Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een nieuwe naam, een nieuw leven

Al tijden ligt er een stapeltje voorleesverhalen in mijn la. Uitgevers vinden er niets aan, maar mijn zoontje wel. Hij begint er tenminste steeds over. Logisch, want het zijn onderwerpen die hij zelf heeft aangedragen. Dus weggooien kan niet.

Maar zo'n stapel blaadjes is lastig, dus wilde ik ze maar eens via lulu bundelen. En ach, dan wil ik ze toch wel even fatsoeneren. En als ik er dan toch doorloop, zo dacht ik, waarom verander ik de naam van de kindjes dan niet in de naam van mijn zoontjes.

En ineens lukt het wel! Moeilijkheden met overgangen vloeien weg als poedersuiker in een scheut champagne. De sprookjesdieren teuten de oren van mijn hoofd. Het ene na het andere einde schiet me te binnen. Het is echt een vreemde ervaring!

Hebben jullie weleens meegemaakt dat je verhaal zo goed loskomt door iets eenvoudigs als een naamwisseling? Of zou het komen omdat ik het idee dat het 'voor het echie' moet losgelaten heb?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken dat wel.

Schreef ooit een verhaal voor kinderen dat maar niet wilde vlotten.
Ik werd op een nacht wakker van een droom. De kinderen uit mijn boek vertelden me namelijk dat ik ze foute namen had gegeven. Ze noemden in mijn droom hun echte namen. Hele vreemde namen waren het. Die bestaan in het echt niet.
Ik gaf ze die namen en voila: het liep als een trein. Inmiddels is het een echt boek geworden.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Triggers als deze schuilen in de kleinste details - helaas vaak verstoken in spelonken van je diepere, obscure ik. Zelf vind ik verlichting in mijn dromen. Ik heb af en toe lucide dromen - of droom ik nu lucide? - en doorgaans herinner ik me ze altijd erg gedetailleerd. Een vergiftigd geschenk, dat wel, want meestal zijn het nachtmerries, met paranoia en waanzin tot gevolg, die gelukkig eveneens af en toe ter hulp galopperen wanneer mijn schrijven dreigt te verdrinken. Zodus, tot straks, nobele vrienden, ik zie u gaarne weer. Juu!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij een verhaal heb ik de naam van het hoofdpersonage veranderd. Ik was begonnen met een personage uit een vorig verhaal. In dat verhaal heeft het personage een hele ontwikkeling doormaakt. De wereld is anders geworden, ze heeft een ander uiterlijk gekregen. De naam die ze eerst had voelde gewoon niet goed. Paste niet bij het karakter, zodoendend dat ze nu een andere naam gekregen heeft die beter bij haar past.

En nu zit ik dus weer te twijfelen overhet het volgende verhaal. Was in principe mijn bedoeling om het als vervolg verhaal met een aantal zelfde personages te schrijven. De hoofdpersoon is daar 25. Het boek is voor jeugd (10/12+) bedoeld. Vandaar mijn twijfel gaat misschien als nog een ander jonger personage worden. Of beginnen met die van 25 en dan een jongere een belangrijkere rol ingeven

En zo blijf je bezig met personages veranderen, namen veranderen enz. Ik denk dat het bij de ontwikkeling van het verhaal en de personages hoort.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen doen heel veel, Ceridwen. Ze bepalen deels het karakter en de sfeer van je boek. Bij kinderverhalen kunnen ze de 'vaart' bepalen. Zo had ik drie hoofdpersonages in mijn manuscript. Maar het verhaal liep van geen meter. Het verhaal was goed, maar ik struikelde over de namen. Dus wijzigde ik de namen. Het heeft er niet alleen voor gezorgd, dat het verhaal veel beter is geworden. Maar de namen 'passen' ook veel beter. Heb jij soms ook niet, dat je iemand tegenkomt die bijvoorbeeld 'Beverly' heet, maar waarvan jij denkt: 'Goh, ik vind haar veel meer een Kim?'
Zo ook bij één van mijn personages, een naïef, lief meisje. Dat kwam niet goed uit de verf. Nu ze een andere naam heeft ineens wel! Een van mijn proeflezers dacht zelfs dat ik dingen in het verhaal gewijzigd had, omdat ze eerst niet met haar vmee oelde en nu ineens wel!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen moeten passen bij een karakter. Van sommige namen heb je onbewust al een bepaald beeld.

