Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven voor Young Adults

In een ander topic ontstond een discussie over YA-boeken (vanaf #26). Samengevat: Moeten we eigenlijk wel blij zijn dat er een naam voor de boeken voor deze doelgroep is? Is YA puur een marketingtrucje (het is in eerste instantie bedacht om boeken beter te laten verkopen)? Is het zelfs slechts een trend die over een paar jaar weer voorbij is? En vooral: hebben deze boeken eigenlijk wel bestaansrecht of is het helemaal niet noodzakelijk of wenselijk dat ze er zijn. En wat zijn de voor- en nadelen van het bestaan van deze boeken? Aangezien YA nog een relatief nieuw etiket is, is er nog veel onbekend over de boeken. Schrijvers zitten nog met veel vragen. Over sommige onderwerpen zijn al discussies gevoerd. Over andere nog niet. Ik stel voor dat de posts uit het andere topic hierheen verplaatst worden en dat de discussie over de dingen die daar besproken werden hier voortgezet wordt (ik vind het zelf moeilijk om precies aan te geven waar de discussie over ging, omdat er meerdere dingen aan bod gekomen zijn, maar als een aantal van de SOLlers die zich in de discussie gemengd heeft ook hier iets post, kunnen we hopelijk vaststellen wat we precies te weten willen komen zodat dit topic niet ontaard in chaos en er uiteindelijk een slotje op komt, want dat zou ik jammer vinden). Misschien kunnen we dan samen proberen wat zaken op te helderen. :)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat nog wel eens zou kunnen, Scarlet, is dat volwassenen niet graag met een kinderboek gezien worden, maar wel met een YA, met zijn stoerdere kaft en uitvoering. Yrret, als ik je posts lees, dan heb je een beeld van YA boeken die niet overeenkomt met de werkelijkheid zoals ik hem ervaar, en ben je om de een of andere reden ook heel boos op YA boekenlezers en/ of schrijvers of de mensen die de sticker erop plakten. Ik begrijp de boosheid niet en ik kan er ook niets mee, helaas. Mijn conclusie, er zit iets tussen de echte kinderboeken en de echte literatuur: een landschap vol avontuurlijke boeken die zowel door jeugd als volwassenen gelezen kan worden. De sticker is de marketing, maar het fenomeen is gewoon nodig.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mirandala: Wat leuk, zo'n uitgesmeerd cadeau. :D Het is inderdaad wel moeilijk om in te schatten voor welke leeftijd een boek geschikt is. Ik las op mijn twaalfde boeken die nog wel wat bloederiger waren dan De Hongerspelen. Voor de gemiddelde 12-jarige is het misschien inderdaad wel te heftig. En iedereen is ook weer anders, dus dat is ook voor iedereen anders. Ik verwacht dat die indeling er wel gaat komen. Met een nog verdere onderverdeling van de leeftijden, zoals Yrret al schreef. De jeugdboeken gaan maar tot C, toch? Dan zou het inderdaad mooi zijn als voor de YA-categorie D en E er nog bij zouden komen. Eventueel zelfs F, als er (wat meer?) boeken komen die specifiek voor de bovenlaag van 20-25 jaar geschreven zijn. De Grijze jager... Geen idee, ik heb ze niet gelezen. Volgens mij zijn ze wel voor jongens bedoeld, ja, maar in de meeste boekwinkels/bibliotheken waar ik die boeken gezien heb, worden ze bij de jeugdboeken gezet. Maar zoals ik al schreef zijn boekwinkels niet altijd logisch. Er is inderdaad een verschil in de kaften. Alleen jammer dat veel boeken die zogenaamd voor jongens en meisjes zijn (en waarvan de verhaallijn ook prima voor allebei kan) toch weer een vrouwelijke hoofdpersoon hebben. Zoals je al schreef: daar hoef je bij veel jongens echt niet mee aan te komen (al zijn er ook boeken met een vrouwelijke hoofdpersoon die jongens wél aanspreken. Ze bestaan, maar daar is eigenlijk – helaas – alles mee gezegd). Er kan dus zeker nog veel verbeterd worden aan (de duidelijkheid) bij YA-boeken. Misschien als de leeftijden ver genoeg uit elkaar liggen... Maar volgens mij willen schrijvers sowieso liever geen labeltjes op hun werk plakken. En boeken die voor YA's zijn geschreven, kunnen door een uitgever natuurlijk alsnog als boek voor 12+ uitgegeven worden (al zie ik dat met die hype van nu niet zo snel gebeuren; eerder 12+-boeken die ten onrechte YA genoemd worden. En dán krijg je (nog meer) verwarring). Ja, het beperkt inderdaad wel. Ik denk dat je als schrijver gewoon dat verhaal moet schrijven en vooral niet te veel rekening moeten houden met de precieze leeftijd (wel ongeveer natuurlijk) van de lezers en met genres. Tijdens het redigeerproces kunnen altijd nog dingen aangepast worden als het nodig is. En indelingen zijn natuurlijk nooit perfect. Dat is natuurlijk weer een voordeel van het huidige systeem zonder die onderverdeling.
