Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Open forum

Durft iemand dit? Ik schrijf achter m'n bureau en stuur vaak wat naar proeflezers en zet zelfs alles op internet. Je hoort steeds vaker dat je stukjes aan publiek moet voorlezen, maar gek genoeg lijkt me dat doodeng. Jullie? Start » Activiteit » sPEAK in CAPSLOC sPEAK in CAPSLOC Soort: open podium Wie: CAPSLOC sPEAK Wie - Beginnende schrijvers, dichters, songwriters Wat - Open podium, 5 minuten pp. Waar - CAPSLOC Cultuurpodium Pelikaanweg 3 Capelle aan den IJssel Wanneer - Dinsdagavond 21 januari. Tijd: 20.00 - bar is open. Entree/Deelname - Gratis (applaus mag voor gewerkt) Jij wilt eens kijken hoe het valt, dat gedicht van jou. Of: hoe de zin uitgesproken zweeft, op zoek naar oren. Woorden moeten ademen! Toch? Kom maar op. Wij willen jou horen voordat we je lezen. Wij geven je vijf (5!) minuten. Misschien inspireren wij je wel tot een fragment, speciaal voor onze oren. Zet je woorden in CAPSLOC. sPEAK. De sPEAKs worden muzikaal omlijst. Ook songwriters zijn welkom. sPEAK is een vooralsnog eenmalig initiatief van Cultuurpodium CAPSLOC. Vijf minuten spreektijd per persoon - vooraf te bespreken per mail naar speak@capsloc.nl. Neem jij een glimlach en een pen mee, wij maken het gezellig en ontvrezen vast de drempel. CAPSLOC sPEAK Provincie: Zuid-Holland Waar: Capelle aan den IJssel Wanneer: 21/01/14 Hoeveel: gratis Meer informatie: www.facebook.com/CAPSLOCsPEAK

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben vandaag naar de Aldi geweest voor een grootverpakking kaasvlinders (huismerk). Ik heb met Henk afgesproken dat ik het bonnetje inlever en Au, hij zet een schaaltje voor je apart. Het moest eigenlijk een verrassing blijven, maar kon het niet langer voor me houden. En als je een mailtje stuurt, mag jij ook op het podium.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zo opvallend begint aan te dringen, bekruipt mij het angstig en tegelijkertijd ook bevrijdend gevoel, dat ik mogelijk en waarschijnlijk de enige aanwezige 'soller' zou kunnen zijn en dat die vermelde grootverpakking mij daarom vervolgens een noodlottige constipatie gaat bezorgen. En Henk met z'n bonnetjes weet ik nou wel: een hoop gescheur en weinig gevolg. En zeg eens eerlijk Mir, ben ik te achterdochtig als ik zelfs bij jou (in figuurlijke zin althans) een ronselende snor bevroed? Om de nu onvermijdelijke slapeloze nacht te verdrijven bij de huiveringwekkende gedachte hieraan, sla ik fatalistisch de Vogoniërs maar open. Oh, en voordat ik mijzelf bewusteloos lees, bedenk ik me dat je bij een spijtige tegenvallende opkomst nog altijd onze kaasconversatie kan declameren. Let daarbij vooral niet op het geluid van Henk's geklief als hij de vlinders in fijnere mootjes hakt. ps Vogonische gedichten vallen onder het auteursrecht van Douglas Adams et al.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bent radeloos. En nou ben je me ook al aan het stalken gezien je prompte reactie. Makkelijk hoor.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit topic geopend omdat ik denk dat er vele wegen naar Rome leiden. De 1 ontwikkelt de beste skills door korte stukken op proeflezen zetten en een ander leest voor in CadIj in een café. Hardop lezen is een manier om beter te worden, kritiek ontvangen ook: dit leek me een goeie combi. Ik zet veel stukken op internet omdat ik het leuk vind dat mijn schrijfsels gelezen worden. Het varieert tussen de 300- 2.000 en dat is een prachtig begin. Ik heb 1x voorgelezen voor 5 man(!) veel van geleerd. Klein beginnen. Epke heeft ook eerst leren kruipen voor hij goud won.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hè joh Mir, beschouw die cloudgrin links van mijn impliciete smiley. We hebben genoeg over de soep geblazen om tongbrand te voorkomen. Maar de realiteit is dat ik Capelle adIJ op een doordeweekse dinsdagavond niet op tijd kan bereiken. Zelfs niet met maar één overstap! Ja, belofte maakt schuld; Nienkea's initiatief verdient hulde en vervolg, maar dan wel liever op een schikkelijker avond. Volgens mij gaat Henk's marmot binnenkort dood. Dan is hij minstens een heel weekend verhinderd wegens een outdoor-crematie met een four-wheel-drive barbecuemobiel. Maar ik lees die avond echt wel voor, hoor. M'n dochtertje eist dat nu eenmaal van haar pappa voor 't slapengaan. Ben bezig met de sprookjes van Moeder de Gans...

