Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek schrijven over Kanker

Hallo, Ik zou graag een boek willen schrijven over kanker. Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven. Het idee om deze boek te schrijven is voornamelijk om mensen te helpen die kanker hebben. Ik zou graag deze boek willen uitbrengen maar zou echt niet weten wat de mogelijkheden zijn. Waar kan ik beginnen? Wat komt er allemaal bij kijken? Een boek voor kanker patiënten moet je daar voor wetenschappelijke bewijs hebben? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Groeten, Jenny

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jenny. Lees om te beginnen eens een aantal schrijfboeken (zie hier op de site onder het kopje Shop --> schrijfboeken). Hieruit kun je veel tips halen hoe je een verhaal moet opbouwen en wat er allemaal bij komt kijken. En, naar mijn mening het belangrijkste, als je wilt schrijven, zul je moeten lezen. Er zijn heel veel boeken over dit onderwerp geschreven (Achtste groepers huilen niet, Voordat ik dood ga, Komt een vrouw bij de dokter etc.) ook daar kun je heel veel van leren. Kortom, eerst beginnen met oriënteren en op zoek gaan naar een idee, een verhaal, want zómaar een verhaal over kanker schrijven lijkt mij vrij onmogelijk. Succes!

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou graag een boek willen schrijven over kanker. Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven.
Waarom zou je dan een boek willen schrijven? Blijkbaar heb je een boodschap. Je kunt die ook op een andere manier aan het publiek kenbaar maken (film, toneel, schilderijen, etc). Als je zelf een boek wilt laten uitgeven, zul je zelf moeten leren schrijven. Is het autobiografisch? Zo ja, dan zijn er talloze schrijfcursussen te vinden die je verder kunnen helpen. Denk er wel aan dat je niet de eerste bent die een boek over kanker schrijft om kankerpatiënten te helpen. Zoek een invalshoek die er nog niet eerder is geweest en wees origineel.
Een boek voor kanker patiënten moet je daar voor wetenschappelijke bewijs hebben?
Nee, dat hoeft niet. Maar of je boek wordt gekocht en serieus wordt genomen heeft er wel mee te maken. Bijvoorbeeld: 1. Als je 10 komkommers per dag eet, genees je van kanker. Dat heb ik uit mijn duim gezogen, en ik neem aan dat niemand dat zal geloven. Hooguit een paar terminale kankerpatiënten die een laatste strohalm zoeken. En dat zou niet erg integer van mij zijn. 2. Hoe God je kan helpen bij de plaag die kanker heet. Wetenschappelijk niet te onderbouwen, maar misschien zijn christelijke patiënten wel geïntereseerd een dergelijke in verlichting van hun situatie. 3. Hoe ik mijn vriend ondersteunde bij zijn strijd tegen kanker. Dat kan een niet-wetenschappelijk relaas van een ervaringsdeskundige zijn. 4. Wat is kanker? Bij zo'n boek verwacht ik op zijn minst een geneeskundig/wetenschappelijke insteek, hoewel er ook ruimte kan zijn voor alternatieve visies.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er vanaf. Welke kant wil je uit? Wil je patiënten aan het woord laten, of heb je zelf ervaringen die je met anderen wil delen? Of wil je eerder patiënten gaan informeren, en het meer wetenschappelijk benaderen? Is het allemaal waargebeurd, al dan niet? Als je dat al weet, heb je al een goed begin. Dan kan je kijken wat je allemaal kwijt wilt van info, of wat je personages allemaal beleven. Je kan het begin en het einde vastleggen, maar je kan ook zien waar je schrijfsels je naartoe leiden op termijn. Eerst moet je dus wat losse ideeën op papier zetten. Daarna kan je die meer in detail gaan uitwerken. Later worden die flarden dan volzinnen. Schrijven leer je door veel te oefenen. Daarna komt het meermaals herschrijven: het schaven aan je zinnen, die je luidop leest en wijzigt tot je vindt dat ze goed en mooi klinken, en je de tekst op details (spelling en dergelijke) hebt gescreend. Je kan hier op het forum altijd eens een stukje laten proeflezen wanneer je iets op papier geschreven/herschreven hebt. Dan krijg je bemerkingen en tips, waaruit je dan weer erg veel kan leren. Dit forum staat ook vol van informatie en vragen met antwoorden. Gebruik gerust eens de zoekfunctie -rechtsboven- indien je vragen hebt. Succes!

