Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

plaats van het verhaal

Hoewel ik al eerder een topic heb gemaakt dat hierbij aansluit, is me dit nog niet helemaal duidelijk. In mijn verhaal springt de hp van een rots in een meer. Nu, in dat dorp is er helemaal geen rots en voor zover ik weet ook geen meer. En ja, ik vernoem het dorp in mijn verhaal. Kan dit?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja en nee. Ja, want 99% van je lezers zal dit niet weten. Bovendien heb je artistieke vrijheid, dus het mag hoe dan ook. Nee, want op de lezers die dit wél weten, komt het onprofessioneel over. In dit geval is het hoe dan ook een beetje té. Dat meer nog tot daar toe, een overmaatse (vis)vijver kan een meertje genoemd worden. Maar een rots is toch al een opvallend stuk landschap waarvan vele mensen weten dat het niet overalvoorkomt in Nederlandse en Vlaamse dorpen. Bovendien lijkt het me dat je alternatieven hebt: een visvijver, een rivier, een zwembad. Waarom moet hij van een rots in een meer springen?

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Geef dat dorp een fictieve naam en je kan je dan ineens van alles permitteren, of denk ik dan te simpel?

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Richard; je hebt me aan het twijfelen gebracht, misschien is een fictieve naam inderdaad een goede oplossing. Ik ben hier eigenlijk over beginnen nadenken toen iemand me de opmerking gaf dat sommige dingen in mijn boek niet kloppen met de werkelijkheid. Maar is het dan ook wel weer nodig dat ik juist voor dat ene detail de naam verander? Misschien moet ik gewoon van die rots een hoge springplank maken of iets dergelijks.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zelfgemaakte obstakel of zoiets, je kan gerust enkele kratten op elkaar stapelen of zo. Daar kan je wel een redelijke hoogte mee halen denk ik.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens in de buurt van de echte plaats of je daar iets kan vinden wat in het verhaal kan figureren.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het alleen nodig is dat je personage van een hoog punt in het water springt, en je wil de echte naam van het dorp bewaren, zou ik in het dorp zelf op zoek gaan naar iets waar hij/zij vanaf springt. Is er niks, en je wil alles laten kloppen, zal je toch aan een verzonnen dorp moeten.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fictief dorp dat lijkt op het dorp dat je bedoelt is een heel handige manier om lekker je gang te gaan. Dan kan er zomaar een rots zijn met een meer. Het bespaart je een heleboel ellende.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, dat kan niet, dan krijg je (terecht) bergen kritiek over je heen. De lezer zal dan de rest van je verhaal niet serieus nemen. Jammer dat je naar eigen zeggen "te lui" bent om research te plegen, een schrijver kan niet zonder.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, me eens. Aangezien ik te lui ben om bergen research te doen :lol:, bedenk ik wel een fictieve stad.
Als je het verhaal alleen voor jezelf schrijft maakt het natuurlijk niets uit wat je doet. Als je echter wilt dat mensen van je verhaal genieten, dan mag je daar best wat werk voor verzetten, vind ik. Schrijven is werk. Met luiheid kom je niet tot mooie verhalen.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, ik kan niet terugnemen wat ik eerder heb gezegd (over die research) en ik ga nu ook niet de onschuldige gaan uithangen, maar begrijp me niet verkeerd. Ik wíl en maak wel degelijk werk van mijn verhaal. Maar een kennis zei mij dat sommige dingen niet klopten met de werkelijkheid en dat het me bergen onnodige research zou kosten om alles op zijn plaats te doen passen. Dus zoals Naiche al zei, een fictief dorp lijkt me hier de beste oplossing.