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dacht ik al die tijd dat je een meisje was, Au. Internet wordt met de dag verwarrender. Indien een vervolg, zal dit topic vast geüpdate worden. En mocht er interesse zijn ben ik over te halen tot het schrijven van een summier verslag van de aanstaande avond.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat? Moet ik nou ineens blozen? Ik lijk meer op Henk. Maar dan zonder die snor. Afgesproken! Hoe summeer!

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat verslag zou leuk zijn Mirandala. Au Bergine, ik verdien geen hulde hoor maar ik vind het fijn als verschillende aspecten van het schrijversvak hier besproken worden. En als ik zie dat anderen er geen topic over openen dan doe ik het zelf: In dit geval om te polsen of dit een trend is. Of moeten we ons toch opsluiten achter onze pc en het mooiste schrijven wat in onze macht staat? In het topic hierboven blijkt dat meer mensen erover nadenken en gaan naar sPEAK toe. Het is daardoor een mooie draad geworden met Mirandala als gedegen gids. Het idee achter de vraag of voorlezen helpt in je ontwikkeling is: kennis is goed; kennissen is beter. Je kunt 100 diploma's hebben maar door andere mensen ontwikkel je je en krijg je een baan of opdrachten. Kun je dat vertalen naar het schrijversvak? en: moet je dat willen? Dus moet je met je werk de 'boer op' om je schrijverskunsten te promoten? Moet je ze daarom professionaliseren door bijeenkomsten als deze? Natuurlijk is mijn achterliggende vraag breder dan het topic dat ik geopend heb, maar al mijn vragen leiden naar die ene vraag: wat maakt je in deze tijd een goed of succesvol schrijver? Je bureau of de wereld om je heen?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorige week heb ik een voor een de hindernissen weggenomen om te komen naar Capelle aan de Ijssel, en dit op de dinsdag na blue monday. Alleen al ter voorkoming van een winterdepressie is deze sessie een aantrekkelijke gebeurtenis voor mij. Ik zal mij verbazen over andere mensen met teksten, ik zal me verbazen over mezelf en mijn lichamelijke verwerking van het gebeuren. Het zal mij afleiden van mijn dagelijkse sores, reorganisaties, knellende tenen en kinderziektes. Professionaliseer me, doe mij het dagelijkse vergeten.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) ja, precies. Wat Nienke en Odile zeggen dat is wat ik ook dacht. Ik heb in november een paar keer voor publiek moeten voordragen en ik was nerveus. Had best vooraf willen oefenen. Ik ontdekte ook, dat wat op papier goed leest, niet per se goed klinkt. Voor de tweede voordracht die ik deed, heb ik dan ook de tekst wat aangepast en dat hielp. Ik denk dat: -Goed kunnen voordragen niets zegt over de kwaliteit van het geschrevene: je pikt wel op een andere manier verbeterpunten op. -Goed kunnen schrijven niet automatisch wil zeggen dat je je werk ook goed kunt voordragen maar: oefening baart kunst. Als je het een keer hebt gedaan is het niet eng meer en misschien zelfs leuk :) -Het je werk hoe dan ook een extra dimensie geeft. Voor de luisteraar, maar vooral voor jezelf. -Het super zou zijn als forumleden met meer voordrachtervaring hier wat tips zouden willen posten.