Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Muziek

Muziek wat ik vind passen bij een scene in mijn verhaal helpt mij om fijner te schrijven. Wie van jullie schrijft er terwijl hij/zij naar muziek luistert? En wat luister je dan?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms helpt het om filmmuziek aan te zetten, of iets met een uitgesproken sfeer. In elk geval liever niet iets met woorden, dat leidt af. En soms is het ook gewoon prettiger om rust te hebben. Het hangt dus heel erg van mijn stemming af of ik achtergrondmuziek nodig heb of niet.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo doe ik dat ook =) de scenes waar in gevochten zou worden hoor ik graag epische muziek die grote veldslagen zouden kunnen vertolken. Echt heerlijk.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog steeds symfonische metal :) De ruige stukken voor de ruige scenes en de ballades voor de drama :P
Als ik al eens iets luister tijdens het schrijven is het gewoonlijk een van de ruigere metalgenres. Daar kan je de teksten niet verstaan, dus dat leidt minder af :p

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog steeds symfonische metal :) De ruige stukken voor de ruige scenes en de ballades voor de drama :P
Als ik al eens iets luister tijdens het schrijven is het gewoonlijk een van de ruigere metalgenres. Daar kan je de teksten niet verstaan, dus dat leidt minder af :p
Die operastemmen versta je vaak ook niet, hoor :P

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het schrijven gebruik ik veel muziek van Two Steps From Hell, Death Note en Zack Hemsey. Verder vindt ik ook veel film muziek leuk zoals dat van Hans Zimmer, de muziek die bij Harry Potter zat en van de transformers. Two Steps From Hell kan een gewoon mens enkel aankomen door niet legale middelen :P Het is namelijk normaal gesproken niet toegankelijk voor niet-bedrijven. Mits iemand interesse, heeft, moet hij/zij mij maar PM'en, dan geef ik tips hoe eraan te komen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gamemuziek is ook erg gaaf :) Brengt je net als filmmuziek helemaal in een bepaalde sfeer. Final Fantasy muziek voor Fantasy en Dead Space muziek voor horror :P

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb verschillende keren two steps from hell vandaag voorbij zien komen en was toch even nieuwsgierig. Op youtube zijn verschillende nummers te horen en op torrent sites zijn er genoeg albums te vinden =) (niet dat ik hiermee torrents wil promoten btw)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gamemuziek is ook erg gaaf :) Brengt je net als filmmuziek helemaal in een bepaalde sfeer. Final Fantasy muziek voor Fantasy en Dead Space muziek voor horror :P
Game muziek kan inderdaad geweldig zijn :-) De Uncharted soundtrack helpt mij soms op gang ;-) Lekker avontuurlijk!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb verschillende keren two steps from hell vandaag voorbij zien komen en was toch even nieuwsgierig. Op youtube zijn verschillende nummers te horen en op torrent sites zijn er genoeg albums te vinden =) (niet dat ik hiermee torrents wil promoten btw)
Haha ja, Two Steps From Hell brengt perfecte muziek uit! Heb je ook Zack Hemsey al bekeken? De meeste mensen vinden zijn muziek puur episch, daarvan wordt alles geweldig, zelfs naar de wc gaan :P haha. Kijk hier maar: http://www.youtube.com/watch?v=lOJqicM6x84

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm ik luister alles via VLC, niet op youtube :P Ik heb alle albums van two steps from hell en meer, dus bewaar alles op mn pc. Zo'n 15gb aan schrijfmuziek XD En dan heb ik het nog niet over mn reguliere muziek zoals pop, rock, trance enzo (voor niet-schrijf momenten).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik luister zelden nog muziek bij het schrijven. Daarbij: als de lezer niet dezelfde muziek op hetzelfde moment draait, hoe sfeervol is de scène dan nog?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik luister zelden nog muziek bij het schrijven. Daarbij: als de lezer niet dezelfde muziek op hetzelfde moment draait, hoe sfeervol is de scène dan nog?
Hoe sfeervol de scène is hangt niet af van de muziek die gedraaid is tijdens het schrijven, maar aan de kwaliteiten van de schrijver en zijn schrijfsels, naar mijn mening.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarbij: als de lezer niet dezelfde muziek op hetzelfde moment draait, hoe sfeervol is de scène dan nog?
Goed punt. Met de juiste muziek kan zowat alles elke sfeer uitstralen. Later eens zonder muziek nalezen kan dat probleem al wel wat opvangen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarbij: als de lezer niet dezelfde muziek op hetzelfde moment draait, hoe sfeervol is de scène dan nog?
Goed punt. Met de juiste muziek kan zowat alles elke sfeer uitstralen. Later eens zonder muziek nalezen kan dat probleem al wel wat opvangen.
Dat is helemaal geen goed punt :-) Als iemand zich beter kan concentreren en zich beter in een situatie kan inleven door muziek, kan dat de tekst ten goede komen. De muziek is een hulpmiddel voor de schrijver om zijn brein de goede kant op te sturen. De muziek is geen vervanging of aanvulling van wat er op papier komt. Ik ken een aantal professionele schrijvers die bepaalde playlists klaar hebben liggen voor bepaalde passages. En ook een aantal die zweren bij stilte. Zoals mijn toneeldocent vroeger al zei: 'Wat jou helpt is goed!'

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Muziek maakt veel sfeer. Van een bepaalde muzikant ken ik de uitspraak dat bepaalde (horror)films geen klap aan zijn zonder muziek. Klik voor zijn muziek (van oorsprong is de man een punk-muzikant). En ik heb genoeg verhalen gelezen die geen enkele sfeer hebben terwijl ik weet dat de schrijvers wel muziek luisteren tijdens het schrijven. Stel dat jij de sfeervolle muziek van Wagner gebruikt en de lezer luistert naar Bob Marley: werkt je verhaal dan nog? En hoe weet je dat? Als je muziek gebruikt voor sfeer tijdens het schrijven, moet je wel de gave hebben om die sfeer in woorden over te brengen. Dat kan echt niet iedereen zomaar.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik muziek luister tijdens het schrijven is het Bon Iver. Vooral nummers als Holocene en Beth/Rest. Zoiets kruipt in je ziel. Wat een held. :)