Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voorbereiden op een schrijfwedstrijd

Beste lezers, Ik heb een vraag die wellicht vrij kort of vrij lang beantwoord kan worden. Want ik vroeg me af hoe je het best op een schrijfwedstrijd kan voorbereiden? Ik ben van plan mee te doen aan een schrijfwedstrijd: Zomertijd 4. Alleen ik zit de laatste tijd ook met mijn examenvoorbereiding. Dus als factor komt er nog bij dat ik niet altijd de tijd heb te schrijven. Dus ik bedacht me, als ik wil schrijven, dan wil ik die tijd nuttig besteden. Zoals ik had begrepen mag je die stukjes waarmee je aan wedstrijden meedoet niet onder proeflezen plaatsen, maar waar dan wel? En hoe weet je wanneer je er klaar voor bent om het verhaal in te zenden. Dat waren mijn vragen en ik hoop dat jullie met deze vraag uit de voeten kunnen komen. Met vriendelijke groet, Stan Kelder

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je plaats zo veel topics (niet erg hoor :D ) dat ik bang ben dat er je met mijn titel van door gaat ;) Ik denk dat voorbereiding voor iedereen anders is, dit is wat ik meestal doe. 1. De wedstrijd regelementen 648434 nalezen 2. Schrijfsels doorzoeken en kijken of er iets bruikbaars tussen zit om te gebruiken Zo niet: 3. Brainstormen met muziek op (zonder kan ook) 4. Na een aantal ideeën, een word document openen en beginnen met schrijven (maakt niet uit wat) 5. Nogmaals de wedstrijd reglementen lezen 6. Het geschreven stukje (zie punt 5) nalezen en er een plot voor bedenken (in 5/10 minuten) 7. Als het goed is, schrijf je door op dat stukje tot je stuit op een probleem of geen zin meer hebt 8. Nalezen wat je herschreven hebt en je verhaal indelen in scenes en een soort inhoudsopgave maken met wat er gebeuren gaat 9. Je bekijkt je andere ideeën (punt 3) en leest weer de wedstrijdreglementen 10. Je geschreven stuk van 7 nalezen en als je er tevreden mee bent verder schrijven met het plot en kijken of je de ideeën van 7 kan gebruiken voor het verhaal. Bij gebrek aan tijd, kan je onderweg naar ergens als je met de trein gaat gaan schrijven. Een notitieboekje is daar erg handig voor. Met je verhaal in je achterhoofd en misschien de scene indeling kan je beginnen met allerlei fragmenten opschrijven Zo doe ik het :D , hoop dat je er wat aan hebt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik dacht ook even: Stan moet gewoon familie zijn van zevenray7 :p, maar het is leuk dat jullie ook elkaar kunnen helpen. Sowieso moet je je verhaal toch meerdere malen herkauwen, oftewel herschrijven. Pas als je zelf tevreden bent over het resultaat op vlak van inhoud, spelling en nog veel meer, kan je het eerst zelf luidop lezen en daarna denken aan proeflezers. Als je niet wilt dat je schrijfsel hier op het forum verschijnt, kan je altijd eens een oproep plaatsen, en via e-mail enkele kritische lezers laten meelezen. Maar als je echt geen tijd hebt, kan je ook gewoon beslissen om aan een andere, latere wedstrijd deel te nemen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je plaats zo veel topics (niet erg hoor :D ) dat ik bang ben dat er je met mijn titel van door gaat ;)
Niks van waar hoor. Zeven Ray 7 is voor mij de topic-kampioen. Voor altijd.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen ik zit de laatste tijd ook met mijn examenvoorbereiding.
Dit is het belangrijkste. Punt. Ik vind dit zeer belangrijk. Dikke punt. Na dit komt je carrière. Dan ga je trouwen. Hypotheek en vier kinderen. Dan ben je opa. En dan pas schrijver. Tijd zat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Zoals ik had begrepen mag je die stukjes waarmee je aan wedstrijden meedoet niet onder proeflezen plaatsen, maar waar dan wel?
Voor de duidelijkheid: van ons mag je die stukjes best onder proeflezen plaatsen, echter van de meeste wedstrijden mag een ingezonden stuk niet eerder op internet gepubliceerd zijn.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen ik zit de laatste tijd ook met mijn examenvoorbereiding.
