je iets belangrijks te zeggen hebt, schrijf dan in een felle kleur, dan val je op. Moet je wel iets te melden hebben natuurlijk. En niet gek staan te kijken als mensen er iets van zeggen. Je vraagt er immers om om op te vallen met zo'n kleur. Roze gebruiken is net als wit, geel en grijs natuurlijk onzin. Niet dat het uitmaakt, maar waarom zou je? Het is iritant lezen, ik erger me eraan.

Verder:
Ik weet dat veel mensen het vervelend vinden wanneer je ze verbetert. Ik probeer me meestal in te houden wanneer mijn moeder het weer over belangrijkere dingen als ... heeft, maar soms lukt het gewoon niet. Dan MOET ik het gewoon zeggen. 'DAN MAM, DAN!'

Dit is een forum voor... schrijvers. Die zouden toch nagenoeg foutloos moeten kunnen schrijven, of in ieder geval wanneer ze een fout maken het niet gek vinden dat ze erop aangesproken worden. Spelfouten zijn voor schrijvers volgens mij uit den boze. Laat ons dan leren&leren (als leraar en leerling)!

Misschien is het beter om wanneer je iemand verbetert, ook meteen even te reageren op de inhout van het topic. Zodat het gesprek voort kan kabbelen. Want anders zijn we misschien wel net zo hard bezig het forum te laten verloederen als de 'forummetkleurenbesmeurders'. Werken we ze gewoon in de hand. Niet dat het hun doel is, oh nee. Men kiest per ongeluk een andere letterkleur.

Maar ik vind in ieder geval dat er scherpe tongen moeten blijven. Die het hardop durven zeggen als er iets aan schort.

En zo nu en dan een verhitte discussie is toch ook best leuk?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:

Spelfouten zijn voor schrijvers volgens mij uit den boze. Laat ons dan leren&leren (als leraar en leerling)!
...
Misschien is het beter om wanneer je iemand verbetert, ook meteen even te reageren op de inhout van het topic.

Haha, nou bij deze dan! InhouT lijkt me toch echt een spelfout... uit den boze! Of denk je nu toch dat ook schrijvers wel eens spelfoutjes kunnen maken? :wink:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eneri wrote:
Dit forum is vaak gezellig, maar soms ook kritisch of serieus. Dat kan best naast elkaar bestaan.

Absoluut, en dat is ook zo, maar het helt mijns inziens teveel over naar de gezelligheid. En net alsof we allemaal uit breekbaar kristal bestaan, worden kritieke punten gemeden, en wordt iedereen overbeschermd.

eneri wrote:
Nu ik er verder over nadenk, dit forum is voor mij voornamelijk een plek voor het uitwisselen van ervaringen. Een plek waar schrijvers van elkaar leren. En een plek waar we elkaar helpen met het vinden van de juiste zin, de betekenis van een woord, een boek of een oplossing.

Voor mij ook, maar...

eneri wrote:
En geen plek voor heftige kritische discussies. Hoewel het dat wel zou kunnen worden.

... voilà! Waar zouden we die anders voeren? Ik ken geen enkele andere stek waar er zoveel schrijvers bij elkaar zitten. Zijn we dan niet verplicht om hier meer te doen, dan koffie te drinken en koekjes te eten, zelfs als het de tere zieltjes misschien even doet slikken?

Groet,

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Clueless wrote:
Of denk je nu toch dat ook schrijvers wel eens spelfoutjes kunnen maken? :wink:

Spelvautjes heten die Clueless :lol:
Of was het nou spelvaudjes? Jesses altijd die d of t...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een forum an sich is niets, slechts een computerprogramma.
Het zijn de (actieve) schrijvers op een forum die het forum maken.
De manier waarop er geschreven wordt en over welke onderwerpen is zeer verandelijk. Er zijn een aantal regels waar we ons aan te houden hebben, maar verder kan je het niet afdwingen dat het hier ineens heel kritisch en scherp is. Daar is dan voor de meesten hier blijkbaar weinig behoefte aan, anders zou het wel meer gebeuren.
Of denk jij dat er een andere oorzaak is, waarom het niet gebeurt?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Clueless wrote:
Ju/strop-das wrote:

Spelfouten zijn voor schrijvers volgens mij uit den boze. Laat ons dan leren&leren (als leraar en leerling)!
...
Misschien is het beter om wanneer je iemand verbetert, ook meteen even te reageren op de inhout van het topic.