Hoi Scarlet, De leeftijden maken van 16 tot 20 - 25 minder verschil denk ik, als in 12 - 16. Ik zag hier een tijd geleden een kind iets posten over schrijfwedstrijden. Bijna 13, wilde niet meedoen aan wedstrijden bedoeld voor jeugd tot 12 jaar. (want ik ben al bijna dértien hoor, dacht ik daarbij :-)) Ja, ik denk dat: A - B - C- goed uitgebreid zou kunnen met een D - E - F. Toen ik voor die kast stond (en bij Polares hebben ze echt een uitgebreide YA kast) kwam ik natuurlijk met een bepaald boek in gedachten. Omdat dat boek uitverkocht was, moest ik improviseren. Het kind waar het boek voor bedoeld was vindt niet zomaar alles leuk (de grijze jager was eerder bijvoorbeeld geen succes). Ik denk wel, dat als hij zélf voor die kast had gestaan, hij wél had geweten wat te kiezen. Die ABC uitbreiden met DEF is dan dus meer bedoeld voor de zoekende volwassene, dan voor de YA's zelf. Maar, ik stond daar ook als schrijver. Ik moet zeggen, als ik niet op SO zou rondhangen, ik waarschijnlijk niet de Hongerspelen was gaan lezen. Wat jammer zou zijn geweest, want ik heb het met veel plezier gelezen. En val ik als lezer niet in de doelgroep, als schrijver misschien wel. Ik kan mij voorstellen dat ik aan een verhaal begin, dat uitmondt in een YA. Geen duidelijke richtlijn maakt wel, dat een gehypet boek eerder door een kind of ouder gekocht wordt en de mooie boeken van onbekendere schrijvers eerder blijven liggen. Dat is ook al zo bij de boeken voor volwassenen, natuurlijk. In dat opzicht denk ik dat Yrret een heel goed punt heeft (zoals zo vaak :-)) Er moet altijd aan de consument verdiend worden en wat betreft boeken zou het fijn zijn als dat ook daadwerkelijk de schrijver was en als dat de schrijver niet beperkt of de lezer tekort doet. Eigenlijk zou je dus als schrijver moeten kijken naar wat voor jou en jouw boek het beste is. In eerste instantie zou dat moeten zijn: het verhaal schrijven dat jíj wilt schrijven. En (tijdens of daarna), duidelijk hebben voor jezelf voor wíé je het hebt geschreven. En zoals jij zei, in het redigeerproces zou je nog wat kunnen aanpassen.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ MV Smit: Voor zover ik weet, is de YA in Nederland op dit moment toch echt voor 15- tot 25-jarigen bedoeld. Maar jij noemt ook al New Adult en Adult Fiction. Volgens mij kennen we dat onderscheid in Nederland nog niet. Schrijvers maken dat onderscheid (nog) niet, uitgevers niet en dus lezers ook niet. Zou YA volgens de Engelsen/Amerikanen dan 12-18 moeten zijn (aangezien NA bij 18 jaar begint)? Want dan ben ik het daar absoluut niet mee eens. stick out tongue
Aangezien de term Young Adult ook uit Amerika is komen overwaaien zal de verschuiving van de leeftijdsgrens ook in Nederland nog wel plaatsvinden. Die splitsing in YA waar @Yrret (#8) over schreef is daar al lang begonnen, waarschijnlijk omdat YA haast tot een genre verworden is ipv een leeftijdscategorie.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet boos. Mijn basisgedachte is heel simpel. Elk boek dat een jong mens tot lezen aanzet is winst. Wat het jong mens daar zelf als gedachten van over houdt is haar/zijn zaak. Is er op het voortgezet onderwijs nog steeds een verplichting tot het lezen van bepaalde boeken? Ik denk, bijna niet meer. http://www.leesmonitor.nu/page/10005/young-adult-…
In het voortgezet onderwijs, en met name in de bovenbouw, wordt weinig aandacht besteed aan Young Adult Literatuur. Terwijl dit genre de kloof tussen kinderboeken en volwassenenromans kan helpen overbruggen.
