Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Op welke plek schrijf jij en hoe ?

Hier even een vraag , Ik ben nu na 4 jaar twijfelen eindelijk begonnen met het uitwerken van een verhaallijn, dit gaat opzich prima , alleen ik kan nogniet echt een plekje in mijn huis/omgeving vinden waar ik lekker met mijn laptop kan schrijven en inspiratie opdoen. Mijn vraag aan jullie is : Waar en hoe schrijven jullie, op welke plek en welke middellen heb je absoluut nodig een heerlijk aan 1 stuk door te kunnen schrijven ? Voorbeeld : Roahl Dahl zat altijd in een oud stoeltje in een achterkamertje met een oud kistje om zijn voeten op te leggen en precies 10 nieuwe potloden volgensmij .

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het idee van een laptop is toch dat je juist overal schrijven kan? :) Zelf vind ik het prettig om thuis te schrijven met het liefst niemand in de buurt. Inspiratie op doen probeer ik overal en altijd. Wel staat mijn hoofd daar de ene keer meer voor open dan de andere.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik schrijf het beste op mijn kamer alleen, met wat passende muziek erbij. heb niet veel meer nodig XD ik heb zelfs op mijn werk geschreven toen ik nog stagiaire was (ja ik verveelde me kapot daar). gewoon muziek op en weg ben ik :D

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn plekje in de woonkamer achter de vaste pc met veel spelende/ruzieënde/lachende/gezellige kinderen om me heen. :D Ik switch heel makkelijk tussen mijn verhalen en de kinderen, dus dat gaat goed. Inmiddels verlang ik er wel naar om langer dan vijf minuten ongestoord te kunnen schrijven, maar goed, dit is voorlopig mijn keuze en ondanks dat het niet ideaal is ben ik toch behoorlijk productief en schrijf ik lekker! :)