Dit is het belangrijkste. Punt. Ik vind dit zeer belangrijk. Dikke punt. Na dit komt je carrière. Dan ga je trouwen. Hypotheek en vier kinderen. Dan ben je opa. En dan pas schrijver. Tijd zat.
Onzin. Wie jong is, kan alles tegelijk. Carrière, hypotheek, kinderen, mogelijks ook nog een hond, en schrijven. Je hebt 24uur. Per dag. Slaap haal je maar in als je opa bent.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het zo: In december maak ik een schrijfplanning voor het volgend jaar, ik hou deze bij in een excel-sheet waarin ik ook de deadlines van schrijfwedstrijden invul. Uiteraard is niet van elke wedstrijd een jaar op voorhand de deadline bekend, dus ik pas dit document geregeld aan, meestal een het begin van een nieuwe maand. Dan post ik de doelen voor die maand ook hier op SOL, er wordt elke maand een nieuwe draad met schrijfdoelen aangemaakt door Judy. Meestal werk ik met schrijfwedstrijden wel een paar maanden vooruit. Ik bekijk geregeld de overzichten van schrijfwedstrijden hier op SOL en op creatiefschrijven.be Bij elke wedstrijd bedenk ik: - bevalt het reglement mij? het thema/genre? de jury? krijg je een juryrapport (= voordeel)? moet je je verhalen online plaatsen (= nadeel)? ... - heb ik een verhaal klaar dat ik zo kan insturen? - of moet ik een verhaal herschrijven of helemaal van nul beginnen? en zo ja, is daar tijd voor? Als ik een nieuw verhaal schrijf, is dit ongeveer het proces: - plotidee opschrijven in ideeënschriftje - outline maken (hoe uitgebreid ik dit doe, hangt af van de lengte van het verhaal) - eerste versie schrijven - overtypen = 1° herschrijfronde - 2° herschrijfronde - laten proeflezen (bij wedstrijden proeflees ik dan ook vaak voor mijn proeflezers) - 3° herschrijfronde - eventueel nog eens laten proeflezen door mijn moeder, enkel op taal - laatste herschrijfronde, hier hoort ook verhaal hardop voorlezen bij

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg bedankt voor al jullie goede reacties :) Ik heb hier best veel aan en het helpt me mijn schrijfproces wat meer op orde te houden. Groetjes

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bereid me nooit voor. Ik schrijf ook zonder wedstrijden, dus als er wedstrijden komen, dan kijk ik of ik iets heb liggen dat aan de eisen voldoet. Soms is er al een half verhaal, dat ik dan tot een einde schrijf. Als je begint te schrijven, zorg dan dat je ruim op tijd klaar bent om je tekst tijdig naar proeflezers te sturen en geef hen ook voldoende tijd voor feedback. Hou er rekening mee dat je die feedback zult moeten verwerken en idealiter daarna je tekst nog eens (door andere personen) laat proeflezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je plaats zo veel topics (niet erg hoor :D ) dat ik bang ben dat er je met mijn titel van door gaat ;)
Niks van waar hoor. Zeven Ray 7 is voor mij de topic-kampioen. Voor altijd.
Ik voel me vereerd, Yrret :D .

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onzin. Wie jong is, kan alles tegelijk. Carrière, hypotheek, kinderen, mogelijks ook nog een hond, en schrijven. Je hebt 24uur. Per dag. Slaap haal je maar in als je opa bent.
De meeste jongelingen zijn watjes die om 22:00 uur, uitgeput in slaap vallen. Wie alles tegelijk kan, kan niets 100%.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip aan de jongeling: haal een ouderling in huis die het kind wiegt, de hond uitlaat en de afwas doet terwijl jij schrijft.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip aan de jongeling: haal een ouderling in huis die het kind wiegt, de hond uitlaat (...) terwijl jij schrijft.
