Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Plagiaatparanoia?

Toen ik de reacties las was ik wel benieuwd naar het fragment, maar dat heb je blijkbaar weggehaald? Is daar een specifieke reden voor?

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De angst voor plagiaat heeft toegeslagen, grinnik.
Het stukje tekst ligt inmiddels bij de belasting.
Ik zal het z.s.m. herplaatsen.

Groetjes Tisa

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Is dat niet een beetje overdreven? Ten eerste kunnen er alleen leden in dit forumgedeelte kijken (dus Google niet) en daarnaast is een fragment natuurlijk maar een fragment.

Ik hoop niet dat mensen nu een soort plagiaatparanoia gaan ontwikkelen. Dat zou het natuurlijk allemaal een stuk minder makkelijk maken om dingen te delen op het forum.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij mij is de plagiaatparanoia ook wel toegeslagen. Ik postte her en der wat stukjes online, maar daar ben ik dan toch maar mee gestopt. :? Ik ging er vanuit dat iedereen zo rechtschapen als ik was, maar dat is naar't schijnt niet.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Beetje zwart-wit gezegd misschien maar ergens vat ik plagiaat (in beperkte mate) ook een beetje op als: Dan ben ik blijkbaar goed.
Maar natuurlijk ben ook voor beveiligen wat nodig is om te beveiligen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat dat betreft ben ik ook heel voorzichtig met mijn verhalen. Probeer niet teveel te plaatsen. Toch denk ik wel dat in het geval van alleen een kort fragment te plaatsen, dit voor buitenstaanders te weinig is om daadwerkelijk plagiaat te kunnen plegen.

Wat ik maar wil zeggen. Het is goed om voorzichtig te zijn. Het is niet goed als dit in wantrouwen over slaat.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Oscar Z schereef: Beetje zwart-wit gezegd misschien maar ergens vat ik plagiaat (in beperkte mate) ook een beetje op als: Dan ben ik blijkbaar goed.

Van deze opmerking zit ik met mijn mond open. Ik heb een gezonde kritische blik, ook ten aanzien van mijzelf en mijn eigen werk. Dus ja, dat is zeker zwart wit gezien en een erg voorbarige conclusie waar ik me om eerlijk te zijn behoorlijk aan erger.

Elders op het forum las ik een waarschuwing van Roos Boum. Die zal vast niet geheel uit de lucht gegrepen zijn.
Door ervaring weet ik dat een forum als dit - ik heb er zelf ooit een gehad - zeer makkelijk te hacken is, beveiligd of niet.

Ik denk zeker niet dat ik paranoide ben. Enkel voorzichtig. Het lijkt me dat dit geen kwaad kan.

Groetjes Tisa

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedoel dat op zo'n manier van: 'Misdaad' bestaat nou eenmaal en kan je soms niet tegenhouden, ook al zou je dat willen. Maar natuurlijk ben ik ook voorzichtig. En verder ieder z'n eigen mening.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je uitleg van het geciteerde stukje kan ik niet helemaal volgen.
Maar goed, wat mij betreft dwalen we niet verder af van het oorspronkelijke onderwerp.
Daar is deze draad: http://www.schrijven.org/node/1127 meer geschikt voor lijkt me. :wink:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Tisa Pescar wrote:
Elders op het forum las ik een waarschuwing van Roos Boum. Die zal vast niet geheel uit de lucht gegrepen zijn.
Door ervaring weet ik dat een forum als dit - ik heb er zelf ooit een gehad - zeer makkelijk te hacken is, beveiligd of niet.

Huh? Wat zeg je nou? Een forum als dit?

Ik zeg niet dat mensen niet bij de fragmenten kunnen. Ik zeg alleen dat niet-leden niet bij de fragmenten kunnen. Maar iedereen kan natuurlijk lid worden.

Verder heb ik dit forum op alle mogelijke manieren beveiligd. Ik vind het geen aardige opmerking om te insinueren dan die beveiliging niks voorstelt. Dit forum is allang geen standaardinstallatie van phpbb meer.

Daarnaast ga je de plagiaatparanoia nu nog erger maken door de beveiliging van dit forum in een slecht daglicht te stellen, terwijl je niet weet welke maatregelen er allemaal op de achtergrond draaien.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Oh en sorry dat de discussie hier jouw boekpresentatie verstoort. Helaas kan ik niet een half onderwerp verplaatsen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb geen kritiek geuit op de manier waarop dit forum beveiligd wordt. Daar weet ik inderdaad niets van. Jammer dus dat je het zo hebt opgevat. Het kan wel zijn dat ik me wat ongelukkig heb uitgedrukt, waardoor ik de indruk wekte dat het zo bedoeld was. Als dat zo is, mijn excuses.

