Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Insipratie

Hey lezers van SOL Ik ben 14 jaar en wil graag een boek schrijven. Ik denk meestal aan mijn interesses hiervoor, maar die liggen nogal ver uiteen. Mijn favoriete boeken zijn bv. boeken zoals Broederband, Hongerspelen en Divergent, maar daarin zitten dan elementen zoals de middeleeuwen, schepen, kastelen, steden belegeren, ... (Broederband, Hongerspelen) en in Divergent zitten dan weer elementen zoals 4 facties die tegen elkaar strijden enzo. Ik ben nu al heel erg lang aan het nadenken, maar vind maar geen manier om deze dingen in 1 trilogie of uiteindelijk misschien hexalogie te gieten. Graag zou ik wat hulp hebben voor de hoofdzaak van het verhaal. De belangrijke (niet de belangrijkste) gebeurtenissen kan ik zelf wel bedenken dan, maar zoiets als "Er zijn 12 districten waarvan elk jaar 2 mensen moeten vechten in een arena" lukt mij niet. Suggesties? Alvast bedankt! Groetjes WritingBoy

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijf je ideeën altijd op en kijk wat je ermee kan doen. Ik heb dat niet gedaan toen ik het idee voor mijn huidige verhaal kreeg maar het was wel handig geweest als ik dat had gedaan. En een heel goed idee komt ook niet in een keer. Altijd als je bezig bent met schrijven verzin je nieuwe dingen en oplossingen voor problemen in je verhaal. Bijv. Je bedenkt dat een jongen een gouden appel moet stelen van een gevaarlijk mythisch wezen, dat is dan je hoofd idee. Maar later ga je bedenken, waarom gaat hij die appel stelen, wat schiet hij er mee op en dan verandert je idee veel, zo is het ongeveer ook bij mij gegaan. En als je idee dan in een paar maanden verandert is het uiteindelijk bijv. Er is een wedstrijd met anderen jongeren van zijn leeftijd om die gouden appel te bemachtigen, wie hem als eerste heeft en alle hindernissen doorstaat mag één wens doen en je hp wil graag wensen dat ......(vul zelf maar in) zoiets, snap je wat ik bedoel? Dus ik zou eerst proberen een hoofd idee te verzinnen en dan de details eromheen maken, ik ben eerst ook een paar maanden bezig geweest met world building voor dat ik echt begon met schrijven. En als je dan nadenkt over je verhaal ga je ook zin waar je hp dan woont, hoe die woont en hoe die in mijn voorbeeld in contact komt met die gouden appel wedstrijd. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt en veel succes met je verhaal!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu al heel erg lang aan het nadenken, maar vind maar geen manier om deze dingen in 1 trilogie of uiteindelijk misschien hexalogie te gieten.
Je mag nog eens 50 jaar gaan nadenken. Dan ben je 64. Dan begin je te denken hoe lang je nog moet werken. Dat zal in 2064 nog ongeveer 6 jaar zijn. Of misschien is al het geld op en moet je tot je dood aan toe werken. En misschien valt er morgen een ster op je hoofd. Zo`n dikke. Een vieze zwarte ster van 88.000 ton. En was je net niet op tijd om het begin van je eerste roman te schrijven. Die roman die in je gedachten al doorliep naar deel zes. En toen de eerste Nieuwe Menschen je vonden, in 3054, leek je op dat beroemde beeld van Rodin.
Mijn favoriete boeken zijn bv. boeken zoals Broederband, Hongerspelen en Divergent, maar daarin zitten dan elementen zoals de middeleeuwen, schepen, kastelen, steden belegeren, ... (Broederband, Hongerspelen) en in Divergent zitten dan weer elementen zoals 4 facties die tegen elkaar strijden enzo.
De middeleeuwen geven je ruimte om over een tijdsbestek van 1000 jaar te schrijven. Er zijn schrijvers die een roman schrijven over wat er in een uur gebeurde.
Graag zou ik wat hulp hebben voor de hoofdzaak van het verhaal. De belangrijke (niet de belangrijkste) gebeurtenissen kan ik zelf wel bedenken dan, maar zoiets als "Er zijn 12 districten waarvan elk jaar 2 mensen moeten vechten in een arena" lukt mij niet. Suggesties? Alvast bedankt!
De hoofdzaak van het verhaal ben jij zelf. Waarom zou je het wel kunnen als iemand jou een suggestie geeft. Zou jij echt een hexalogie kunnen schrijven op basis van een suggestie? Ik denk van niet. Hoewel... waarom niet. http://en.wikipedia.org/wiki/Horses_in_the_Middle… Je begint bij één paard. http://www.graafschap-middeleeuwen.nl/adel/ridder… En één ridder. Groet Yrret.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Suggesties die iemand anders geeft voor de inhoud van je verhaal werken over het algemeen niet. Zeker niet als het op zulk basaal niveau is. Algemene tips: - Probeer het zo logisch mogelijk te laten lijken - Probeer clichés te vermijden - Probeer de juiste balans te vinden tussen achtergrond en verhaal

