Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vriendendienst

Een makker van me heeft sinds kort een gedichtenbundel in eigen beheer uitgebracht. Het gedrocht kost 15 euro. Ik heb berekend dat hij met 7 euro al uit de kosten komt. Dat wil zeggen dat hij 8 euro winst wil.
Nu, de gedichten heb ik allemaal al gelezen (online), en ik vind ze allemaal even slecht.

Vinden jullie dat ik ze moet kopen omdat hij een vriend van me is? Of moet ik het boek beschikbaar laten voor diegene die het wel kunnen smaken?

Kopen jullie uit medelijden?
Ik zou het natuurlijk wel leuk vinden moest hij mijn boek (over een aantal jaar) kopen, maar hij zegt dat hij van mijn verhalen houdt, dus is dat wel anders. (Klinkt nogal hautain van me, hè)
Kopen jullie uit toekomstig klantperspectief?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik houd mijzelf altijd vast aan het aloude spreekwoord: 'wat gij niet wilt... etc.' Geldt vaak ook voor de kleine dingen. Wel of niet iemand kwetsen? Tja? Wat weegt zwaarder voor je: het bestaande contact in stand houden (dus: bundel kopen, stilletjes wegleggen, niets meer over zeggen) of het risico lopen dat er iets verandert in jullie contact (ten goede of ten slechte)? Let wel: ook als je het ding wel koopt om 'de lieve vrede' te bewaren is dat naar mijn idee gewoon een keuze, niet persé iets mis mee. Uitstellen van de beslissing (hopen dat het 'overwaait') is volgens mij niet zo zinvol. Het liedje eindigt er dan mee dat jij je weken / maanden druk maakt over die bundel terwijl de schrijver wellicht al vergeten is dat 'ie zo'n ding heeft geproduceerd en hem aan jou wilde aansmeren... Zinloze energieverspilling!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bekijk het even de andere kant op. Ik had voor mijn eerste druk geschat dat ik er 75 zou kunnen verkopen aan vrienden. (En nee Zjors die ga ik dus niet allemaal een boek kado doen. Wel degene die intens met het boek geholpen hadden en de meest intieme vrienden) Ik liet er dus 100 drukken.

Vervolgens heb ik 175 mails uitgestuurd met de aankondiging van het boek. Daarop kreeg ik slechts 45 antwoorden! De rest heb ik nog een keer benaderd. Waarop ik een stuk of 40 van die 'oh ja sorry vergeten' antwoorden terug kreeg. Ik heb de boeken wel allemaal verkocht in een maand tijd.

Maar ik kreeg zelf het gevoel dat ik het mensen door hun strot aan het douwen was, om uit de kosten te komen. Omdat ze niet enthousiast leken te zijn. (overigens is het een roman 300 blz voor 11.55 indertijd, geen geld lijkt me vergelijken bij die dichtbundel. En vooralsnog geloof ik dat de mensen hem goed vinden, mijn boek bedoel ik dus)

Overigens zijn er inderdaad wat vrienden die het boek gekocht hebben, gewoon omdat ze het voor mij hebben gedaan, die het boek nog steeds niet gelezen hebben en wie weet wel nooit gaan doen.

Maar er waren ook mensen die toch wel vrienden zijn en 1 familielid, die mijn boek NIET wilden. Ze kunnen er niet over oordelen hoe het is. Horen van derden dat het goed is en willen het toch niet kopen. De reden was dat het onderwerp te confronterend zou zijn. Dat zeiden ze dus eerlijk tegen mij. Dat heb ik dan maar te respecteren. Dus ik vind dat als jij tegen je kennis zegt dat je het niet wilt kopen, hij dat maar te respecteren heeft.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee willemjansen, een schrijver geeft zijn boeken niet weg! Tenminste niet een die zijn eigen werk respecteert: het is wat waard namelijk!

Voor Fré: weet je wel zeker dat hij 8 euro winst heeft op zijn bundel? En hoeveel heeft hij er verkocht? Laten we zeggen: 10? Dan heeft ie 80 euro ... geen vetpot!

Koop maar gewoon, die bundel (als je het geld ervoor hebt), maakt het jou uit. Als ie de volgende keer met iets prachtigs komt, wil je het vanzelf hebben, en als hij met iets verschrikkelijks komt, kun je zeggen: 'Ik heb al wat van je in de kast staan. Nu even niet.'

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hm.
Ik ben zelf bezig met een dichtbundel die ik wil uitgeven. Via boekscout.nl.
Het komt er op neer dat het mij niets kost en ik er ook niets aan verdien.
Mijn dichtbundel krijgt ongeveer 40 pagina's.
Hij wordt waarschijnlijk ook 15 euro. Nu ik dit zo lees ben ik eens gaan nadenken. En het is inderdaad vrij duur.
Maar misschien komt dat omdat het wat anders is dan eigen beheer. Waar zou ik het goedkoper kunnen doen? Iemand een tip?
Want ik hoef er niets aan te verdienen, maar het moet me zeker niets kosten!

En verder, over die kennis, ik zou het boek kopen, vervolgens zeggen dat je het slecht vindt. Of vragen of je hem niet voor de kosten alleen mag kopen, 7 euro zei je?
Hij zal het toch ook niet voor het geld doen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb even op de site van Boekenbent gekeken. Daar heb ik mijn verhalenbundel laten doen.

Doe je Pod dan kost je boek van 40 pagina's slechts 7,21 euro.

Doe je gewoon eigen beheer en bestel je er 50 dan kost het 7.03 euro per boek.

Bestel er gelijk 100 dan kosten ze 5,31 per boek. Verkoop ze voor een tientje en je ziet dat je er ook nog aardig wat weg kunt geven om uit de kosten te blijven.

Geen zin in de rompslomp van de opmaak en zo kies dan volledige opmaak door hen. Kost 150 euro.
Bestel je die 100 boeken dan is dat dus 1,50 per boek.

Dus dan komt je boek op 6,81 euro per boek.

Overigens kun je daar ook de cd met opmaakbestanden kopen en het boekje erbij waar staat hoe het moet. Heb ik zelf ook gedaan.
Dan maak je het mooi zelf op.

Je ziet het hoeft niet duur te zijn en de boeken zien er prima uit.

Lulu is waarschijnlijk nog goedkoper maar dan moet je zelf alles via de computer invoeren en zit je aan een aantal vaste formaten gebonden.

Bij Boekenbent kun je zelf bepalen hoe breed en hoe lang. Ik heb ook een afwijkend formaat gekozen en bij gedichtenbundels is dat vaak veel mooier.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh ja, op Blanco Regel staat een overzicht van alle kosten bij een aantal eigen beheeruitgvers. Weet zo gauw de link niet maar hij is hier al vaak genoemd in andere topics.