Haha, nou bij deze dan! InhouT lijkt me toch echt een spelfout... uit den boze! Of denk je nu toch dat ook schrijvers wel eens spelfoutjes kunnen maken? :wink:

Ik hoopte eigenlijk wel dat je zou begrijpen dat deze fout expres was. Hij is namelijk behoorlijk grof en het gaat bovendien in dezelfde zin over het verbeteren van schrijvers. Ik heb wat ik typte natuurlijk nog wel een keer nagelezen. Want een post over fouten typen en er dan zelf 1 maken, dat kan natuurlijk niet.
Maar natuurlijk maken schrijvers ook wel foutjes, je hebt gelijk.

Bovendien, je reageert niet op de inhoud, terwijl je die zin zelfs nog citeert.

frotje wrote:

... voilà! Waar zouden we die anders voeren? Ik ken geen enkele andere stek waar er zoveel schrijvers bij elkaar zitten. Zijn we dan niet verplicht om hier meer te doen, dan koffie te drinken en koekjes te eten, zelfs als het de tere zieltjes misschien even doet slikken?

Dat zijn we zeker!
En dat slikken, ach, niemand heeft toch echt pijn wanneer er op digitaal papier een beetje onaardig gedaan wordt door mensen die je niet eens persoonlijk kent?

Trouwens, Soulwriter, waar blijf je? :wink:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Eneri:
Nee, je kan het niet afdwingen. Maar je moet ook niet aangevallen worden wanneer je zelf wél dit standpunt uitdraagt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eneri wrote:
Of denk jij dat er een andere oorzaak is, waarom het niet gebeurt?

Omdat er bij het ontstaan van het forum een sfeer gecreëerd is, waarbij het blijkbaar niet aan de orde was, denk ik. Later zijn er gebruikers in die bestaande, ietwat zeemzoete bel gestapt, en hebben zij gedacht dat het zo hoorde, ik ook. Ik wil hier nu dan ook geen revolutie ontketenen - dat zal toch niet lukken - maar ik wou het wel aanhalen. Vooral om te horen hoe anderen hier tegenover staan, uit interesse dus, en wie weet, kan het dan misschien alsnog een klein verschil maken.
Ik weet dat ik vanavond misschien wat hoogdravend overkwam, eventueel zelfs vijandig, maar ik apprecieer ieders inbreng hier enorm. Zoals ik al eerder zei heb ik wel degelijk veel geleerd van dit forum, maar af en toe mag het wel eens meer zijn dan het dagelijkse "hoe schrijf je deze zin beter?" of "POD, is dat wat?". Zulke vragen mogen, en zullen er ook altijd zijn, zijn mogelijk zelfs het hoofddoel van dit forum, maar er is toch eveneens plaats voor af en toe een wat serieuzere, literaire discussie? Dat dit mogelijk is, is in ieder geval mijn overtuiging doordat dergelijke discussies al plaatsvonden met leden van dit forum, maar steeds buiten het forum om, en dat vind ik tot op heden nog steeds erg jammer.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:

Ik hoopte eigenlijk wel dat je zou begrijpen dat deze fout expres was.

Haha. Ja, dat zou ik ook zeggen :P
Ik had eigenlijk weer gehoopt dat jij de grap van mijn opmerking zou zien. Ik ben namelijk niet bijster dol op ernstige spelfoutverbeteraars. Vind het nogal betweterig overkomen om ongevraagd spelfouten van iemand te verbeteren als het niet om een commentaar op een fragment ofzo gaat. Als je het echt niet kunt laten om iemand te wijzen op een spelfout, kan dat toch ook via een pb of desnoods omlijst met een grapje? Het is namelijk onzin dat spelfouten voor een schrijver een doodzonde zouden zijn. Ok, wanneer iemand voortdurend fouten maakt waardoor de tekst onleesbaar wordt, dan vind ik het irritant worden. Dan lees ik die tekst ook gewoon niet. Maar geen mens is zonder fouten, who cares? Ik controleer mijn berichtjes ook altijd voor ik op 'ok' druk, maar een foutje sluipt er gauw in - zeker aangezien ik nogal de gewoonte heb ontwikkeld om midden in de nacht met slaapogen op het forum te posten... Als je die verbetert, leer ik daar niks anders van dan dat ik beter een andere hobby kan zoeken om mijn insomnia te verdrijven.

