Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Titel bestaat al!

Hallo allemaal! Al een tijdje lees ik mee op dit forum: informatief en inspirerend! Onlangs heb ik de eerste versie van mijn eerste manuscript afgerond, en na een beetje polijsten zou ik die graag opsturen naar een uitgeverij ter beoordeling. Probleem: ik vind het erg lastig een pakkende, originele titel te verzinnen die ook de lading dekt. Nu heb ik er één in mijn hoofd (perfect, welteverstaan ;)) maar na een google-sessie blijkt die al in gebruik te zijn. Sterker nog: meerdere boeken hebben die titel! Mijn vraag: is het absoluut verboden terrein een reeds bestaande titel te gebruiken, of zou ik mijn titel in een ideaal scenario aan dit rijtje boeken mogen toevoegen? Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen probleem :) Op titels van werken berust doorgaans geen auteursrecht. Alleen in bijzondere gevallen wel: bijvoorbeeld als jij door het overnemen van een bestaande titel onrechtmatig profiteert an het succes van de andere titel. IKEA zou je kunnen aanklagen als je je boek 'IKEA catalogue' noemt. Maar ook Mullish zou je aan kunnen klagen als je je boek 'De ontdekking van de hemel' noemt. En dan zullen zij een rechter ervan moeten overtuigen dat jij opzettelijk en onrechtmatig je voordeel wilde doen met deze titelverwarring. Of als het een geregistreerd trademark betreft. Warner Bros zou je aan kunnen klagen als je een verhaal schreef dat je Harry Potter en de Steen der Wijzen zou noemen. Maar voor het gros van alle in omloop zijnde titels geldt dat je ze gewoon mag gebruiken. De vraag is slechts of je niet liever een originelere titel verzint. (http://www.nuv.nl/veelgestelde-vragen/auteursrech…)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
en het komt voor: 'Advocaat van de duivel' van J Grisham, bestond al - Australische auteur: M West of 'De val' van A Camus - ook van M Minco.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, super! Bedankt voor de reacties, goed om te weten. Andere vraag. Welke titel zouden jullie interessanter vinden: - Inbox - Sprakeloos

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi mimmi. Het ligt er erg aan wat het genre van je boek is. Beide titels zouden kunnen voor een al dan niet psychologische thriller, maar ik vind ze allebei toch een beetje flets. Sprakeloos lijkt wat sterker, omdat het over mensen gaat. Inbox is voor mij net zo'n kaal woord als bijvoorbeeld medicijndoos of vuilniszak. Vormgeving kan natuurlijk veel doen. De titel Sprakeloos in combinatie met, ik noem maar wat, een foto van een dichtgenaaide mond zal wel de aandacht trekken.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een titel vertelt in een of enkele woorden de essentie van een boek. De schrijver de een manuscript lang creatief is geweest om zijn of haar verhaal goed en onderscheidend neer te zetten, kan ook een titel bedenken; kan ook titels bedenken. En naast de talloze titels die al bestaan, is er nog ruimte voor een ontelbaar aantal nieuwe. Een en ander afhankelijk van plot, karakters, boodschap en visie van de schrijver, maar zomaar even uit een dunne duim: Sprakeloos - Mijn zwijgen - Zonder woorden - Confuus - Wat ik nooit zal zeggen - Dode woorden (drama) - Ik weet het niet meer! (ludiek) Inbox - Nieuw bericht - Brief zonder schrift - Bericht van een (on)bekende - Ongefrankeerd - Stomheid, geslagen en afgeleverd Geen van de voorbeelden zal de top tien van orginaliteit behalen, of wel, maar dat is context afhankelijk. Het is hoe dan ook niet mijn opzet nu om die lijst te toucheren. Titels, het is net als schrijven; je moet er eerst 100 neerpennen om 1 goede over te houden. Titels bedenken is schrappen. Succes!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, Johan. Goede tip en leuk dat je zoveel suggesties geeft. Ik ben er toch nog steeds niet uit - ik denk dat dat titelgen bij mij toch echt ontbreekt ;)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je ook kan doen, is om je flaptekst op proeflezen te zetten en de medeforummers als titelgenerators in te zetten. Wel als flapje aankondigen, anders wordt 't genadeloos bekritiseerd en heb je nog steeds geen knaltitel.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren had ik ineens een helder moment en ik heb een goede, originele titel kunnen verzinnen! Nu de boel versturen, spannend.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou? Nou?