Overigens heb je zelf gesuggereerd dat je je werk kunt beschermen door het eerst bij de belasting te laten registreren en dan pas op het internet te plaatsen.
Zie deze topic: http://www.schrijven.org/node/1127
Ik heb je raad opgevolgd. Daar word ik nu, in dit onderwerp, door jouzelf op afgerekend. Dat verbaast me.

Ik vind het inderdaad jammer dat deze discussie op deze plek is ontstaan. Van mij had die discusie zowieso niet gehoeven. Als ik van tevoren had geweten dat het zo zou uitpakken, had ik me wel drie keer bedacht voor ik eerlijk antwoord gaf op jouw eerste vraag. Het is namelijk absoluut niet mijn bedoeling welke paranoia dan ook aan te zwengelen of dit forum (waar ik het erg leuk toeven vind) op een negatieve manier te bekritiseren. Integendeel.
Ik meld enkel - als reactie op jouw reactie - mijn eigen ervaringen met een phpbb forum, dat zeer goed beveiligd was en toch een paar keer gehackt. Het heeft daardoor zelfs enkele dagen plat gelegen. Die ervaring heeft mij, zoals ik al zei, voorzichtig gemaakt. Dat is nou eenmaal zo.

Groetjes Tisa

ps. Met phpbb kun je trouwens onderwerpen splitsen en er dus zonder veel moeite twee verschillende onderwerpen van maken. evt met een kleine toelichting erboven.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Ik heb het odnerwerp even gesplitst. Die functionaliteit had ik kennelijk uitgezet.

Het gaat mij niet om de kritiek op dit forum, maar dat je mensen bang maakt zodat ze zelfs geen kort fragmentje meer durven te plaatsen. Dat is kennelijk niet je bedoeling en misschien heb ik wat overdreven gereageerd.

Met mijn opmerking over de registratie bij de belastingdienst doelde ik dan ook op volledige verhalen en manuscripten. Niet op korte fragmenten. Ik heb uitdrukkelijk in het onderdeel boekpresentatie een limiet gesteld aan het aantal woorden. Enerzijds voor de leesbaarheid, maar anderzijds om schrijvers te beschermen tegen plagiaat.

No hard feelings dus ;-)

Groetjes,
Dries

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

phpbb moves in mysterious ways :)

Dankjewel voor het afsplitsen van dit gedeelte van de discussie.
Wat mij betreft zijn er geen hard feelings.
Ik denk dat we ons allebei een beetje hebben laten meeslepen door ons gevoel hierbij en daardoor nogal boude uitspraken hebben gedaan.
Ik vind het trouwens ook moeilijk om iets 100% duidelijk te formuleren. Een ander vat dingen soms heel anders op dan de gedachten die ik er zelf bij heb. Dat maakt het communiceren, vooral via een forum, best lastig. Wat de een zus leest, leest de ander zo.

Je zegt dat ik mensen bang maak. Dit klinkt als het toeschuiven van een zwarte piet die niet terecht is. Er zijn eerder topics over dit onderwerp geweest. Daar is de bangmakerij - als daar al sprake van is - volgens mij begonnen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat andere forumgebruikers zich door de mening die ik hierover heb de boom in zullen laten jagen. :) Die mening (plus mijn voorzichtigheid) heeft te maken met de inhoud van mijn 'rugzak'. Gelukkig is de inhoud van die persoonlijke 'rugzak' bij iedereen anders.

Groetjes Tisa

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees dit net, zeker gemist ....
Paranoia ... tja ... een beetje ... nee, niet helemaal.
Ik denk dat het relatief weinig gebeurt, plagiaat ... maar het kan wel natuurlijk.
Je moet het maar net 'treffen'; een onbetrouwbare organisatie (of personen) en bepaalde dingen die in de smaak vallen.
Het kan geen kwaad je werk zo goed als mogelijk is te beschermen en dan kun je ermee naar buiten treden. Tenslotte wil je ook gelezen worden.
Inderdaad, bij de belastingdienst kun je hele manuscripten dumpen en niet elke keer iets kleins. Korte verhalen kun je bundelen. Het beschermen ervan heeft niet zozeer met angst te maken, maar wel met voorzorgsmaatregelen als je serieus aan de slag wil. Het kost in principe weinig, maar kan je wel behoeden voor problemen. Het hoort, denk ik, ook bij het professionaliseren van je beroep. Sommigen worden door schade en schande wijs, anderen hebben aan de tips van anderen voldoende en weer anderen trekken zich er niks van aan en doen het op hun eigen manier.
Ik denk dat dit forum beschermd genoeg is en ik vind het prettig dat auteurs hun ervaringen, ook al zijn ze niet altijd positief, met elkaar kunnen delen. Voor mij heeft dit forum een meerwaarde op het schrijven.

