Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Te lange zin?

Ik probeer meer gedetailleerder te schrijven: tot nu toe gaat het goed, alleen nu heb ik het idee dat een zin te lang is:

Langzaam dwarrelde het perkament meer en meer in de richting van de grond, totdat het, vlak voordat het op de sneeuw zou landen, uit de lucht werd gegrepen door een hand, die zo uitgemergeld was dat het leek alsof het de robijn aan één van de vingers nauwelijks kon optillen.

Leest het goed, of moet ik deze zin opdelen in meer zinnen?

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind 'm goed zo. Nergens wordt het onduidelijk of irritant.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij leest heel goed, maar ik zou wel een komma achter:

... zo uitgemergeld was, dat ...

zetten.

En kan je niet beter naar die hand verwijzen met het woord 'hij' in plaats van 'het'?

Het zijn wel veel komma's. (Misschien kan je ergens haakjes gebruiken?) Dit maakt op zich niet uit, maar ziet er een beetje slordig uit vind ik. -Of streepjes? -

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hmmm. Had ik nog niet eens aan gedacht... Ja ik denk dat ik ergens wat streepjes neerzet:

Langzaam dwarrelde het meer en meer in de richting van de grond, totdat het -vlak voordat het op de sneeuw zou landen- uit de lucht werd gegrepen door een hand, die zo uitgemergeld was, dat het leek alsof hij de robijn aan één van de vingers nauwelijks kon optillen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sephilla wrote:
Hmmm. Had ik nog niet eens aan gedacht... Ja ik denk dat ik ergens wat streepjes neerzet:

Langzaam dwarrelde het meer en meer in de richting van de grond, totdat het -vlak voordat het op de sneeuw zou landen- uit de lucht werd gegrepen door een hand, die zo uitgemergeld was, dat het leek alsof hij de robijn aan één van de vingers nauwelijks kon optillen.

Als iets dwarrelt, is zeggen dat het "meer en meer in de richting van" de grond gaat een overbodig iets.
Als het zou dwarrelen naar de opvlakkerende vuurhaard die onstaan was door een meteorietinslag, dan kan je die woorden gebruiken, vind ik, anders geheel overbodig.

Als iets dwarrelt, is zeggen dat het "langzaam" gaat, een overbodigheid.
Snel dwarrelen, dat is een apart beeld, langzaam dwarrelen is een overbodigheid.

Grijpen is een snelle actie, en een uitgemergelde hand suggereert traagheid. Je eindigt ook bij een beeld van een uitgemergelde hand, terwijl dat "het dwarrelding" (Wat is het dwarrelding, waarom al die aandacht, en waarom wordt er niet verder op ingegaan) allicht het belangrijkst is, maar we dat al lang vergeten zijn.

Eerlijk gezegd: dit is een gedrochtelijke zin.
Complementerende en conflicterende beelden, 4 informatieve dingen (robijn (wat rijkdom suggereert), sneeuw, dwarrelding, uitgemergelde hand) waarvan de belangrijkste niet duidelijk is.

gedachtestreepjes worden enkel voor gedachtes gebruikt, bv:
Johan -een bruine ragebol- wist van niets.

De komma's na "hand" kloppen niet. "die zo uitgemergeld was" is een beschrijving van de hand, oké, maar dan weer een komma en een zin die slaat over de beschrijving, maar niet echt over de hand.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Langzaam dwarrelde het perkament meer en meer in de richting van de grond. Totdat het, vlak voordat het op de sneeuw zou landen, uit de lucht werd gegrepen door een hand, die zo uitgemergeld was dat het leek alsof het de robijn aan één van de vingers nauwelijks kon optillen.

ik zou het zo doen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré wrote:

Grijpen is een snelle actie, en een uitgemergelde hand suggereert traagheid. Je eindigt ook bij een beeld van een uitgemergelde hand, terwijl dat "het dwarrelding" (Wat is het dwarrelding, waarom al die aandacht, en waarom wordt er niet verder op ingegaan) allicht het belangrijkst is, maar we dat al lang vergeten zijn.

Eerlijk gezegd: dit is een gedrochtelijke zin.
Complementerende en conflicterende beelden, 4 informatieve dingen (robijn (wat rijkdom suggereert), sneeuw, dwarrelding, uitgemergelde hand) waarvan de belangrijkste niet duidelijk is.

gedachtestreepjes worden enkel voor gedachtes gebruikt, bv:
Johan -een bruine ragebol- wist van niets.

