Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerste (herziene) versie af, en nu?

Als dit al ergens gevraagd is, mijn excuses, ik kon het niet vinden. Ik heb de eerste (herziene) versie van mijn boek af. Ik was al in september begonnen, maar ik heb me door NaNoWriMo laten inspireren om er even vaart achter te zetten. Het hele boek heb ik uitgeprint, doorgelezen, allerlei dingen aangestreept die fout waren of die ik minder mooi vond (twee keer hetzelfde woord achter elkaar) of waar ik inhoudelijke vragen bij had, en dat heb ik allemaal al verwerkt. Ik heb de verhaallijnen helemaal helder en uitgeschreven, ik heb een lijstje met losse eindjes gemaakt en die heb ik ook bijna allemaal al weggewerkt. (wat er nu nog ligt daarvan twijfel ik of het wel een los eindje is, niet concreet genoeg dus). Ik heb het ook aan een aantal bekenden gegeven om te lezen, en ik wacht nog op hun reacties. Mijn vraag: wat nu? Hoe pakken jullie dat aan als je op het punt bent waar ik nu ben? Het bestaat namelijk niet dat mijn verhaal nu al goed genoeg is om naar een uitgever te sturen, maar ik weet echt niet hoe ik het verder bijslijpen nu moet aanpakken. Ik wil heel graag ermee aan de slag, dat kriebelt enorm, maar ik weet gewoon echt niet hoe. Iemand tips? (graag zo concreet mogelijk)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat het een paar weken/maanden rusten. Begin een nieuw verhaal.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het commentaar van de bekenden afwachten en verwerken Dan inderdaad het een tijd laten liggen. Misschien ook nog andere proeflezers zoeken die wat verder van je af staan. In ruil kun je voor diegene proeflezen. Andere optie is nog een snelscan laten doen bij een manuscriptbeoordelingsbureau.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn meerdere herschrijfrondes. Wat jij hebt gedaan, is een herschrijfronde toepassen net nadat je het verhaal hebt afgerond. Dat is prima, zo kun je ideeën die je tijdens het schrijven hebt opgedaan verwerken. Maar dat heb je gedaan met een schrijversblik. Je hebt je verhaal net af en dus kun je het nog niet objectief bekijken. Wat handig is om te doen, is om het verhaal nu een tijdje te laten liggen. Het liefst zo'n drie maanden, ik weet dat het lang is. Hoe lang je het wilt laten liggen hangt af van de lengte van je verhaal. Het is belangrijk dat je het niet doorleest of het er weer even bij pakt, hoe verleidelijk dat ook is. Pas als je het lang laat liggen kun je er met een objectieve lezersblik naar kijken. Misschien zul je wel denken: "Heb ik dit geschreven?" en besef je dat het eigenlijk heel slecht is. Dat is normaal. Dit is je eerste versie namelijk. Na die maanden pak je het er weer bij, print je het uit en ga je lezen. Verander nog niets, noteer alleen op een apart blaadje wat je ervaart bij het lezen van elke scéne. Welke gevoelens krijg je hierbij? Is dat zoals je had gewild? Daarna pas je je verhaal aan aan de hand van die bevindingen. Dan ga je het nogmaals doorlezen op zinsniveau. (eerst heb je het verhaalniveau gehad, de grote lijnen en scénes in hun geheel). Lees elke zin heel nauwkeurig door, lees desnoods hardop, dan hoor je of het klinkt of niet. In deze fase pas je de formuleringen aan die je minder mooi vindt. Er kan nog een volgende fase nodig zijn om te checken op spellingsniveau, als je dat al niet gedaan hebt in de zinsniveau-fase. Het is raadzaam om de spellingscheck te bewaren voor dit moment, maar als je van jezelf weet dat je niet zo heel veel spellingsfouten maakt, kun je ze ook al verbeteren in de zinsniveau-fase, denk ik zo. Zo, je tweede herschrijfronde is nu voltooid. Nu is het tijd om te kijken wat échte lezers ervan vinden. Zoek daarvoor proeflezers uit. Het is handig om misschien een mede-schrijver te vinden en één of meerdere niet-schrijvers. De medeschrijver zal je op een andere manier beoordelen dan de "gewone" lezers, maar de ervaringen van beide proeflezers is belangrijk. Als je proeflezers hebt gevonden die je vertrouwt en waarvan je verwacht dat ze je werk serieus en objectief beoordelen (je tante of vriendin is geen goede optie daarom), stuur ze het werk dan op. Het kan zijn dat je je werk terugkrijgt met een enorme hoop aan suggesties of verbeteringen en dat je voor de tweede keer een "zenuwinzinking" krijgt (Is mijn werk dan zo slecht?). Is niet erg, ga gewoon aan de slag met het verwerken van het commentaar (je moet wel een beetje tegen opbouwende kritiek kunnen) en als je daarmee klaar bent, kun je kiezen: nóg een proefleesronde, of een uitgever benaderen. Over de uitgever: je kunt gewoon random naar een uitgever toe gaan, maar let erop dat je een goede begeleidende brief meestuurt en een duidelijke synopsis. Hier op de site kun je wel vinden hoe je dat doet. Wat ook heel handig is, is een schrijf-cv. Ik bedoel, een uitgever zal natuurlijk sneller in zee gaan met een schrijver die al diverse schrijfwedstrijden heeft gewonnen en al kleine publicaties op zijn naam heeft staan, dan een schrijver die dat helemaal niet heeft. Zo weet een uitgever ook wat voor vlees ze in de kuip hebben. Zo, ik hoop dat dit een beetje nuttig was. :P Het is een heel werk, dat zie je wel, maar je zult zien dat je verhaal stukken beter is geworden na dat alles. Veel succes!