Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhaal in een land dat niet bestaat?

/Maanden geleden heb ik een verhaal bedacht. Helemaal gedetailleerd uitgeschreven wie erin voorkomen, wat er gaat gebeuren, waar en wanneer het zich afspeelt... De bedoeling was dat het verhaal zich zou afspelen in Guatemala, in de tijd dat de Spanjaarden het land veroverden. Dat is een onderwerp waar ik erg in geïnteresseerd ben. Ik ben toen nog meer gaan lezen en opzoeken over het onderwerp, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik niet genoeg informatie kan vinden om het verhaal echt realistisch te maken. Ik heb het verhaal dus maar laten liggen, ik vond dat ik er niets meer mee kon. Nu zat ik het gisteren allemaal weer eens door te lezen en ik denk toch dat het echt een goed verhaal kan worden, en ik heb er echt zin in om het te gaan schrijven. Maar die ontbrekende informatie... Ik kan gewoon nergens genoeg informatie vinden. Toen kwam ik het op het idee om het niet in Guatemala te laten afspelen, maar in een niet-bestaand land wat zich in Latijns Amerika zou kunnen bevinden. Een land waar indianen leven (een niet bestaand volk) en waar de Spanjaarden dan de boel komen veroveren. Omdat het niet bestaat, kan ik helemaal mijn fantasie erop loslaten en hoef ik geen rekening te houden met onduidelijke feitjes uit de geschiedenis (wel de grote lijnen natuurlijk, maar de kleine details kan ik dan weglaten). Zou dat leuk zijn? Ik dacht een beetje aan bijvoorbeeld Minoes, dat zich afspeelt in een stadje dat niet bestaat (in ieder geval de film, het boek heb ik niet gelezen). Ook het boek Lotte Weeda van Maarten 't Hart speelt zich af in een dorp dat niet bestaat. Kan dit ook met een land? Kan ik een land verzinnen en het verhaal zich daar laten afspelen? Wat vinden jullie?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verzonnen dorpen en steden accepteer ik als lezer denk ik makkelijker dan hele landen. Het probleem zit 'm er ook in dat er vervolgens wel echt bestaande Spanjaarden naartoe komen, dus dan is voor mij als lezer de grens tussen fantasie en werkelijkheid te onduidelijk, denk ik. Maar als het zo'n schimmige tijd was, kan je mijns inziens net zo goed een bestaand land kiezen en de grijze gaten in je kennis opvullen met zelfbedachte zaken. Dat wordt volgens mij wel meer gedaan - hoewel het dan vaak om jeugdromans gaat. Een compomis: een zelfverzonnen idianenstam in een echt bestaand land?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zelfverzonnen land heb ik persoonlijk geen problemen mee, als het om een jeugdverhaal gaat. Ik zou het wel een naam geven die 'echt' klinkt. Ik zou persoonlijk ook de rivaliserende groepen een fictieve naam geven omdat anders inderdaad de grens tussen realiteit en fictie heel vaag is. Dit lijkt mij een ideaal uitgangspunt om jouw kennis en fantasie te mengen zonder onwaarheden te schrijven. Dit is mijn bescheiden mening.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Victoria heeft zeker gelijk dat het samenhangt met je doelgroep, en dan vooral de leeftijd daarvan. Heb je een beetje voor ogen wat die is?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, de doelgroep komt altijd pas echt goed naar voren tijdens het schrijven. Ik heb altijd van te voren een volwassen publiek voor ogen, maar er komt toch uiteindelijk altijd weer een jeugdverhaal uit (zal mijn leeftijd wel zijn). Dat zal deze keer ook wel weer zo zijn, ook al hoop ik stiekem dat het me eens lukt om een verhaal voor volwassenen te schrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het speelt zich dus af in de tijd dat er nog geen staten waren zoals wij die nu kennen. Dan kun je de naam van de stam bijvoorbeeld