Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe maak je een tekst foutloos?

Ja hoor, ik las net een tekst van mezelf over die ik al minstens vijftien keer had gelezen en waar alle fouten - naar wat ik dacht en proeflezers dachten - uit waren. Zag ik opeens dat er in de tweede zin (:eek:) een enorme telfout stond. :crybaby: Ik word er bijna moedeloos van. Altijd als ik denk dat een tekst perfect is op het gebied van spelling, grammatica en die onzin, haal ik er na heel vaak lezen nog fouten uit. Altijd verschillende. Deze keer was het een telfout, maar ik heb ook wel eens een lidwoord te veel gehad ('een desnoods een kampvuur') en meer van dat soort dingen. Wie o wie heeft de gouden tip(s) om een compleet foutloze tekst te schrijven? :D

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen mijn eerste boekje uitkwam vond ik het vreselijk dat er nog een fout in stond. (Ergens was een woord blijven staan na het wijzigen van een zin.) Ik snapte er niets van. Zoveel mensen die ernaar hadden gekeken, bij zo'n kort verhaaltje (2200 woorden) en dan nog zo'n fout erin! Vreselijk! Nu kan ik het veel beter loslaten. Het gebeurt. Er is nog geen boekje geweest waar geen fout in stond. (Of in Windeiland heb ik nog niets kunnen ontdekken.) Er waren twee opmaakfouten in Ongrijpbaar die ik er voor de tweede druk heb uitgehaald. Een paar weken terug kwam er een collega die mijn boek had gelezen en die had gezien dat er ergens een naam verkeerd staat (Reinier ipv Reiner). Niet zo'n heel boeiende fout dus, ik heb er mijn schouders maar over opgehaald. O ja, en vroeger kon ik bijna boos worden als ik een fout in een boek ontdekte, nu ben ik daar een stuk milder over geworden. :)