YA is hier een genre. http://www.crimezone.nl/web/Home/Junior.htm Dit is een leuke site waar de YA "doelgroep" zelf duidelijk aanwezig is. Allemaal positieve jonge mensen die goed bezig zijn in de boekenwereld. Dat is een aanname van mij. Ik kan tenslotte niets 100% zeker weten. Veel site`s hebben volgens mij een duidelijke marketing-achtergrond. Duw de lezers die nieuwe boeken in hun strot. Verkopen en nog eens verkopen. Waarschijnlijk heb ik het mis. Elizabeth George en James Patterson. Schrijvers die ik al 20 jaar volg en lees. Ze hebben zich beiden op de YA gestort. Patterson al in 1990, alleen toen was YA nog niet 'hot' en was het gewoon een thriller. Ik denk dat er zo nog tientallen, zo niet honderden schrijvers zijn die zich al hebben bewezen en de YA als een nieuwe bron van inkomsten zien. En toch... mijn gevoel zegt nog steeds dat er een marketingmachine bezig is. Die machine is continu bezig is om doelgroepen te zoeken of te creëren. Reclame kan je ook maken voor wat in feite bagger is. Wie in deze de sterkste motor heeft kan ik niet ontdekken. Het verfijnen van de doelgroep is big business geworden. En daarom is het geen doelgroep meer. Ik lees YA, dat is een genre, speciaal voor mij. "Wat voor genre lees jij?" Ik lees een echte YA. Kijk maar naar de omslag. Mooi hé. Doelgroep: 13 jaar. "Bloot" - lijkt mij een leuk boek om je kleinkind te geven bij wie je "verdachte" signalen denkt te herkennen.
De enige twee homoseksuele mensen die in het boek voorkomen hebben allebei een zelfmoordpoging achter de rug en verblijven allebei in de psychiatrie.
http://www.jongenvanzin.be/informatie/bloot Is van deze uitgever? http://creativedifference.nl/ Wie in deze en de vele andere topics nou echt van mening zijn dat een YA, over elfjes en boskabouters gaat, en niet over [voormalige] oudere mensen geouwezeur, heeft het mogelijk mis. Oké, ik geef het toe. Dit zijn slechte voorbeelden.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
YA is een doelgroep, absoluut geen genre. Binnen de doelgroep YA heb je meerdere genres. Dit lijkt me een heel belangrijk feit voor de verdere discussie, want anders gaat alles langs elkaar heen.
Belangrijk? Spirit, mogelijk zijn er erg veel aanwijzingen dat YA een genre is.
Bovendien proef ik in dit stuk dat de 13+ van vroeger salonfähiger wordt gemaakt door er YA op te zetten. Young Adult klinkt beter dan een kinderboek voor kinderen vanaf 12 jaar. Dus dezelfde "kinderachtige" boeken onder een nieuwe vlag voor een breder, ouder en koopkrachtiger publiek. Als dat geen marketing is! En dat terwijl in de USA YA geen overstap-literatuur is (het is er niet op gericht om de overstap naar literatuur voor volwassenen uit te stellen), maar een volwassen literair genre, klik.