En hoe zit het met de kat?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen hoe anderen zich voorbereiden op een wedstrijd. Ik ben het eens met Yrret: Richt je op je diploma, schrijven kan altijd nog. Maar om je toch een inkijkje te geven in mijn schrijversleven, volgt hier mijn voorbereiding: * Ik lees ergens iets over een wedstrijd * Ik lees het thema en de criteria door, soms nog wat reglementen * Ik laat het thema pruttelen in mijn hoofd: er vormt zich een verhaal in mijn hoofd. * Na een paar dagen zet ik het verhaal op papier, vaak in 1x (kort verhaal tot 5000 woorden). * Ik lees de reglementen nu goed door. * Ik laat het weer een paar dagen pruttelen in mijn hoofd en lees dan nog een keer mijn verhaal door. Ik schrap wat, voeg wat toe en maak het af. * Ik stuur het verhaal naar 2 of 3 vaste kritische meelezers. * Ik schaaf het verhaal bij als ik van alle drie een reactie heb. * Het verhaal is klaar om op te sturen als ik er zelf trots op ben.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip aan de jongeling: haal een ouderling in huis die het kind wiegt, de hond uitlaat (...) terwijl jij schrijft.
En hoe zit het met de kat?
Gewoon de deur open doen en dat beest naar buiten schoppen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik beslis meestal eerst of ik meedoe. Dat hangt van de reglementen af en van de organisatoren en eventuele eerdere ervaringen. Een verhaal is zo geschreven, dat vergt dezelfde voorbereiding als een niet-wedstrijd verhaal. Als ik te krap in de tijd zit, doe ik gewoon niet mee. Ik lees de reglementen vlak voor inzending nog heel grondig door. Niets vergeten, alles goed? Insturen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik te krap in de tijd zit, doe ik gewoon niet mee.
Wat is krap in de tijd zitten? Voor de DR wedstrijd heb ik meer dan 3 maanden, dus een dag of 100 en ik liep de hele tijd te stressen :D . Alsof mijn leve ervan afhing heb ik geschreven, nauwelijks geslapen (ik overdrijf soms er waren enkele dagen waarin ik niets deed). Het verhaal heb ik in precies een maandje afgeschreven, nu nog herschrijven :) . Mijn punt is: wanneer heb je geen tijd en krijg je een verhaal echt 'zo' af. Ik zelf ben heel slecht in in schatten omdat ik een enorme, luie, uitsteller ben dus... tja ;) .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd overal tijd voor, maar soms gaat het ene ding voor het andere. Daar maak ik geen punt van, het zij dan zo.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een vraag die wellicht vrij kort of vrij lang beantwoord kan worden. Want ik vroeg me af hoe je het best op een schrijfwedstrijd kan voorbereiden?
Kort antwoord; ''Veel schrijven.'' Lang antwoord; ''Nog veel meer schrijven.''
Dus als factor komt er nog bij dat ik niet altijd de tijd heb te schrijven.
Het antwoord ligt in deze constatering.
Dus ik bedacht me, als ik wil schrijven, dan wil ik die tijd nuttig besteden.
Je laat mij wel heel hard en diep nadenken over deze formulering. Dus, wil ik graag jouw definitie van nuttig. Want voor mij, is schrijven ansich, nuttig. De factor ''tijd'' valt bij mij dan, weg.
Zoals ik had begrepen mag je die stukjes waarmee je aan wedstrijden meedoet niet onder proeflezen plaatsen, maar waar dan wel?
Niet helemaal waar. Je mag ze wel plaatsen, maar dan kan je voor een wedstrijd al uitgeschakeld zijn voor je ''bla die bla'' kan zeggen. Waar dan wel? Simpel; ''Waarom ergens wel?''
En hoe weet je wanneer je er klaar voor bent om het verhaal in te zenden.