Als ik mijn opzetje voor het verhaal maak doorzoek ik namenlijsten, tot ik heb van, ja dat past bij mijn persoon.

Bij één persoon in mijn manuscript paste haar naam toch niet, die heb ik na de eerste versie gewijzigd, maar zelf heb ik daar een tijdje moeite mee gehad. Moest wennen aan die nieuwe naam, paste wel beter bij haar, maar ook weer niet. Persoon is ook op de achtergrond gebleven in het verhaal.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nomen est Omen

Shakespeare bedoelde met zijn beroemde uitspraak "what's in a name" niet "ach, wat wilt een naam nu zeggen", maar het was een afgeleide vraag naar aanleiding van "Nomen est Omen".

Hij wilde dat de Montagues en Capulets eens gingen zoeken naar hun betekenissen. 8)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In mijn boekenkast staan twee zeer inspirerende namenboeken:

– De telefoongids (achternamen)
– Hoe gaat ons kindje heten? (voornamen)

Die laatste heeft al veel vragen opgeleverd van familie/vrienden. Maar nee, voorlopig geen kroost. :D

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mij is het zelfs zo erg dat ik een heel manuscript aan de kant heb gelegd omdat ik maar geen passende naam voor mijn hoofdpersoon kan vinden. Ik ken het hele verhaal van haver tot gort, heb verschrikkelijk veel onderzoek gedaan... Maar het schrijven wil niet lukken omdat ik steeds weer struikel over haar naam. Nu ligt ze te wachten, eindeloos te wachten...

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

set wrote:
Bij mij is het zelfs zo erg dat ik een heel manuscript aan de kant heb gelegd omdat ik maar geen passende naam voor mijn hoofdpersoon kan vinden. Ik ken het hele verhaal van haver tot gort, heb verschrikkelijk veel onderzoek gedaan... Maar het schrijven wil niet lukken omdat ik steeds weer struikel over haar naam. Nu ligt ze te wachten, eindeloos te wachten...

Enigszins herkenbaar: de voornaam van mijn vrouwelijke hoofdpersoon is inmiddels nogal beladen geraakt door recente gebeurtenissen op deze aardbol. Ik vind het erg moeilijk door te gaan met schrijven aan het verhaal omdat ik mezelf nu afvraag of ik niet een andere naam voor haar moet bedenken. Maar ja, welke dan?? <uitstelgedrag voor gevorderden!>

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wouter Apner wrote:
In mijn boekenkast staan twee zeer inspirerende namenboeken:

– De telefoongids (achternamen)
– Hoe gaat ons kindje heten? (voornamen)

Die laatste heeft al veel vragen opgeleverd van familie/vrienden. Maar nee, voorlopig geen kroost. :D

Wat érg leuk is: je kunt hele dagen 'namen verzinnen', met als smoes dat het voor één van je verhalen is. Hihi. (Nee, ik indiceer niet dat ik zwanger ben ofzo).

Voor de liefhebbers; dit zijn mijn favorieten:

http://blondy.i8.com/whats_new.html
http://www.babyguideuk.com/pregnancy/articles/baby_names_scotland.asp
http://www.starmanproductions.nl/namen/namenf2.html
http://babynamen.spaarbeleg.nl/?A=INALAW01
http://www.kabalarians.com/cfm/CultureBrowse.cfm?CultureID=199&Gender=Female

En last, but not least (ja, deze namen kun je héél goed voor karakters gebruiken):
http://www.bordercollies.nl/dnames.shtml?q=t*&start=0&num=alle

Veel 'naam-verzin' plezier!!
Siska

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Hmmm'
*zit in kleermakerszit op de grond, met de duimen en de wijsvingers tegen elkaar aan, te wachten tot haar een bestseller te binnen schiet*

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Ik ken dat wel.

