Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Synopsis - hoe weet je of ze goed is?

Mijn MS ligt bij de proeflezers. Gigantische veranderingen verwacht ik niet meer, dus ben ik vast aan de synopsis gaan zitten. De uitgeverij waarnaar ik mijn MS wil gaan sturen geeft als richtlijn max. 5 A4 aan. Ik heb nu een synopsis van 4 pagina's. (Let wel, het MS heeft meer dan 450 pagina's.) Maar hoe weet ik of die goed is? En zijn er eigenlijk dingen die er absoluut wel of absoluut niet in mogen zitten? Ik heb het "straks-schrikt-de-synopsis-juist-af"-doemscenario in mijn hoofd zitten. Het verhaal is niet bedoeld om even in een paar pagina's samen te vatten (uiteraard, anders was het een stuk korter geweest!) en die hele synopsis voelt gigantisch kunstmatig aan. Bovendien leest het natuurlijk absoluut niet als een verhaal, maar echt als een samenvatting. Ja, dat is de bedoeling ook, neem ik aan, maar toch... Dus eigenlijk is mijn vraag: Hoe kan ik er achter komen of mijn synopsis wel goed is? (Er zijn overal richtlijnen te vinden voor het schrijven van het onding, maar het beoordelen ervan kan ik nergens vinden.)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog een vraag trouwens: Moet de synopsis in dezelfde opmaak als het manuscript? (regelafstand 1,5)
Ja. Op je eerste vraag heb ik geen echt antwoord. Er zijn vast een hoop mensen die dat veel beter kunnen uitleggen. Maar die tweede vraag; ja. Dat staat meestal ook als eis bij de uitgeverij op de "hoe lever ik manuscripten in"-pagina.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog een vraag trouwens: Moet de synopsis in dezelfde opmaak als het manuscript? (regelafstand 1,5)
Ja. Op je eerste vraag heb ik geen echt antwoord. Er zijn vast een hoop mensen die dat veel beter kunnen uitleggen. Maar die tweede vraag; ja. Dat staat meestal ook als eis bij de uitgeverij op de "hoe lever ik manuscripten in"-pagina.
Bedankt! De uitgeverijen die ik op het oog heb, hebben juist deze info niet op hun site. Ze hebben het alleen over een korte uiteenzetting of een korte synopsis.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dan tik ik het op regelafstand 1. Het verhaal trouwens ook, tenzij het me opgevallen is dat er 1.5 staat.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan tik ik het op regelafstand 1. Het verhaal trouwens ook, tenzij het me opgevallen is dat er 1.5 staat.
Uitgevers hebben je manuscript toch liever op regelafstand 1.5?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén van de uitgevers die ik op het oog heb voor mijn manuscript geeft aan dat de bio + synopsis max 1 A4 mag zijn! Help! Tot nu toe is mijn synopsis 1,5 A4 en dan heb ik mijn bio (in enkele woorden) in de begeleidende brief vermeld!! Wat een drama!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Wat daar (misschien) bij kan helpen: Als iemand jou vraagt waar je boek over gaat, wat antwoord je dan? Je moet dat in enkele zinnen doen. Immers, anders haakt je toehoorder af. Als je dát antwoord hebt, heb je een synopsis van minder dan een half A4. Als je hapert, als je niet weet wat je daarop moet antwoorden - dan moet je nog eens heel goed nadenken over wat nu eigenlijk écht de kern van je verhaal is.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Fleur Zomaar een gedachte: is de sneeuwvlok-methode misschien interessant om je synopsis opnieuw mee uit te schrijven? Sec als hulpmiddel voor jezelf om opnieuw tot de kern van je verhaal te komen. Met die methode begin je met een enkele kernzin, die je uitbouwt tot een heel ms. Dat is hier niet aan de orde, je bent al klaar met je verhaal begrijp ik. Maar je zou de methode kunnen toepassen tot je een korte synopsis hebt.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Wat daar (misschien) bij kan helpen: Als iemand jou vraagt waar je boek over gaat, wat antwoord je dan? Je moet dat in enkele zinnen doen. Immers, anders haakt je toehoorder af. Als je dát antwoord hebt, heb je een synopsis van minder dan een half A4. Als je hapert, als je niet weet wat je daarop moet antwoorden - dan moet je nog eens heel goed nadenken over wat nu eigenlijk écht de kern van je verhaal is.
Ik heb 1 zin die de kern is van mijn verhaal, maar ik had begrepen dat een synopsis een zo volledig mogelijk beeld moest geven van het manuscript, met het hele verloop ervan en de ontknoping. Wat laat ik nu wel in een synopsis en wat niet?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
#Fleur Zomaar een gedachte: is de sneeuwvlok-methode misschien interessant om je synopsis opnieuw mee uit te schrijven? Sec als hulpmiddel voor jezelf om opnieuw tot de kern van je verhaal te komen. Met die methode begin je met een enkele kernzin, die je uitbouwt tot een heel ms. Dat is hier niet aan de orde, je bent al klaar met je verhaal begrijp ik. Maar je zou de methode kunnen toepassen tot je een korte synopsis hebt.
Ik had nog niet eerder gehoord van de sneeuwvlok-methode. Ik zal dat eens opzoeken. Bedankt!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Fleur Zomaar een gedachte: is de sneeuwvlok-methode misschien interessant om je synopsis opnieuw mee uit te schrijven? Sec als hulpmiddel voor jezelf om opnieuw tot de kern van je verhaal te komen. Met die methode begin je met een enkele kernzin, die je uitbouwt tot een heel ms. Dat is hier niet aan de orde, je bent al klaar met je verhaal begrijp ik. Maar je zou de methode kunnen toepassen tot je een korte synopsis hebt.
Ik had nog niet eerder gehoord van de sneeuwvlok-methode. Ik zal dat eens opzoeken. Bedankt!
Laat je nog weten hoe je synopsis uitpakt? Succes :)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
#Fleur Zomaar een gedachte: is de sneeuwvlok-methode misschien interessant om je synopsis opnieuw mee uit te schrijven? Sec als hulpmiddel voor jezelf om opnieuw tot de kern van je verhaal te komen. Met die methode begin je met een enkele kernzin, die je uitbouwt tot een heel ms. Dat is hier niet aan de orde, je bent al klaar met je verhaal begrijp ik. Maar je zou de methode kunnen toepassen tot je een korte synopsis hebt.
Ik had nog niet eerder gehoord van de sneeuwvlok-methode. Ik zal dat eens opzoeken. Bedankt!
Laat je nog weten hoe je synopsis uitpakt? Succes :)
Tot nu toe heb ik mijn synopsis teruggebracht tot 1 A4 (incl. mijn NAW gegevens) en heb het gestuurd naar mijn proeflezers...