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder mijzelf nou op mijn schouders kloppend de grond in te beuken, heb ik in een andere hoedanigheid al vele meters gemaakt op het podium, maar vooral onzichtbaar. Maar voorlezen (voordragen klinkt zo zwaar, als een toespraak met stil en gedwee luisterpubliek) is werkelijk verrukkelijk. Denk aan nieuwslezers die met een oogflits een cue-regel lezen, en deze innemend en attent correct uitspreken. Geen hakkel en getakkel, want rust en zelfverzekerd. Weet en besef wat je leest! Intoneer! Ik herhaal: intoneer! Intoneren. Intoneren dus. Breng het tot leven. Alsof je het nu beleeft. Oja, voordat ik het vergeet te melden: intoneer. Maar niet tuh, hè. Eet geen explosieve maaltijd daags vooraf. Een bruine snee en een vrucht des morgens volstaat (is dat niet van Bomans?). Geniet ervan en laat dat zien. Horen is een persoonlijke ervaring, maar zien is wat we willen en kunnen delen. De meeste zoutzakken zijn amper boeiend, tenzij je er een imago van maakt. Als Henk de omzet wil stuwen vertelt hij een grap. Dan bestelt iedereen een dubbele borrel om het zo snel mogelijk weer te vergeten. Oefenen, oefenen, oefenen. Mijn bovenvermelde dochtertje is de kritikaster: als het niet klopt dan zijn de rapen gaar. De Hobbit en de Ban vdR volledig voorgelezen, de enge stukken behendig omwoord. (Ze wil later heks worden. Je weet wel, met zo'n bezem.) Wees niet bang voor dat donker (aka 'de zaal'). Wees bevreesd voor wat zich daarin kan schuilhouden (rotte tomaten en ditto eieren). Stop op tijd.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eet geen explosieve maaltijd daags vooraf.
Haha ik hou het bij de kaasvlinders.
Stop op tijd.
Er is een limiet van 5 minuten per persoon en muziek tussendoor. Dat leek mij wel fijn.
Intoneer! Ik herhaal: intoneer! Intoneren. Intoneren dus. Breng het tot leven. Alsof je het nu beleeft. Oja, voordat ik het vergeet te melden: intoneer. Maar niet tuh, hè.
Ik was op het lezersfeest en daar was ook Ramsey Nasr (in de grote zaal) Zoals hij voordroeg, jonge! Het was heel explosief, het fragment ook. Het bracht echt iets naar de luisteraars. Ben ook nog naar Kees van Kooten wezen luisteren, totaal anders. Rustig en open. Jaren ervaring blies hij in onze oren.
Geniet ervan en laat dat zien.
Ik las ergens, dat je je steeds moet bedenken dat het publiek echt wíl dat jij iets moois neerzet. Als je zelf het publiek zou zijn, zou je dat tenslotte ook willen. Die energie is positief en kun je kaatsen.Nou ben ik nogal een nuchtere, maar ik zie de bedoeling. Bedankt!