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan mijn computer in de bureau. Met veel sigaretten helaas :) Hoe meer ik schrijf, hoe meer ik rook. Een slechte combinatie helaas. Ik heb wel ruimte nodig, langer dan vijf minuten op mijn stoel blijven zitten lukt me weinig.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf meestal op de bank, voor de tv. Mijn eerste versies schrijf ik met de hand, dus dat kan eventueel ook op een andere plek (terras, café, park, openbaar vervoer, in bed ...). Mijn laptop zou ik natuurlijk ook kunnen verplaatsen, maar die staat min of meer vast op de salontafel, met een extern keyboard dat ik op mijn schoot kan nemen. Maar als er hier binnenkort een kind rondloopt, zal ik die laptop toch naar een bureau of zo moeten verplaatsen, want met al die kabels die nu op de grond liggen is dat niet echt veilig. Ik heb niet echt iets nodig om te kunnen schrijven, ik denk dat het heel gevaarlijk is om jezelf wijs te maken dat je bepaalde omstandigheden nodig hebt om te kunnen schrijven, dat kan een gemakkelijk excuus worden om niet te hoeven schrijven. Liefst heb ik geen stilte, en ik kan ook niet tegen het idee dat er iemand over mijn schouder meeleest, behalve mijn lief want die begrijpt toch niet veel Nederlands (en ik zou het ook niet het einde van de wereld vinden als hij mijn eerste versies zou lezen, ook liever niet maar iemand anders zou dat echt niet mogen) en die weet ook dat hij me niet moet storen tijdens het schrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf al mijn verhalen op mijn kamer, waar het rustig is. Het is me ook wel eens gelukt om wat op m'n stage te schrijven toen ik even niets te doen had, maar ik kan niet goed schrijven met mensen om me heen. Als ze me met rust laten dan vind ik de nabijheid geen probleem, maar meestal beginnen ze dan tegen me te praten en dan kan ik me niet concentreren. Soms vind ik het fijn om wat muziek op te hebben zodat ik gesterkt word in bepaalde emoties tijdens het schrijven, maar de muziek moet dan niet al te hard staan, dan raak ik weer afgeleid :P Ik schrijf al mijn verhalen op mijn laptop aan mijn bureau en van te voren maak ik een korte synopsis in een schriftje. Die aantekeningen typ ik dan weer uit en het uitgeprinte A4'tje leg ik naast me neer zodat ik er altijd naar terug kan kijken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerst schreef ik altijd in mijn huiskamer(tje), maar sinds ik een superhandig notitieboekje heb, waar ik makkelijk dingen kan terugvinden door een lintje en een elastiek en een bewaarvak, maakt het niet uit waar in huis ik ben, ik zorg gewoon dat ik mijn notitieboekje bij de hand heb. Wat ik wel jammer vind is dat sommige mensen hun bedenksels meteen in hun computer schrijven. Ik ben namelijk ooit in het Letterkundig Museum geweest en daar vond ik allerlei aantekeningen van wat hen die (tegenwoordig) beschouwd worden als Grote Schrijvers. Als je meteen alles vanuit je hoofd in de computer zet, dan mis je die aantekeningen en dat zou wel zonde zijn mocht je eventueel toevallig een Grote Schrijver worden.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meestal achter mijn laptop, soms maak ik korte aantekeningen in schriftjes als me iets te binnen schiet. Het liefste schrijf ik geen hele stukken in schriftjes, want dan moet ik alles weer overtypen en daar heb ik geen geduld voor. Als er ergens een computer ter beschikking is, wil ik daar ook wel eens wat op schrijven, waarop ik de tekst op de mail zet en dan thuis in mijn verhaal kan verwerken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf ook op een laptop. Meestal op mijn kamer, aan mijn bureau, maar als ik echt meters moet maken dan ga ik eten bij Ume in Breda. Dat is een restaurant dat diverse tafels heeft met stopcontacten in de buurt en sushi serveert in tapas formaat. Een heerlijke manier van schrijven: de hele avond kleine, lekkere hapjes eten, mensen om me heen en tegelijk ongestoord werken. Ideaal. En meters maken heb ik ook gedaan tijdens schrijfretraite.nl: een kleine kamer met laptoptafel en laptop, een kok en een jacuzzi. Zalig!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf in bed en op school, op mn iPod. Niet de meest efficiënte manier maar het werkt voor mij. Het voordeel is dat het altijd kan, net als met de hand, maar overtypen hoeft niet. Soms schrijf ik op de pc maar dan wordt ik te snel afgeleid.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf op mijn laptop of op telefoon, vooral tijdens een treinreis is het handig dat ik wat kan schrijven op mn telefoon. Tijdens heb ik altijd muziek of een serie aan. Als ik een serie aan heb kijk ik soms de hele 20 minuten niet naar het scherm maar alleen het geluid werkt ook lekker.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon in de huiskamer aan de werktafel, die eigenlijk een eettafel is, maar waar ik nooit aan zit te eten. Desktop. Laptop alleen als ik op reis ben, want het is een oude, trage, maar Word draait hij prima. Nooit, maar dan ook echt nooit in een schriftje of zo, ik heb een heel naar handschrift. Maar wat Four Seasons zegt over Grote Schrijvers, #7, daar zit wel heel erg wat in!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijven moet nog echt een plaats in mijn leven gaan krijgen. Juni/juli dit jaar ben ik er al wel vier mee bezig. Hier zitten pozen tussen dat ik het soms tien maanden niet doe. Op welke wijze dan ook. Mijn blog heeft weken stilgelegen. Pas de laatste tijd - sinds ik op mezelf woon - krijgt het weer wat vorm. Ik merk hoe belangrijk het voor mij is. Schrijven is voor mij de manier om alles op een rijtje te krijgen. Qua gevoel en emoties maar ook om mooie dingen te maken. Voornamelijk schrijf ik op de plek waar ik nu woon. Het is niet mijn thuis. Maar deze periode zal ik hier door moeten brengen. Volgend jaar rond deze tijd hoop ik echt een eigen plek te hebben. We zullen dan wel weer verder kijken! Schrijven ga ik in ieder geval wel in mijn leven integreren!

