Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

De Zilveren en de Gouden Griffel

Afgelopen week werd bekend wie de Zilveren en de Gouden Griffel wonnen: Zilver: Sjoerd Kuijper met 'Sjaantje doet alsof.' Goud: Jan Paul Schutte met 'Kinderen van Amsterdam.' Kennen jullie deze boeken? Hoe vind je ze? En zijn het de terechte winnaars?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er waren nog een aantal Zilveren Griffels, Marriejeanne. Ik was erbij en keek ernaar :D Op het kinderboekenbal. Helaas kreeg ik hem niet zelf, die Gouden Griffel. :tear: Jan Paul leek oprecht verbaasd. Hij had nooit gedacht dat een informatief boek zou kunnen winnen. Ik ook niet. Ik was in ieder geval blij dat 'De dikke Kinderkomrij' niet had gewonnen. Komrij is namelijk de samensteller van '1000 en enige kindergedichten', hij heeft ze bijeen geschraapt, maar niet zelf geschreven. En dan vind ik dat je niet moet winnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Die had ik wel een kans gegeven. Als naslagwerk. En eigenlijk had ik gegokt op Tobias. Was het leuk om daarbij te zijn? Wat denk je dan? De volgende keer ik?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allebei van dezelfde uitgever: Nieuw Amsterdam. Dat vind ik wel frappant.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allebei van dezelfde uitgever: Nieuw Amsterdam. Dat vind ik wel frappant.
Vaak is / was het Querido. Sjoerd Kuijper zat trouwens eerst bij ... even denken ...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zilveren Griffels Categorie Sjaantje doet alsof* – Sjoerd Kuyper (Uitgeverij Nieuw Amsterdam) tot 6 jaar Eén miljoen vlinders* – Edward van de Vendel (Uitgeverij De Eenhoorn) tot 6 jaar De eend, de dood en de tulp – Wolf Erlbruch (Em. Querido’s Uitgeverij) vanaf 6 jaar De wonderlijke lotgevallen van Olle en Lena – Maria Parr (Uitgeverij Lannoo) vanaf 6 jaar Tobie Lolnes op de vlucht – Timothée de Fombelle (Em. Querido’s Uitgeverij) vanaf 9 jaar Op weg naar huis – Jan Michael (Uitgeverij Lemniscaat) vanaf 9 jaar Lang geleden* – Arend van Dam (Uitgeverij Van Holkema & Warendorf) Informatief Kinderen van Amsterdam* – Jan Paul Schutten (Uitgeverij Nieuw Amsterdam) Informatief De Nederlandse kinderpoëzie in 1000 en enige gedichten* – Gerrit Komrij (Uitgeverij Prometheus) Hier even de hele lijst van de 'Zilveren' Je bedoelt Tobie Lolnes, Marriejeanne? Die kon de Gouden niet winnen, want die is niet van oorsprong Nederlandstalig en dat is een van de criteria. Maar anders had die zeker mogen winnen!!! Ik denk dat ze volgend jaar een winnaar kiezen van een andere uitgever. Dat ze dat al onderling hebben afgesproken :D Maar ik zal je zeker nomineren, Marriejeanne. Moet ik eerst nog even weten wat je geschreven hebt. Nederlandstalig zal het wel zijn :nod:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tobie Lolnes, ja. Maar die zag ik toch in de Kinderboekenmolen als genomineerd staan? Voor de zilveren dan? Ik weet niet of ze dat onderling afspreken; wel zie ik dat Sjoerd Kuiper al heel veel gewonnen heeft. Eigenlijk wist ik dat niet. Het lijkt me wel mooi, zo'n sticker op je boek. :!:

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Tobie heeft een zilveren gekregen. Maar Tobie is Frans en uit de zilveren word de gouden gekozen, maar die moet dan wel Nederlands zijn. Het lijkt me fantastisch, zo'n sticker op je boek!!! En op al je herdrukken komt dan geen sticker, maar dan zit het al op de kaft ingedrukt :D Dat wil ik ook wel!!!!