Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe voorbereiden op een schrijfsessie

Hallo medeschrijvers, Ik ben al een tijdje bezig met schrijven in het algemeen, maar heb soms moeite om mijn omgeving 'schrijfvriendelijk' te maken als ik het zo mag noemen. Bij deze vraag ik me af hoe jullie je voorbereiden op dagelijkse schrijfsessies? Ik ga achter mijn bureau zitten, zet de PC aan of pak mijn blocnote en heb ideeën zat, ook de wil om te schrijven is er. De ruimte waar ik mijn schrijfsessies houd, staat vol boeken. Dat zou eveneens stimulerend moeten werken om zelf (door) te gaan (met) schrijven. Verder is er eigenlijk niets om het schrijven aan te wakkeren. Hoe richten jullie je werkomgeving in? Zijn er speciale hints die erop wijzen: hier is een schrijver aan het werk? Zeker als je een paar uur per dag aan je schrijfsels werkt, zou het toch een fijne werkruimte moeten zijn waar je vertoeft. Heeft iemand tips? Dank alvast.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij leer je beter te schrijven met twee dingen: veel schrijven en veel lezen.
Mee eens. Ik zal zo maar weer eens wat gaan lezen. Ik ben nog steeds snipverkouden en merk dat het wel lukt om na te denken over reacties op het forum maar dat het me niet lukt om warm te lopen voor een schrijfopdracht. Ik las in een boek over creativiteit dat creativiteit in cyclussen verloopt met periodes waarin je creatiever bent en andere periodes waarbij je dat minder bent.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las in een boek over creativiteit dat creativiteit in cyclussen verloopt met periodes waarin je creatiever bent en andere periodes waarbij je dat minder bent.
Evenwel zijn cyclysche hypotheses verdacht vaak self-fulfilling prophecies. De meeste mentale precessen komen in vlagen en als je ernaar op zoek gaat, kun je daar altijd wel een periodieke trent in herkennen. Als je er niet naar zoekt en jezelf gewoon streng achter je laptop zet (let wel: zonder in te loggen op SoL!) kun je ook creatief zijn met eb ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij leer je beter te schrijven met twee dingen: veel schrijven en veel lezen.
Mee eens. Ik zal zo maar weer eens wat gaan lezen. Ik ben nog steeds snipverkouden en merk dat het wel lukt om na te denken over reacties op het forum maar dat het me niet lukt om warm te lopen voor een schrijfopdracht. Ik las in een boek over creativiteit dat creativiteit in cyclussen verloopt met periodes waarin je creatiever bent en andere periodes waarbij je dat minder bent.
Creativiteit is als elke andere vaardigheid. Als je er meer gebruik van maakt, kun je er op gaan vertrouwen dat hij er is als je het nodig hebt. Ik geloof echt niet in inspiratie, of in cyclussen. Ik geloof best in 'meer zin' of 'minder zin'. Maar dat is dus een discipline kwestie. Als ik een opdracht krijg, dan moet hij af. En dan krijg ik hem ook af. Fictie of non-fictie, maakt niet uit. Hoe komt dat? Omdat ik toevallig altijd precies in een crea cyclus zit als ik die opdracht krijg? Ik denk zelf dat het gewoon werk is en dat ik het dus als werk benader. Acteurs kunnen toch ook niet zeggen: 'ik ga pas op dat podium staan als de muze me raakt'? Half negen gaat het doek op. Presteer maar. Doe maar 'kunst'. Schrijven is niet anders.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof echt niet in inspiratie, of in cyclussen. Ik geloof best in 'meer zin' of 'minder zin'. Maar dat is dus een discipline kwestie.
Helemaal mee eens. Daarom is naar mijn mening discipline of doorzettingsvermogen een van de belangrijkste eigenschappen van een schrijver, los van alle creatieve en schrijftechnische vaardigheden die ook noodzakelijk zijn om een kwalitatief goed verhaal te kunnen schrijven (zodat het uitgegeven kan worden). Ik durf wel te beweren dat het uiteindelijk doorzettingsvermogen is dat het kaf van het koren scheidt.