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar en hoe schrijven jullie, op welke plek en welke middellen heb je absoluut nodig een heerlijk aan 1 stuk door te kunnen schrijven ? Voorbeeld : Roahl Dahl zat altijd in een oud stoeltje in een achterkamertje met een oud kistje om zijn voeten op te leggen en precies 10 nieuwe potloden volgensmij .
Als ik je vraag zo mag beantwoorden dan is dit voor mij de perfecte setting; 'Volledig afgesloten van de buitenwereld. Alleen in mij, in mij alleen. In de stilte zonder dat er veel andere factoren zijn die afleiden. Tijdens de momenten van extreme gemoed veranderingen ben ik het meest productief. Op momenten dat ik heerlijk in mijn vel zit en juist erg positief kan zijn. Dan ook stroomt de inspiratie door mij heen. Een plek voor mijzelf heb ik nog niet echt. Ik sluit mezelf af door middel van oordoppen. Soms met een koptelefoon op waar dan ook nog muziek uitkomt. Dit dan over die oordoppen heen. En muziek wat mij op dat moment inspiratie geeft. Aangepast aan mijn mood. Wat overigens ook een andere wending zal moeten krijgen.' Hoe ik schrijf: 'Hierin is nog geen vaste routine. Dit moet ik nog vinden zoals al in mijn vorige reactie naar voren is gekomen. Schrijven moet nog een vast plekje krijgen in mijn leven. Waar ik echter wel mee bezig ben, maar een verandering is lastig te verwezenlijken. Hiervoor moet ik, wil ik en ga ik bewuste keuzes maken. Of die zijn al gemaakt en die moeten dan alleen nog worden doorgevoerd. Als ik schrijf dan zijn het vaak stukken die van de ene op het andere moment op papier komen. Dan kunnen er zomaar vier gedichten of songteksten verschijnen die er wel redelijk uitzien. Ook overal losse stukjes inspiratie kunnen aanwezig zijn in mijn tekstverwerker op de computer. Het komt erop neer dat ik soms dingen schrijf, waarmee er later niets wordt gedaan. Ook op de losse kladjes kan ik soms iets schrijven. Die kladjes worden dan één keer in de zoveel tijd digitaal verwerkt. Anderzijds gooi ik het ook weleens weg. Omdat ik geen zin heb om het na te lezen en ik juist dan in een opruimbui zit. Zoals je dus wellicht wel merkt heb ook ik dus geen vaste routine. Wel probeer ik de dingen die ik zelf goed vind te bewaren. Dit is er nog al wat. Wat dan ook weer zeer destructief kan zijn, omdat dit gebaseerd kan zijn op een illusie. Een illusie die waanzin uitdraagt. Er is nog heel veel redigeer werk wat ik aan moet passen. Of waar ik naar kan kijken om het beter te maken.'

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zieveraar Hier nog ééntje. Wanneer ik 6 uur schrijf, gaat er één pakje Gauloises doorheen, terwijl wanneer ik niet schrijf, ik ze nauwelijks aanraak :D. Ik schrijf op een laptop, terwijl ik op een houten stoel zit, met mijn voeten op tafel. Dan buig ik zo voorover en is mijn laptop tussen mijn benen. Een zeer rare houding, ik weet het, maar het werkt voor mij!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In de woonkamer, aan een (computer)bureau op wieltjes, zodat ik die de kamer uit kan rijden als er mensen komen eten etc. Mijn bureau staat naast mijn boekenkast, met woordenboek, thesaurus en naslagwerken binnen handbereik, en boeken van "grote schrijvers" in het zicht ter inspiratie. ;) Verder zit ik zo dat ik het raam kan uitkijken. Ik hou er niet van om tegen een muur aan te kijken. Had ik vroeger al toen ik nog studeerde. Ik schrijf meestal op mijn laptop, met draadloos toetsenbord die ik op mijn schoot heb (tenzij er een kat op ligt) zodat ik tegen de rugleuning van mijn stoel kan leunen en mijn schouders automatisch ontspannen hou. Snelle aantekeningen en correcties bij herschrijfsessies (ik doe een eerste herschrijf na iedere 10.000 woorden zodat ik de draad niet kwijtraak) doe ik op papier met diverse kleuren pennen, en ik heb een uitgeprinte versie van het verhaal tot nu toe, dat steeds groeit, zodat ik snel iets terug kan lezen zonder te hoeven zoeken welke scene het was en welk Word document ik moet openen. Ik schrijf het liefste thuis, zodat ik het minst afgeleid word, maar ook omdat ik dan alles bij de hand heb. Hopelijk heb je hier iets aan. :)