Dat is een kwestie van ervaring. En die doe je op door erg veel te schrijven. Een continu voortglijdend inzicht en leerproces dat je op een bepaald moment zoveel zelfvertrouwen geeft dat je niemand meer nodig hebt. Natuurlijk kan je proeflezers inschakelen voor je zwakke punten. Dat doe je dan in een persoonlijk verzoek. Met ernstig veel respect voor die ander haar/zijn tijd die ze aan jou geven. Een schrijver is per definitie een individualist, met een gezonde neiging naar egoïsme. Teveel leunen op anderen is niet goed voor je ontwikkeling naar een unieke-schrijver. Duw anderen je eigenwijze schrijfstijl door hun strot. Laat ze stikken en smachten naar meer. Of pas je schrijfstijl een fractie aan als niemand je wil lezen. Laat jonge en oudere, onervaren en ervaren, proeflezers genadeloos schieten op je fragmenten. Leer alle kritiek verdragen [niet altijd leuk] en trek daar je conclusies uit. En dan weet ik zeker, dat een wedstrijdverhaal een logisch gevolg is. Ik wacht in spanning op je winnende verhaal. Zoals ik al 40 jaar wacht op de mijne. Hoezo, is tijd een factor? Misschien die ene wel op www.testament.be Ik laat je het weten. Wat! Ik schreeuw het de hele wereld toe! En ja, ik heb hulp van een proeflezer op SOL gekregen.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bereid me nooit voor. Ik schrijf ook zonder wedstrijden, dus als er wedstrijden komen, dan kijk ik of ik iets heb liggen dat aan de eisen voldoet. Soms is er al een half verhaal, dat ik dan tot een einde schrijf. Als je begint te schrijven, zorg dan dat je ruim op tijd klaar bent om je tekst tijdig naar proeflezers te sturen en geef hen ook voldoende tijd voor feedback. Hou er rekening mee dat je die feedback zult moeten verwerken en idealiter daarna je tekst nog eens (door andere personen) laat proeflezen.
De eerste zin begrijp ik, net niet helemaal. Is het echt; ''Nooit?'' De rest is voor mij 100% logisch. Of het nuttig is weet ik niet. Ik denk toch een fractie te kunnen, of moeten sturen als ik weet wie de jury-leden zijn. Ik check hun schrijfstijl als er schrijvers tussen zitten. Ik probeer een vorm van deskundigheid/voorkeur in schrijf-stijl daar uit af te leiden. bv mijn staccato-stijl wel of niet. Ik bereid mij dus, door een fractie onderzoek, soms wel voor. Heeft dat invloed op mijn schrijf-stijl. Ja, ik denk van wel. En zeker om mijn staccato-behoefte te onderdrukken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft dat invloed op mijn schrijf-stijl. Ja, ik denk van wel. En zeker om mijn staccato-behoefte te onderdrukken.
Yrret, deze zin brengt mij in verwarring :confused: :confused: :confused: . Zoals jullie weten ben ik dol op quotes, vooral op deze, waar ik heilig in geloof: "Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self." Amen :nod: Mijn schrijfstijl is een deel van mij. Ik gebruik ook staccato zinnen, beknopte zinnen en dat soort gedoe. Dankzij de fantastische mensen hier op SOL heb ik geleerd te doseren en ik heb ook begrijpen waar ik het wel en niet kan doen. Ik verander mijn schrijfstijl NIET omdat ik hoop te winnen. Mijn schrijfstijl verandert wel met mijn personage of verhaal. Voor een verhaal waar mijn HP een seriemoordenaar is verander ik zeker mijn stijl, maar het blijft wel MIJN stijl en je herkent me er zeker in; ik verplaats me enkel in mijn personage. De schrijfstijl bepaalt voor mij voor 53% of ik wel of niet verder lees in een boek en ik zou dol graag willen winnen omdat de jury mijn verhaal en mijn schrijfstijl goed vond. Als we spelling en grammatica opzij leggen, kan je een unieke schrijfstijl haten of ervan houden. Bv. Tahereh Mafi, enkele mensen stoorden zich heel erg aan haar schrijfstijl, de doorgestreepte zinnen, de herhalingen en de cijfers die ze niet voluit schreef maar gewoon dit deed: 2 ogen. Maar dat is de manier waarop haar personage denkt. Haar hp was voor (ik denk...) 274 geïsoleerd en heeft daardoor psychisch erg geleden. Ze heeft een trilogie, waarbij ze een deel 1,5 maakte in een ander perspectief daar was haar schrijfstijl wel degelijk anders OMDAT het een ander persoon is. Yrret, ik hoop dat je me begrijpt en dat ik niet enkel wartaal uitsloeg :D