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb trouwens afgelopen vrijdag een synopsis (die iets langer mocht zijn) naar een uitgever gestuurd. Had het van te voren laten lezen door 3 personen en nu kom ik er vanochtend achter dat er een woord ontbreekt... :-(

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Wat daar (misschien) bij kan helpen: Als iemand jou vraagt waar je boek over gaat, wat antwoord je dan? Je moet dat in enkele zinnen doen. Immers, anders haakt je toehoorder af. Als je dát antwoord hebt, heb je een synopsis van minder dan een half A4. Als je hapert, als je niet weet wat je daarop moet antwoorden - dan moet je nog eens heel goed nadenken over wat nu eigenlijk écht de kern van je verhaal is.
Dankjewel Ginny, daar help je mij enorm mee.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké. Wat daar (misschien) bij kan helpen: Als iemand jou vraagt waar je boek over gaat, wat antwoord je dan? Je moet dat in enkele zinnen doen. Immers, anders haakt je toehoorder af. Als je dát antwoord hebt, heb je een synopsis van minder dan een half A4. Als je hapert, als je niet weet wat je daarop moet antwoorden - dan moet je nog eens heel goed nadenken over wat nu eigenlijk écht de kern van je verhaal is.
Dankjewel Ginny, daar help je mij enorm mee.
Graag gedaan!