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik zou graag een boek willen schrijven over kanker. Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven. Het idee om deze boek te schrijven is voornamelijk om mensen te helpen die kanker hebben. Ik zou graag deze boek willen uitbrengen maar zou echt niet weten wat de mogelijkheden zijn. Waar kan ik beginnen? Wat komt er allemaal bij kijken? Een boek voor kanker patiënten moet je daar voor wetenschappelijke bewijs hebben? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Groeten, Jenny
Als je nog nooit geschreven hebt kun je ook geen boek schrijven. Dus vergeet het, en steek je tijd in iets wat wel kans van slagen heeft.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven.
Als je niet echt kan schrijven: begin dan met een cursus Nederlands. Wil je vervolgens een boek schrijven: volg dan een schrijfcursus of lees veel schrijfboeken om wat te leren over de schrijftechnieken. Zo leg je de basis voor je boek. Lees ook veel boeken over dit onderwerp, vooral autobiografische boeken. Op die manier kun je spieken bij andere auteurs. Kijk naar de opbouw van hun boek en de gebruikte structuur. Daar kun je weer van leren. Schrijf vervolgens zelf korte stukjes en laat deze proeflezen. Bijvoorbeeld op dit forum. Aan de hand van het feedback van anderen kun je dan weer herschrijven en verder schrijven. Met kleine stapjes kun je er komen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven.
Als je niet echt kan schrijven: begin dan met een cursus Nederlands. Wil je vervolgens een boek schrijven: volg dan een schrijfcursus of lees veel schrijfboeken om wat te leren over de schrijftechnieken. Zo leg je de basis voor je boek. Lees ook veel boeken over dit onderwerp, vooral autobiografische boeken. Op die manier kun je spieken bij andere auteurs. Kijk naar de opbouw van hun boek en de gebruikte structuur. Daar kun je weer van leren. Schrijf vervolgens zelf korte stukjes en laat deze proeflezen. Bijvoorbeeld op dit forum. Aan de hand van het feedback van anderen kun je dan weer herschrijven en verder schrijven. Met kleine stapjes kun je er komen.
En dan nog is de kans minimaal. Sorry hoor, maar de binnenkomer van de OP is: ik heb nooit geschreven, ik weet niet hoe ik moet schrijven, hoe moet ik nu een boek schrijven over een specifiek en bijzonder moeilijk onderwerp? De vraag die hier eerst relevant is, is: wil de OP schrijven of wilde OP een bepaald specifiek boek schrijven? Als het het eerste is, dan is dat te leren door te oefenen, door korte verhalen te schrijven, door voor de plaatselijke krant dingen te doen en ga zo maar verder. Als iemand opeens zonder ervaring en zonder kennis een boek over kanker wil schrijven, dan is het denk ik veel eerlijker en behulpzamer om te zeggen: dat gaat je niet lukken. Er zijn mensen die debuteren met een dergelijk boek, maar dat zijn dan ook mensen met heel veel kennis van zaken en een boel schrijfervaring, misschien op een ander vlak. Het zijn journalisten, PR mensen, wetenschappers en publicisten die al heel wat woorden hebben geschreven die zo'n taak aankunnen. Iemand die op een morgen wakker wordt en zegt: ik ga nu dat ene boek over kanker schrijven? No way. Sorry, no way.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog nooit een boek geschreven dus ik zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. Ook ben ik niet iemand die echt kan schrijven.
Als je niet echt kan schrijven: begin dan met een cursus Nederlands. Wil je vervolgens een boek schrijven: volg dan een schrijfcursus of lees veel schrijfboeken om wat te leren over de schrijftechnieken. Zo leg je de basis voor je boek. Lees ook veel boeken over dit onderwerp, vooral autobiografische boeken. Op die manier kun je spieken bij andere auteurs. Kijk naar de opbouw van hun boek en de gebruikte structuur. Daar kun je weer van leren. Schrijf vervolgens zelf korte stukjes en laat deze proeflezen. Bijvoorbeeld op dit forum. Aan de hand van het feedback van anderen kun je dan weer herschrijven en verder schrijven. Met kleine stapjes kun je er komen.