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.[/quote] Natuurlijk kan je proeflezers inschakelen voor je zwakke punten. Dat doe je dan in een persoonlijk verzoek. Met ernstig veel respect voor die ander haar/zijn tijd die ze aan jou geven. Een schrijver is per definitie een individualist, met een gezonde neiging naar egoïsme. Teveel leunen op anderen is niet goed voor je ontwikkeling naar een unieke-schrijver. Duw anderen je eigenwijze schrijfstijl door hun strot. Laat ze stikken en smachten naar meer. Of pas je schrijfstijl een fractie aan als niemand je wil lezen. Laat jonge en oudere, onervaren en ervaren, proeflezers genadeloos schieten op je fragmenten. Leer alle kritiek verdragen [niet altijd leuk] en trek daar je conclusies uit. En dan weet ik zeker, dat een wedstrijdverhaal een logisch gevolg is. Ik wacht in spanning op je winnende verhaal. Zoals ik al 40 jaar wacht op de mijne. Hoezo, is tijd een factor? Misschien die ene wel op www.testament.be Ik laat je het weten. Wat! Ik schreeuw het de hele wereld toe! En ja, ik heb hulp van een proeflezer op SOL gekregen.[/quote] Beste Yrett, zoals ik het bekijk heb je al heel veel ervaring met het schrijven, fijn dat je jouw ervaring met mij wil delen. Bedankt voor je wijze raad, Groetjes

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heeft dat invloed op mijn schrijf-stijl. Ja, ik denk van wel. En zeker om mijn staccato-behoefte te onderdrukken.
Yrret, deze zin brengt mij in verwarring :confused: :confused: :confused: . Zoals jullie weten ben ik dol op quotes, vooral op deze, waar ik heilig in geloof: "Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self." Amen :nod:
Ja en een beetje nee, Zeven Ray. Ik maak toch een fractie onderscheid tussen schrijven en wedstrijd-schrijven. Misschien niet verstandig, maar ik doe het toch. Het gaat er voor een groot deel om hoe ik tegen mijzelf [als beginnend schrijver] aankijk. 1 Ik heb plezier in alles wat ik schrijf. 2 Ik beoordeel een gedeelte van mijn schrijfsels als bagger. 3 Veel van mijn bagger is achteraf toch een handig stukje schrijven die in een andere context soms zelfs leuk is. 4 Een wedstrijd verhaal dat nog helemaal geschreven moet worden is andere koek. 5 Een kwestie van tactiek, waarvan ik denk dat het nodig is. 6 Het is nog steeds met plezier geschreven, het bevordert tevens mijn behoefte aan veelzijdig te kunnen zijn in schrijfstijl. 7 In dit geval slechts 1000 woorden even afwijken van mijn ernstige staccato. 8 In geen enkel opzicht verloochen ik de schrijfstijl die ik bezig. 9 En ik wil die 2500 Euro hebben. Dus ik pas mij aan, en volgens mij is dat niet erg.
Mijn schrijfstijl is een deel van mij. Ik gebruik ook staccato zinnen, beknopte zinnen en dat soort gedoe. Dankzij de fantastische mensen hier op SOL heb ik geleerd te doseren en ik heb ook begrijpen waar ik het wel en niet kan doen. Ik verander mijn schrijfstijl NIET omdat ik hoop te winnen. Mijn schrijfstijl verandert wel met mijn personage of verhaal. Voor een verhaal waar mijn HP een seriemoordenaar is verander ik zeker mijn stijl, maar het blijft wel MIJN stijl en je herkent me er zeker in; ik verplaats me enkel in mijn personage. De schrijfstijl bepaalt voor mij voor 53% of ik wel of niet verder lees in een boek en ik zou dol graag willen winnen omdat de jury mijn verhaal en mijn schrijfstijl goed vond. Als we spelling en grammatica opzij leggen, kan je een unieke schrijfstijl haten of ervan houden.
