Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eerst online publiceren, later boek?

Ik schrijf columns voor een website die op vrouwen is gericht. Nu kan ik voor die website een vervolgverhaal gaan schrijven. Mijn doel is om het later als boek uit te geven. Zou een uitgever hier problemen mee hebben? Mij lijkt het juist positief om alvast een groep volgers/ lezers te hebben. Bovendien kan ik gebruik maken van de feedback. Wat denken jullie? Voor mijzelf zie ik er alleen maar voordelen in.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het vervolgverhaal begrijp ik niet zo goed - in samenhang met 'website' en 'blog'. Een bijkomend voordeel van internetschrijven is dat je hebt kunnen turven hoe vaak je bezoekers hebt gehad, dus of je teksten populair zijn, of je een eigen lezerspubliek hebt. Daar zijn uitgevers natuurlijk in geïnteresseerd. Wel zou ikzelf - als het zich voordeed - iets nieuws achter de hand (willen) hebben, omdat datgene wat al gepubliceerd is, al gepubliceerd is. Wat is dan de meerwaarde van een boek?

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het vervolgverhaal begrijp ik niet zo goed - in samenhang met 'website' en 'blog'.
Ik bedoel een wekelijks vervolg op het verhaal, als een soort feuilleton.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel zou ikzelf - als het zich voordeed - iets nieuws achter de hand (willen) hebben, omdat datgene wat al gepubliceerd is, al gepubliceerd is. Wat is dan de meerwaarde van een boek?
Het gaat in dit geval om een non-fictie verhaal. Ik wil het verhaal van de hoofdpersoon op de site zetten. Dat zal ook de rode draad in het boek vormen. Daarnaast zal er in het boek dieper in worden gegaan op het onderwerp.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even voor de duidelijkheid: het vervolgverhaal zal de columns die ik normaal schrijf, dus vervangen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn belangrijkste vraag is of een uitgever het zal waarderen als ik het verhaal al op de site plaats. Ik heb contact gehad met een uitgever, die heeft aangegeven belangstelling te hebben voor het onderwerp. Nu zegt dat natuurlijk nog niets. Ik wilde hem eerst een representatief stuk van ong. 10.000 woorden sturen, maar ik merk dat het me moeite kost, omdat ik het, hoewel waargebeurd, in een verhalende vorm wil schrijven. Daarom leek me een wekelijks/ tweewekelijks vervolg een goede stok achter de deur. Daarmee laat ik ook zien wat ik te bieden heb.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vraag me af of het verstandig is om eerst alles te publiceren om vervolgens over te gaan naar een boek met dezelfde inhoud.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wel zou ikzelf - als het zich voordeed - iets nieuws achter de hand (willen) hebben, omdat datgene wat al gepubliceerd is, al gepubliceerd is. Wat is dan de meerwaarde van een boek?
Het gaat in dit geval om een non-fictie verhaal. Ik wil het verhaal van de hoofdpersoon op de site zetten. Dat zal ook de rode draad in het boek vormen. Daarnaast zal er in het boek dieper in worden gegaan op het onderwerp.
Als je dan in feite twee invalshoeken hebt, kun je er twee media van maken. Maar ik zou goed overwegen wat de koek is en wat de slagroom, dus wat je op de site zet en wat je als extra in het boek publiceert - waar ligt de balans, waar versterken die twee elkaar. Of waar zwakken ze elkaar af?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...twee media...
Het is dat ik iets loens, anders zou ik er dubbel van zien.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Generatie 1000 euro van twee jonge Italiaanse auteurs, werd zo'n enorme succes op internet dat een uitgever het alsnog publiceerde. Andermaal een flink succes (hoewel ik het zelf nou niet echt geweldig vond, but that's me). Toch zeggen sommige uitgeverijen ook dat het werk niet eerder gepubliceerd mag zijn, volgens mij.