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Je kunt ook een stukje op Proeflezen plaatsen, en naar feedback vragen. Soms ga je daardoor anders naar je tekst kijken - al is het alleen maar omdat je hem ergens publiek maakt.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm. Ik was op zoek naar iets heel concreets wat ik kan doen en hier kan ik denk ik wel wat mee. Ik heb het al naar diverse mensen gestuurd, met verschillende achtergronden en die dichter of verder van mij afstaan. Ik zal hun commentaar afwachten en verwerken. Het een hele poos laten liggen vind ik erg moeilijk, maar als ik ondertussen aan iets anders mag beginnen, is dat misschien wel te doen inderdaad. Taalfouten zijn er voor 95% al uit (dan ga ik er even vanuit dat ik ook nog dingen over het hoofd heb gezien bij nalezen) Op zich zal er ook nog veel aan moeten gebeuren als een uitgever ernaar kijkt. Proeflezen vind ik wat lastig, want dat mag maar 750 woorden zijn toch? Dan moet ik een scene kiezen die ik representatief vind en dan mis je weer vanalles, is lastig. Het gaat om bijna 50.000 woorden namelijk. Dus: 1. Commentaar van mensen afwachten en verwerken. 2. Hele poos laten liggen en dan nog eens (kritisch) lezen. 3. Verder gaan met schrijven 4. Werken aan een schrijvers-CV. Zoiets?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Toch kun je uit een korte tekst op zich al veel halen, AllieCalhoun. We hoeven niet de clou te kennen, of de gehele ontwikkeling van het verhaal om te zien of je tekst bijvoorbeeld herhalingen heeft, of de zinnen goed lopen, of het fragment aangenaam leest, of je de lezer 'in' het verhaal krijgt, ook al is het maar in één scène, of je woordgebruik varieert ... Het hoeft niet. Het kan. SO biedt de mogelijkheid.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prima lijstje hoor :P Wachten is inderdaad verschrikkelijk, maar inderdaad, als je ondertussen aan iets anders werkt (het vervolg?) is het minder zwaar. Het gaat erom dat je pas na een tijdje het met lezersogen kunt bekijken. Proeflezen kan inderdaad erg handig zijn voor die ene specifieke scéne waar je nog over iets twijfelde, of waar iets mis mee is maar waar je je vinger niet op kunt leggen. En je leert door proeflezen heel goed met kritiek omgaan, heb ik gemerkt. Je verbetert je algemene schrijfstijl ermee, niet alleen het stukje dat je neerzet.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was al in september begonnen, maar ik heb me door NaNoWriMo laten inspireren om er even vaart achter te zetten.
September dit jaar?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja september dit jaar. Of eind augustus ofzo. Al met al nog steeds wel vrij snel, I know. Maar het idee zat al zes jaar in mijn hoofd dus het werd tijd om het op papier te zetten. Ik had ook al een nieuw idee dus ik ga proberen om mijn boek met rust te laten en dan over een poos er weer eens naar te kijken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okey ik heb mn boek nu vier maanden laten rusten. Tijd om er weer mee aan de slag te gaan. Er staan hierboven al een aantal tips. Iemand daar nog iets aan toe te voegen? Hoe kan ik het nu het beste aanpakken?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed van je, Allie. Heb je al commentaar gekregen van de mensen die het gelezen hebben? Wat je nu moet doen is proberen om het te lezen als lezer. Dus niet als schrijver. Even niet naar kromme zinnen kijken (al kun je die natuurlijk wel even aangeven als je die tegenkomt). Het gaat nu om het verhaal. Hoe is de spanningsboog? Zakt het nergens in? Maakt je hoofdpersoon een ontwikkeling door? Zijn de gebeurtenissen geloofwaardig? Komen er geen dingen uit de lucht vallen? Is alles logisch? Zijn de dialogen natuurlijk? Hebben de personages een eigen stem? Als dit je lastig lijkt kun je ook eerst proberen een ander boek in jouw genre op deze manier te lezen en te analyseren. Dan herken je het straks beter in je eigen manuscript. Succes!

