Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Overeenkomsten?

Goedenmiddag, geachte Sollers Ik ben tegen een klein probleempje aangelopen. Kijk: Mijn verhaal gaat over het nichtje van de koning die twee moordenaars inhuurt om haar neef te vermoorden. Tot dat gaat het goed, maar nu dit: De openbaringen van Ryira gaat over de zus van de koning die twee dieven inhuurt om haar broer te kidnappen (alleen het eerste deel dan) Overeenkomsten? Ja, overeenkomsten. Als een verhaallijn zo erg op een andere verhaallijn lijkt, had ik eigenlijk normaal besloten om het verhaal maar overboord te zetten, maar zoals je misschien al had verwacht is dit geen normale situatie (wanneer wel?). Dit zijn namelijk ook meteen de enige overeenkomsten. Mijn personages lijken geheel niet op de personages van Sullivan en ze komen dus ook in geheel andere situaties terecht. De rest van de verhaallijn is geheel verschillend. Enkel, als je vraagt om een boek te beschrijven zou je het zo omschrijven, zoals hierboven staat. Bij beide. Zie ik deze overeenkomsten alleen maar omdat ik lichtelijk geobsedeerd door beide verhalen ben, of is het wel overduidelijk? En wat kan ik er tegen doen? Ik kan Sin (nichtje van de koning) niet onfamiliën, want ze moet nog kans maken om de troon te krijgen, als haar neef sterft. Heeft een van jullie een idee?

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vat eens een YA liefdesverhaal samen. De meeste komen als je het in een enkele zin samenvat ook erg overeen. In jouw geval gaat het om moord, niet om ontvoering. Het gaat om twee mensen die niet direct op de troon zitten (in dat andere boek wilde zus toch haar broer de koning laten kidnappen?). Dus in jouw korte samenvatting zitten al verschillen. Als volgens jou de uitwerking zelf dan ook nog eens erg anders is, zou ik me geen zorgen maken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn volgens mij talloze verhalen, zowel fictief als waargebeurd, die als basic storyline hebben: "familielid van koning probeert koning iets aan te doen om de macht te grijpen".

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze wil haar broer (de koning) laten kidnappen door twee mannen. Voor de duidelijkheid. Maar dat is van onderschikkend belang. Bedankt van voor je reactie Mijre Gidet. Het zijn mijn lievelingsboeken, dus misschien valt het mij extra op. Fijn dat ik gelukkig niet de hele verhaallijn moet om gooien. :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn verhaal gaat over het nichtje van de koning die twee moordenaars inhuurt om haar neef te vermoorden.
Raadselachtig. De koning huurt twee moordenaars in om de neef van zijn nichtje te vermoorden... Dat staat er. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet! Het lijkt me een typische Shakespeare-plot. Kijk MacBeth er eens op na en de rol van Lady MacBeth. Kan ook nog uit het leven gegrepen zijn, aangezien veel troonsopvolgers het slachtoffer zijn geworden van een plotselinge dood. Kijk naar de verschillen: het motief, de plaats delict, de modus operandi, de verzachtende omstandigheden, de obstakels die het nichtje tegenkomt, etc. Dat maakt het verhaal spannend, en hopelijk is dat afwijkend genoeg om niet de zoveelste MacBeth-kloon te zijn.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zei ik? Ik had Schili's post óók nog niet gezien. Oeps, een beetje scheve zin. Sorry. Ik ken MacBeth niet, maar ik moet het eens gaan lezen/kijken. Blijkbaar is het een goed verhaal (anders zouden niet zoveel mensen het naaapen). Maar niet het hele verhaal gaat het over die moord, eigenlijk is die al vrij snel (op een derde van het boek) alweer van de baan (in oorlog kun je geen dode koning gebruiken).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je het YA boek De gave van Katsa gelezen? Dat gaat over een meisje dat de koning van de troon wil stoten. Hoewel het onderwerp al helemaal uitgekauwd is, heb ik het in een ruk uitgelezen. Het ligt eraan hoe je het brengt. :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat positief of negatief, Diana?
Goeie vraag. Daar was ik zelf nog niet helemaal over uit ten tijde dat ik de post schreef. Ik denk beide. Enerzijds is het een groen licht voor jou: het is een goed concept dat vele verhalenvertellers geïnspireerd heeft en zich overduidelijk leent voor meerdere interpretaties. Anderzijds is het dus niet zo origineel. Je zult je verhaal zich daarom op andere vlakken moeten laten onderscheiden.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat hij het boek "de gave van Katsa" gelezen heeft. Een boek waarvan Galadriel dus beweerde dat een thema zoals" familielid van koning die hem van de troon wil stoten", toch interessant kan zijn om lezen. Wat Justus dus bevestigt, waardoor jij dus zou kunnen concluderen dat je beter doorgaat met je werk en je niet suf staart op reeds bestaande voorbeelden :)

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang jouw verhaal genoeg verschilt van dat andere verhaal, zie ik geen problemen. Als jouw verhaal gewoon heel anders is, dan valt zo'n overeenkomst veel minder op. Dan is het gewoon een toevallige overeenkomst. En het ís ook een toevallige overeenkomst, dus zolang er niet heel veel verdachte overeenkomsten zijn zit je waarschijnlijk wel goed. Maak er gewoon lekker jouw verhaal van! :P Verander het desnoods in één of drie moordenaars.