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Neem vooral de tijd. Die 50 jaar van Yrret is wel heel erg lang, maar een kern van waarheid zit er zeker in.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bedenken van een goed idee gaat inderdaad niet -plop- vanzelf. Daar gaat tijd overheen zitten. En dan, opeens, als je onder de douche staat of naar school fietst of wat dan ook, dan weet je het opeens: zó moet het gebeuren in mijn verhaal! Als je maar genoeg bezig bent met het verhaal komt dat uiteindelijk wel. Maar dat betekent niet dat je er niets aan hoeft te doen. Verzamel informatie waar je kan, en schrijf dat altijd op. Sleep overal waar je gaat een notitieboekje mee, zodat je ideeën (ook al zijn het maar flarden van ideeën en ook al vind je ze niet goed genoeg!) altijd kunt opschrijven als je ze ineens hebt. Schrijf daarin ook alle interessante dingen op die je tegenkomt. Hoor je tijdens de geschiedenisles over een volk, of een bestuurssysteem of zoiets, dat jij kunt gebruiken? Schrijf het op. Doe thuis eventueel extra research, of probeer er je eigen draai aan te geven. Blader je notities van tijd tot tijd door. Door dingen op te schrijven, onthou je ze ook beter in je hoofd. En doordat je ze steeds opnieuw leest, gaan alle notities en ideeën zich nestelen, als het ware. Dan ga je verbanden zien, of manieren waarop je de ideeën kunt combineren. Dus gebruik alle dingen om je heen, ookal hebben ze niets met je verhaal te maken, en probeer je in je hoofd je ideeën steeds weer door te lopen en ze in te passen in je verhaal. Weet wat de clichés zijn. Dat doe je gewoonweg door veel te lezen, en ook op internet kun je lijstjes vinden van dingen die mensen de ergste clichés vinden in verhalen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Writingboy, Vier fracties aan een middeleeuwse strijd koppelen is niet zo heel moeilijk. laat gewoon vier landen tegen elkaar strijden over een grondgebied. De een doet het met veel wapengeweld, een ander wil het volk voor zich winnen, de derder wacht tot de strijd gestreden is om dan de restjes op te ruimen, enz. Maar dat is slechts de achtergrond van het verhaal. Belangrijker is het verhaal zelf: wie moeten de gebeurtenissen meemaken, wat gebeurt er precies met hen dat zo bijzonder is en waarom is het zo belangrijk. Hongerspelen gaat eigenlijk niet over de 12 districten of de overheersing van het volk, maar over een meisje dat gedwongen wordt om een strijd aan te gaan en (onbewust) een strijd tegen de gevestigde orde begint. Wat ik zelf heb gedaan is een algemene verhaallijn bedenken en deze stap voor stap uitbreiden en inkleuren. Er komen dan vanzelf vragen op die je moet beantwoorden. Zoiets heeft Justus ook al genoemd. Je world building (omschrijving van je wereld) is belangrijk, maar niet zo belangrijk als het verhaal. Zie het maar als de kruiden bij een maatlijd: Zonder kruiden smaakt de maaltijd niet, maar aan alleen de kruiden heb je niks. Ga lekker denken, schrijven, lezen, leren, ontdekken. Door van alles te doen en te onderzoeken, elke gedachte op te schrijven (en daar verder mee te schrijven) en veel te oefenen kom je vanzelf ideeën tegen. Probeer dingen uit en schrijf korte stukjes. Als het niks is kan je het altijd nog als oefening zien, maar misschien kan je het later (op een andere manier) toch nog gebruiken. En neem de tijd. niemand schrijft in een paar weken een bestseller, laat staan een trilogie of zelfs een reeks van zes (wat mij sowieso wel erg hoog gegrepen lijkt). Ik wil je echt niet ontmoedigen, maar het is een hele klus (het lijkt keihard werken en is dat ook) om een goed boek te schrijven. Begin met de tips die ik en anderen je hebben gegeven en ga rustig aan de slag. Mijn laatste (en ik denk beste) tip: schrijf, schrijf en schrijf. Oefen, probeer, maak fouten! Zo krijg je nieuwe ideeën en leer je beter schrijven. Succes, en laat binnenkort even wat vanje horen.