Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Roman klaar; wat doe je met al die oude aantekeningen?

Ik ben momenteel grootschalig aan het ruimen in mijn kantoor. Overal kom ik oude aantekeningen, uitgeprinte en gecorrigeerde stukken, proefdrukken, stukken research en wat al niet meer tegen.
Wat moet ik ermee?
Voor mij is dit boek een afgesloten hoofdstuk.
Ik ben allang weer met wat anders bezig.
Maar toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen dit allemaal zomaar bij het oud papier te kieperen.

Wat doen jullie met al dat oude materiaal?
In een oude schoenendoos en hup naar zolder?
Of rücksichtlos weggooien want toch van geen enkel nut meer?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enige optie zou zijn om alles meteen daarna in je pc te zetten. Lukt dat niet, tja, dan zul je het moeten aanvaarden als risico van het vak :D Of een archief aanleggen en alles meteen opbergen, maar dat lijkt me ondoenlijk.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er nog even over denken. Ik heb bij unicef.nl een mooie opbergmap gevonden, maar of die manier van opbergen bij me past weet ik niet.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit eens mappen gekocht die een combinatie waren van gewoon zo'n map met drie flappen en daarvoor een houder met twee van die metalen binders waar je papieren met twee gaatjes aan kon vastmaken. Ik deed daar altijd van die plastic insteekhoezen aan, waar je een berg van papieren in kon stoppen. In combinatie met die gewone map met drie flappen (waar ik dan papieren in stopte die groter waren dan A4) was dat ideaal. Hmm, nu ik dit zo lees... dit klinkt niet duidelijk, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Even gekeken en het gaat om Atlanta mappen met nummer A6214-250. Misschien is er iets over terug te vinden.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik sla alles op in mijn fotografisch geheugen; :D Maar als ik schriftjes kwijt ben word ik gek! Die heb ik nu eindelijk bij elkaar in een kast met alleen maar boeken over schrijven, het illustreren etc, mijn eigen boeken en losse dingen in mapjes over schrijven of verhalenbeginnetjes. Heb ook usbsticks sindskort en daar ihet meeste nu in opgeslagen; wel in een wanordelijke bestandensoep. Mijn geheugen, werkkamer, mijn hele huis is een groot prik-memo-moodbord. Gelukkig heb ik een hele goeie laptop...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even gegoogeld: http://www.reprint.nl/smead-spectrum-duplexmap-a-… Plaatje is niet heel duidelijk, maar je kunt zien dat het eerste deel dus een snelhechter is (waar ik die plastic mapjes in deed) en het tweede deel is een gewone opbergmap, waarvan de rechter flap de hele map bedekt. Spullen vallen er dus ook niet zomaar uit.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb per boek een mooi opschrijfboekje waar ik de titel op zet. Dat alles bewaar ik in een apart vak van een kast. De rest gaat in de computer en ik word nu al gek van alle versies,mappen en bestanden, maar ach.... De meest recente papieren versie blijft bewaard, de rest gaat uiteindelijk in de papierbak.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op het moment maak ik geen aantekeningen, maar in de regel ben ik een rigoureuze opruimer. Alles wat niet strikt van belang is, gaat hier dus weg.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik probeer zoveel mogelijk op mijn laptop uit te werken. Dat vind ik gemakkelijker zoeken. Als een project af is, dan zorg ik voor voldoende backup en verwijder (indien gebrek aan schijfruimte) de bestanden. Alle papieren aantekeningen die ik heb (en dat zijn er dus niet zo veel) bewaar ik in mappen. Je weet tenslotte maar nooit waar dit ooit nog goed voor is. Opruimen kan ik op zich heel goed, alleen met mijn eigen creaties lukt dat niet zo goed...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén schrijfboekje per keer. Als die vol is loop ik hem helemaal na. Wat nog van belang is gaat naar het volgende boekje of naar de PC, wat niet van belang is streep ik door (grote streep van boven naar beneden over pagina), wat misschien van belang is krijgt een kader en een pijl in de linkerbovenhoek. Daarna gaat schriftje op de stapel en om eerlijk te zijn; daar komen ze meestal niet meer uit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er nog even over denken. Ik heb bij unicef.nl een mooie opbergmap gevonden, maar of die manier van opbergen bij me past weet ik niet.
Ik bedoel dit niet vervelend, maar waarom laat je zoveel afhangen van de vraag welke manier van wat-je-dan-ook-maar-wilt bij je past? Waarom probeer je het niet gewoon uit? Koop de goedkoopste opbergmap, dan blijf je niet zitten met dure spullen als het toch niet bij je past. Of stop je papieren op een plek in de een of andere kast. Lekker proberen zou ik zeggen, want niemand weet welke manier van opbergen echt bij je past dus probeer het gewoon uit, zou ik zeggen :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga er nog even over denken. Ik heb bij unicef.nl een mooie opbergmap gevonden, maar of die manier van opbergen bij me past weet ik niet.