eneri wrote:

Er zijn een aantal regels waar we ons aan te houden hebben, maar verder kan je het niet afdwingen dat het hier ineens heel kritisch en scherp is. Daar is dan voor de meesten hier blijkbaar weinig behoefte aan, anders zou het wel meer gebeuren.
Of denk jij dat er een andere oorzaak is, waarom het niet gebeurt?

Ik denk dat er weinig behoefte aan is, maar dat degenen die er wel behoefte aan hebben zich misschien wel een beetje inhouden omwille van het communitygevoel. Da's altijd tricky bij een forum. Je voelt je pas thuis op een forum wanneer je de leden een beetje leert kennen en er een soort van band ontstaat. Dat gevoel is belangrijk, ik zou niet willen dat het hier één vijandige of onpersoonlijke zooi zou worden waarbij ik niks meer zou durven zeggen - zeker niet mijn ziel en zaligheid in de groep zou willen gooien zoals ik vanmiddag gedaan heb. Maar... het moet ook niet té gezellig worden, zoals bij ColumnX. Daar ben ik weggegaan juist omdat schrijven niet meer centraal stond, maar gezelligheid. Geen kwaad woord over de columns, zelfs opbouwende kritiek en goedbedoeld advies werd niet altijd gewaardeerd. Dat vind ik zonde van een schrijfforum.

Ik vind het storend wanneer iemand steeds maar kritiek op persoonlijke uitspraken moet leveren, maar stel het enorm op prijs wanneer iemand eerlijk en kritisch is als het gaat om het schrijven zelf en alles dat daarbij komt kijken. Ik heb schrijfsels van sommige mensen hier op het forum bijvoorbeeld van commentaar voorzien dat niet altijd even positief was, maar wel eerlijk. Dat werd zeer gewaardeerd, omdat om mijn mening werd gevraagd en omdat we hier toch allemaal serieus met schrijven bezig zijn. Het niveau ligt volgens mij ook tamelijk hoog hier, dus je hébt ook echt wat aan die commentaren en adviezen. Zolang het maar niet demotiverend gebracht wordt, is kritiek net zo belangrijk als lof.

Daartegenover staat dat ik de eerste opmerking van godje over het kleurenpalet best subtiel en niet onterecht vond en de reactie van Soulwriter onnodig onaardig. Als je ziet dat iedereen hier zonder kleur schrijft en je komt pas net kijken, vind ik dat je dat best kunt beschouwen als een etiquette van dit forum...
Overigens vind ik die discussie weer niks weg hebben van een literaire discussie, die godje zo graag schijnt te willen. Als je een literaire discussie wilt, gooi dan gewoon een stelling in de groep. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds te wachten op jouw heilige meningen over mijn columnbetoog, waar je het op sommige punten zo mee oneens was. Ik heb dat relaas ook niet geschreven om complimentjes te krijgen, maar om een inhoudelijke discussie verder aan te wakkeren. Als niemand daar verder iets mee heeft, prima. Maar jij zei dat wel te hebben, dus hup dan! :wink:

(Pff, ik hoop maar dat ik na drie keer nakijken niet alsnog over een fout heen heb gelezen)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jullie hebben wel gelijk als je zegt dat het nodig is om kritisch te blijven op elkaar en elkaars werk om vooruit te komen. Het heeft geen zin eenieder onder te dompelen in een warm bad zodat ze zich veilig en geborgen voelen. Eerlijke kritiek doet je meer leren dan een aai over de bol. Dat is zeker. Ik probeer dan ook altijd eerlijk te blijven en niet te zeggen dat iets goed is terwijl het niet zo is.