De komma's na "hand" kloppen niet. "die zo uitgemergeld was" is een beschrijving van de hand, oké, maar dan weer een komma en een zin die slaat over de beschrijving, maar niet echt over de hand.

Hmm, ik ben het met al je punten eens, alleen een uitgemergelde hand, ik dacht toch echt dat dat juist vertelde dat de hand mager is. Dan hoeft de hand nog niet traag te zijn :? Bedankt voor je tips :wink:

Ik denk dat dit het uiteindelijk word: Langzaam zweefde het perkament naar de grond. Totdat het, vlak voordat het op de sneeuw zou landen, uit de lucht werd gegrepen door een uitgemergelde hand.

Er zal aan de eerste zin wel iets fout zijn, maar ik vrees dat het toch niet anders kan dan het dubbel vermelden...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fré, check dit:

Gedachtestreepje
Vraag

Wat zijn de regels voor het gebruik van gedachtestreepjes?
Antwoord

U gebruikt gedachtestreepjes als u een zin onderbreekt met een korte zin (of een deel daarvan). De gedachtestreepjes worden zo mogelijk weergegeven met lange, liggende streepjes. Voor en na gedachtestreepjes komt een (halve) spatie.
Toelichting

Het gedachtestreepje heeft verschillende functies. Eén daarvan is een 'terzijde' in te lassen.

(1) Toen hij vergeefs om salarisverhoging vroeg - en dat niet voor het eerst - diende hij zijn ontslag in.

(2) Nu het college eindelijk een besluit heeft genomen - en dat na maanden overleg - gooit de raadsvergadering weer roet in het eten.

Een andere functie van gedachtestreepjes is een zin of zinsdeel extra nadruk te geven.

(3a) Wij leveren - als u vandaag nog belt - uw bestelling morgen in huis.

Soms wordt het gedachtestreepje gebruikt om een onverwachte wending aan het eind van de zin te markeren.

(4) Hij had juist een rookmelder in zijn woning aangebracht - en achteraf bleek dat maar al te nodig.

Voor of na een gedachtestreepje komt geen komma, ook niet als die daar om een andere reden wel zou moeten staan.

(5) Nu het college eindelijk een besluit heeft genomen - en dat na maanden overleg - gooit de raadsvergadering weer roet in het eten.

Als gedachtestreepje kunt u het liggende streepje (-) op het toetsenbord van de schrijfmachine of tekstverwerker gebruiken. In druk wordt doorgaans een iets langer streepje gebruikt: vroeger vaak het zogeheten kastlijntje (-), maar tegenwoordig meestal het halve kastlijntje (-). Zowel voor als na het gedachtestreepje dient een (halve) spatie te staan.

Overigens adviseren we spaarzaam gebruik te maken van het gedachtestreepje. Gedachtestreepjes zijn een vrij nadrukkelijk middel om de lezer bij een bepaald tekstonderdeel stil te laten staan; te veel gedachtestreepjes maken de tekst onrustig. Alternatieven voor gedachtestreepjes zijn komma's of haakjes:

(3b) Wij leveren, als u vandaag nog belt, uw bestelling morgen in huis.

(3c) Wij leveren (als u vandaag nog belt) uw bestelling morgen in huis.

Beide notaties hebben een minder nadrukkelijk effect. Het gebruik van haakjes geeft aan dat het om een verduidelijking of een toevoeging gaat die de schrijver 'op de achtergrond' presenteert.

Bron: Taaladvies.net

Zoals ze het gebruikt kan het dus wel.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Jus.

Eigenlijk gebruik ik in alle voorbeelden die jij geeft komma's. Zo nu en dan (iets tussen haakjes) maar daar ben ik spaarzaam in, het staat vaak zo rommelig.

Gedachtenstreepjes gebruik ik nooit, maar ga er eens over denken, het is toch net anders dan een komma.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe plaats je in godsnaam een halve spatie? Bedankt voor de uitleg trouwens, Judas. Ligt het aan mij of zijn die dingen nog maar een jaar of twintig in gebruik?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nog niet erg lang in ieder geval. En die halve spatie is onzin, volgens mij. Sowieso hier, maar op de site zelf zien de halve en hele streepjes er ook hetzelfde uit, zo ook de spaties.
HEE! ik ben stamgast. :P

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Halve en hele streepjes zijn er wel degelijk, dat merk je in Word, maar van halve spaties heb ik nog nooit gehoord.