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okey er is inmiddels weer heeeeeeel veel gebeurd in mijn leven, maar nu ben ik er klaar voor (denk ik...). Wat ik merk dat mij tegenhoudt om verder te gaan met de tekst, is dat het nog niet concreet genoeg is hoe ik dat ga doen. Ik las ergens op het forum het woord 'herschrijfplan'. Dat klinkt fijn. Wat is dat? En hoe stel ik dat op?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je het al door iemand laten lezen? Een plan van aanpak vereist nl. dat je op het netvlies hebt wat er nog aan je werk scheelt.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb het al door heel veel mensen laten lezen. Ik krijg allemaal positieve reacties, dus de plot en de verhaallijnen zijn wel goed. Wat er nog aan moet gebeuren is op scene niveau, ik heb iemand gevonden die literatuur studeert en die zegt dan bijvoorbeeld bij welke scenes ik nog wel wat uitgebreider mag zijn. Verder denk ik dat er hier en daar nog wat aan de zinsbouw of woordkeuze ofzo zou kunnen gebeuren. Maar op zich heb je een goed punt, misschien is een van de problemen waarom ik t zo moeilijk vindt om te beginnen ook wel dat ik niet zo goed weet wat er nog aan moet gebeuren.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je het manuscript al eens uitgeprint en van begin tot eind doorgelezen? Dus gewoon alsof je het net in de winkel had gekocht, zonder rode pen erbij? Zou je tevreden zijn als klant, als je net 15-25 euro had neergeteld? Overigens - deze truc werkt alleen als je het werk even hebt laten rusten en in een nieuwe setting met nieuwe ogen kunt bekijken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja die fase ben al voorbij. Het ligt hier ook uitgeprint enzo, en ik ben nog niet tevreden, daarom wil ik een herschrijfronde. Ik wil gewoon graag weten wat een herschrijfplan is, welke onderdelen daar inzitten ofzo, hoe dat eruit ziet, zodat ik wat orde kan aanbrengen in de herschrijfchaos.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een herschrijfplan is basically een plan van aanpak, net zoals je voor zakelijke projecten zou maken. 1. maak een lijst van alle punten waar je nog niet tevreden over bent; 2. bedenk hoe je die punten gaat aanpakken en welke middelen je daarvoor nodig hebt (boek? cursus? proeflezer?); 3. maak een tijdpad van welk probleem je in welke periode met welk middel gaat aanpakken. Heeft een hoog "duh"-gehalte, maar preciezer kan ik zonder informatie over wat er scheelt niet zijn. In alle eerlijkheid klinkt het alsof je zelf ook nog niet helder hebt wat er precies aan scheelt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ja die fase ben al voorbij. Het ligt hier ook uitgeprint enzo, en ik ben nog niet tevreden, daarom wil ik een herschrijfronde. Ik wil gewoon graag weten wat een herschrijfplan is, welke onderdelen daar inzitten ofzo, hoe dat eruit ziet, zodat ik wat orde kan aanbrengen in de herschrijfchaos.
Je wilt, begrijp ik, een matrix? Maak een schema van je doel: - omschrijf het doel / de doelen van je verhaal - waar vind je de invulling van je doel / je doelen? - in welke hoofdstukken? - in welke scènes? - bereik je ook daadwerkelijk het doel? Maak een schema van de tijd: - hoe is het verloop? chronologisch? flashbacks? - klopt het verloop? - is het verloop logisch? Maak een schema van de personages: - wie spelen een (hoofd)rol? - hoe dienen zij het doel van je verhaal? - zijn er personages die er maar wat bij bungelen? kun je die personages sterker inzetten? of kunnen ze gemist worden? Maak een schema van de plaats(en) waar je verhaal zich bevindt: - waarom eigenlijk daar? zijn er betere plaatsen om een situatie te laten plaatsvinden? - hoe ver zijn de afstanden tussen de verschillende plaatsen die je gebruikt in je verhaal? hoe verbind je die plaatsen met elkaar? via tijd of handeling? zijn de verbindingen logisch? Maak een schema van ... noem zelf eens een paar onderdelen van je verhaal? In feite zou het efficiënt geweest zijn wanneer je dit gedaan had vóór je begon met het schrijven van je verhaal. Dan kon je met de herschrijfronde dezelfde feiten checken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb bij het schrijven wel volgens een plan gewerkt, waardoor ik nu alle verhaallijnen ook er al wel uit heb enzo. Maar ik bedoelde inderdaad hoe zoiets eruit ziet en met jullie info kan ik (ondanks het duh gehalte haha) wel wat! Ik weet op zich wel wat er ongeveer nog aan moet gebeuren, maar omdat ik structuur mis (die ik wel had bij het schrijven omdat ik toen inderdaad ook een soort plan had) begin ik er niet aan. Met deze info kan ik wel een structuur maken en dan dus lekker aan de slag!