Ik bedoel dit niet vervelend, maar waarom laat je zoveel afhangen van de vraag welke manier van wat-je-dan-ook-maar-wilt bij je past? Waarom probeer je het niet gewoon uit? Koop de goedkoopste opbergmap, dan blijf je niet zitten met dure spullen als het toch niet bij je past. Of stop je papieren op een plek in de een of andere kast. Lekker proberen zou ik zeggen, want niemand weet welke manier van opbergen echt bij je past dus probeer het gewoon uit, zou ik zeggen :)
Waus je hebt helemaal gelijk!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb uiteindelijk mijn oudere schrijmappen weggegooid. Lang bewaard voor het geval mijn pc de geest gaf. Ik moet weer aan het opruimen. Het is een grote chaos in mijn schrijfvertrekje. Overal aantekeningen, mappen en wat je maar kunt bedenken.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang ik ze goed vind, bewaar ik ze. Misschien vindt iemand het later wel leuk om te zien hoe eev verhaal in de loop der tijd is veranderd. Ik maak ook tekeningen van mijn personages zodat ik een beetje makkelijker kan omschrijven hoe ze eruit zien. Je weet maar nooit, misschien word ik er straks wel beroemd mee en als ik straks dood ben kunnen alle aantekeningen in een boekje worden uitgegeven. Als je mijn verhalen leest, dan zie je de paralellen tussen mijn werk en mijn leven niet, maar zodra je mijn aantekeningen erbij pakt, zie je het meteen. Als ik dan toch beroemd ben, kan er aan de hand daarvan een biografie over mij geschreven worden. Nou ja, waarschijnlijk blijf ik voorlopig wel een grijs muisje en ik denk niet dat ik later bij de groten van mijn generatie zal horen, maar ik word gewoon vrolijk van de gedachte. Mijn aantekeningen liggen trouwens overal. Ik heb overal wel een boekje liggen waar ik in schrijf, maar ik heb ook regelmatig in geval van nood een agenda of een schriftje dat eigenlijk voor iets anders bedoeld was volgekliederd. Ik ben een beetje een chaoot, maar op dit vlak vind ik dat eigenlijk best wel leuk aan mezelf.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alles in de computer staan. Ik schrijf zelden, en als ik het al doe, gaat het daarna zsm in de pc. Voor mijn manuscript heb ik een map, met daarin rijen submappen. Eten&Drinken, Flora&Fauna, Gebouwen, Kleding&Wapens etc. Die mappen zijn waar nodig ook weer onderverdeeld. Het manuscript zelf heeft de submappen huidige versie 10, vorige versie 9, versies oud. Van die map heb ik een kopie op mijn 2e pc, op mijn usb-stick, en van beide pcs dagelijks een externe backup naar een losse harde schijf. En igv brand staat er nog een exemplaar op de server van mijn school.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een la voor alle losse aantekeningen, oude uitgeprinte versies e.d., maar die la is vol en behalve papier erin stoppen doe ik er al jaren eigenlijk niks mee. Een USB-stick is waar ik alles neerzet, waar ik ook op werk, dus af en toe maak ik eens een kopie en zet die op mijn computer. En na een tijdje op mijn externe harde schijf. Eigenlijk ben ik best eng bezig. Ooit zat een USB-stick met de meest recente versies in de was... gelukkig overleefde die het, maar anders had ik een groot probleem haha.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, je kunt usb sticks prima wassen, ik doe het regelmatig. En in de droger, daarna, natuurlijk. Mijn ervaring is: beter een kopie teveel, dan een te weinig. Maar eens per jaar ruim ik wel kritisch op. Anders zie ik door de bomen het bos niet meer en dat schiet ook niet op.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Per groot verhaal maak ik een aparte map, eens in de zoveel tijd ruim ik eens op. Lees: dan stop ik de mappen met de verhalen waar ik de laatste tijd niet aan gewerkt heb, samen in een andere map. Met als gevolg dat ik nu 8 mappen heb, waarvan 1 Overig, die 12 mappen heeft, waarvan 1 Andere, die 10 mappen heeft, waarvan 1 Overig, die ook weer een map Overig heeft... :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik schrijf wel eerst. Alle mappen en aantekeningen liggen er nog. Het is een chaos en ik kan al die losse papieren net zo goed weggooien. Waarom doe ik het dan niet? Mijn pc staat vol verhalen en er staat ook een serie op een stick. Je, ik stik in de rompslomp. Mijn voorbeeld niet volgen.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen aantekeningen, althans niet op papier. Als er ideeën zijn die ik niet meer gebruik voor een verhaal dat af is, bewaar ik ze voor een eventueel ander verhaal, of ik 'delete' ze. Aantekeningen bewaren omdat ze straks (als je beroemd bent) veel geld waard kunnen zijn? Als je zo materialistisch ben ingesteld moet je het lekker doen, maar veel geld neertellen voor een waardeloos krabbeltje, ook al is deze van een beroemdheid' valt voor mij onder de term 'waanzin', en daar wil ik in ieder geval niet aan meedoen.