----------------------------------------------------------------------------
Op mijn site is een nieuwjaarsprijsvraag. Mijn boek is te winnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu, ik wil op geen enkele wijze dit forum in welke achterdocht dan ook trekken, maar ... Dries: je weet niet wie je onder de leden hebt.
Stel: er komt iemand - met nickname, natuurlijk - die een fragment leest en denkt: hm, leuk idee, maar niet goed geschreven, dus die komt nooit aan de bak, jammer voor hem, maar ik kan dat idee wel gebruiken voor mijn eigen publiciteit; ik kwam net nog wat inspiratie tekort.

En dan treedt exact in werking wat Oscar Z. zei:

Quote:
ergens vat ik plagiaat (in beperkte mate) ook een beetje op als: Dan ben ik blijkbaar goed.

Plagiaat in beperkte mate. Dan ben je blijkbaar goed, maar je hebt er niets aan, en die ander wel.

Als schrijver zou het mijn eer te na zijn andermans idee-en nodig te hebben, maar toch: open ramen en deuren kunnen ongenode gasten binnen laten.

P.S.
En er zijn best heel goede fragmenten en idee-en te vinden op dit forum.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, MarrieJeanne, zoiets kun je dus nooit voorkomen op een forum als deze. Het enige dat een auteur kan doen is zijn/haar werk zo goed mogelijk te beschermen en dan kan ie echt wat beginnen als er duidelijk plagiaat is gepleegd.
En iemand die zijn inspiratie moet 'stelen', valt op gegeven moment toch door de mand. Echte creatieve personen, hebben dit soort methoden niet nodig.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Daarom moet je nooit iets publiceren waar je serieus mee bezig bent. Pas achteraf, als je manuscript al bij de drukker ligt en de interviews voor de krant, de radio en de tv geregeld zijn; dan zou ik iets publiceren, maar dan heet het pr of reclame.
Zo is het altijd hinken op twee benen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien moeten mensen die toegang willen krijgen tot dat subforum op een of andere manier gescreend worden? Iedereen, ook kwaadwillende mensen, kunnen lid worden van dit forum en hebben vervolgens toegang tot de teksten.

Je zou bijvoorbeeld kunnen eisen dat iemand minimaal een X aantal berichten op het forum moet hebben geplaatst - en dan is het aan iemand, een moderator bijvoorbeeld, om te bepalen of dat serieuze berichten zijn. Kijk, als iemand echt teksten wil jatten, dan houd je hem niet tegen. Maar velen haken al af wanneer ze er wat moeite voor moeten doen.

Of vraag adresgegevens van iedereen die toegang wil, dat maakt iemand beter traceerbaar. Dan is het mogelijk om iemand ter verantwoording te roepen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kom op mensen, als we nu lekker allemaal paranoïde gaan zitten doen over eventueel jatten van een stukje verhaal, plaats het dan niet! Ik word hier eerlijk gezegd behoorlijk agressief van. Misschien zou ik nu mijn mond moeten houden, maar op een andere site werd op een bepaald moment zelfs gesuggereerd dat er gesjoemeld, gerotzooid en gedreigd werd met weet ik veel wat. Allemaal storm in een borrelglaasje water. Laten we elkaar nou niet gekmaken en het gewoon gezellig houden hier.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dat van die adresgegevens vind ik een goed idee, maar die moeten dan enkel toegankeleijk zijn voor de moderator. En na een tijdje leer je hier toch de mensen,stamgasten , eigenlijk zelfs meer dan dat, kennen.
Dus kan dat zelfs ook geen probleem zijn...

Dat zou een geducht wapen kunnen zijn.
Niet?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe kun je iemand kennen op het internet? Sorry, je kunt geloven dat je iemand kent, maar iedereen kan zich voor iedereen uitgeven. Ik vind dat niet paranoia, het is realistisch.