gebruiken. Of de naam van een provincie die er nu is. Of je zoekt een naam op een oude kaart van het gebied. Je kunt ook gaan spelen met de namen daar in Guatemala, ga maar mixen met lettergrepen: Alta Verapaz - Baja Verapaz - Chimaltenango - Chiquimula - El Progreso - Escuintla - Guatemala - Huehuetenango - Izabal - Jalapa - Jutiapa - Petén - Quetzaltenango - Quiché - Retalhuleu - Sacatepéquez - San Marcos - Santa Rosa - Sololá - Suchitepéquez - Totonicapán - Zacapa Je kunt er ook voor kiezen de geschiedenis nog meer en intensiever te bestuderen, zodat je wel de historische achtergrond hebt voor het verhaal. Over de Maya's is immers heel erg veel geschreven.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over de Maya's weet ik heel veel, dat is het probleem niet. Het probleem zit hem meer in het feit dat ik er maar niet achter kom wat die Spanjaarden daar precies hebben gedaan. Waar woonden ze in? Hoe gingen ze te werk? Wie namen ze mee (kinderen bijvoorbeeld)? Dat kan ik allemaal nergens vinden. Als het een niet bestaand land is, kan ik zelf een beetje bedenken waar de nieuwelingen in gingen wonen en hoe ze te werk gingen. Dan hoeft het allemaal niet zo strikt waarheid te zijn. Dan maakt het niet uit dat de Spanjaarden in Guatemala misschien niet in zelfgebouwde hutjes woonden, want het is toch Guatemala niet. Maar goed, ik blijf twijfelen. Het moeten wel echt Spanjaarden zijn, ivm twee namen die ik heb beloofd te gebruiken (echt Spaanse namen).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je er een soort fantasiewereld van maakt, vind ik wel dat je er ook fantasie-elementen in moet stoppen. Dat hoeft niet heel heftig (draken, dwergen, tovenaars etc.). Maar wel zo dat je merkt dat het een fantasieland is. Anders zou het hele land niets toevoegen aan je verhaal. Ik ben het eens met Diana. Een zelfbedachte stam lijkt me beter dan een heel nieuw land.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je er een soort fantasiewereld van maakt, vind ik wel dat je er ook fantasie-elementen in moet stoppen. Dat hoeft niet heel heftig (draken, dwergen, tovenaars etc.). Maar wel zo dat je merkt dat het een fantasieland is. Anders zou het hele land niets toevoegen aan je verhaal.
Dat hoeft mijn inziens niet per se voor een dergelijk verhaal. Ik meen me een film te herinneren waarbij er ook een fictief land was, zonder fantasy-elementen. Ging over iemand die plots een prinses bleek te zijn en zo. Lastig om zo'n verhaal over te brengen als je er een echt koningshuis bij betrekt, dan maar beter een fictief land dat ergens tussen enkele bestaande landen in ligt bedenken om dat probleem op te lossen. In deze zou zoiets dus ook kunnen. Een Europees land dat een onbekend continent ontdekt. Waarom geen loopje met de geschiedenis nemen en het Europese land 'Iberië' noemen, met een continent dat de naam Vespucciana krijgt. Duidelijk genoeg in welke historische context we zitten, maar met ruimte voor alternatieve geschiedenis indien je dat beter uitkomt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En als schrijver leg je aan niemand verantwoording af dan je verhaal. Je personages moeten namen hebben die in het verhaal passen en als een verandering in je verhaal vraagt om verandering van die namen, zou dat je enige leidraad moeten zijn.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meen me een film te herinneren waarbij er ook een fictief land was, zonder fantasy-elementen.
Genovia, uit The Princess Diaries? Het wordt veel vaker gedaan. Maar de truc van dat soort fictieve landen is dat ze echt aanvoelen, doordat bekende elementen uit buurlanden meegenomen worden. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fictional_co…