Dit is een 96 pagina tellend document. Het zou maar zo kunnen dat Schlimazlnik [ik mis hem op het forum] dit ongeveer uit zijn hoofd kent en begrijpt. http://udoc.no/docs/7a3d04/van-in-between-naar-yo… Reactie van @Schlimazlnik te vinden op http://www.schrijvenonline.org/comment/reply/1118…
Een gigantisch topic over YA en marketing vind je hier: http://www.schrijvenonline.org/forum/111871 Daarin vind je ook de definities van het genre. En nog een topic over wat het is: http://www.schrijvenonline.org/forum/109032
Bedankt voor je hint. Behalve een mening over iets willen hebben, geven die topics ook een vorm van inzicht [mijn eigen kromme inzicht] wat de jonge schrijver van nu het beste kan gaan schrijven om in 2015 een perfecte bestseller te schrijven. In de vele topics die er op SOL zijn te vinden over dit onderwerp maak ik mijn eigen balans op. YA = een genre. YA = mogelijk op zeer korte termijn Big Money voor lange tijd. Voor de uitgever - boekwinkels - schrijver. YA = als term marketingtechnisch perfect.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je gaat zoeken zie je dat heel veel mensen YA als genre aanduiden. Toch ben ik het met Spirit eens dat het een doelgroep is en geen genre. In de bibliotheken wordt dit ook zo gezien en hanteert men (of gaat men hanteren) een D-categorie voor 15+ lezers: http://www.nbdbiblion.nl/product/young-adult.
Prima, maar de bibliotheken lopen in dit geval, en meer zaken, ver achter de feiten aan. De D-categorie is voor 15+ lezers. Dat is alles [bijna niets] wat er staat.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er staat meer: "NBD Biblion geeft het begrip Young Adult een brede invulling, zoals dat ook in bibliotheken en boekhandels gebeurt. We richten ons met Young Adult daarom op een leeftijdscategorie en niet op een genre. Dit betekent dat media uit verschillende genres in aanmerking komen voor het D-etiket: thrillers, detectives, fantasy, sciencefiction, chicklit en psychologische romans." Voor mij is dit meer dan voldoende, duidelijk en logisch.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elizabeth George en James Patterson. Schrijvers die ik al 20 jaar volg en lees. Ze hebben zich beiden op de YA gestort. Patterson al in 1990, alleen toen was YA nog niet 'hot' en was het gewoon een thriller.
Ik zag op bol.com dat zij The Hobbit en The Lord of The Rings ook bij YA rekenen... Daar keek ik wel even van op, moet ik zeggen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Syriain, het is idd volwassen fantasy, maar ik denk dat bol.com gewoon zo slim is geweest ze ook bij YA te scharen, zodat degenen die daar rondsnuffelen die boeken ook tegenkomt (veel jongeren houden van fantasy). Voor wie het leuk vindt: uit onderzoek blijkt dat jongeren vooral gek zijn op dystopian, urban & high fantasy, thrillers en waargebeurde verhalen (in de trant van loverboys, kids die aan de drugs en alcohol zijn geraakt, beroemd worden etc., als het maar lekker heftig is). De literaire boeken komen ergens onderaan te bungelen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is niet gek, want door de boekenlijsten op de middelbare school wordt literair werk niet echt gepromoot. :P Ik moet zeggen dat ik literatuur zowel als lezer als amateurschrijver niet motiverend vind klinken.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elizabeth George en James Patterson. Schrijvers die ik al 20 jaar volg en lees. Ze hebben zich beiden op de YA gestort. Patterson al in 1990, alleen toen was YA nog niet 'hot' en was het gewoon een thriller.
Ik zag op bol.com dat zij The Hobbit en The Lord of The Rings ook bij YA rekenen... Daar keek ik wel even van op, moet ik zeggen.