Deze gedachten zijn prima, Zeven Ray. Perfect voor een roman of een mooie serie korte verhalen. Dan moet je wel een duidelijke eigen schrijfstijl hebben. Toch, ik heb een vrijblijvende vraag. Stel, je gaat een schrijfcursus volgen. En die persoon die les geeft heeft geen enkele boodschap aan wat jij al denkt te kennen. Die persoon is jou op alle fronten in schrijven de baas. Ze is echt goed. En ze trekt jou uit je comfort-zone, en laat jou op een heel andere manier de dingen beschrijven. Trekt je zinnen uit elkaar, vouwt ze weer in elkaar, en wijst je op dingen waar je het bestaan niet eens van wist. En hoe goed je ook denkt te zijn, je ziet met eigen ogen dat ze jou zachtjes begeleid naar nog mooier schrijven. En dan laat ze jou los op een verhaal in de schrijfstijl die jou eigen was, maar nu met de kennis die ze in jou heeft achtergelaten. Probeer dat eens een dag of vijf. Ik ben van mening dat een schrijver met slechts 1 duidelijk herkenbare schrijfstijl, al licht neigt naar een starre schrijver. Ja, ik als beginnende schrijver beschouw het als een compliment dat iemand mijn schrijfstijl herkent. Maar als ik ooit een echte schrijver mag worden wil ik niet herkent worden aan alleen mijn schrijfstijl. Ik heb de behoefte om meerdere schrijfstijlen te beheersen, die niet lijken op de schrijfstijl van een ander. En om die reden denk ik dat het schrijven in alleen de schrijfstijl die je wil of beheerst, te kort door de bocht is. Jouw volgende mening is dus naar mijn gevoel iets te star.
De schrijfstijl bepaalt voor mij voor 53% of ik wel of niet verder lees in een boek
Het is prima dat je zo denkt. Maar het sluit ook iets voor je.Je sluit de mogelijkheid af te bekijken waarom iemand anders wel een echt boek door een uitgever kan laten uitbrengen. Bij de kringloopwinkel koop ik regelmatig boeken van schrijvers die mij totaal onbekend zijn. Het liefst ook nog over onderwerpen die mij niet liggen. En dan ga ik lezen als proeflezer, soms een beetje worstelen en vaak heel verfrissend ouderwets taalgebruik en zins-opbouw, karakter beschrijving, dialoog en de show, die ik zelf niet zou bedenken. Het boek beschouwen als proeflezer is voor mij een vorm van studeren. En elke keer is een schrijver weer in staat mij te verbazen met haar/zijn schrijfsels. Ik heb zelfs de stelling zachtjes omarmt dat er geen slechte schrijvers zijn. Ze, en dus we, zijn allemaal anders. Het is heel vaak een persoonlijke smaak. Dus Zeven Ray, als ik denk te weten wat jou smaak is, en jij hebt 2500 Euro voor mij klaarliggen als ik jou de juiste smaak geef , is het dan mogelijk niet een beetje dom van mij als ik jou willens en wetens iets voorschotel wat jou smaak niet is. En dat ik op voorhand zeg; ''Hier, je bekijkt het maar. Als het jou smaak niet is heb jij pech gehad.'' Ik zeg niet dat je met alle winden mee moet waaien, integendeel. Flexibel schrijven, flexibel denken, flexibel leven. Het starre van je afschudden. Geef het een kort moment om te overdenken. En, ga dan weer lekker je eigen gang.
Bv. Tahereh Mafi, enkele mensen stoorden zich heel erg aan haar schrijfstijl, de doorgestreepte zinnen, de herhalingen en de cijfers die ze niet voluit schreef maar gewoon dit deed: 2 ogen. Maar dat is de manier waarop haar personage denkt. Haar hp was voor (ik denk...) 274 geïsoleerd en heeft daardoor psychisch erg geleden. Ze heeft een trilogie, waarbij ze een deel 1,5 maakte in een ander perspectief daar was haar schrijfstijl wel degelijk anders OMDAT het een ander persoon is.
Mooi, je hebt een voorbeeld van een schrijfster [die ik niet ken] die iets voor jou betekent. Dus, doe je dan je best om een unieke schrijfstijl te ontwikkelen? Of gaat het om het verhaal? Of gaat het om een mix van alles wat belangrijk is voor een mooi boek of verhaal. Dat veel mensen weten welke ingrediënten belangrijk zijn is zeer beslist geen garantie voor een smaakvolle maaltijd waar iedereen van geniet. Je mag volhouden in die ene specifieke stijl die voor ogen hebt. Prima, ik zal je daar altijd om bewonderen. Maar wat Zeven Ray, als er nou echt niemand is die jou wil lezen? Wat als je niet een fractie flexibel kan zijn, en met een heel kleine aanpassing toch je succes kan veroveren. Neem een favoriet Engels woord van mij even tot je. ''Adapt'' Maar doe dat uitsluitend volgens je eigen normen en waarden.