Af en toe overheerst hier het warme bad. Dat klopt. Maar even zo vaak willen mensen hier echt iets weten, gestimuleerd worden, kennis opdoen. En dat lukt ook. Ook wordt er kritiek gegeven waar het nodig is.

Ik meet kritiek vaak af aan de ervaring van iemand. Ik geef iemand die al jaren schrijft heftiger kritiek dan een starter op de schrijversmarkt. Dat moet ook, vind ik. Het is de bedoeling dat de ander een stap verder komt en niet in de grond verdwijnt.

Wel kies ik er voor om niet mee te doen aan discussies die alleen bedoeld zijn om elkaars krachten te meten. Veel fora halen daar hun onaangename sfeer vandaan. Men zoekt niet naar informatie, naar kennis maar naar bevestiging van eigen gelijk of men poogt te winnen in een debat. Enkel om het winnen. Dan ben je mij dus kwijt. Daar steek ik geen energie in. Ik ben blij dat het hier op dit forum maar weinig gebeurt.

Dus kritische discussies: graag. Hanengevechten : nee.
Zo ongeveer denk ik erover.

En verder ben ik altijd blij dat ik als ik weer een dag nijver aan de arbeid ben op mijn pc hier steeds een paar gezellige babbels kan maken. Ja, daar is dit forum ook voor.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Clueless,

Zeer juist, maar dat is een lange tekst die je daar schreef, wat ik zeer waardeerde, maar ik zou tenminste een uur bezig zijn met alles grondig te structureren. Daarbij zit ik nu volop in de examens, maar dat wist je natuurlijk al. Mensen die me enigszins kennen weten verder wel dat ik woord hou. Soms beloof ik echter wat teveel, waardoor het allemaal op zich laat wachten, nu dus ook weer, maar het komt in orde. Enfin, daar gaat het nu niet over.
Los daarvan doe ik steeds mijn best om elk onderwerp dat wat dieper gaat van mijn mening te voorzien. Zoals je zegt, is er niet zo heel veel vraag naar, en ik ga nu ook niet voor anderen spreken, maar ik weet zeker dat er toch mensen zijn die er op zitten te wachten. Bepaalde onderwerpen zijn al eens summier aan bod gekomen, en daar ontstonden dan ook interessante visies. En dat mag meer, veel meer. Wil je een tegenhanger voor die gezelligheid, dan zal het zelfs moeten. Wat je zegt over columnX - mij overigens niet bekend - is iets waarvoor ik hier ook schrik heb. We zijn er nog ver van, maar neigen er soms wel naar. Misschien dat daarom mijn betoog toch niet zo'n nutteloze zet is.

Groet,

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors,

Kan ik me inderdaad perfect in vinden. Het is ook best allemaal delicaat, namen noemen is bijvoorbeeld uit den boze, en het laatste wat ik wil is dat er hier een vijandige sfeer zou heersen. Wat die hanengevechten betreft, die trof ik hier nog niet aan, of toch in ieder geval niet in die mate, dat ik het storend vond. Zelf ben ik ook wel iemand die graag debatteert, en dan is het moeilijk om jezelf gewonnen te geven, want ocharme dat ego. Met andere woorden, snap ik wel wat je bedoelt. Ik hoop wel dat het duidelijk is dat ik van die nuance uitga.

Quote:
En verder ben ik altijd blij dat ik als ik weer een dag nijver aan de arbeid ben op mijn pc hier steeds een paar gezellige babbels kan maken. Ja, daar is dit forum ook voor.

Zo is dat. En zo zal dat blijven, zolang het maar niet het enige is. Het schrijverscafé is een goede zet van Dries, maar ook een manier om het aantal onzin - dit in de meest positieve zin van het woord - serieus op te krikken. Het blijft dus oppassen om niet te vervallen tot een koffiekamer, volgens mij.

Groet,

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik waardeer de hulp en steun die iedereen aan elkaar geeft zeer. Dat voorop.

Een pittige discussie vind ik heerlijk zolang er maar met argumenten gewerkt word. Kritiek moet kunnen ook als deze hard aankomt. Niet altijd leuk maar leren incasseren is ook nodig. Mocht het ooit tot recensies van je boek komen zal je daar ook tegen moeten kunnen.