Het enige wat je niet moet doen, is serieuze stukken plaatsen. Gewoon kleine dingetjes, dat kan. Maar ben je met echt iets belangrijks bezig, heb dan geduld en het komt wel in een boek.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

jamaar, door te discusieren met elkaar leer je elkaars meningen kennen. De meningen worden gevormd door de ervaringen die jezelf opdoet, door je persoonlijkheid en de omgeving waarin je opgegroeid bent. Dus als iemand dan een andere identiteit wil aannemen, mag ie van mij, dan moet jewel een goeie acteur zijn om dit vol te houden.

En ivm serieuze stukken, wat is dan het nut van de online schrijfgroep,als je geen serieuze stukken plaatst.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou nou toch op over dat gejat.

Overal waar je komt wordt wel eens wat gejat. Zand erover en verder leven, anders heb je nooit geen rust meer.

Schrijf zoveel en zo goed dat het niet erg meer is dat een ander er met een stukje vandoor gaat.

En plaats niets op het internet dat waardevol is voor jezelf.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En nu neem ik het risico om mijn verhaaltje en gedichtje zichtbaar te maken voor iedereen op het net, en niemand beoordeeld het...

Pfff, wat een risico zeg :lol:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahahaha ... ik moet wel lachen, hoor.
Is er eindelijk es wat te jatten, komt er geen dief ... jammerrrr!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jatten we niet allemaal van tijd tot tijd een idee, ik wel en ik zeg het er ook gewoon bij. Al die biljoenen boeken in al die miljoenen boekenkasten in de hele wereld zijn allemaal gebaseerd op een paar verhaallijnen. Maar tuurlijk is rechtstreeks overschrijven uit den boze, maar je mag je toch zeker laten inspireren?

Uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst. Altijd en overal!

Marjet

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar ben ik het eigenlijk wel een beetje mee eens: natuurlijk mag je je laten inspireren of op een idee komen door iets wat je leest - als je het maar niet jat!!
Maar volgens mij voelt dat niet eens goed: hoe kan je nou trots zijn op je werk als je het niet zelf hebt bedacht...

Daarnaast geloof ik ook dat een boek of verhaal nooit origineel is: alles is al een keer eerder gedaan of bedacht, dat kan niet anders!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Haagje, dit:

Quote:
hoe kan je nou trots zijn op je werk als je het niet zelf hebt bedacht...

doet me denken aan een voorval dat iemand me eens vertelde. Een boekhandelaar. Hij heeft camera's in de winkel en aan het eind van de dag bekeek hij de film en zag toen dat twee heel-keurige-mensen-op-leeftijd drie Harry Potterboeken in hun tas drukten. En er mee de winkel uitliepen. Zonder betalen.
In je fantasie zie je die mensen in het weekend leuk bij hun kleinkinderen op visite gaan en ze alledrie royaal de nieuwste Harry Potter overhandigen.
Hoe kun je nu trots zijn op een cadeau dat je niet eens zelf hebt gekocht...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo dan!!!
Wat érg!! En inderdaad, je ziet het al voor je hoe ze vol trots de boeken aan hun kleinkinderen geven.... schandalig, toch?

Maar precies wat je zegt:

marriejeanne wrote:
Hoe kun je nu trots zijn op een cadeau dat je niet eens zelf hebt gekocht...

Dat kan ook niet?
Je kan toch nooit helemaal tevreden en gelukkig zijn met zo'n actie (wat je dan ook gestolen hebt).
Word je niet gelukkig van, lijkt me.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marriejeanne wrote:
Haagje, dit:
Quote:
hoe kan je nou trots zijn op je werk als je het niet zelf hebt bedacht...

doet me denken aan een voorval dat iemand me eens vertelde. Een boekhandelaar. Hij heeft camera's in de winkel en aan het eind van de dag bekeek hij de film en zag toen dat twee heel-keurige-mensen-op-leeftijd drie Harry Potterboeken in hun tas drukten. En er mee de winkel uitliepen. Zonder betalen.
In je fantasie zie je die mensen in het weekend leuk bij hun kleinkinderen op visite gaan en ze alledrie royaal de nieuwste Harry Potter overhandigen.
Hoe kun je nu trots zijn op een cadeau dat je niet eens zelf hebt gekocht...

Of ze lezen het zelf ... ik ben ook al op leeftijd, ahum ... nouja ... nee, geen oma, maar ik lees ook Potter. Ja, keurig zegt niets, misschien vinden de mensen de boeken te duur en proberen ze het zo. Nee, niet om goed te praten, hoor. Stelen is uit den boze en die mensen worden altijd wel op een of andere manier betrapt. Hetzelfde geldt voor bewuste plagiaat.

Je hebt wel gelijk, alle dingen zijn al eens geschreven, het is moeilijk om origineel te zijn.