Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tips om een roman te schrijven

Ik zit met een probleem en hoop dat iemand me kan helpen. Ik schrijf al een paar jaar, voornamelijk korte verhalen en fantasy (deze zijn wel lang). Ik heb al verschillende keren een idee voor een roman gehad, maar als ik dan begin te schrijven val ik na een tiental pagina's stil omdat ik het gevoel heb dat er zo weinig in gebeurd en dat het zo saai wordt voor de lezer. Heeft er iemand hier misschien een oplossing voor? Want ik zou graag meer kunnen schrijven dan alleen fantasy.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het is altijd aan te raden om voor jezelf vast een synopsis te schrijven, te bepalen wat er globaal in het boek gebeurt en hoe je dat op gaat bouwen. In een roman mag je uitgebreider de tijd nemen voor beschrijvingen en dialogen, maar er gebeurt uiteindelijk ook meer in. Je kunt denken aan gebeurtenissen die de karakters doen ontwikkelen of die vooruitwijzen naar een latere gebeurtenis. Ook kun je gebeurtenissen beschrijven die het verleden van de hoofdpersonen beter naar voren laten komen. Een andere tip is om schrijfsoftware te gebruiken en daarin vast in te plannen wat er in welk hoofdstuk moet gebeuren. Zie daarvoor onze Schrijfgids: http://www.schrijvenonline.org/schrijfgids/schrij… Een tip is het gratis (maar Engelstalige) Ywriter.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries, Ywriter heeft ook een NL-versie (is niet helemaal correct vertaald, maar werkt wel).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hem gewoon gevonden via de link in de schrijfgids (zie posting Dries). Nadat je het programma geïnstalleerd hebt, kan je kiezen uit ca. 10 talen. Daarmee worden de knop- en menuteksten omgezet naar de gekozen taal (zo ging het, geloof ik). Zoals ik al zei, is de vertaling niet helemaal vlekkeloos, maar het werkt wel.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gevoel dat het saai wordt, herken ik wel. Meestal is dat voor mij een moment om iets wat later pas gepland was eerder te laten plaatsvinden, of om juist op dat punt iets onverwachts te laten gebeuren; vaak ook onverwacht voor mezelf, zodat ik nog meer lijntjes krijg die ik op het eind aan elkaar moet knopen ;). Toch komt het achteraf. bij mij dan, wel goed uit. Voor mijn verhaal had ik alleen een beginsituatie en een eindsituatie, dus er was niet echt veel gepland.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nooit een boek geschreven, wil dit ooit graag gaan doen. Vaak heb ik erover nagedacht en natuurlijk opgezocht hoe je dat het beste zou kunnen aanpakken. Zou je dat "stilvallen" niet op kunnen lossen door bijvoorbeeld eerst hoofdstukken te verzinnen en dit uit te werken tot een verhaal, dus dat je bijvoorbeeld de hoofdlijnen neerzet op papier? Het is maar een idee hoor ;)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verkijk je er niet op dat jij als schrijver, als het goed is, al weet wat er gaat gebeuren. Schrijven is in die zin van spannend dus nooit zo spannend als lezen. (Schrijven is op een andere manier heel spannend, komt er uit wat ik er in stop en wat komt er nog meer uit ...).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verkijk je er niet op dat jij als schrijver, als het goed is, al weet wat er gaat gebeuren.
En als je het alleen onbewust weet kan je het verhaal zelf ook nog es spannend vinden :) dat is tenminste mijn ervaring.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ja, toch wel, goed van je om dat even aan te halen. Maar dat is alleen de eerste keer. Zodra je je zinnen gaat nalezen kan de twijfel al toeslaan. Is dit wel spannend is het wel leesbaar. Doorschrijven en dan snoeien is een goed advies, net als de synopsis en ik zou daarbij willen zeggen, houd vertrouwen. Toen je met het verhaal begon vond je het ook leuk, immers, toen was het nog opwindend en spannend.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herken dat, Ceridwen. Ik vind het altijd rather exciting om het plot uit te denken, maar het schrijven zelf gaat altijd zóóó langzaam, alsof je een film in een slow motion van een slow motion bekijkt. Ja, logisch dat die dan niet meer spannend is. Je lezers gaan straks tig keer zo snel door je verhaal heen als jij het nu schrijft. En in die slow motion slaat de twijfel toe. Tja, stug volhouden. En daarna inderdaad schrappen en schaven. Succes!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je proeflezers vertellen (als het goed is) wel of het spannend genoeg is. Maar dan moet je eerst het boek schrijven!