Spelfouten mogen ze mij altijd op wijzen, ik maak er veel te veel.

Humor is heel belangrijk. Elkaar verkeert begrijpen gaat heel snel bij korte berichtjes. Ik merk dat ook bij bv smsjes.

Koffietafel geleuter moet ook kunnen maar niet de overhand krijgen. Daar hebben we de chat voor.

Zo nu en dan een leuke stelling posten is echt goed ik leer er veel van. Alleen reageren doe ik dan niet zo snel ik mis de taalkundigheid.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan ook maar mijn centje in de collectezak: laten we onmiddellijk ophouden met zeuren over kleuren - daar is alles nu wel over gezegd.

Met Zjors ben ik het eens dat egotrippers een forum vaak vergallen, maar:
1. schrijvers zijn wel een béétje egotrippers (toch?) en dus:
2. als je je 'trip' leuk kunt verwoorden vind ik het al bijna geen egotripperij meer.

Sterke stellingen en de reacties daarop: daar heb je (ik) iets aan. Bijvoorbeeld hoe je nu wel of niet een manuscript naar een uitgeverij stuurt (met die illustratie of niet - weet je nog?). Dat heeft bij mij het oog geopend voor de gedachte dat een uitgever misschien een eigen creatief in te vullen ruimte wil hebben als hij een manuscript krijgt terwijl ik er tot dan toe vanuit ging dat een uitgever het liefst alles zo makkelijk mogelijk aangeleverd wil krijgen en dán zélf gaat seleceteren - op tekst, tekening, lay-out etcetera.
Het zijn twee verschillende opties/uitgangspunten die allebei iets reëels hebben en waar je als 'manuscriptinstuurder' over na kunt denken hoe jij het zou willen. Die opening is er dan.

Op die manier vind ik een forum effectief en aangenaam.

Spelfouten zullen er altijd gemaakt worden - een goede verteller is nog niet direct een goede speller. Maar op de een of andere manier vind ik een slechte spelling toch iets zeggen over de kwaliteit van het ambacht van de schrijver. Van een timmerman accepteer je ook niet dat hij wel goed kan zagen maar de spijkers misslaat.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan kan ik niet achterblijven;

Ergens in juli ben ik op dit forum als schijversgroentje gestrand. Kort daarna kreeg ik bericht van een uitgever dat mijn manuscript omgezet zou worden in een boek. Van diverse leden, maar ook van de topics die al aanwezig waren, heb ik heel veel opgestoken. Je hoort eens links en je hoort eens rechts en dat wat je nodig hebt, pik je eruit en daar doe je wat mee.

Tuurlijk zijn er talloze topics die me niet interesseren en waar ik niets mee kan. Maar er zijn er genoeg waar ik van leer en die me ontwikkelen. Ervaren schijvers/schrijfsters weten nu eenmaal beter de weg dan iemand die net komt kijken. Dat geldt ook voor het schrijven zelf. Ik zou wel een oliebol zijn om eventuele kritiek te negeren en niet ter harte te nemen. Het klinkt gek, maar ik heb het liefst (opbouwende) kritiek. Daar leer ik van. Of ik er dan wat mee doe, is mijn keus.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan enkel nog toevoegen dat bijna niets zo moeilijk is als kritiek krijgen, maar volgens mij komt kritiek geven dicht in de buurt. Natuurlijk doet kritiek krijgen pijn, uiteindelijk is het toch jouw verhaal, jouw idee,...
Misschien blijft iedereen wel zo vriendelijk uit zelfbehoud: als je de tekst van iemand anders afbreekt, tot er niets meer van overblijft, dan houd niets anderen tegen dat ook met de jouwe te doen. Ik geef zelf nogal makkelijk kritiek, en dat zorgt voor genoeg problemen in het gewone leven. Ik vind dat deze plaats perfect is om kritiek te leveren en te krijgen, maar ik kan eigenlijk niemand die hier schrijft inschatten, ik ken jullie ook niet echt.
Ik heb een eigen regel opgesteld, om het aantal ruzies rond mij te beperken, ik ga enkel zover als ik weet dat kan, je hebt mensen die bij het minste:'ik denk daar toch anders over' al denken dat je hen stommerikken en domkoppen vindt, ja dan wordt het natuurlijk altijd maar moeilijker om nog kritiek te durven geven.
Ik heb de gewoonte om nogal harde woorden te uiten, en geschreven lijken die soms drie keer zo erg, veel erger dus dan ik ze bedoel, volgens mij is dat ook de reden dat iedereen zich inhoudt.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb al een paar keer gelezen dat kritiek op schrijffouten wel/ niet gewaardeerd wordt door verschillende mensen alhier.
Wat mij betreft zijn er verschillende vormen om te posten, bij de ene manier verwacht ik kritiek op spelfouten, bij de ander maakt het me minder uit.