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik dat weer: moest ik gisteren voor m'n werk in R'dam zijn. En zag ik ook die duif! Nou, voor jou dan Mir, ter compensatie van mijn absentie: Zomaar, de Hofpleinlijn Ze staren naar buiten naar het voorbijglijdend landschap. Het is winter en het ziet er grauw uit. De bomen zijn kaal, de struiken bruine kluwen. Af en toe regent het een beetje. Mensen passeren met opgetrokken schouders op weg naar verder. Ze zitten naast elkaar en kijken naar buiten. Hij wil haar wat zeggen, maar bedenkt zich dan. Hij heeft dat al eerder gezegd. Het hoeft nu niet meer. In de trein en de bus wil ze altijd bij het raam zitten. Ze vindt het fijn om naar buiten te kijken. Een venster op de wereld die voortdurend verandert, vol kleur en warmte in de zomer, of vlak en zonder diepte zoals nu. Ze gaat een beetje verzitten, merkt hij. Zou ze hem wat willen vragen? Ze zucht en kijkt naar de naam van de volgende halte. Ze herkent de naam niet. Er is een nieuwe woonwijk gebouwd en er zijn fraaie asfaltwegen bij aangelegd. Een school met rennende kinderen op het plein waar omheen hekken staan, ligt nog wat verloren aan de rand van de bebouwing. De belofte voor de toekomst. Op het perron scharrelt een duif op zoek naar eten. Kieskeurig negeert de duif een broodkorst. Ze zien het met lede ogen aan. De nieuwe tijd is ononkoombaar. Ze zijn aangekomen bij hun bestemming. Hij staat op en wil galant zijn hand geven om haar te helpen. Maar het is niet nodig. Zwijgend staan ze voor de automatische deuren. Als de trein stilstaat, drukt hij op het goede knopje en stapt uit. Een oude man alleen met herinneringen die niet kunnen vergeten. (Nee, is ook geen proefstukje)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat toevallig, ik was eergisteren ook in Rotterdam :) Reisde ook met het OV die dag, meerdere keren zelfs. Jammer genoeg kon ik geen plekje bij het raam bemachtigen. Prachtig stukje Au, in beweging en ook nog heel voorleesvriendelijk. Nu vind ik het dubbel jammer dat je niet kunt komen.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog even een smetwoordje bijgepoetst... Maar Mir, zou jij dan misschien, ik bedoel... omdat ik niet kan, alleen als het uitkomt hoor, het stukje willen voorlezen als je het leuk vind, om de bezoekers een beetje los te maken. Voor als het nodig is, want Capellanen kunnen best wel stug zijn. Als je mijn dictie een minuutje leent, ben ik er toch een beetje bij! Zo, voorleestijd. Ik ga m'n dochtertje uitleggen wat 'kaasvlinders' zijn. Dat zijn vlinders van kaas. Inderdaad.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Wat lief Nienke, het was echt heel erg leuk :)
Gaan we er een verslagje van krijgen? Zou leuk zijn! :)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was erg leuk, en de moeite van de lange reis. Naast ons zat Ben, dichter. We raakten onze zenuwen kwijt door de sfeer van intimiteit. Door met elkaar te praten. Het is een buitenkans. Het publiek luistert aandachtig, ze houden allemaal van woorden. Een vrouw spreekt erg moeilijk. Nederlands heeft ze niet lang geleden zich eigen gemaakt. Ondanks haar zwaar accent wordt duidelijk het verschrikkelijke beeld van vervolging. Een lezer vind ik te ver gaan, waarna het meevalt. Muziek doet denken aan Twin Peaks, met een zingende zaag. Wij, het duo uit het Noorden, van boven de Randstad, zitten samen op de gemakkelijke stoel. Zij op de rand, ik in de zitting. De microfoon wordt versteld. Ik meen aan het applaus te horen dat er gelachen wordt. Miranda sluit af met een metroscène. Het is een performance en het levende aanwezige voegt toe aan het op papier al zo mooie van Miranda's reiziger. Life is life.