Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe lang en hoe kort kan of mag een hoofdstuk zijn

In het verhaal dat ik schrijf, bekijk ik de gebeurtenissen telkens door de ogen van een andere hoofdrolspeler. Om de overgangen af te bakenen, start ik bij elke wisseling van standpunt ook een ander hoofdstuk. Sommige hoofdstukken worden hierdoor tot 4000 woorden, maar andere halen de 1000 woorden niet. Zijn er hiervoor richtlijnen? Hoe doen jullie dit?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie Yrrets antwoord ;) Hoofdstukken mogen zo kort en zo lang zijn als je wil. Variatie in lengte van verschillende hoofdstukken is vaak fijn, maar als alle hoofdstukken ongeveer even lang zijn, dan is dat ook leuk. Ik heb wel eens ergens gelezen dat kortere hoofdstukken een zeker 'page-turner'-effect geven. Lezers denken dan makkelijker als ze 's avonds in bed liggen: ah, nog één hoofdstukje dan, en voor ze het weten is het drie uur 's nachts. In mijn eigen ervaring is dat inderdaad zo. Wat je kunt doen, is een boek nemen dat jij heel fijn vond lezen door de lengte van hoofdstukken, en dan gewoon eens tellen hoe lang de hoofdstukken daarin waren.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik prober de hoofdstukken meestal even lang te houden, of het zijn allemaal korte hoofdstukken of ze zijn allemaal lang. Dit heeft meer met mijn voorkeur te maken. Er is inderdaad geen regel voor.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een keer een boek gelezen waarin het kortste hoofdstuk uit slechts één woord bestond. Dus, nee, er zijn geen richtlijnen voor. Een hoofdstuk is af als jij vindt dat hij af is, hoe lang of hoe kort hij ook is.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ook niet helemaal. Ik kan ook ultrakort zijn. :unibrow: Sommige mensen hebben nu eenmaal geen ruggengraat. Daar bedoel ik dus de middenweg mee.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met deze vraag zat ik ook erg lang mee tot ik op een site een tip vond, pak een boek dat je lekker vind lezen en tel de woorden van een pagina en die verdubbel je met het aantal pagina's van dat hoofdstuk. Op die manier weet je ongeveer hoeveel woorden je kan gebruiken. Dit is geen echte regel natuurlijk, maar mij hielp het.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar zijn geen regels voor. Herman Finkers had ooit een hoofdstuk met één woord (maar met een titel van vier woorden: Aan mijn zwangere buurvrouw - Sorry) en er zijn genoeg boeken met veel langere hoofdstukken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn inderdaad niet echt richtlijnen hiervoor. Hoe ik dat doe? Toevallig zijn het nu lange hoofdstukken bij mij.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij is ook geen hoofdstukkenregel bekend. Voor mij gaat het om de cadans van het verhaal; die is in elk boek anders, en net als met ritme vind ik het prettig als er enige variatie in zit. Niet zoveel dat het ritme niet meer te volgen is, maar net genoeg om te blijven verrassen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens ergens gelezen dat kortere hoofdstukken een zeker 'page-turner'-effect geven. Lezers denken dan makkelijker als ze 's avonds in bed liggen: ah, nog één hoofdstukje dan, en voor ze het weten is het drie uur 's nachts. In mijn eigen ervaring is dat inderdaad zo.
Ha, ja dat heeft inderdaad een page-turner effect. Zie bijvoorbeeld Alleen Maar Nette Mensen; korte hoofdstukken, je hebt het hele boek zo uit.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat ook met de vraag, maar bij deze is die opgelost. :) Enkel nog deze vraag, nummeren jullie je hoofdstukken of geven jullie het een titel? Dat laatste lijkt me nog moeilijker , niet ? Vriendelijke groeten, Jaimie

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wanneer ik een boek lees met hoofdstuktitels, overkomt het me vaak dat ik zodra ik de eerste bladzijde van een hoofdstuk omsla, ik de titel alweer vergeten ben. En welk nut had die titel dan? Laatst las ik een boek waarin de titels van hoofdstukken me wel bij bleven, dat kwam doordat ze associaties opwekten; ze verwezen naar eerdere gebeurtenissen uit het verhaal. Dat was voor het eerst dat ik dacht: ja, dit is zinnig. Ergo, ik zou zeggen: als je het een corvee vindt om hoofdstuktitels te verzinnen en ook niet echt een doel met die titels hebt, gebruik ze dan niet. Gebruik ze alléén wanneer je denkt dat ze echt iets aan je verhaal zullen toevoegen. Dat mijn persoonlijk kijk hierop.