1. als ik een fragment geplaatst zie met veel spelfouten erin, vind ik het terecht om kritiek te geven.
2. als ik een bericht van iemand lees met veel spelfouten erin, so what? Het zijn berichtjes die je vaak in de gauwwigheid plaatst. Daar mag toch wel eens een foutje inzitten?

Verder ben ik van mening dat het forum een goede leerplek is. Er zijn voldoende interessante topics waar je met je vragen echt terecht kunt als beginnend schrijver. Een literaire discussie (wat bedoel je er precies mee?) hoeft wat mij betreft niet direct. Ik ben blij dat ik hier praktische informatie kan krijgen over het reilen en zeilen in schrijversland.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn lunchpauze ook maar een duit in het zakje:

Ik vind het heel goed dat we van elkaar kunnen (blijven) leren, dus kritiek is altijd goed.
Mijn enige puntje is: altijd respectvol blijven, nooit kattig worden.
Juist via de computer/papier (m.a.w.: als je elkaar niet in levende lijve ziet of spreekt) kunnen dingen verkeerd overkomen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry dat ik twee keer verscheen... er ging even iets mis! :oops:
Excuses.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In de afgelopen 6 maanden die ik actief ben op het forum, heb ik meer geleerd dan in de twee jaar ervoor - toen ik zelf maar 'aanklooide'. Ik houd van pittige discussies, was tijdens de studie een van de besten bij debatteren, 'k heb zelfs een 'debating' toernooi georganiseerd. Het discussiëren, beargumenteren is mij met de paplepel ingegoten. Toch durf ik pas sinds een paar weken écht mee te discussiëren, aangezien ik eerst de zieltjes hier een beetje wilde leren kennen. Ik kan heel scherp en hard uit de hoek komen, maar wil absoluut niet kwetsen.

Aan alle zinnige berichten in deze topic kan ik slechts toevoegen: 'waar'. Toch kun je op een forum dingen niet schrijven zoals je ze zou zeggen. Je mist de uitdrukkingen op het gezicht en de andere lichaamstaal. Het gebruik van smilies kan het e.e.a. soms afzwakken - de :wink: doet het in heftige discussies vaak goed - maar toch doet het minder dan lichaamstaal.

@Zjors: het is hier inderdaad soms een warm bad. Soms zie ik, dat we niet eerlijk zijn bij een beoordeling; we zijn vaak veel te zacht. Ik wil niet zeggen dat er werkelijk bagger op het forum staat, maar soms zie ik uitspraken als 'Wat goed! :P ' of 'Gefeliciteerd!' :lol: . Terwijl ik zelf, als ik de tekst dan lees, ervoor zou kiezen nog een tijdje te oefenen en een paar keer te herschrijven voordat ik het op het forum zou plaatsen.
Vaak kies ik er dan ook voor om op zo'n topic niet te reageren.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kritiek en discussie vind ik prima, maar met respect.
Het forum is er ook om van te leren.
Gezelligheid en lol ook prima. Voordeel is dat er nu een schrijvercafé is waar die lol meer thuis hoort.
Ook kan je altijd zelf kiezen of je ergens wel of niet op reageert.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo ik ben weer online en zie dat er al weer een heleboel gezegd is. Een serieuze discussie kan hier dus wel.
Graag wil ik nog wat algemene dingen bijdragen.