En dan nog is de kans minimaal. Sorry hoor, maar de binnenkomer van de OP is: ik heb nooit geschreven, ik weet niet hoe ik moet schrijven, hoe moet ik nu een boek schrijven over een specifiek en bijzonder moeilijk onderwerp? De vraag die hier eerst relevant is, is: wil de OP schrijven of wilde OP een bepaald specifiek boek schrijven? Als het het eerste is, dan is dat te leren door te oefenen, door korte verhalen te schrijven, door voor de plaatselijke krant dingen te doen en ga zo maar verder. Als iemand opeens zonder ervaring en zonder kennis een boek over kanker wil schrijven, dan is het denk ik veel eerlijker en behulpzamer om te zeggen: dat gaat je niet lukken. Er zijn mensen die debuteren met een dergelijk boek, maar dat zijn dan ook mensen met heel veel kennis van zaken en een boel schrijfervaring, misschien op een ander vlak. Het zijn journalisten, PR mensen, wetenschappers en publicisten die al heel wat woorden hebben geschreven die zo'n taak aankunnen. Iemand die op een morgen wakker wordt en zegt: ik ga nu dat ene boek over kanker schrijven? No way. Sorry, no way.
Ja, de kans om regulier uitgegeven te worden is minimaal, vooral in deze context, maar toch is er een kans. Als je het ECHT wilt, dan zijn er manieren om daar te komen: met cursussen, met veel oefening, met schrijfcoaching, met een manuscriptbeoordeling enz.. Trek alles uit de kast, en je kans wordt groter. Waarom zou het niet kunnen lukken omdat iemand niet weet hoe zij moet schrijven, hoe zij een boek moet schrijven en ook niet weet hoe zij dat boek moet opbouwen? Zijn we niet allemaal zo begonnen met schrijven? We moe(s)ten het toch allemaal leren? En we leren nog steeds. Schrijven is niet makkelijk, maar ik vind dat het wel te leren is. Het kost veel tijd, veel bloed, zweet en tranen, je hebt er veel discipline voor nodig, soms ook nog veel geld als je professionele hulp wilt inschakelen of cursussen enz. wilt volgen, maar ze kan dat boek wel schrijven, als zij dat ECHT wil. Het zal een lange weg worden, maar als je daar bij voorbaat al niet aan begint, dan lukt het je zeker nooit.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, de kans om regulier uitgegeven te worden is minimaal, vooral in deze context, maar toch is er een kans. Als je het ECHT wilt, dan zijn er manieren om daar te komen: met cursussen, met veel oefening, met schrijfcoaching, met een manuscriptbeoordeling enz.. Trek alles uit de kast, en je kans wordt groter. Waarom zou het niet kunnen lukken omdat iemand niet weet hoe zij moet schrijven, hoe zij een boek moet schrijven en ook niet weet hoe zij dat boek moet opbouwen? Zijn we niet allemaal zo begonnen met schrijven? We moe(s)ten het toch allemaal leren? En we leren nog steeds. Schrijven is niet makkelijk, maar ik vind dat het wel te leren is. Het kost veel tijd, veel bloed, zweet en tranen, je hebt er veel discipline voor nodig, soms ook nog veel geld als je professionele hulp wilt inschakelen of cursussen enz. wilt volgen, maar ze kan dat boek wel schrijven, als zij dat ECHT wil. Het zal een lange weg worden, maar als je daar bij voorbaat al niet aan begint, dan lukt het je zeker nooit.
Ik geloof er helemaal niet in dat iemand die iets écht wil dat dan ook kan bereiken, en zeker niet als dat doel onrealistisch is. De OP vraagt, in gramaticaal onjuist Nederlands, hoe ze een boek moet schrijven, en vraagt:
Een boek voor kanker patiënten moet je daar voor wetenschappelijke bewijs hebben?
Wat heeft zoiemand er aan als je haar over de bol aait en zegt 'als je heel goed je best doet dan lukt het misschien'? Als haar vraag is: hoe leer ik schrijven, dan is het een heel ander topic. Maar on topic: wie eerlijk is zegt tegen de OP: dit kan niet.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kom ik dus weer bij mijn vragen: Waarom wil je dit boek schrijven en ben je zelf patiënt.? Als patiënt zit ik nl. niet te wachten op het zoveelste persoonlijke verhaal hoe een ander het heeft overwonnen, of juist niet. Als ik iets wil weten over kanker wil ik graag gedegen en met kennis van zaken geschreven werk. Als het alleen is om jouw ziekteweg van je af te schrijven: ga je gang, maar denk niet voor je iets geschreven hebt al aan uitgeven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het werkelijk een bijzonder verhaal is, hoef je niet te kunnen schrijven. Dan klop je aan bij een uitgever en vraag je of die een ghostwriter kent die het kan schrijven.