Dat zal nog gekker [maar zo gek is het niet] worden. Door het label YA erop te plakken, is een boek nog beter te verkopen. Ze spelen in op zoekende zieltjes die de weg niet weten naar een voor hun passend boek. Het duurt niet lang, dan is J.R.R. Tolkien een YA-schrijver. Oeps. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_young_adult_… J.R.R. Tolkien is een YA-schrijver. Stel je voor dat je in dit zelfde lijstje komt te staan. Mooi.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tolkien bij YA is vreemd, want De Hobbit is een prachtig kinderboek en In de ban van de Ring valt is Literair met een hoofdletter. Zou dat niet gedaan zijn naar aanleiding van de verfilmingen van Peter Jackson van De Hobbit? Die zijn namelijk voor een heel ander publiek gemaakt dan het boek.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet zo goed wat er vreemd aan is. Toen ik op de middelbare school zat, las iedereen 'In de Ban van de Ring' en 'De Hobbit'. En of het literatuur is, daar valt over te twisten... :D Het is gewoon marketing. En handig. Vroeger liep ik altijd tussen de C en volwassen boeken te switchen en daar van alles uit te vissen, nu vind je boeken die jongeren aan kunnen spreken dus gewoon ook in de D sectie.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Spirit: Maarre, niet alle boeken hebben een vast omlijnde categorie. De ene boekhandel/bibliothecaris zal iets in andere hokjes indelen dan de ander.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tolkien bij YA is vreemd, want De Hobbit is een prachtig kinderboek en In de ban van de Ring valt is Literair met een hoofdletter. Zou dat niet gedaan zijn naar aanleiding van de verfilmingen van Peter Jackson van De Hobbit? Die zijn namelijk voor een heel ander publiek gemaakt dan het boek.
In 2012 bleek uit de archieven van de Nobelprijs, dat Tolkien in 1961 was afgewezen voor de Nobelprijs voor de Literatuur onder meer vanwege zijn "middelmatige vertelkunst" en "magere proza" (poor prose).
http://nl.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien Rudyard Kipling is beslist een YA-schrijver. Nobelprijs voor de Literatuur 1907.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je denkt vanuit minachting: 'Het is maar YA', dan moet het wel een truc zijn. Dan wil je daar als volwassen, literaire schrijver niet bij horen. Dan moet je als goed burger niet willen dat 15+ dat opgedrongen krijgt. Dan moet je de geldwolven van uitgevers in de gaten houden. Als je denkt vanuit achting, dan is het geen truc. Dan vinden schrijvers: 'Fijn dat mijn boek onder de aandacht komt bij een nieuwe doelgroep'. Dan vinden lezers: 'Ik kan erop vertrouwen dat er goede boeken voor mij in die kast staan'. En dan zijn uitgevers werkende mensen die hun best doen om mooie boeken uit te kiezen en te publiceren. Dat bedoelde ik met: waarom zo boos, Yrret. En daarom kan ik er weinig mee; het besluit: 'het is niets en het zal nooit wat zijn' is al genomen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat dit topic is doodgebloed. Zou het wel weer wat leven in willen blazen. Wie schrijven er hier eigenlijk voor YA? En hoe houd je wel (of niet) rekening met je doelgroep?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie schrijven er hier eigenlijk voor YA?
Ik niet. Dat genre is voor geldwolven.
En hoe houd je wel (of niet) rekening met je doelgroep?
Ik houd tijdens het schrijven geen rekening met een doelgroep. Het is wel handig dat ze kunnen lezen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn huidige manuscripten ('t is een serie) ben ik begonnen met een puber in mijn achterhoofd, en wel specifiek mijn oudste zoon. Toen ik begon, was hij nog geen puber, maar ik probeerde me voor te stellen voor wat voor vragen sommige van zijn karaktertrekken hem later zouden stellen. Dat weer geabstraheerd naar een fantasy-omgeving. Toen het verhaal eenmaal begon te leven, gebeurde er van alles dat ik niet had voorzien. Voor welke leeftijdscategorie de uiteindelijke versie geschikt is, weet ik niet zeker. Het zal wel YA zijn. Maar om Judy's vraag in #49 te beantwoorden: ik begin wel degelijk met een doelgroep in het achterhoofd. Onder het schrijven evolueert het verhaal, en dat laat ik ook gebeuren. Tijdens de herschrijfrondes snoei ik weer terug met een doelgroep in het hoofd; in dit geval op verzoek van mijn uitgever een iets jongere doelgroep dan ikzelf in gedachten had. Helaas blijft mijn uitgever zwalken wat leeftijd betreft, want ze zoeken bewust een doelgroep voor/door wie het beste gekocht wordt. De markt krimpt, helaas, en ik ben geen beroemdheid van wie er sowieso duizenden exemplaren over de toonbank gaan...

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt me handig om een echte lezer voor ogen te hebben. Ik heb weleens als tip gezien, om bijv. een specifieke, denkbeeldige 'ideale' lezer voor je verhaal te creëren en je daar op te richten. Het kan veel (positieve) invloed hebben op wat en hoe je iets vertelt.