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben moeder van twee pubers. Als zij op school zijn, schrijf ik. Het liefst in de woonkamer. Laptop aan, muziekje erbij, een pot koffie en stroopwafels en tikken maar. Zodra iedereen thuis is, doe ik niet veel. Maar als ik genoeg inspiratie heb, wil ik absoluut niet stoppen met schrijven. Dan ga ik op zolder zitten aan mijn bureau.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar? 1ste: Overal, je kunt het zo gek niet bedenken. Hoe? in een klein handzaam notitieboekje, handmatig met een pen. Daarin schrijf ik alles door elkaar, zinnen die in mijn hoofd zitten, onderwerpen, namen ed. oefeningetjes, gewoon alles. Daarna: achter de gewone pc in mijn kantoor/studeerkamer, alle deuren open en de dagelijkse geluiden van radio, straat, tuin ed. in de gewone modus. Achter een bureau, met een goede bureaustoel. In de studeerkamer werkt ook mijn man en soms mijn kids. De laptop werkt niet voor mij, het typen erop geeft me pijn in mijn handen. Het enige waar ik me aan kan ergeren is het feit dat iemand achter mijn rug stiekem mee staat te lezen, dat kan ik niet hebben, dat onderbreekt me, en daar wordt ik ontzettend sjachie van. Ik kan ook goed mijn schrijfwerk onderbreken en gaan strijken of boodschappen doen of zo. Als ik in een schrijfbui zit, maalt het in mijn hoofd gewoon door en ram ik het bedachtte daarna zo in Word. Voor mij is de plek dus niet zo belangrijk, en daar ben ik wel blij om.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het beste lijkt me dat je een vaste plek zoekt om te schrijven, en daar ook niets anders doet dan schrijven. Dat is in het begin soms moeilijk, maar op de lange termijn loont het. Als je namelijk altijd op dezelfde plek schrijft, gaan je hersenen automatisch die plek met het schrijven linken. En dan zul je na een tijdje, zodra je op je plek gaat zitten, meteen de switch voelen van "gewoon" naar "schrijfmode". Een goede tip is dan ook dat je een plek kiest ergens anders dan je bureau, waar je ook huiswerk maakt, of voor klanten werkt. Voor mij werkt het :) Mijn bed dient enkel om te slapen, mijn bureau enkel voor school en de hoek in mijn rechterkast voor het schrijven ^^

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan moet je wel de luxe hebben over een plek te beschikken die je nergens anders voor nodig hebt. En je loopt het risico echt alleen nog maar op die plek te kunnen schrijven terwijl je dat in feite overal zou moeten kunnen als je geen excuses zoekt voor jezelf.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is wel waar, maar het is natuurlijk fijn dat het schrijven meteen lukt, in plaats van dat je uren aan een stuk naar een leeg vlak kijkt. Voor mij werkt het prima. :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uren aan een stuk naar een leeg vlak kijken? Dat is mij nog nooit overkomen. Ik kan er me niks bij voorstellen, wel bij lui zijn en iets anders gaan doen, of alles wat je geschreven hebt de volgende dag weer schrappen, maar ik ben altijd met genoeg verschillende verhalen bezig om aan een ander te gaan werken als het met één even niet zou lukken. Maar dat is dan ook naar een reeds beschreven blad kijken, beginnen kun je toch altijd wel?

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moet rust en uitzicht hebben. Dat heb ik in de woonkamer aan een grote tafel. Ik woon hoog en zie af en toe een reiger voorbijvliegen, verder alleen prachtige wolken. Vaak gaat dat door tot de kleine uurtjes. Geen muziek of verdere afleiding en naast wat koffie of thee heb ik steevast liters water bij de hand.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb 3 opties -aan mijn bureautje, het liefst met iets te drinken -in mijn bed, met een zacht kussen en een dekentje -in de tuin, op een stoeltje, zonder regen, met een mooi uitzicht maar soms kan zachte muziek me helpen maar toch verkies ik volledige stilte

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thuis lukt het meestal niet zo. Zoek de bibliotheek bijvoorbeeld op, of een (rustige) koffietent ergens midden in de stad. Ook in de trein gaat het prima heb ik gemerkt..

