Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'dramatische boeken'

Hoi,
ik heb een vraagje.
Kunnen jullie een dramatisch boek ook goed vinden? Of vinden jullie het op zich al niet goed om te veel over de slechte dingen van het leven te schrijven, omdat je maar beter het positieve kunt zien.
Als jullie een drama verhaal wel goed kunnen vinden, waar ligt het dan aan? Moet er een moraal inzitten, humor, moet het toch een goed einde hebben?
alvast bedankt als je antwoord geeft
Satine

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk kunnen we een dramatisch boek ook goed vinden! Droevigheid is volgens mij een sterkere emotie dan blijdschap.
Een boek hoeft niet per se iets te hebben voordat ik het goed vind. Humor is leuk, maar geen vereiste. Zo ook met het goede einde en het 'moraal'.

Het is denk ik belangrijker dat een boek doet wat de schrij ver/fster beoogd heeft; wat ze wil dat het boek doet. Als het (dramatische) boek van Hermans, de Donkere Kamer van Damokles, mij aan het denken zet, is het een geslaagd boek. Dat was zijn bedoeling. En dat het slecht afloopt, doet niet af, sterker nog, voegt misschien zelfs wel toe aan het leesplezier.

!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mij hangt het erg van mijn stemming af wat ik lees :D , soms vind ik het heerlijk om dramatische verhalen te lezen (dan kijk ik ook naar 'jank'films enzo), maar soms kan ik het weer niet hebben en wil ik juist humor lezen of detectives of luchtige korte verhaaltjes.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de reacties!
Fré: waarom lees jij vooral tragikomische of dramatische boeken?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees allerlei soorten boeken. Het ligt wel een beetje in wat voor stemming ik ben die dag.

Rosali

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

satine wrote:
Hoi,
ik heb een vraagje.
Kunnen jullie een dramatisch boek ook goed vinden? Of vinden jullie het op zich al niet goed om te veel over de slechte dingen van het leven te schrijven, omdat je maar beter het positieve kunt zien.
Als jullie een drama verhaal wel goed kunnen vinden, waar ligt het dan aan? Moet er een moraal inzitten, humor, moet het toch een goed einde hebben?
alvast bedankt als je antwoord geeft
Satine

Wat bedoel je precies met dramatische boeken?
Ik kan mij maar weinig boeken voor de geest halen (behalve non-fictie) waar geen drama in zit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

satine wrote:
Bedankt voor de reacties!
Fré: waarom lees jij vooral tragikomische of dramatische boeken?

Geen idee. Ik ben nogal moeilijk qua humor, denk ik. En om humor in een boek goed te brengen, moet je al erg goed zijn. Ik geloof dat ik nog nooit een grappig boek gelezen heb.

Liefdesdingen vind ik al snel klef en onrealistisch, maar dat is waarschijnlijk omdat mijn liefdesleven ook niet over rozen ging en gaat. 8) .
Thrillers lees ik niet, omdat ik altijd wel een foutje vind, en mij daar dan dood aan erger.
Detectives zou ik nog kunnen lezen(denk ik zo), maar daar heb ik mezelf nog niet in verdiept.

Fantasy vind ik onzin, omdat er alles kan, en alles toch aan vooraf afgesproken regeltjes is onderricht. Als ik verdoken realiteit wil lezen, lees ik wel realiteit.

Sci Fi lees ik niet, omdat ik me niet kan plaatsen in de toekomst. Als ik bv lees over ontploffingen in de ruimte, denk ik aan de hoeveelheid zuurstof zo'n bom moet meebrengen. Of aan cellulaire eigenschappen die in een bepaalde toekomstige hoedanigheid moeten worden veranderd.

Ooit las ik "De Einstein Code" (A. Fawer), dat is misschien een sci-fi boek, aangezien het over de toekomst gaat, over epilepsie en ik hou wel van epilepsie. Maar ook daarin vond ik onrealistische dingen en fouten.

Jennifer Government (Max Barry) las ik, dat ligt in het verkorte/verlengde van sci-fi denk ik, aangezien zulke boeken (net als 1984 en Brave New World) gaat over het creeeren van een utopische (toekomstige) wereld. Dat kan ik wel smaken. Daarin vond ik overigens geen fouten of dergelijke, maar economie is mijn ding dan ook niet echt. Heerlijk boek, dat wel.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré, mag ik vragen hoe oud je bent? (jaja, is off-topic enzo).

Wat trouwens écht grappige (zeer droge) boeken zijn, zijn de boeken over Adriaan en Olivier.
Maar je moet er van houden, dus jij zal ze ook wel niet op prijs stellen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:
Fré, mag ik vragen hoe oud je bent? (jaja, is off-topic enzo).

Wat trouwens écht grappige (zeer droge) boeken zijn, zijn de boeken over Adriaan en Olivier.
Maar je moet er van houden, dus jij zal ze ook wel niet op prijs stellen.

Ik ben 22, dit jaar 23 wordend.

De boeken over Adriaan en Olivier? Die ken ik niet? Geef eens wat meer info, een schrijver bv?
Qua televisie humor hou ik ENORM van Larry Davids werk, (Curb your enthusiasm, Seinfeld.) maar ook dat van Ricky Gervais (The office, Extras) is leuk. Ik kijk ook niet neer op (een enkele) Frasier of The Simpsons. Dus zo erg moeilijk ben ik eigenlijk niet.

Monty Python is leuk voor een kwartiertje, en

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

leonard huizinga, zo heetie.

Monty Python is het Grootst. (In my opinion.)

Family Guy is ook geweldig. Zoek er maar eens naar op YouTube.

... leuk voor een kwartiertje, en

snowflake?

of per ongeluk afgekapt?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ju/strop-das wrote:
leonard huizinga, zo heetie.

Monty Python is het Grootst. (In my opinion.)

Family Guy is ook geweldig. Zoek er maar eens naar op YouTube.

... leuk voor een kwartiertje, en

snowflake?

of per ongeluk afgekapt?

Toen ik nog jong was, deed ik ook de dingen van Monty Python na. Silly walks, Spam, The nights who say ni, ... Maar zoiets ontgroei je toch denk ik. Nog vaak kom ik mensen tegen die vragen "ken je MP??" "ja" zeg je dan, waarop ze hele scenes beginnen te reciteren. Dat is leuk, maar ik ben het voorbij, heb ik het gevoel.

Ik weet niet meer wat op die "en" moet volgen. Ik geloof dat ik over "the office" wilde praten, maar dat dan na L.D. heb geschreven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jong was :P
Ja ik ben 18 nu, dit jaar 19, en ik vind ze nog steeds geweldig. Vooral John Cleese is een meester.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees hele dramatische boeken, dat maakt me meestal niet zo uit, als het maar goed afloopt aan het einde :P

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sephilla wrote:
Ik lees hele dramatische boeken, dat maakt me meestal niet zo uit, als het maar goed afloopt aan het einde :P

Ja, ik ook....
Vind het altijd zo irritant als het slecht afloopt! :P

*even offtopic: Gefeliciteerd met je meubelstuk Sephilla :wink: *