Het bevalt mij wel dat over het algemeen de forumleden voorkomend en vriendelijk zijn. Dat hoeft een kritische houding niet in de weg te staan.
Het zorgt er wel voor dat dit een plek blijft waar je, zoals Cleuless zegt, je ziel en zaligheid in de groep durft te gooien.

Kritiek geven is inderdaad misschien nog wel lastiger dan kritiek ontvangen. Op een forum heb je dan ook nog eens het bijkomende probleem dat je de non-verbale communicatie mist. Wanneer ik IRL een scherpe opmerking plaats, zal het niet snel verkeerd worden opgevat. Men ziet immers mijn vriendelijke gezicht of de pretlichtjes in mijn ogen. Daarom ben ik hier soms ook terughoudender.
Toch heb ik zeker het idee dat er hier genoeg kritische mensen rondhangen, maar niet iedereen is het zelfde, een aantal schrijvers zal het niet kunnen of willen. Zeker in het begin wil je vaak nog even de kat uit de boom kijken. De een is wat feller, de ander verpakt zijn boodschap in een grapje. En een ander is gewoon geen kritisch mens.

Over de discussie literatuur/lectuur, het is een discussie die mij niet meer boeit. Toen ik twintig was kon ik daar nog fijn een hele boom over opzetten, nu weet ik het wel, het verveelt me. De discussie heb ik in allerlei vormen al zesentachtig keer zien langskomen. Alle standpunten in alle varianten heb ik ook al duizend keer gehoord en het komt steeds op het zelfde neer, ik hoor niets nieuws. Zo is het met meer gesprekken, pietje vindt A, Jantje vindt B, en Truusje vindt C, daar ouwehoeren we over en twee maanden later weer dezelfde discussie met andere namen.

Om kritisch te blijven... Wat mij soms wel stoort is dat er te ondoordacht of zonder zelf eerst moeite te doen hier vragen of fragmenten geplaatst worden. Wanneer ik een fragment lees dat werkelijk vol typ en spelfouten staat, heb ik geen zin daar ook maar iets over te zeggen. Wanneer ik een fragment van een ander van kritiek voorzie, neem ik daar de tijd en moeite voor, ik denk er serieus over na. Wanneer ik dan merk dat een ander niet eens de moeite neemt om ook zijn best te doen vind ik dat nogal onverschillig.

Ook merk ik dat er nogal eens zomaar iets met stelligheid beweerd wordt zonder enig argument. Daar stel ik dan gewoon een vraag over. Soms krijg je antwoord en soms ontaard een discussie alleen in, dat vind ik ook en wat leuk. Daar heb je verder weinig aan. Het voegt niets toe, behalve dat het lekker kan zijn dat anderen het met je eens zijn. Maar iets meer onderbouwing van standpunten vind ik wel prettiger.

Nog een goude regel voor het geven van kritiek: Geef kritiek op het gedrag niet op de persoon. Dus niet: Ik vind je stom, maar wat je nu doet vind ik stom. :wink:

groet,

Irene

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eneri wrote:
Nog een goude regel voor het geven van kritiek: Geef kritiek op het gedrag niet op de persoon. Dus niet: Ik vind je stom, maar wat je nu doet vind ik stom. :wink:

Als het goed is, weet iedere volwassene dit en heeft ieder kind dit geleerd. Waar de kleuter nog zegt 'ik vind je stom', zegt (als het goed is) de puber al 'wat je nu doet vind ik stom'

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het probleem daarmee is dat sommige mensen wat je nu doet vind ik stom blijven interpreteren als ik vind jou stom

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begrijp het punt van Godje maar al te goed. Ik heb hier ook vaak genoeg (en ook op andere plekken op het www) sociaal gewenste antwoorden gezien. De vraag is of dit goed is voor de ontwikkeling van een schrijver/schrijfster. Het is een vraag waar ik het antwoord natuurlijk wel op weet. Ik hou meer van een stuk realiteitszin. Immers, hooguit een tiental mensen op dit forum zal daadwerkelijk doorbreken naar het grote publiek. Maar goed, hier heb ik altijd het gevoel gehad dat "dromen levend worden gehouden". Deze voorgaande zin is al goed voor een heel filosofisch/psychologisch debat.