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wil ik dus proberen. Het moet een land zijn dat echt zou kunnen bestaan. Een land dat je prima in Midden- of Zuid-Amerika zou kunnen vinden. Een land waar vroeger indianenstammen leefden, en waar nu Spaans wordt gesproken. Ik wil niet te veel veranderen aan de setting, juist omdat ik vanuit mijn interesse (en mijn zomerplannen, 7 weken Guatemala) heb gekozen voor een verhaal dat zich afspeelt in Latijns Amerika. Dan moet het geen land worden dat net zo goed in Azië zou kunnen liggen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Myr Shalom, Het lijkt me wel jammer om het verhaal in een bedacht land te laten spelen terwijl je al zo veel weet van Guatemala (of Tikal zoals het door de Maya's werd genoemd). Het lijkt mij juist erg leuk om een verhaal te lezen dat zich in een echt bestaand land afspeelt dat je tegenwoordig nog kunt bezoeken. Welke informatie mis je precies die je echt nodig hebt om je verhaal te kunnen schrijven? Misschien dat iemand hier (waaronder ikzelf) kan helpen om de missing pieces te vinden?

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou ook gewoon het land niet kunnen benoemen. Dat het ergens in Centraal-Amerika is zal de lezer dan als het goed is wel uit het verhaal kunnen opmaken.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hay Myrs probleem zit 'm niet in het land zelf, maar in hoe de Spanjaarden daar leefden toen ze aankwamen, zoals ik het begrepen heb. Dat probleem blijft overeind, ook als je het land geen naam geeft.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had begrepen dat het probleem wel specifiek bij Guatemala lag en niet bij Centraal-Amerika in het algemeen, anders is een fictief land toch ook geen oplossing? Nu zou ik mij persoonlijk niet storen aan een fictief land, maar voor de pietjes precies is onbenoemd laten misschien een betere methode.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem zit hem inderdaad in dat ik nergens kan vinden hoe de Spanjaarden daar leefden toen ze net waren aangekomen. Ze kwam daar aan en hadden daar nog niets. Wat deden ze het eerst? Gingen ze stenen huizen bouwen? Of zetten ze even snel tentjes of houten hutjes neer? En wat deden ze na aankomst? Het land verkennen? Wat deden ze dan met de indianen die ze tegenkwamen? Werden die aangevallen, of met rust gelaten? Als ik het verhaal zich laat afspelen in Guatemala, moet ik me precies houden aan hoe het is gegaan. Als ik zou kiezen voor een fictief land, kan ik ze best in houten hutjes laten wonen en ze op onderzoek uit laten gaan in het regenwoud. Dan maakt het niet of ze dat in Guatemala deden of niet. In het fictieve land deden ze dat dan in ieder geval wel. Ik heb gisterenavond en vandaag eens zitten nadenken over een naam voor het land, maar dat was ook geen succes. Alles wat ik verzin klinkt té nep. Misschien kan ik overwegen om inderdaad helemaal geen land, stad of volk te benoemen maar enkel te spreken van "Centraal Amerika" en "Indianen".

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Hekate. Zoals ik al schreef: een fictief land werkt alleen als je feiten voor de landen waarop het gebaseerd is kloppen. Aan de andere kant: als er zo weinig is te vinden over de Spanjaarden, dan kun je daar toch met wat er wel bekend is iets verzinnen? Maar zorg dan wel dat je research echt goed is. Als je 7 weken naar Guatemala gaat, dan kun je toch hier en daar een museum of bibliotheek binnenlopen om dat verder te onderzoeken, of misschien enkele historici spreken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mezelf: Iemand die plotseling een prinses blijkt te zijn. Dat noem ik 'fantasie'. Als er dingen gebeuren die in het normale leven niet/bijna onmogelijk zijn.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komen we nu niet aan de definitie van fantasy/fantasie? Is iets geen fantasie zonder magische elementen?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vanmiddag een voorzichtig begin gemaakt met schrijven. Het enige wat ik benoem, is de naam van het indianendorp. Dit is een fictieve naam (de meeste dorpen en steden in Centraal Amerika hebben tegenwoordig toch allemaal andere namen dan eeuwen geleden, dus dat de naam die ik aan het dorp geef in 2013 niet bestaat is niet eens zo heel vreemd). Ik heb geen land benoemd, maar spreek over "de nieuwe wereld". Zo werden de landen die in die tijd werden ontdekt tenslotte genoemd. Ook heb ik één keer "centraal Amerika" laten vallen. De Spanjaarden blijven Spanjaarden. Ik denk dat het op deze manier realistisch genoeg is, en dat het aan de lezer is om het dorp in een bestaand land te plaatsen. De indianen hebben geen naam, of ik benoem ze met dezelfde naam als het dorp als er tijdens het schrijven een moment komt dat ik niet om een naam heen kan. Tijdens die 7 weken in Guatemala zal ik voornamelijk aan het werk zijn, maar in mijn vrije tijd ga ik zeker proberen meer informatie te vinden. Ik zit daar in de oude hoofdstad, dus daar is vast een bibliotheek...

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De nieuwe wereld' vind ik een hele mooie, historisch correcte oplossing. Centraal Amerika lijkt me niet goed, volgens mij is die naam pas later aan het werelddeel gegeven. Succes, en veel plezier in Guatemala (ook al moet je werken)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh daar zeg je me wat, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan maar volgens mij heb je gelijk. Ik ga het aanpassen!

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind verhalen over niet-bestaande landen wel leuk. Ik heb zelf wel eens een verhaal bedacht van iemand die ontwaakte nadat hij buiten bewustzijn was geraakt door een klap op zijn hoofd. In de stad waar hij terechtgekomen was, sprak niemand Engels, de taal was onverstaanbaar en in een totaal onbekend alfabet geschreven. In winkels merkte hij dat allerlei producten (bijvoorbeeld elektrische apparaten) voorzien waren van omschrijvingen in verschillende talen, maar alle talen waren ook weer in absoluut onbekende alfabetten en de vlaggetjes zoals je meestal bij zulke vertalingen vindt, kende hij ook geen van allen (zelfs geen Chinees enz.) Wat ik uit wilde werken is dat de man er uiteindelijk achterkwam dat hij op een andere planeet beland was. Het is me nooit gelukt het idee verder uit te werken (daarover meer in "Even voorstellen") maar verhalen over fictieve landen boeien me enorm!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou verder op zoek gaan naar informatie. De bieb, het internet, mensen die geschiedenis gestudeerd hebben, enz. Bronnen genoeg lijkt mij en als het je interesse heeft, leer je er ook nog wat van. En jouw lezers ook... :)

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je dit boek al kent of al gelezen hebt: 1491, de ontdekking van precolumbiaans Amerika, door Charles C. Mann Daar moeten de ontbrekende puzzelstukjes wel in staan lijkt me. Lijkt me een erg interessant verhaal trouwens.