Yrret, ik hoop dat je me begrijpt en dat ik niet enkel wartaal uitsloeg :D
Ik begrijp je denk ik wel. En zeer beslist sla jij geen wartaal uit. Integendeel.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi filosofisch draadje. Je vraag kan ik niet beantwoorden, Stan. Ik heb nog nooit meegedaan aan een wedstrijd. De laatste keer dat ik aan een wedstrijd meedeed zat ik op de basisschool. Een wedstrijd koekhappen, daar ik de kleinste van de klas was weinig succesvol. Dit geheel terzijde. Ik oefen door mijn eigen verhaal zo op te schrijven, als in mijn ogen één van mij favouriete schrijvers zou doen, voor zover mogelijk. Hetzelfde geldt voor mijn teken en schilderwerk. Ik leer daar enorm veel van. En ik lees en lees, minimaal een boek per week. Twee slechte boeken per maand. Daar leer je ook enorm van. Toch wordt het uiteindelijk iets van mij, herkenbaar, terwijl het qua stijl heel anders kan zijn. Ik denk namelijk dat je niet buiten jezelf kunt creëren. Je bent je eigen instrument. Ik begrijp, als ik heel eerlijk ben, de angst om je stijl te verliezen niet. Ik vind dat in dezelfde categorie passen als ik ben mezelf niet de laatste tijd. Wie ben je dan? De buurman? De kat? Je bent misschien niet tevreden over waar je staat of hoe je schrijft op een bepaald moment. Maar het is menselijk onmogelijk om niet jezelf te zijn. Terugkomend op het onderwerp. Ik heb een poosje geleden ter oefening een stukje geschreven in de stijl van Dean Koontz dat ik in overweging neem om in te zenden voor een wedstrijd. Ik ben het met frisse blik aan het bijschaven en zal het binnenkort laten proeflezen aan een paar trouwe proeflezers. Hoe het verder uitpakt Stan weten we met de tijd. Tevens wil ik nog benoemen dat als ik jou was ik mijn pijlen zou richten op de studie. En voor wie het weten wil, vier kinderen, drie katten, een carriere en schrijven gaat prima tegelijkertijd. Het is dat trouwen wat je zo nekt. (Dat laatste is een grapje, voordat iemand boze mails stuurt.) Ik wens iedereen veel succes met jullie ingezonden stukken, dan wel het schrijven ervan. Groeten

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je mag volhouden in die ene specifieke stijl die voor ogen hebt.
Ik begrijp je maar ook weer niet. Je roept voor mij nieuwe vragen op. Ik raak werkelijk gefrustreerd door mijn hoofd die vol zit met vragen :angry: maar ik kan ermee leven :D . Yrret, het is niet een 'specifieke stijl'. Het is de stem die mijn personage heeft. Ik open maar beter een nieuwe topic want ik zet echt met deze vraag: Regels (als je ze goed beheerst) doorbreken om jouw personage een unieke stem te geven. Dit is geen vraag, maar een stelling. Ik denk dat ik genoeg voor en tegen argumenten heb.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk onderwerp, hoe bereid ik mij voor op een schrijfwedstrijd. Ik lees eerst de opdracht, de regels zijn voor later, behalve het aantal woorden. Ik ga eerst zitten nadenken. Dit doe ik soms al klusjes doend, zoals bij het strijken, soms als ik zit. Ook als ik met iemand praat kan er een idee opkomen. Dan lijdt dit tot een idee. Soms een paar zinnen, soms een clou. Dan wil ik dit snel opschrijven. Ik begin in het klad. Dan ga ik bijschaven. Stukken worden langer of korter, ik krijg weer nieuwe ideeën. Zijn deze beter dan kan ik het hele verhaal omgooien. Dan ga ik weer iets anders doen. Terwijl ik bezig ben komen er mogelijk andere ideeën. Als ik tevreden ben met het resultaat, vraag ik om proeflezers. Zij halen de fouten eruit waar ik overheen gekeken heb. Zowel taalfouten als inhoudelijke fouten, onduidelijkheden. Dan herschrijf ik en stuur ik het op.