Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ongewone en bijzondere boeken

Dat het boek een kunstobject is, valt niet te ontkennen. Toch worden er boeken geproduceerd die verder gaan dan lezen en schrijven. Denk aan het eetbare kookboek, Das echte und einzige Kochbuch, of het drinkbare boek, met pagina's die bestaan uit twee waterfilters. Lees meer voorbeelden in dit artikel op Schrijven Online.

Ken jij nog meer ongewone of bijzondere boeken die voorbij de standaarden gaan? En vind je ze onnodig, of bieden ze een toegevoegde waarde aan het medium? Laat het weten in een reactie!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinds kort ben ik in het bezit van het "Kussenboek" van Arthur Japin. Je kunt het niet opeten, er geen bouillon van trekken niet verwachten dat er iets zal opgroeien wanneer je het in de grond stopt maar, het heeft wel iets en dat iets is iets om zelf te ontdekken. Het is gebonden in nachtelijkblauw papier met sterren, aangevuld met droomwezentjes? en gedeeltelijk gevat in een rood hoesje waarop de gouden initialen AJ vrg

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Menno Smit en Edwin de Voigt 'Naar inkt vissen' een mooi boek gedrukt met inktvisinkt. http://www.todaydesigners.nl/mobile/page/?the_pag… Antwoord op de tweede vraag: nee, een alternatieve vorm zoeken voor een publicatie vind ik niet onnodig. De tekst en kwaliteit van het verhaal moet wel voorop blijven staan, denk ik. Dan kan de vorm die zeker complementeren. Wanneer een alternatieve vorm er aan de haren bij gesleept is, heeft het geen meerwaarde.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig misschien achterhaald, maar in oude uitgaven zaten wel eens mooie platen (van bijv. Pieck) op stevig papier tussen de bladzijden. Die zie je wel eens afzonderlijk ingelijst hangen, af en toe zelfs in musea (en ik vermoed dat conservatoren niet zo boud zijn om oude boeken zelf te gaan slopen). Twee soorten kunst die de afnemer samen bereiken. Je kunt ze samen "beleven" en dan versterken ze elkaar, maar ze hebben ook afzonderlijk hun waarde. Net als Mirandala denk ik dat dat belangrijk is: alle afzonderlijke elementen moeten gewoon goed zijn. Als wijn en spijs, zeg maar. Had Anaid geen muziekcd bij een van haar uitgaven? Ben benieuwd hoe dat bevallen is. Lijkt me voor betrokkenen in ieder geval leuk om te bedenken en samen te maken.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kieuw van Saskia Maaskant. Prachtig vormgegeven, met twee kleuren lettertypes en prachtige prenten tussen de hoofdstukken die je helemaal in de sfeer van het boek brengen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Splintered en Unhinged van A.G. Howard zijn vormgegeven met een lettertype en font dat een herproductie is van een origineel uit de achttiende eeuw en de boeken hebben een coverfoto die bijna 3D lijkt. Erg gaaf om te zien. In het geval van deze boeken is deze speciale vormgeving te danken aan het feit dat de schrijfster haar verhaal heeft gebaseerd op de Alice in Wonderland en Through the Looking Glass verhalen van Lewis Carroll. Ik heb geen moeite met speciale vormgeving als het echt iets toevoegt zoals in dit geval. Als het een bepaald gevoel moet oproepen bij de lezer. Als het echter alleen wordt gedaan om aandacht te trekken, mag het wat mij betreft achterwege worden gelaten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Angelray, Vond Howard's boeken zo goed klinken dat ik ze meteen heb opgezocht; Hoewel ik de full color kaften erg mooi vind, zie ik niet meteen een bijzondere uitgave met een tekstblok dat me aan achttiende eeuwse boeken doet denken (als rasnerd heb ik daar enkele van staan…) Heb je misschien een link naar de versie die jij bedoelt?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien bij Bol of Amazon onder inkijkexemplaar? Het bijzondere van de boeken zit vooral aan de binnenkant (had ik er misschien bij moeten zetten haha). Ps. behalve dat de boeken er mooi uitzien zijn ze ook nog eens heel erg goed geschreven en niet heel duur dus...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik gedaan inderdaad, ook op Barnes&Noble etc.; misschien bedoelde je echt alleen het lettertype dat een repro is? Overigens: super mooi boek, echt mooi vormgegeven, inhoud klinkt ook leuk. Ik dacht alleen even een nieuw-oud boek te zien te krijgen (ben ik gek op, oude boeken) en dat is helaas niet zo.