Schreef ooit een verhaal voor kinderen dat maar niet wilde vlotten.
Ik werd op een nacht wakker van een droom. De kinderen uit mijn boek vertelden me namelijk dat ik ze foute namen had gegeven. Ze noemden in mijn droom hun echte namen. Hele vreemde namen waren het. Die bestaan in het echt niet.
Ik gaf ze die namen en voila: het liep als een trein. Inmiddels is het een echt boek geworden.

Wauw! Dat is nog eens bijzonder. Weet je wat me trof? De namen die nu in de verhalen bestaan zijn ook niet echt; het zijn de huistuinenkeuken namen van mijn kinderen (zoals bijvoorbeeld; roosmarijn wordt rijnemijntje).

Heb je die 'vreemde' namen ook gewoon in het uiteindelijke boek gehouden?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor. De kinderen heten Iza en Tjip in het verhaal. Nou ben ik Isa nog wel vaker tegengekomen en Iza kan van Izabel komen. Maar toch niet alledaags. Ik kende geen Iza voor ik mijn personage leerde kennen. Ze stond erop dat het met een z geschreven zou worden. Tjip bestaat denk ik helemaal niet. Maar zo heet hij. In het boek Stie*kem op stap.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja Ceridwen jouw beleving heb ik een paar weken geleden gehad. Ben mijn volwassen versie om aan het zetten naar kinderversie. Is erg moeilijk onderwerp natuurlijk en op een punt dat mijn moeder echt een klerewijf is, dacht ik bij mezelf wat is ze toch een heks. PATS. natuurlijk ik moet het kinderverhaal door heksen en tovernaars laten beleven. Omzijl ik gelijk een hoop nare problemen. Helemaal goed. Loopt als een trein nu...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie ervaringen, Zjors en Roos. Dat onderbewuste toch, dat werkt toch heel bijzonder. Ik kan me herinneren hoe mijn vader vroeger moeilijke vraagstukken nog eens nalas voor het slapen gaan, en als hij dan wakker werd wist hij de oplossing. Ook zoiets moois.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet dat ik dacht dat ik als enige hier last van had, maar toch leuk om het bevestigd te krijgen. Heb nu voor iemand een naam bedacht waarvan ik sterk twijfelde of het de goede was. Tot ik laatst tegen een vriendin zij ik moet nog een naam verzinnen voor T.. Je zult begrijpen dat ze heel raar keek. (en ze vondt de naam geweldig) Aan de andere kant heb ik een personage waarbij het maar niet wil lukken er een naam voor de bedenkten. Alle bestaande namen, ok de namen die ik tot nu toe gevonden heb, passen niet bij hem. Het probleem is ook een beetje dat hij moet beginnen met een P (vanwege zijn voorletters).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

adniloc wrote:
Het probleem is ook een beetje dat hij moet beginnen met een P (vanwege zijn voorletters).

Hmm. Niet de makkelijkste letter... Padde, Pelle, Perkin, Petter, Presley?

Ik zoek al tijden een vervangende naam voor mijn 7-jarig jongetje Niels. Ik vind 'Niels' wel leuk, maar te doorsnee. Hij heeft al een tijdje geleefd onder de namen Léas, Julias en Juuls, maar niets klopt, behalve 'Niels' zelf.
Het moet een zelfverzonnen óf een degelijke Nederlandse naam zijn, met de iets van de klank van 'Niels' dus... En in ieder geval een 's' erin, liefst aan het eind.
Iemand ideeën?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien is het zinvol om op google een buitenlandse voor jezelf totaal onbekende naam te zoeken. :roll:

Je zal er minder snel associaties bij hebben.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk het niet :P Daarvoor zul je toch echt eventjes moeten wachten tot de technologie daar is.
En ik vind 't al zo snel gaan :P

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Tjip bestaat denk ik helemaal niet.

Toch wel hoor, het is een afkorting van de Friese jongensnaam Tjipke of meisjesnaam Tjipkje. Die namen worden denk ik tegenwoordig niet heel erg veel meer gegeven aan kinderen, maar een jaar of 20, 30 geleden nog wel.