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verslagje: Er waren gedichten, fictiefragmenten, autobiografische verhalen, tintje spanning, tintje drama, tintje performance, tintje humor, enkele tinten grijs en allen passend bij de sfeer en verlichting. Een column, Engelse drop, Amerikaans uit het gepresenteerde ‘Bad Girls & Mean Women Songbook’, inclusief ukelele en een zingende zaag, een charmante chatting duo performance, een overtuigende buschauffeur, kaasvlinders, koffie, thee, wijn en bier, een voel-je-vrij-proefleeselement, een filmmaker, iemand die snapt hoe dat moet met geluid en licht, een eclectische schrijfgerelateerde playlist, een intekenlijst en een tijdlijn, een fotograaf, een bar en een barjuffrouw, bevestigde deelnemers en last-minute aanmeldingen, oude vrienden, nieuwe vrienden, (waaronder minstens vier SOllers), mooie teksten, kunstwerk in beeld en gedicht, jonge honden, oude rotten, in-de-buurters, uit-de-buurters, over-de-bruggers, lange-afstand-reizigers en een meisje op de fiets. Voor wie helaas niet kon komen en benieuwd is, foto en film zijn te bekijken en eventueel te leuken op de facebookpagina’s van zowel CAPSLOC als sPEAK. Met andere woorden: het was gisteren heel erg leuk en: tot sPEAK :) Update: sPEAK: de try-out, bleek al vanaf het eerste gedicht een voor herhaling vatbaar succes, zowel bij deelnemers, publiek, de bevlogen vrijwilligers en locatie. Er staan dan ook sinds vandaag vier aankomende maandelijkse sPEAKs gepland, de evenementen staan online en open voor aanmelding. Alle op dinsdagavond, allevier in de kleine zaal. Daarmee werken CAPSLOC en sPEAK samen met de deelnemers toe naar de zesde editie op tweede pinksterdag: sPEAKxL. CAPSLOC heeft twee podiumruimten, de kleine zaal en de concertzaal. Die laatste heeft een capaciteit van vierhonderd bezoekers. Deelnemers kunnen zich echter nog niet aanmelden voor sPEAKxL: een kans op een podiumplaats bij xL verkrijgt men, door op minimaal twee (meer mag!) dinsdagsPEAKs te hebben opgetreden. Een podiumplaats op xL betekent, citaat update: “jij en je tekst op CAPSLOCs grote podium, de lichtshow, een backstagepas, je naam op de poster, kortom: alle tralala's.” In mei worden de sPEAKxL deelnemers en enkele wildcards bekend gemaakt. Deelname aan de komende vier dinsdag sPEAKs én aan sPEAKxL is gratis. :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat het zo'n succes was! Op facebook de foto's gezien, het zag er inderdaad relaxed uit. Goed initiatief, mooi dat het vervolgd wordt! (alleen voor mij jammer dat het steeds dinsdagavond is.)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer Inge, het zou leuk zijn als je ook iets kwam voordragen of een locatie vond met een podium op een andere dag. Kijk in ieder geval regelmatig hier: http://www.schrijvenonline.org/activiteiten Thérèse schreef in een ander topic over een mogelijk forumonderdeel, waar iedereen locaties zou kunnen posten. Of Dries dat gaat doen, weet ik niet. Ik had natuurlijk Dries even moeten mailen, niet gedaan. Sorry Dries. Als ik de oude topics doorstruin zie ik dat ik niet de eerste ben die hier mee bezig is en om nu weer opnieuw het forumwiel uit te gaan vinden? Ik vond in ieder geval in de schrijfgids een hele lijst: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/open-p… In hoeverre die podia recent iets hebben georganiseerd weet ik niet, maar er valt een telefoontje aan wagen. De podia die ik gevonden heb, (drie redelijk tot minder redelijk bij mij in de buurt) organiseren maandelijks iets en werken met evenementen op facebook. Geen van die actieve podia vond ik in de schrijfgids trouwens. Er is veel vinden via sociale media: als je een pagina te pakken hebt, kijk dan bij de likes van de pagina zelf en scroll door de posts van andere pagina's. Soms is het eenmalig, of heeft het evenement een vaste schrijversgroep, of hoort het podium bij een cursus. Veel podia zijn maandelijks, op een vaste dag. Vaak zag ik dezelfde namen aangemeld bij verschillende evenementen in verschillende plaatsen. Ik vermoed kruisbestuiving. Dat is natuurlijk helemaal niet erg. De drempel leek me best laag bij de meeste podia, en nieuwe voordragers zijn vast welkom. Er zijn in ieder geval best open podia in Nederland en vast ook in Vlaanderen trouwens. Inge, als ik toevallig iets tegenkom bij jou in de buurt, laat ik het je weten. Stuur me sowieso maar een mailtje hoor :)