Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lijst met mooie woorden

Hallo allemaal, Bestaat er hier op het forum al zoiets als een lijst met mooie woorden? Niet met specifieke eisen waaraan een woord moet voldoen, maar met woorden die iemand toevallig tegenkwam en meteen mooi vond? Ik heb gezocht en ik ben een verkiezing voor het woord van het jaar tegen gekomen, een lijst met ouderwetse/ deftige woorden en een lijst met zelfbedachte/ samengestelde woorden. Maar dus geen "algemene lijst" met mooie woorden. Mocht er toch al een dergelijk onderwerp geopend zijn, dan begeef ik me daar wel heen. Op een nieuwssite kwam ik het woord "marmermijn" tegen en om de één of andere reden vind dat zo mooi, dat ik het misschien wel in mijn verhaal wil verwerken, mocht de kans zich voordoen. Hebben andere mensen ook wel eens zoiets? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar die woorden, om misschien zelf nog wat meer inspiratie op te doen. Mocht niemand hier ooit last van hebben, dan ben ik misschien vreemd op dit gebied ;-)

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Of nog beter: mijn pas ontvangen vakantiegeld (wat een heerlijk woord) wordt binnenkort gebruikt om mijn in winterslaap verkerende garderobe op te zomeren :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik een lentebriesje door deze licht ontsporende draad laten waaien door te melden dat het woord 'herfst' geen rijmwoord heeft in het Nederlands? Of liever niet?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind ik wel. Vier medeklinkers achter malkander, prachtig. Laat ik dan ook meteen 'Angstschreeuw' noemen (8 medeklinkers achter elkaar).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het altijd nog om het verhaal en de karakters gaat en niet om de woordenschat van de lezer aan te vullen met 'mooie' woorden.
Dat is inderdaad een heikele materie. ;) @Ostinato @Angelray Denk: Scrabble

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik een lentebriesje door deze licht ontsporende draad laten waaien door te melden dat het woord 'herfst' geen rijmwoord heeft in het Nederlands? Of liever niet?
Wéér een reden om dat naargeestige seizoen af te schaffen. Maar ja, dan gaan ze het 'najaar' noemen. Wat ik in combinatie met 'voorjaar' een vreemd woord vind. De zomer ziet er tussen gevangen. Dat is dan blijkbaar het jaar. Maar waar blijft de winter dan? Alsof er maar drie seizoenen zijn.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zal wel. Toch vond ik het het overpeinzen en noemen waard. Bij het gebruik van de woorden voor- en najaar, valt de winter ongemerkt buiten de boot. Terwijl de winter toch een vorst is. Ik vermoed dat er sprake is van een republikeins complot.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Angus: de herfst is helemaal geen naargeestig seizoen! Het is het seizoen van rood, oranje en geel, van de warme kleuren die je een goed gevoel geven. Het seizoen van de wind die door je haren blaast, de regen die op je inbeukt en je hardlooprondje een extra dimensie geeft. Het seizoen van lekker binnen zitten met een kop warme choco met slagroom terwijl je kijkt naar de regen en donder die buiten huishouden (en je stiekem doen lachen om al die arme mensen die nog wel door dat weer ploegen). Het seizoen van de behaaglijke kabeltruien en warme vesten die aanvoelen als een zachte cocon. Nee, voor mij is de herfst het mooiste seizoen van allemaal.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrrettiaans.
Onmisbaar in het SOL-forum woordenboek ^^ Een zelfverzonnen woord dat bij ons in de familie welig tiert is: boomomhoogkaart. Dit woord is in het leven geroepen toen het campingbestuur het nodig vond om op gezette plekken de toegang tot het campingterrein te blokkeren met slagbomen. Niet veel later kregen wij ook een plaspas om van het sanitair gebruik te kunnen maken... Psychedelisch vind ik ook een erg mooi woord.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'effenaf' vind ik effenaf mooi en 'duchtig', ook schoon Dat zijn zo van die woorden die, wanneer ik ze schrijf, zie, lees en waarover ik vervolgens denk 'huh, is dit wel een correct woord?'. Snel even opzoeken, en jawel hoor, ze mogen er zijn.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben een keer uitgenodigd voor een feestje en later ontnodigd Mn vriendin kreeg voor haar 40 e levensjaar veel meer gasten dan verwacht. Het was te laat om een zaaltje te huren. Ze stond aan mn deur en heeft me ontnodigd. Ik wrijf haar dit nog steeds onder haar neus al weten we allebei dat het alternatieve feest met alleen maar vriendinnen minstens zo gezellig was als het feest met de drumband en de hele sportclub in haar kleine woonkamer. Iedereen in mijn vriendenkring gebruikt het woord ondertussen en het is vreemd dat de Van Dale het nog steeds niet herkend. NB laatst dacht iemand dat Stympha's een echt woord was.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stympha's is ook een echt woord Nienke, als je straks uitgegeven bent, hebben we het er allemaal over en wil iedereen een stympha. De BartSmit gaat daar op inspringen en ontwikkeld samen met een speelgoedfabrikant robotstympha's die knarsend oogbollen naar binnen werken die gemaakt zijn van plastic met een slijmerig laagje eroverheen. Vervolgens voegt de VanDale het woord toe omdat het zo verschrikkelijk populair is geworden. Ja, ik zie het wel gebeuren :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle archaïsche en fonelogische woorden die Reve ooit heeft geschreven: zoude, doch, konsekwentsie, adekwaat, enzovoort enzoverder.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
vandaag las ik het fantastische woord 'lezershit'
Lezer-shit of lezers-hit?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thomach, ik kan nogal slecht spellen en op de middelbare vroeg mijn docent nl: Nienke lees jij Reve? Ik zat op een Christelijke school en kom uit een nog Chr. nest. Iedereen kende mijn vader dus ik vroeg me af of het een strikvraag was. Ik mocht dat absoluut niet lezen en ik haalde ze stiekem uit de bieb. Voorzichtig knikte ik. Dat dacht hij al, zei hij: mijn spelling was al niet best, maar werd hierdoor volgens hem miserabel. Ik kreeg voor 1 x een voldoende, maar mocht ze pas weer lezen als ik beter kon spellen. Wolkers mocht je alleen lezen als je er 2 van las en er een korte literatuurstudie van maakte, dat schrikte iedereen af.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thomach, ik kan nogal slecht spellen en op de middelbare vroeg mijn docent nl: Nienke lees jij Reve? Ik zat op een Christelijke school en kom uit een nog Chr. nest. Iedereen kende mijn vader dus ik vroeg me af of het een strikvraag was. Ik mocht dat absoluut niet lezen en ik haalde ze stiekem uit de bieb. Voorzichtig knikte ik. Dat dacht hij al, zei hij: mijn spelling was al niet best, maar werd hierdoor volgens hem miserabel. Ik kreeg voor 1 x een voldoende, maar mocht ze pas weer lezen als ik beter kon spellen. Wolkers mocht je alleen lezen als je er 2 van las en er een korte literatuurstudie van maakte, dat schrikte iedereen af.
Wat een leuke anekdote!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Ik wil nog een keer een verhaal schrijven in die trend. Ik kreeg op een keer alle correspondentie van mijn ouders terug. Op zijn geniale schrijfstijl en sexuele anekdotes na, deed het erg denken aan Reve : ik ben ook zo'n centenkakker en hij kon ook zo blijven hangen in dingen Ik ga eens kijken of bol ze verkoopt ;-)