Tegelijkertijd is dit mooie forum een plek dat gekenmerkt wordt door massaliteit. Dat betekent dat je in de actieve leden een mix ziet van onervaren mensen met individuen die gepokt en gemazeld zijn. Van pubers tot aan gepensioneerden. Van mensen die goed opgeleid zijn tot mensen die dat niet zijn. Afijn, 1001 verschillen in "gewicht" waardoor er een soort van consensus lijkt te zijn ontstaan door de tijd heen. Ik loop, even terzijde, zo'n 1,5 jaar actief mee op dit forum. Ik heb mensen zien komen, zien gaan. Ik kan alle zware, pittige discussies in die tijd op 2 handen tellen.

De sfeer hier is prima. Houden zo. Het moet een plek blijven waar kennis over het schrijven met elkaar gedeeld wordt.

Wil je een plek maken waar er echt open, pittig en tot op de grens en soms er net een beetje over gediscussieerd wordt dan zul je in mijn beleving gelijkgestemden moeten vinden. Mensen die op een paar cruciale punten gelijken zijn. Die kennis van zaken hebben, kunnen argumenteren, weten wat kritiek inhoud. (zowel het geven van alswel het omgaan daarmee).

Het vergt een aantal basisregels. Ik heb in de afgelopen zes maanden al veel keer gesproken met collega's van mij over hoe dit te bewerkstelligen. Uiteindelijk hebben Ineke en ik twee plannen samengevoegd waar we dit jaar wat mee willen gaan doen. Omdat die behoefte ook bij mij en bij haar aanwezig is. Groeien door keihard te discussieren over schrijfgerelateerde zaken en misschien wel meer.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik mis in dit hele verhaal en ook op de website van dit forum is:
"Wat is het doel van dit forum?"
"Waar staat duidelijk beschreven waar het op dit forum over gaat?"

En misschien is het wat om een enquete te houden over wat de behoeften van mensen zijn die dit forum bezoeken.
Al naar gelang de behoeften, kunnen daar sectoren voor worden ingericht.
Dus als je stevige discussies wilt, kun je bv één plekje op het forum daarvoor inrichten, dan weet iedereen dat het op die plek niet gaat om elkaar zoet te houden. Simpel én duidelijk.

Zolang het doel van dit forum niet duidelijk op deze website beschreven staat, heb je grote kans dat aan verwachtingen van mensen niet wordt voldaan en dan heb je teleurstelling.

Dus met enige aktie kun je duidelijkheid scheppen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn indruk is dat dit een 'algemene site' is. Ieder kan er terecht: zowel de ervaren als de onervaren auteur. Zelfs de ervaren auteur kan wat opsteken van de onbevangenheid van de onervarene.

Wat ons bindt, is de passie voor schrijven. Voor kinderen, voor volwassenen of uitsluitend voor zichzelf.

Aangezien 'schrijven' een solitaire bezigheid is, is het prettig respons te krijgen. Het internet en fora als deze zijn daar bij uitstek geschikt voor: immers wij schrijven elkaar alleen maar! Heerlijk.

Van mij mag er wel een aparte hoek voor de boksers onder ons komen. Ik denk dat die meer gelezen zal worden dan welk ander onderdeel ook ... maar laten we in die harde hoek dan wel de algemene regels van respect aanhouden. Geen ruzie aub.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat mij betreft komt er geen aparte hoek. Ik heb weleens zo'n aparte hoek gezien op een ander forum, ook naar aanleiding van de wrijving tussen mensen die pittige en taakgerichte discussies willen en die die vriendelijk mentorschap zoeken. Trouwens, het kan zelfs zo zijn dat degene die zorgt voor veiligheid juist degene is die op den duur meer taakgerichtheid wil, of zou het zo zijn dat die ook wil doorgroeien en ook de mentorschap ontgroeid is, als het ware een schreeuw om een nieuwe uitdaging?
G'dje heeft zo'n beetje alles al gedaan, en nu...
Ik kan mij voorstellen dat er dan een moment komt dat hij gaat twijfelen aan wat er nieuw is hier.
Welke mentor is er voor jou?
Welke ontwikkeling kun je nog maken?
Waarheen?
En nu?