Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Plot

Het gebeurt mij niet vaak dat ik zomaar een onderwerp weet voor een boek, maar drie nachten geleden gebeurde het mij toen ik bijna sliep. Ik wil dat even met jullie delen omdat ik twijfel of het de moeite waard is om ermee aan de slag te gaan of niet. Mijn genre is de historische roman. Ik ben nu bezig met de herschrijfronde van mijn eerste boek dat zich afspeelt aan het begin van de jaartelling. Ik bedacht mij dat ik voor mijn tweede boek ook een historisch onderwerp moest nemen dat dicht bij mij staat. Dat zou bijvoorbeeld de Eerste Wereldoorlog kunnen zijn. Ik ben twee keer in Ieper geweest en dat heeft diepe indruk op mij gemaakt. Nu was het idee om een boek te schrijven waarin in ik-persoon in het heden door Ieper loopt en daar allerlei dingen tegenkomt en mensen ontmoet die iets met dat oorlogsverleden te maken hebben en die haar hun verhaal vertellen. Eigenlijk een serie korte verhalen uit het verleden, aan elkaar gebreid door het heden. Het probleem wat ik meteen al zag, is dat ik niet zo goed weet wat dan het conflict is. Of is de oorlog al conflict genoeg? Lijkt het jullie leuk om zo'n boek te lezen? Waar zou zo'n boek dan aan moeten voldoen?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan prima, lijkt me. Maar het is natuurlijk interessant als die hoofdpersoon tegelijkertijd iets moet 'oplossen' wat in het heden speelt. Juist daarmee kun je spanning creëren. Misschien is hij daar op zoek naar antwoorden over iets wat zich in zijn eigen familie heeft afgespeeld? En komt hij er via de verhalen die hij daar opdoet achter wat het moet zijn geweest?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem wat ik meteen al zag, is dat ik niet zo goed weet wat dan het conflict is. Of is de oorlog al conflict genoeg?
Die oorlog is geen conflict. Althans, niet/nooit voor een Nederlandse schrijver.
Lijkt het jullie leuk om zo'n boek te lezen? Waar zou zo'n boek dan aan moeten voldoen?
Het zou leuk kunnen worden als je de gevolgen van de 1e WO beschrijft voor de Nederlanders. Een treinkaartje werd plotseling veel duurder omdat er een kolentekort was. En nog erger, er reden minder treinen. Er is dus in/na 100 jaar niet veel verandert. Er konden minder Nederlandse vrachtschepen varen waardoor er bv minder koffie- en thee-soorten in de winkels waren te verkrijgen. De ongemakken voor de Nederlanders terwijl er in de landen om hun heen meer dan 100 miljoen mensen overleden zou zeer vermakelijk leesvoer kunnen zijn.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Toevallig ben ik bezig met een verhaal over WOII. Ontzettend moeilijk. Omdat er (geen) mensen meer leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt, heb ik heel wat boeken doorgespit. Mijn ouders hadden het er heel summier over. De oorlog is inderdaad al een conflict. Daarom heb ik het over een gezin hoe die de oorlog hebben beleefd. Als de feiten kloppen, kun je fantaseren wat je wilt.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Toevallig ben ik bezig met een verhaal over WOII. Ontzettend moeilijk. Omdat er (geen) mensen meer leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt
Er leven genoeg mensen die WO2 bewust hebben meegemaakt. Mijn oma van 92 (17 toen de oorlog begon) kan er levendig over vertellen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
@ Tja: ik liep afgelopen zomer door Elmshorn, Noord-Duitsland, en had een zeer informatief en levendig gesprek met een oudere mevrouw die als kind uit Ost-Preussen had moeten vluchten. Gewoon op straat. Een heldere dame die nog steeds verdriet had om haar moeder die ze had moeten achterlaten, om de honger en de onrechtvaardigheid die ze had ervaren, de dubbelzinnige dankbaarheid om het voedsel dat ze als kind kreeg van de soldaten die dat natuurlijk eerst geroofd hadden, en de moeite die het gezin had gehad om zich weer van een enigszins menselijk bestaan te verzekeren. @ AllieCallhoun: WO I is natuurlijk al weer langer geleden, dus mensen vinden die er rechtstreeks mee te maken hebben gehad, zal moeilijk zijn. Maar nakomelingen zijn er natuurlijk wel. kiksgreggel gaf een goede tip. Wat je ook kunt doen, is je personage een object laten 'vinden', of een gebouw, of een plaats met iets bijzonders, misschien een grafsteen - en dat je personage op zoek gaat naar de betekenis ervan. Dan wordt het een zoektocht naar ... op de puntjes vul je je thema in.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik dacht al iets in de richting van dat mijn hoofdpersoon op zolder een kistje vindt met spullen van zijn opa, die in de oorlog heeft gevochten, en dan met dat kistje naar Ieper gaat om op onderzoek uit te gaan en dat hij dan in zijn zoektocht steeds meer te weten komt over zijn opa (die hij nooit gekend heeft omdat die in de oorlog is gesneuveld ofzo)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij is de oorlog op zich niet conflict genoeg. Omdat er al zo veel over geschreven is, zou het iets anders moeten zijn, en heel pakkend geschreven. En inderdaad zijn er nog genoeg mensen die WO II bewust hebben meegemaakt, dat maakt het makkelijker om over te schrijven denk ik. Ik wil er ooit ook nog eens iets over schrijven, maar dan wil ik de kant van de Duitse slachtoffers belichten. Mijn schoonmoeder moest in WO II vluchten uit Oost-Pruisen. Mijn man denkt, dat het geen goed idee is om daar een boek van te maken. Ik denk het wel.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wil er ooit ook nog eens iets over schrijven, maar dan wil ik de kant van de Duitse slachtoffers belichten. Mijn schoonmoeder moest in WO II vluchten uit Oost-Pruisen. Mijn man denkt, dat het geen goed idee is om daar een boek van te maken. Ik denk het wel.
Ik denk het ook. Toch maar weer :ontopic: nu.