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf meestal tijdens de saaie lessen op school. Gewoon van die lessen als Engels waar ik toch niks van zal opsteken omdat mijn Engels soms nog wel beter is dan de lerares of Frans waarbij we alleen op ultrasloom tempo een boek lezen. Verder heb ik in mijn woonplaats een heerlijk plekje gevonden om te schrijven; aan een klein riviertje met een grasheuveltje waar bovenaan een bankje staat, en daartegenover een basisschool die al uit is tegen de tijd dat ik er zit. Ik schrijf altijd op mijn kladblok; sinds een paar weken ben ik daarmee begonnen, en het bevalt geweldig. Als ik een pen en het blok bij me heb, kan ik gewoon overal heerlijk schrijven zonder te hoeven na te denken. Wanneer ik een stuk heb geschreven, typ ik het over op de computer en herschrijf ik het altijd nog een beetje, hier en daar wat toevoegend en verwijderend.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
En meters maken heb ik ook gedaan tijdens schrijfretraite.nl: een kleine kamer met laptoptafel en laptop, een kok en een jacuzzi. Zalig!
Ik woon in Nederland èn in Italie. In Nederland maak ik de meters door aan de huiskamertafel zonder muziek of mensen ongestoord te schrijven. Ik kijk heel veel uit het raam als ik nadenk, merk ik (ik woon hoog, dus ik zie alleen de wolken en meeuwen!) Maar in Italie, waar ik de hele zomer werk, is er geen tijd om te schijven, maar daar komen mensen wel schrijfcursussen volgen en -ik hoop- ook in schrijfretraite. Geen jacuzzi, sushi of internet. Maar wel heel veel stilte en ongestoord werken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn kantoor aan huis (freelance journalist) en dat is dus ook een plek waar ik veel schrijf. Maar ik merk dat het af en toe heel prettig is om even de deur uit te gaan. Met mijn iPad en toetsenbord-dock kan ik overal aan de slag. Toch merk ik dat die uitstapjes naar een koffie tentje meestal minder productief zijn dan gewoon thuis. Voor mij is het gevoel van in Starbucks of Coffee Company schrijven wel heel plezierig, maar er is uiteindelijk toch te veel afleiding om goed door te werken.

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon in de huiskamer aan de werktafel, die eigenlijk een eettafel is, maar waar ik nooit aan zit te eten. Desktop. Laptop alleen als ik op reis ben, want het is een oude, trage, maar Word draait hij prima. Nooit, maar dan ook echt nooit in een schriftje of zo, ik heb een heel naar handschrift.
Bij mij hetzelfde, woord voor woord. Soms denk ik dat ik misschien beter eens ergens anders ga zitten, maar dat heb ik zelfs nog nooit geprobeerd. Mijn concentratie is heel slecht dus ik zou bv nooit kunnen schrijven in een café of bibliotheek.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Losse zinnetjes en globale ideeën schrijf ik meestal in mijn collegeblok. Ik krijg de beste ideeën als ik in de trein of de bus richting college zit xD Helaas kan ik niet 'echt' schrijven met de hand, zoals bijvoorbeeld Infinitum en Hekate kunnen. Ik weet niet waarom. Ben er wel jaloers op, want dat lijkt me veel fijner dan de hele tijd achter mijn laptop te zitten. Maar daar komt het bij mij wel op neer als ik aan het schrijven ben. Ik heb een eigen werkkamertje (eigenlijk is hij gemeenschappelijk maar ik heb hem geclaimd xD) waar mijn laptop staat. Ik heb rust en, behalve mijn muziek, absolute stilte nodig om goed te kunnen schrijven. Helaas kan de deur niet dicht dus heb ik nogal eens last van voorbijlopende mensen en andere geluiden. Ik verplaats van laptop zelden, dus ik schrijf eigenlijk altijd in dat ene kamertje. Het bureau is een complete chaos van papieren en lege bekers.